Πυρ ομαδόν από χιλιάδες καταναλωτές έχουμε στο Λιανεμπόριο, αφού οι τιμές πλέον στην σίτιση έχουν ξεφύγει από κάθε λογική, και κανένα pass, δεν μπορεί να τις ανακόψει.
Αντιθέτως έχουμε συνεχείς αυξήσεις σε βασικά καταναλωτικά αγαθά, τα οποία σε συνδυασμό με τις τιμές στα υπόλοιπα προϊόντα, βενζίνη, διόδια, κινητή τηλεφωνία, ενοίκια, κά, εκτοξεύσουν στα ύψη το οικογενειακό προϋπολογισμό.
Το αποτέλεσμα όλων αυτών είναι, “το λιανικό εμπόριο στην Ελλάδα μειώθηκε κατά 7,6% σε ετήσια βάση τον Ιούνιο του 2023, που αποτελεί τη μεγαλύτερη συρρίκνωση των τελευταίων τριών μηνών, μετά από μια ανοδικά αναθεωρημένη αύξηση 0,2% τον προηγούμενο μήνα. Η μεγάλη πτώση στις πωλήσεις των σούπερ μάρκετ (-8,4%)”.
Οι πολίτες προχωρούν σε γενναίες μειώσεις σε φροντιστήρια των παιδιών τους, αφού ο προϋπολογισμό τους δεν φτάνει ώστε να ανταποκριθούν σε όλες τις απαιτήσεις τους.
Σύμφωνα με έρευνες 9 στα 10 νοικοκυριά προσπαθούν να περικόψουν τα έξοδα, μειώνοντας ακόμα και από τα βασικά εφόδια μιας οικογένειας.
Μιλώντας στο ΣΚΑΪ ο πρόεδρος της Ένωσης Εργαζόμενων Καταναλωτών Ελλάδας Απόστολος Ραυτόπουλος ανέφερε:
«Το ελαιόλαδο, η συγκομιδή της ελιάς, γίνεται από τον Οκτώβριο ως τον Ιανουάριο ... Αύγουστο δεν έχει γίνει καμία συγκομιδή, να μαζέψουν ελιά, να πουλήσουν στους καταναλωτές. Είναι το περυσινό λάδι, που αγόρασαν από 3,7 ευρώ το λίτρο ως 5,25 ευρώ το βιολογικό ... όπως δείχνουν στοιχεία της 31ης Μαΐου. Δεν μπορεί λοιπόν αυτό που αγόρασαν 31/5 ως βιολογικό με 5,25 ευρώ, να το πουλάνε σήμερα 17-18 ευρώ. Και αυτό είναι σε όλες τις αλυσίδες, δεν είναι σε μία, να πούμε ότι είναι μεμονωμένο».
Ο πληθωρισμός σε όλα τα είδη της χώρας μας, ειδικά στα Σούπερ Μάρκετ, τα καύσιμα, τα ξενοδοχεία, και γενικά όλες οι υπηρεσίες έχουν ανέβει έως 50%, ποσοστό εξωφρενικό για τα μεσαία εισοδήματα τουριστών που επισκέπτονταν την χώρα μας.
Τα στοιχεία κυρίως φανερώνουν την πτώση της ψυχολογίας του αγοραστικού κοινού.
Υπάρχουν σημαντικές αλλαγές το τελευταίο διάστημα στις καταναλωτικές συνήθειες σε διάφορες περιοχές συμπεριφορών, οι οποίες αποδίδονται σε μεγάλο βαθμό στις ανατιμήσεις προϊόντων και υπηρεσιών.
Αν συνεχίσουμε με αυτούς τους ρυθμούς, τότε πιθανότατα πολύ γρήγορα να γίνουμε Τουρκία, όπου το 80% ζει κάτω από το όριο της φτώχειας και βασικά αγαθά ανατιμώνται κάθε δύο ημέρες.
Οι λύσεις είναι πολλές, άλλες άμεσες ( πλαφόν στις τιμές, περισσότερος έλεγχος στους εμπόρους, και δημιουργία ειδικής ομάδος παρακολούθησης της όλης κατάστασης), αλλά και μακροπρόθεσμες, ( επιστροφή στην επαρχία, κίνητρα για τους νέους αγρότες, κίνητρα στους ίδιους σχετικά με μειωμένα τιμολόγια πετρελαίου, ρεύματος, και αναδιοργάνωση ολόκληρης της ελληνικής παραγωγής σε νέα βάση).
Αν συνεχιστεί πάντως αυτή η κατάσταση, θα έχουμε εξελίξεις και άσχημες καταστάσεις, αφού οι πολίτες υποφέρουν πραγματικά από την ανεξέλεγκτη ακρίβεια.