Συγκεκριμένα η διοίκηση του ΟΣΕ άρχισε ήδη να εφαρμόζει το γαλλικό σχέδιο για την ενίσχυση της ασφάλειας σε όλο το σιδηροδρομικό δίκτυο και τις σήραγγες, χρησιμοποιώντας διάφορα τεχνικά μέσα, από κάμερες με φωνητικές οδηγίες έως και drones τελευταίας γενιάς.
Τη συμμετοχή και στελεχών της Εθνικής Υπηρεσίας Πληροφοριών (ΕΥΠ) στις έρευνες της Αστυνομίας για τον εντοπισμό των δραστών των δολιοφθορών που σημειώνονται σχεδόν καθημερινά στο δίκτυο του ΟΣΕ έχουν επιστρατεύσει το τελευταίο διάστημα οι αρμόδιες Αρχές.
Ειδικότερα, από την 1η Μαρτίου 2023 (μια ημέρα μετά το δυστύχημα των Τεμπών) έως και τις 6 Ιουνίου καταγράφηκαν συνολικά 22 περιστατικά δολιοφθορών και κλοπών στα συστήματα τηλεδιοίκησης και στο εναέριο δίκτυο ηλεκτροκίνησης στην Αθήνα (10 περιστατικά), στη Θεσσαλονίκη (8 περιστατικά) και στη Λάρισα (4 περιστατικά).
Αυτό που προβληματίζει τους αρμοδίους του ΟΣΕ είναι η «επιδημία» περικοπών και αφαίρεσης καλωδίων κυκλωμάτων των σιδηροδρομικών γραμμών που υποστηρίζουν τα συστήματα τηλεδιοίκησης (φωτόσημα κ.λπ.) και δεν είναι εμπορεύσιμα. Πρόκειται, όπως λένε σιδηροδρομικές πηγές, «για καραμπινάτες περιπτώσεις δολιοφθοράς, με στόχο κυρίως την απαξίωση του προαστιακού δικτύου».
Οι ίδιοι διαχωρίζουν τα συγκεκριμένα περιστατικά από τις περιπτώσεις κλοπών εναέριου καλωδίου ηλεκτροκίνησης, όπου οι δράστες είναι κυρίως άτομα που εμπορεύονται το χαλκό. Άλλωστε, αυτός είναι και ο λόγος που στις έρευνες έχει εμπλακεί και η ΕΥΠ.
Διαπιστώνεται η πραγματοποίηση δολιοφθορών με στόχο την καθυστέρηση λειτουργίας των συστημάτων σηματοδότησης στο δίκτυο. Ήδη η τηλεδιοίκηση καλύπτει τα σιδηροδρομικά τμήματα Τιθορέας – Δομοκού, Πλατέος – Θεσσαλονίκης, το Σιδηροδρομικό Κέντρο Αχαρνών (ΣΚΑ) έως Κόρινθο και Κιάτο, ενώ από τις 30 Ιουνίου θα λειτουργήσει και στα τμήματα ΣΚΑ – Οινόη και από τον Δομοκό μέχρι το Πλατύ. Τον Σεπτέμβριο θα λειτουργήσει το τμήμα Οινόη – Τιθορέα.
Από τη Νερατζιώτισσα έως τη γραμμή προς Κιάτο
Με βάση τις έρευνες, τα περιστατικά δολιοφθορών ξεκίνησαν από τον σταθμό της Νερατζιώτισσας στον Προαστιακό της Αθήνας και προχώρησαν σταδιακά προς το Αεροδρόμιο, αλλά και μέσα σε σήραγγες στη γραμμή προς το Κιάτο, με προφανή στόχο των δραστών να μη λειτουργούν τα φωτοσήματα. Όπως αναφέρουν σιδηροδρομικές πηγές, υπάρχουν ενδείξεις για οργανωμένο κύκλωμα, όπως και αντίστοιχες καταγραφές από κάμερες που ήδη βρίσκονται στα χέρια της Αστυνομίας.
Φύλαξη με κάμερες και drones
Ο ΟΣΕ δαπανά για τη φύλαξη του δικτύου, ποσό άνω των 12 εκατ. ευρώ ετησίως για τον σκοπό αυτόν, ενώ αποτελεσματική είναι και η χρήση drones. Από την Αλεξανδρούπολη μέχρι την Πάτρα και τον Πύργο, πάνω από 40 σημεία φυλάσσονται με καταγραφικές κάμερες και συστήματα συναγερμού. Επίσης, όλες οι είσοδοι και οι έξοδοι των σιδηροδρομικών σηράγγων Τεμπών, Πλαταμώνα και Καλλιδρόμου επιτηρούνται με κάμερες συνεχούς ροής και συστήματα που διευκολύνουν τις φωνητικές οδηγίες. Εως το τέλος του χρόνου αντίστοιχα συστήματα θα λειτουργούν και στις σήραγγες της Οθρυος.
Επιπλέον, το τελευταίο διάστημα ο ΟΣΕ προχώρησε σε αναθέσεις για τη φύλαξη των σταθμών στο τμήμα Λιόσια – Κάντζα, τη φύλαξη με περιπολίες αυτοκινήτων των σηράγγων στο τμήμα Λιόσια – Κιάτο, καθώς και τη φύλαξη και τοποθέτηση συστημάτων ασφαλείας στον σταθμό Κάτω Αχαρναί.