Ηλεκτροκίνητα λεωφορεία, που θα δρομολογηθούν σε νέες γραμμές συνδυασμένης μεταφοράς με το μετρό και θα φορτίζουν στις υποδομές που θα διαθέτει ο Πολυτροπικός Σταθμός Μετεπιβίβασης Νέα Ελβετίας, προβλέπει ο σχεδιασμός βιώσιμης κινητικότητας για τη Θεσσαλονίκη, σύμφωνα με την ερτ.
«Η μη χρήση του αυτοκινήτου, η χρήση εναλλακτικών μέσων μετακίνησης, όπως είναι το ποδήλατο, η ολοκλήρωση του μετρό σε έναν χρόνο από σήμερα, όπως επίσης και η βελτίωση των αστικών συγκοινωνιών με την προμήθεια ηλεκτρικών λεωφορείων σε νέες γραμμές, θα δώσουν όλα την εικόνα μιας πόλης πολύ πιο φιλικής προς το περιβάλλον, αλλά και πολύ πιο φιλικής προς τους κατοίκους, τους επισκέπτες και τους επενδυτές», δήλωσε ο δήμαρχος Θεσσαλονίκης Κωνσταντίνος Ζέρβας στο πλαίσιο της παρουσίας του σε ημερίδα του ευρωπαϊκού έργου «PE4Trans», που διοργάνωσε στο δημαρχείο Θεσσαλονίκης η Ερευνητική Ομάδα Συστημάτων Μεταφοράς του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης (ΑΠΘ).
Στην εκδήλωση, που είχε θεματική τη βιώσιμη κινητικότητα και ενεργή εμπλοκή των πολιτών μέσω συμμετοχικού σχεδιασμού ως κινητήριες δυνάμεις προς μια οικονομία χαμηλών εκπομπών CO2 (Sustainable mobility and citizens’ engagement: two driving forces towards a low-carbon economy) επισημάνθηκαν ο καταλυτικός ρόλος της πανδημίας στις αλλαγή των συνηθειών μετακίνησης αλλά και η ακόμη πιο δυναμική στροφή των πολιτών στη χρήση των μέσων μαζικής μεταφοράς και εναλλακτικών μέσων μετακίνησης, εξαιτίας της ενεργειακής κρίσης λόγω του πολέμου στην Ουκρανία.
Ο κ. Ζέρβας υπενθύμισε ότι ο Δήμος Θεσσαλονίκης αξιοποίησε την περίοδο της καραντίνας για προχωρήσουν γρήγορα αστικά έργα και κυρίως εκείνα που στόχο είχαν την ενθάρρυνση των φιλικών στο περιβάλλον μετακινήσεων, αναβαθμίζοντας το δίκτυο ποδηλατοδρόμων της πόλης. Όπως εξήγησε η συμπερίληψη της Θεσσαλονίκης στις 100 κλιματικά ουδέτερες πόλεις έως το 2030 υπογραμμίζει τον καθοριστικό ρόλο των κατοίκων της, ως φορέων αλλαγής συμπεριφορών και ενεργειακών συνηθειών, στον στόχο της μετάβασης στην κλιματική ουδετερότητα.
«Είναι πολύ χρήσιμα τα προγράμματα Ιnterreg, κάθε ευρωπαϊκό πρόγραμμα, η συνεργασία με το ΑΠΘ, η ανταλλαγή καλών πρακτικών και χαίρομαι πάρα πολύ που συζητάμε σε επίπεδο πλέον όχι μόνο καλών πρακτικών αλλά και συγκεκριμένων λύσεων στην κατεύθυνση αυτή, πάντα με τη συμμετοχή των πολιτών», επισήμανε ο Δήμαρχος Θεσσαλονίκης.
Τον σχεδιασμό που αφορά τη λειτουργία του Πολυτροπικού Τερματικού Σταθμού στη Νέα Ελβετία και τις προβλεπόμενες τροποποιήσεις των οδικών κόμβων, ώστε να διευκολύνεται η πρόσβαση του επιβατικού κοινού παρουσίασε ο διευθύνων σύμβουλος του Οργανισµού Συγκοινωνιακού Έργου Θεσσαλονίκης (ΟΣΕΘ), Γιάννης Τόσκας, εκφράζοντας τη βεβαιότητα ότι οι προγραμματικές συμφωνίες που υπέγραψε ο Οργανισμός με τον Δήμο Θεσσαλονίκης και την Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας, θα επιταχύνουν τις διαδικασίες υλοποίησης του έργου.
Στον πολυτροπικό σταθμό Νέας Ελβετίας θα δημιουργηθεί Σταθμός Μετεπιβίβασης των λεωφορειακών γραμμών από την ευρύτερη περιοχή της νοτιοανατολικής Θεσσαλονίκης, του μέσου σταθερής τροχιάς, των ΙΧ και μέσων βιώσιμης κινητικότητας. Στους χώρους υπάρχει πρόβλεψη εγκατάστασης σταθμών φόρτισης για ηλεκτρικά λεωφορεία, για ασφαλή πρόσβαση πεζών, κίνηση και στάθμευση ποδηλάτων, θέσεις ταξί και στάθμευσης μικρής διάρκειας για επιβίβαση και αποβίβαση επιβατών. Σε ό,τι αφορά τους οδικούς κόμβους ο κ. Τόσκας εξήγησε ότι δρομολογείται ένας σχεδιασμός συνολικής ανάπλασης της περιοχής που θα συνδέσει τρεις γειτονιές (Χαριλάου, Αλλατίνη, Βούλγαρη) και θα διευκολύνει την έξοδο στο δρόμο προς Χαλκιδική.
Η στόχευση για τη βιώσιμη κινητικότητα θα πρέπει να εμπλέξει τους πολίτες όχι μόνο στο κομμάτι του διαλόγου και των προτάσεων παρεμβάσεων, αλλά και στην υλοποίησή τους, κάτι που έχει αποδειχθεί ιδιαίτερα αποτελεσματικό όταν πρόκειται για ήπιες παρεμβάσεις, σημείωσε εκπροσωπώντας την ομάδα του ΑΠΘ, ο καθηγητής Συστημάτων Μεταφορών, Αριστοτέλης Νανιόπουλος.
Για τις προκλήσεις αλλά και τις λύσεις σχετικά με την προώθηση της βιώσιμης κινητικότητας στην εποχή των πολυεπίπεδων κρίσεων, όπως η πανδημία, η ενεργειακή κρίση, η κλιματική αλλαγή μίλησαν εκπρόσωποι φορέων χάραξης πολιτικής από την Πολωνία, τη Γερμανία, την Αγγλία και την Ισπανία, χώρες που μαζί με την Ελλάδα συμμετέχουν στο διασυνοριακό έργο PE4Trans .