Κοινωνία
Ενημερώθηκε στις:

"Υγρός τάφος" η Μεσόγειος - Η "γερή μπίζνα" των διακινητών με τις στοιβαγμένες ανθρώπινες ζωές -Η αγωνία των συγγενών τους

Συνεχίζονται οι έρευνες για την αναζήτηση επιζώντων από το τραγικό ναυάγιο ανοιχτά της Πύλου. Υγρός τάφος το πιο βαθύ σημείο της Μεσογείου με το αριθμό των αγνοουμένων να παραμένει αδιευκρίνιστος . Μέχρι στιγμής έχουν σημειωθεί 79 νεκροί  από τη θαλάσσια περιοχή ενώ σύμφωνα με τις πληροφορίες στο πλοίο επέβαιναν εώς και 750 άτομα.

 Έχουν διασωθεί 104 άνθρωποι, ενώ όσο περνούν οι ώρες αυξάνονται οι φόβοι πως δεν υπάρχουν άλλοι επιζώντες.

Σύμφωνα με το Λιμενικό, στην περιοχή επιχειρούν κυρίως 6 παραπλέοντα σκάφη και ναυαγοσωστικό του Λιμενικού.

Έχουν ενεργοποιηθεί το Ειδικό Σχέδιο Διαχείρισης Ανθρωπίνων Απωλειών και η Ομάδα Αναγνώρισης Θυμάτων Καταστροφών, κατόπιν αιτήματος του Λιμενικού Σώματος/Ελληνικής Ακτοφυλακής και με απόφαση του γενικού γραμματέα Πολιτικής Προστασίας Βασίλη Παπαγεωργίου και του αρχηγού της Ελληνικής Αστυνομίας αντιστράτηγου Λάζαρου Μαυρόπουλου.

Η Ομάδα Αναγνώρισης Θυμάτων Καταστροφών θα συλλέξει δείγματα DNA από τους νεκρούς και από τους επιζώντες για την ταυτοποίηση.

Κλιμάκια της αστυνομίας, του Λιμενικού, της Πυροσβεστικής, του στρατού, του δήμου Καλαμάτας και της Περιφέρειας βρίσκονται στο λιμάνι της Καλαμάτας ώστε να συνδράμουν στις επιχειρήσεις.

Σε χώρο μπροστά στο λιμάνι στήθηκαν σκηνές από οργανώσεις όπως η Ύπατη Αρμοστεία του ΟΗΕ για τους Πρόσφυγες, ο Ελληνικός Ερυθρός Σταυρός, ο Διεθνής Οργανισμός Μετανάστευσης.

Διασωθέντες έχουν μεταφερθεί σε ειδικά διαμορφωμένο χώρο στις αποθήκες του λιμανιού της πόλης, όπου τους παρέχεται φαγητό, κουβέρτες.

Πιθανόν σήμερα θα μεταφερθούν σε δομή φιλοξενίας.

Όπως δήλωσε ο καρδιολόγος, Διευθυντής της Καρδιολογικής Κλινικής του Νοσοκομείου Καλαμάτας και γραμματέας των νοσοκομειακών γιατρών Μεσσηνίας Μανώλης Μάκαρης, στο νοσοκομείο της Καλαμάτας νοσηλεύονται μέχρι στιγμής 30 πρόσφυγες και μετανάστες και η κατάσταση τους είναι σχετικά καλή.

750 επιβαίνοντες, ανάμεσά τους πολλά παιδιά


«Ελέγχονται τα προβλήματά τους. Κάποιοι έχουν πνευμονίες, κάποιοι άλλοι έχουν συνολική κατάπτωση, κάποιοι άλλοι έχουν διάφορα προβλήματα, επειδή έπαθαν πνευμονία εξ εισροφήσεως. Τα προβλήματά τους είναι αναμενόμενα, με αυτά που τράβηξαν οι άνθρωποι. Κυρίως το ψυχολογικό τους είναι το μεγάλο πρόβλημα κι αυτό που ζητάνε εναγωνίως είναι να επικοινωνήσουν με τους οικείους τους», επισήμανε ο κ. Μάκαρης.

Πρόσθεσε πως κάποιοι από τους διασωθέντες ασθενείς ανέφεραν ότι στο πλοίο επέβαιναν γύρω στους 750 ανθρώπους, ανάμεσά τους περίπου 50-100 παιδιά στα αμπάρια.

«Ρωτούσα πόσοι ήταν στο σκάφος αυτό, έλεγαν κάποιοι για 750. Υπήρχαν διφορούμενες απόψεις για το πόσα παιδιά ήταν στο πλοίο, άλλοι έλεγαν 50, άλλοι για 100, δεν ήξεραν προφανώς τι συνέβαινε στα αμπάρια», ανέφερε ο κ. Μάκαρης.

 

Αγωνιώδη μηνύματα και κλήσεις από συγγενείς


Χαρακτήρισε συγκλονιστικά μηνύματα που λαμβάνει στο κινητό του από συγγενείς που ψάχνουν επιβαίνοντας στο αλιευτικό.

Κάποιοι του στέλνουν φωτογραφίες και παραθέτουν στοιχεία ρωτώντας τον αν έχει δει τον συγγενή τους τον οποίο αναζητούν. Την ίδια ώρα δέχεται συνεχείς κλήσεις από άγνωστους αριθμούς που καλούν από χώρες όπως η Συρία και το Πακιστάν, από ανθρώπους που αγωνιούν για την τύχη των δικών τους.

«Μου έχουν στείλει φωτογραφίες» ρωτώντας «αν τους έχουμε δει» και «πρέπει να λυθεί το πρόβλημα της ενημέρωσης των συγγενών», επέμεινε.

Οι διασωθέντες είναι άντρες, ηλικίας 16-40 ετών. Αντιμετώπισαν κυρίως υποθερμία, λιποθυμικά επεισόδια, υπογλυκαιμικά επεισόδια και πνευμονίες.

«Οι άνθρωποι ήταν σοκαρισμένοι, εμείς κοιτάζαμε το ιατρικό τους θέμα, προσπαθούσαμε μέσω εφαρμογής στο κινητό να επικοινωνήσουμε γιατί δεν μιλούσαν άλλη γλώσσα παρά μόνο αραβικά, οπότε ρωτούσαμε μέσω εφαρμογής να μας δώσουν κάποιες πληροφορίες αν πονάνε αν έχουν δύσπνοια, πώς νιώθουν, αν έχουν κρυάδες. Κάποιοι είχαν υποθερμία, αλλά γενικώς η κατάστασή τους είναι σταθερή και ελεγχόμενη», ανέφερε και προσέθεσε ότι χρειάζεται επειγόντως να σταλούν διερμηνείς που γνωρίζουν αραβικά ώστε να επικοινωνήσει με τους ανθρώπους.

Σε αποκλειστικό ντοκουμέντο της ΕΡΤ, από συνομιλία γιατρού του νοσοκομείου της Καλαμάτας με διασωθέντα του ναυαγίου σε διεθνή ύδατα ανοιχτά της Πύλου καταγράφεται ότι οι επιβάτες ήταν 750.


«Είναι συνάνθρωποί μας»


«Είναι ένα πολύ δυσάρεστο γεγονός, είναι υποχρέωσή μας να αντιμετωπίζουμε με μεγάλη σοβαρότητα το θέμα, είναι συνάνθρωποί μας», υπογράμμισε από την πλευρά του στο ΑΠΕ-ΜΠΕ ο αντιδήμαρχος Πρόνοιας Καλαμάτας, Γιώργος Φάβας.

Μετά την έλευση των μεταναστών στο λιμάνι της Καλαμάτας οι υπηρεσίες του δήμου σε συνεργασία με την Περιφέρεια, το ΕΚΑΒ, το Νοσοκομείο της Καλαμάτας και άλλους φορείς, το Λιμεναρχείο, την αστυνομία, την Πυροσβεστική συνεργάστηκαν ώστε να μπορέσουν να τους μεταφέρουν σε συνθήκες αξιοπρεπείς και να τους παρέχουν όσο το δυνατόν περισσότερα πράγματα, σίτιση, νερό και ό,τι άλλο χρειάζονταν προκειμένου να αντιμετωπιστούν υποθερμίες και υπογλυκαιμίες.

«Από εκεί και πέρα και οι υπηρεσίες Πολιτικής Προστασίας και οι υπηρεσίες πρόνοιας είμαστε στο πόδι, όλη μέρα έτσι ώστε ό,τι μας ζητείτε να το παρέχουμε άμεσα προκειμένου να διευκολύνουμε όσο το δυνατόν περισσότερο και την πλευρά τη δική τους. Η πληροφόρηση που έχουμε αυτή την στιγμή είναι ότι οι άνθρωποι αυτοί μόλις ολοκληρωθούν οι προανακριτικές διαδικασίες θα μεταφερθούν στην ηπειρωτική χώρα , σε κάποια δομή προσωρινής φιλοξενίας, πιθανόν στην Αθήνα», επισήμανε ο κ. Φάβας.

Συμπλήρωσε πως οι διασωθέντες ήταν αφυδατωμένοι, αρκετοί υπέστησαν λιποθυμικά και υπογλυκαιμικά επεισόδια, ενώ πιθανότατα όσοι κατάφεραν να διασωθούν βρίσκονταν στο κατάστρωμα.

«Οι περισσότεροι είναι σε σύγχυση»


Σοκαρισμένοι και σε σύγχυση είναι οι περισσότεροι από τους διασωθέντες μετανάστες, διαπίστωσε εθελοντής διασώστης του Ελληνικού Ερυθρού Σταυρού.

«Οι περισσότεροι από τους ανθρώπους αυτούς είναι σε σύγχυση, είναι σοκαρισμένοι, έχασαν αγαπημένα τους πρόσωπα, πέρασαν αρκετές μέρες στο νερό, παλεύοντας να ταξιδέψουν. Δεν θέλαμε σαν Ερυθρός Σταυρός να τους φορτίσουμε παραπάνω. Αυτό που θέλαμε είναι να τους φροντίσουμε σωματικά και ψυχικά έτσι ώστε να τους ανακουφίσουμε όσο το δυνατόν γίνεται για να μπορέσουν κι αυτοί οι άνθρωποι να νιώσουν όσο το δυνατόν γίνεται καλύτερα μέσα στην οδύνη που ζουν», είπε.

«Το πλοίο είχε αρκετό κόσμο, οι πληροφορίες έχουν ήδη δοθεί στο Λιμενικό Σώμα και στην αστυνομία, δυστυχώς ήταν πολλοί άνθρωποι εγκλωβισμένοι. Οι πληροφορίες που έχουμε είναι ότι μέσα στο εσωτερικό του σκάφους υπήρχαν πολλά άτομα, γυναικόπαιδα κυρίως», σημείωσε ο Δημήτρης, εθελοντής σαμαρείτης – διασώστης του Ελληνικού Ερυθρού Σταυρού.

«Παρόλο που είμαι εθελοντής από το 2003 και έχουμε ζήσει αυτή την κατάσταση πολλές φορές, έχουμε ζήσει και όλο το προσφυγικό, κάθε φορά που βλέπουμε τον συνάνθρωπο να υποφέρει, υποφέρουμε μαζί του», πρόσθεσε.

Γιατί πήρε τη λάθος πορεία και πώς βυθίστηκε


Χαράσσοντας πορεία από τη Λιβύη προς τα ιταλικά λιμάνια, το αλιευτικό σκάφος δεν έπρεπε να βρεθεί στο συγκεκριμένο σημείο, 47 ναυτικά μίλια νοτιοδυτικά της Πύλου. Σύμφωνα με τις εκτιμήσεις των Αρχών, αυτό οφείλεται στις ελλιπείς γνώσεις πλοήγησης και την απώλεια προσανατολισμού εκείνου που είχε αναλάβει χρέη καπετάνιου.

Πληροφορίες αναφέρουν πως υπάρχουν μαρτυρίες για δύο απότομους κλυδωνισμούς του σκάφους πριν αυτό αναποδογυρίσει. Στελέχη του λιμενικού σώματος αναφέρουν ότι αρκετά σκάφη που μεταφέρουν πρόσφυγες βυθίζονται από μετατόπιση του ανθρώπινου φορτίου, συνήθως όταν επάνω στο κατάστρωμα δημιουργούνται διαφωνίες που οδηγούν σε συμπλοκές.

Το αλιευτικό βυθίστηκε στις 2.30 τα ξημερώματα της Τετάρτης (14.06.2023), στο πιο βαθύ σημείο της Μεσογείου, όπου ο βυθός της θάλασσας φτάνει τα 5269 μέτρα. Ερευνάται, αν κάποιος βύθισε σκόπιμα το πλοιάριο και ήξερε ότι έπρεπε να το κάνει ακριβώς εκεί.

Το χρονικό της τραγωδίας μέσα από τη νέα ανακοίνωση του Λιμενικού
Σε αναλυτική παρουσίαση του χρονικού από το Λιμενικό Σώμα, προκαλεί προβληματισμό το γεγονός ότι επί σχεδόν έξι ώρες και παρά τις συχνές επικοινωνίες με το αλιευετικό επαναλαμβανόταν ότι δεν ήταν επιθυμητό να παρασχεθεί η οποιαδήποτε βοήθεια από την Ελλάδα.

Ειδικότερα επισημαίνεται το εξής: «Από τις 15:30 μέχρι τις 21:00 ο θάλαμος επιχειρήσεων του Υπουργείου Ναυτιλίας είχε επανειλημμένως επικοινωνία με το αλιευτικό μέσω δορυφορικού τηλεφώνου. Σε όλες επαναλάμβαναν σταθερά ότι επιθυμούν να πλεύσουν προς Ιταλία και δεν ήθελαν καμία συνδρομή από την Ελλάδα. Στις 22:40 κατέπλευσε πλησίον του αλιευτικού το σκάφος του Λιμενικού Σώματος από την Κρήτη. Παρέμεινε σε απόσταση και το παρατηρούσε διακριτικά, χωρίς να διαπιστώνει πρόβλημα στην πλεύση του, καθώς είχε σταθερή πορεία και ταχύτητα».

Επανειλημμένως, δε, ρωτήθηκε το αλιευτικό από το εμπορικό πλοίο αν επιθυμεί επιπλέον συνδρομή ή αν κινδυνεύει ή αν θέλει κάτι άλλο από την Ελλάδα. Απάντησαν «δεν θέλουμε τίποτα άλλο από το να συνεχίσουμε για Ιταλία» προστίθεται.

«Η πρώτη επικοινωνία με το αλιευτικό σκάφος μετά από δυσκολία επετεύχθη περί τις 14:00» σημειώνεται δε.

Στη συνέχεια βρέθηκε και δεύτερο παραπλέον, ελληνικό πλοίο, που απεστάλη στο αλιευτικό γύρω στις 21:00 προκειμένου να δοθούν επιπλέον τροφοεφόδια και οποιαδήποτε άλλη συνδρομή. Έλαβαν μόνο το νερό, ενώ τα υπόλοιπά εφόδια τα πέταξαν στη θάλασσα.

Από τις 22:40 έως τις 01:40 της 14ης Ιουνίου κατέπλευσε κοντά στο αλιευτικό το σκάφος του Λιμενικού Σώματος από την Κρήτη. Παρέμεινε σε απόσταση και το παρατηρούσε διακριτικά, χωρίς να διαπιστώνει πρόβλημα στην πλεύση του, καθώς είχε σταθερή πορεία και ταχύτητα.

Στις 02:04 ο κυβερνήτης του σκάφους του Λιμενικού ενημέρωσε το Κέντρο Επιχειρήσεων ότι είδε το αλιευτικό να παίρνει μια δεξιά και μετά μια απότομη αριστερά κλίση και μετά άλλη μια δεξιά κλίση τόσο μεγάλη που είχε ως αποτέλεσμα την ανατροπή του αλιευτικού.

Σε δέκα με δεκαπέντε λεπτά αργότερα το σκάφος βυθίστηκε ολοσχερώς.

 

Η πρώτες προσπάθειες του Λιμενικού

 

Η πρώτη επικοινωνία με το πλοίο- φάντασμα επετεύχθη στις 14:00 το μεσημέρι όπου το Λιμενικό Σώμα επιχείρησε να παράσχει στο πλοίο τη βοήθεια του. Ερωτηματικά σαφώς δημιουργεί το γεγονός ότι το ενώ υπήρχε ανοιχτός δίαυλος επικοινωνίας δε δέχονταν καμία βοήθεια ενώ επέμεναν ότι θα συνεχίσουν να πλέουν προς Ιταλία.


Σε αναλυτική παρουσίαση του χρονικού από το Λιμενικό Σώμα, προκαλεί προβληματισμό το γεγονός ότι επί σχεδόν έξι ώρες και παρά τις συχνές επικοινωνίες με το αλιευετικό επαναλαμβανόταν ότι δεν ήταν επιθυμητό να παρασχεθεί η οποιαδήποτε βοήθεια από την Ελλάδα.

Ειδικότερα επισημαίνεται το εξής: «Από τις 15:30 μέχρι τις 21:00 ο θάλαμος επιχειρήσεων του Υπουργείου Ναυτιλίας είχε επανειλημμένως επικοινωνία με το αλιευτικό μέσω δορυφορικού τηλεφώνου. Σε όλες επαναλάμβαναν σταθερά ότι επιθυμούν να πλεύσουν προς Ιταλία και δεν ήθελαν καμία συνδρομή από την Ελλάδα. Στις 22:40 κατέπλευσε πλησίον του αλιευτικού το σκάφος του Λιμενικού Σώματος από την Κρήτη. Παρέμεινε σε απόσταση και το παρατηρούσε διακριτικά, χωρίς να διαπιστώνει πρόβλημα στην πλεύση του, καθώς είχε σταθερή πορεία και ταχύτητα».

Επανειλημμένως, δε, ρωτήθηκε το αλιευτικό από το εμπορικό πλοίο αν επιθυμεί επιπλέον συνδρομή ή αν κινδυνεύει ή αν θέλει κάτι άλλο από την Ελλάδα. Απάντησαν «δεν θέλουμε τίποτα άλλο από το να συνεχίσουμε για Ιταλία» προστίθεται.

«Η πρώτη επικοινωνία με το αλιευτικό σκάφος μετά από δυσκολία επετεύχθη περί τις 14:00» σημειώνεται δε.

Στη συνέχεια βρέθηκε και δεύτερο παραπλέον, ελληνικό πλοίο, που απεστάλη στο αλιευτικό γύρω στις 21:00 προκειμένου να δοθούν επιπλέον τροφοεφόδια και οποιαδήποτε άλλη συνδρομή. Έλαβαν μόνο το νερό, ενώ τα υπόλοιπά εφόδια τα πέταξαν στη θάλασσα.

Από τις 22:40 έως τις 01:40 της 14ης Ιουνίου κατέπλευσε κοντά στο αλιευτικό το σκάφος του Λιμενικού Σώματος από την Κρήτη. Παρέμεινε σε απόσταση και το παρατηρούσε διακριτικά, χωρίς να διαπιστώνει πρόβλημα στην πλεύση του, καθώς είχε σταθερή πορεία και ταχύτητα.

Στις 02:04 ο κυβερνήτης του σκάφους του Λιμενικού ενημέρωσε το Κέντρο Επιχειρήσεων ότι είδε το αλιευτικό να παίρνει μια δεξιά και μετά μια απότομη αριστερά κλίση και μετά άλλη μια δεξιά κλίση τόσο μεγάλη που είχε ως αποτέλεσμα την ανατροπή του αλιευτικού.

Σε δέκα με δεκαπέντε λεπτά αργότερα το σκάφος βυθίστηκε ολοσχερώς.

 

Ακολουθήστε το Πενταπόσταγμα στο Google news Google News

ΔΗΜΟΦΙΛΗ

Πολεμική αεροπορία 0

Με ανησυχία παρακολουθούν οι Τούρκοι το σενάριο παραχώρησης των ελληνικών S-300 στην Αρμενία για την απόκτηση πυραύλων BARAK-MX ή Patriot PAC-3

Η ελληνική ηγεσία στοχεύει να είναι εντελώς απαλλαγμένη από όπλα ρωσικής προέλευσης-Η Τουρκική πλευρά ούτε να ακούσει...
Ένοπλες Συρράξεις 0

Σοκάρει ο ρωσικός πυραύλος Oreshnik! Η Ουκρανία παρουσίασε τα συντρίμμια του-"Πρώτη φορά ανακαλύπτεται κάτι τέτοιο"-(βίντεο-εικόνες)

Ο πύραυλος είχε έξι πολεμικές κεφαλές, καθεμία από τις οποίες έφερε έξι υποπυρομαχικά, και πετούσε με μέγιστη ταχύτητα...