Σε κάθε περίπτωση βέβαια τόσο η πορεία της φετινής σεζόν όσο και η συνέχιση της αυξητικής τάσης των τουριστικών ροών πριν και μετά τους τρεις μήνες του καλοκαιριού, ενέχει προκλήσεις και απαιτεί πρόσθετες δράσεις για να διασφαλιστεί. Το παραπάνω συνομολογούν φορείς κι επιχειρηματίες του κλάδου, επισημαίνοντας τα «κλειδιά» που μπορούν να εγγυηθούν τα ίδια ή και καλύτερα αποτελέσματα για τις επόμενες χρονιές.
Επέκταση της σεζόν και προς τα πίσω
Το πρώτο εξ αυτών στο οποίο θα πρέπει να εστιάσει πολιτεία και αγορά είναι η έμφαση στους ορεινούς προορισμούς. Κι αυτό γιατί βάσει των περσινών ενδείξεων, η σεζόν επεκτάθηκε με επιτυχία τους μήνες που ακολούθησαν του καλοκαιριού αλλά όχι και αυτών που προηγήθηκαν αυτού. Ενδεικτικά να αναφέρουμε ότι ο Οκτώβριος αποτέλεσε τον καλύτερο μήνα του έτους από άποψη αεροπορικών αφίξεων, ξεπερνώντας ακόμα και τις επιδόσεις του 2019. Η καλή πορεία συνεχίστηκε, με ασθενέστερο βέβαια ρυθμό, και τον Νοέμβριο ενώ ο Δεκέμβριος αναθερμάνθηκε από την εορταστική ζήτηση για την περίοδο των Χριστουγέννων και της Πρωτοχρονιάς. Ωστόσο τους πρώτους μήνες του έτους οι επιδόσεις δεν καταγράφηκαν το ίδιο θεαματικές. Κι αν κάποιος ισχυριστεί ότι η αύξηση των κρουσμάτων που παρατηρήθηκε εκείνη την περίοδο επισκίαζε ακόμα την τουριστική ανάπτυξη, τα φετινά αποτελέσματα επιβεβαιώνουν τις διαφορετικές ταχύτητες μεταξύ των δύο χρονικών περιόδων. Σύμφωνα με παράγοντες της αγοράς που μίλησαν στο insider.gr, παρότι οι προκρατήσεις για το καλοκαίρι έχουν ξεκινήσει, η ζήτηση για τους πρώτους μήνες του έτους ή ακόμα και της σεζόν - δηλαδή Απρίλιο, Μάιο - είναι ασθενέστερη.
Αυτός είναι και ο λόγος που οι ξενοδόχοι προτείνουν μέτρα για την στήριξη των ορεινών προορισμών. Να θυμίσουμε ότι σε αυτό το πλαίσιο πρότειναν πρόσφατα την αναδιαμόρφωση του σχετικού νομοθετικού πλαισίου για τις εκπαιδευτικές εκδρομές των σχολείων με τρόπο τέτοιο, ώστε να καθίσταται δυνατή μια από τις 9 προβλεπόμενες να γίνεται στα ελληνικά βουνά. Στόχος, σύμφωνα με τους ίδιους, είναι να μπορέσουν προορισμοί που συνήθως δουλεύουν μόνο τα Σαββατοκύριακα να «κερδίσουν» μερικές ημέρες της χειμερινής σεζόν στη σεζόν τους, συμβάλλοντας με τον τρόπο αυτό στην επέκταση της.
Οι σχετικές κρούσεις στα συναρμόδια υπουργεία έχουν γίνει και η πρώτη αντίδραση είναι θετική. Σε κάθε περίπτωση βέβαια η πρόταση των ξενοδόχων αποτελεί επί της ουσίας το rebranding της ιδέας για τη «λευκή εβδομάδα» - εβδομάδα χειμερίας ανάπαυλας των σχολείων που συναντάται σε άλλες χώρες του εξωτερικού - η οποία είναι αμφίβολο αν θα περπατήσει στην Ελλάδα.
Το γερμανικό τουριστικό βαρόμετρο
H προσπάθεια επιμήκυνσης της σεζόν ειδικά στην περίπτωση των ορεινών προορισμών αναμένεται να προωθηθεί και στην γερμανική έκθεση τουρισμού, ITB Berlin, η οποία θα δώσει στον κλάδο και τις πρώτες αποχρώσες ενδείξεις για την πορεία του τουρισμού φέτος. Ειδικότερα, στην μεγάλη γερμανική έκθεση τουρισμού, η οποία θα πραγματοποιηθεί από τις 7 έως τις 9 Μαρτίου, με μεγάλο αριθμό εγχώριων και διεθνών εκθετών, θα υπάρχει διακριτή παρουσίαση των ορεινών μας προορισμών, με στόχο να παρουσιαστεί και η άλλη οπτική της Ελλάδας και να εμπλουτιστεί το εθνικό τουριστικό προϊόν.
Αύξηση των πτήσεων
Εξίσου σημαντική για την έγκαιρη έναρξη της σεζόν είναι και η αύξηση της σχετικής συνδεσιμότητας. Στοίχημα που ειδικά φέτος δείχνει να κερδίζεται. Σημειωτέον ότι φέτος οι πτήσεις θα ξεκινήσουν πολύ νωρίς, με την πρώτη απευθείας σύνδεση με την άλλη πλευρά του Ατλαντικού να τοποθετείται στις 11 Μαρτίου από την Delta Airlines. Στις αμερικανικές εταιρείες μάλιστα θα προστεθεί φέτος και η καναδική Air Transat, η οποία αναμένεται να ενισχύσει τις ροές ταξιδιωτών από τη Βόρεια Αμερική.
Νωρίτερα του προβλεπόμενου αναμένεται και η έναρξη και για τους δημοφιλείς νησιωτικούς προορισμούς, αφού σύμφωνα με τον περιφερειάρχη Νοτίου Αιγαίου, τον Μάρτιο θα πραγματοποιηθεί και η πρώτη απευθείας πτήση και στο Ν. Αιγαίο- και συγκεκριμένα στο αεροδρόμιο «Διαγόρας» της Ρόδου.
Πέραν βέβαια της Αμερικής, αύξηση των συνδέσεων, νωρίτερα από το συνηθισμένο, αναμένεται κι από άλλες αγορές, όπως για παράδειγμα αυτή του Ισραήλ. Οι πτήσεις που συνδέουν την Ελλάδα με το Ισραήλ αυξάνονται σε συχνότητα ενώ έχουν επεκταθεί και τον χειμώνα, σε καθημερινή μάλιστα βάση.
Επιστροφή της κινεζικής αγοράς
Διαφοροποιητικό στοιχείο στις φετινές τουριστικές επιδόσεις, θα αποτελέσουν και οι αγορές που θα ανοίξουν για πρώτη φορά μετά την υγειονομική κρίση, όπως η Κίνα και η Αυστραλία. Ειδικά στην περίπτωση της Κίνας και παρά την αύξηση του κρουσμάτων που έφερε αρχικά η κατάργηση των μέτρων προφύλαξης, η επιθυμία για ταξίδια καταγράφεται μεγάλη. Αρκεί να θυμίσουμε ότι πριν την πανδημία, σε παγκόσμιο επίπεδο, οι Κινέζοι τουρίστες πραγματοποιούσαν 170 εκατομμύρια ταξίδια ετησίως και προσέφεραν 253 δισ. δολάρια στην παγκόσμια αγορά τουρισμού. Σύμφωνα με το China Outbound Tourism Research Institute (Cotri), οι Κινέζοι επισκέπτες φέτος, αναμένεται να πραγματοποιήσουν 110 εκατομμύρια διεθνή ταξίδια, με το 50% αυτών να αφορά προορισμούς του εξωτερικού, προσφέροντας μια ισχυρή «τονωτική ένεση» στον παγκόσμιο τουριστικό κλάδο.
Σε αυτό το πλαίσιο και στην περίπτωση της Ελλάδας αναμένεται δυναμικό comeback της κινεζικής αγοράς, η οποία προ πανδημίας παρουσίαζε ισχυρές προοπτικές ανάπτυξης. Ενδεικτικά να αναφέρουμε ότι όσον αφορά στο «Ελευθέριος Βενιζέλος» οι ταξιδιώτες από Κίνα έφταναν το 2019 τις 217.600, καταγράφοντας αύξηση κατά 22% όσον αφορά τις απευθείας συνδέσεις έναντι του 2018 και κατά 21% στις συνδέσεις με ενδιάμεσο σταθμό. Από το 2013 έως το 2019 δε, η αύξηση της κινεζικής αγοράς έφτασε το 166%, υψηλότερη από την μεσοσταθμική αύξηση του μεγαλύτερου ελληνικού αεροδρομιου (104%). Επιπρόσθετα, το 2018 η κινεζική αγορά μπήκε στο τοπ 20 των αγορών του μεγαλύτερου αεροδρομίου της χώρας, και έναν χρόνο αργότερα έφτασε στην 15η θέση. Να θυμίσουμε ότι οι πτήσεις της Air China που συνδέουν τις δύο χώρες έχουν ξεκινήσει ήδη από τις 22 Δεκεμβρίου 2022, έπειτα από τρία χρόνια απομόνωσης που επέβαλε η ίδια η χώρα στους κατοίκους της.
Όλα τα παραπάνω βέβαια αποτελούν μερικές από τις προϋποθέσεις μιας καλής τουριστικής χρονιάς, με τους φορείς της αγοράς να επισημαίνουν ότι τα ρίσκα παραμένουν και για φέτος. Μεταξύ αυτών ξεχωρίζει η διάβρωση του διαθέσιμου εισοδήματος των νοικοκυριών από τον πληθωρισμό, το υψηλό ενεργειακό κόστος που έχει μετακυλιστεί στις τιμές των αεροπορικών και άλλων εισιτηρίων, καθώς και το μικρό αλλά υπαρκτό ενδεχόμενο μιας υποτροπής της υγειονομικής ή της γεωπολιτικής κατάστασης διεθνώς.