Τα θέματα των Πανελλαδικών επιλέγονται από την ύλη που έχουν διδαχθεί όλοι οι μαθητές. Σε ό,τι αφορά στις φετινές Πανελλαδικές Εξετάσεις η υπουργός Παιδείας Ν. Κεραμέως είπε ότι τα μέλη της Κεντρικής Επιτροπής Εξετάσεων των Πανελλαδικών Εξετάσεων όταν θα κληθούν να επιλέξουν τα θέματα που θα διαγωνιστούν οι υποψήφιοι θα έχουν εικόνα ποια ύλη διδάχθηκαν ακριβώς οι μαθητές της Γ Λυκείου όλης της χώρας. Η κ. Κεραμέως εξήγησε ότι, όπως κάθε χρόνο τα μέλη της Επιτροπής Εξετάσεων γνωρίζουν με ακρίβεια την ύλη που έχουν διδαχθεί οι μαθητές όλων των σχολείων και επιλέγουν θέματα από αυτήν, ανεξάρτητα από το θέμα της πανδημίας, η οποία θυμίζουμε κρατά κλειστά τα λύκεια στις «κόκκινες» περιοχές.
Ελάχιστη βάση εισαγωγής και δύο μηχανογραφικά είναι ο άξονας που κινούνται οι αλλαγές για τις Πανελλαδικές Εξετάσεις όπως είπε η υπουργός Παιδείας ενώπιον των μελών της διαρκούς Επιτροπής Μορφωτικών Υποθέσεων της Βουλής.
Αναφορικά με την θεσμοθέτηση της ελάχιστης βάσης εισαγωγής (ΕΒΕ), η κ. Κεραμέως μιλώντας στην Βουλή, τόνισε την ανάγκη της αναβάθμισης των ακαδημαϊκών προϋποθέσεων εισαγωγής στο Πανεπιστήμιο, επιτυχούς φοίτησης και έγκαιρης ολοκλήρωσης των σπουδών. «Σήμερα εισάγονται φοιτητές ακόμη και με βαθμό 0,6 στα 20, ενώ σχεδόν το 30% των φοιτητών δεν αποφοιτά ποτέ», σημείωσε η Υπουργός και πρόσθεσε πως με τις προτεινόμενες ρυθμίσεις «δίνουμε μεγαλύτερη ελευθερία και αυτονομία στα Πανεπιστήμια να καθορίζουν όρους εισαγωγής σε αυτά. ΕΒΕ λοιπόν ως ποσοστό, όχι ως απόλυτο αριθμό. ΕΒΕ που τίθεται από κάθε Πανεπιστημιακό Τμήμα ως ποσοστό επί του μέσου όρου των επιδόσεων όλων των υποψηφίων του ίδιου επιστημονικού πεδίου».
Σχετικά με την καθιέρωση της νέας διαδικασίας εισαγωγής στην τριτοβάθμια εκπαίδευση σε δύο φάσεις, η κ. Κεραμέως περιέγραψε τις στρεβλώσεις του υφιστάμενου συστήματος, όπως το ότι «μόνο 1 στους 2 υποψηφίους επιλέγει το τμήμα στο οποίο καταλήγει να φοιτά μέσα στις πρώτες 5 επιλογές του» αλλά και ότι «μπορεί κάποιος να καταλήξει να εγγραφεί στην τυχαία 250η επιλογή του, στην οποία κατά πάσα πιθανότητα δεν θα φοιτήσει, πόσο μάλλον να αποφοιτήσει, καταλαμβάνοντας όμως τη θέση κάποιου που πραγματικά θέλει να φοιτήσει στο συγκεκριμένο τμήμα». «Σκοπός της ρύθμισης» είπε η Υπουργός, είναι «να εισάγονται περισσότεροι υποψήφιοι σε τμήματα στα οποία θέλουν πραγματικά να σπουδάσουν».
Η κ. Κεραμέως έκανε ιδιαίτερη αναφορά και σε μία τρίτη σειρά ρυθμίσεων, οι οποίες έχουν νομοθετηθεί ήδη και αφορούν την ουσιαστική αναβάθμιση των δομών επαγγελματικής εκπαίδευσης, κατάρτισης και δια βίου μάθησης, διότι όπως τόνισε: «δεν είναι ένας ο κοινωνικός ανελκυστήρας της εκπαίδευσης, είναι πολλοί με πολλές εναλλακτικές διαδρομές. Δεν είναι ο μόνος δρόμος το Πανεπιστήμιο. Υπάρχει και ο δρόμος της επαγγελματικής εκπαίδευσης και κατάρτισης. Έναν δρόμο που τον ακολουθεί η πλειονότητα των νέων σε πολλές άλλες ευρωπαϊκές χώρες».
Δύο μηχανογραφικά
Και όπως ανέφερε η κ. Κεραμέως: «προβλέπουμε για πρώτη φορά τη δυνατότητα να υποβάλει ένας υποψήφιος 2 μηχανογραφικά: ένα για εισαγωγή μέσω πανελλαδικών σε ΑΕΙ και ένα για εισαγωγή σε δημόσιο ΙΕΚ μέσω απολυτηρίου και άλλων κριτηρίων. Υπογραμμίζουμε τις εναλλακτικές για τους νέους μας. Εμείς ως πολιτεία χτίζουμε για τους νέους μας επιλογές, εναλλακτικές διαδρομές. Και εκείνοι κάνουν τις επιλογές τους με βάση τις κλίσεις, τις δεξιότητες και τις προτιμήσεις τους».
Αναφορικά με τις ρυθμίσεις για τη θέσπιση ορίου φοίτησης στα ΑΕΙ, η κα Κεραμέως ανέφερε ότι θεσπίζεται ανώτατη χρονική διάρκεια φοίτησης: στα 4ετή προπτυχιακά προγράμματα σπουδών, συν 2 έτη και στα προγράμματα σπουδών στα οποία ο ελάχιστος χρόνος υπερβαίνει τα 4 έτη, συν 3 έτη. «Στόχος μας είναι η βελτίωση του ρυθμού αποφοίτησης και η γρηγορότερη ενσωμάτωση ανθρώπινου δυναμικού στην αγορά εργασίας» είπε η υπουργός και πρόσθεσε «στη χώρα μας επικρατεί το εξής παράδοξο: βρισκόμαστε στο ζενίθ ως προς τον αριθμό φοιτητών, στο ναδίρ ως προς το ποσοστό/ρυθμό αποφοίτησης. Είμαστε δεύτεροι με 7,14% του πληθυσμού να φοιτά σε κάποιο Πανεπιστημιακό ίδρυμα (όταν ο μέσος όρος είναι 3,9%), ενώ τελευταίοι στην Ευρωπαϊκή Ένωση σε ποσοστό αυτών που καταφέρνουν να αποφοιτήσουν, με μόλις 9,17% ετήσιο ρυθμό αποφοίτησης (όταν ο μέσος όρος ΕΕ είναι 24%)».
Και όπως υπογράμμισε εμφατικά η κ. Κεραμέως: «Για να πούμε τα σύκα σύκα και τη σκάφη σκάφη: έχει δημιουργηθεί ένα σύστημα εμπαιγμού υποψηφίων, οικογενειών, ακαδημαϊκών. Οι οικογένειες χρηματοδοτούν επί σειρά ετών σπουδές που δεν οδηγούν πουθενά, οι φοιτητές καθυστερούν να ενταχθούν στην αγορά εργασίας και, εφόσον κάποια στιγμή το καταφέρνουν, είναι σε θέσεις χαμηλότερης εξειδίκευσης και απολαβών».
Οι ψηφοφόροι του ΣΥΡΙΖΑ υπέρ της βάσης εισαγωγής σε ποσοστό 52%
«Θέλετε να εισάγονται φοιτητές στα Πανεπιστήμια με 1, 2, 3 στα 20; Σήμερα μιλήσατε για την «ελεύθερη εισαγωγή» στα ΑΕΙ. Πλήρης ισοπέδωση” είπε χθες, στη Βουλή η υπουργός Παιδείας για να συμπληρώσει «Όλοι ίσοι, αλλά πώς; Ίσοι προς τα κάτω. Μαζική, άκριτη εισαγωγή στα Πανεπιστήμια χωρίς κριτήρια αξιοκρατίας. Και όμως, ακόμη και η δική σας η βάση διαφωνεί. Οι ψηφοφόροι του ΣΥΡΙΖΑ (2019) τάχθηκαν σε πρόσφατη έρευνα υπέρ της βάσης εισαγωγής σε ποσοστό 52%».