Το νέο ελληνικό μη επανδρωμένο αεροσκάφος Sarisa II επιβεβαιώνει την ετοιμότητα μάχης του, μετά από τρεις ημέρες δοκιμών με πραγματικά πυρά.
Η ελληνική εταιρεία SAS Technology ολοκλήρωσε μια τριήμερη δοκιμή με πραγματικά πυρά για το μη επανδρωμένο αεροσκάφος μάχης Sarisa II (γνωστό και ως SRS-2A) στο Πεδίο βολής Λιτοχώρου από τις 10 έως τις 12 Φεβρουαρίου 2025.
Οι δοκιμές ήταν μέρος της διαδικασίας πιστοποίησης για το SRS-2A και το SRS-2A με εκτόξευση πυραύλων 70 mm (2,75 ιντσών) από την Thales Belgium.
Οι δοκιμές διεξήχθησαν υπό την επίβλεψη του Ελληνικού Υπουργείου Εθνικής Άμυνας, σε συνεργασία με την Thales Belgium και την Hellenic Defense Systems (HDS), των οποίων η τεχνική υποστήριξη συνέβαλε στο πρόγραμμα.
Οι δοκιμές, οι οποίες διήρκεσαν τρεις ημέρες, και αποτελούσαν μέρος της διαδικασίας πιστοποίησης για το SRS-2A, επιβεβαιώνοντας την ικανότητά του να εκτοξεύει μη κατευθυνόμενους και κατευθυνόμενους με λέιζερ πυραύλους 70 mm (2,75 ιντσών) παραγωγής της Thales Belgium.
Στις 10 Φεβρουαρίου, οι δοκιμές επικεντρώθηκαν στην ικανότητα του SRS-2A να εκτοξεύει μη κατευθυνόμενους πυραύλους διατηρώντας παράλληλα τη σταθερότητα της πτήσης.
Το μη επανδρωμένο εναέριο όχημα μάχης (UCAV) εκτόξευσε έναν μη κατευθυνόμενο πύραυλο (UGR) των 70 mm ενώ αιωρούνταν, επιδεικνύοντας τον έλεγχο υπό τις επιπτώσεις της έκρηξης πυραύλου.
Ο πύραυλος ακολούθησε μια προβλέψιμη τροχιά, επιβεβαιώνοντας τη λειτουργικότητα των μεθόδων οπτικής παρατήρησης.
Στις 11 Φεβρουαρίου, το μη επανδρωμένο εναέριο όχημα Sarisa II/SRS-2A δοκιμάστηκε με τον κατευθυνόμενο με λέιζερ πύραυλο FZ275 (LGR) από την Thales.
Το UCAV εκτόξευσε τον πύραυλο σε στόχο 5×5 μέτρων με κεντρικό τμήμα 2×2 μέτρων.
Η πρόσκρουση καταγράφηκε με απόκλιση 0,2 μέτρων, επιβεβαιώνοντας ένα πιθανό κυκλικό σφάλμα (CEP) μικρότερο από ένα μέτρο.
Λόγω των περιορισμών εμβέλειας και των περιορισμών της περιοχής κινδύνου όπλων (WDA), η δοκιμή διεξήχθη στα 1.700 μέτρα, κοντά στο ελάχιστο εύρος λειτουργίας του όπλου.
Το FZ275 LGR έχει σχεδιαστεί για αποστάσεις εμπλοκής μεταξύ 3 και 5 χιλιομέτρων, με μέγιστη απόσταση 7 χιλιομέτρων.
Οι συνθήκες δοκιμής απαιτούσαν την εκτόξευση του πυραύλου σε κοντινή απόσταση, όπου έφτασε σε υπερηχητικές ταχύτητες και ανέπτυξε τα πτερύγια καθοδήγησις του μετά από 400 μέτρα.
Το αυτόνομο σύστημα ελέγχου πτήσης του SRS-2A εκτέλεσε την ακολουθία βολής χωρίς χειροκίνητη πυρ από τον χειριστή.
Στις 12 Φεβρουαρίου πραγματοποιήθηκε ζωντανή επίδειξη παρουσία στρατιωτικών αξιωματούχων και προσωπικού του Ελληνικού Στρατού, του Ναυτικού, της Πολεμικής Αεροπορίας και των Ειδικών Δυνάμεων, καθώς και διεθνών αντιπροσωπειών.
Το SRS-2A εκτόξευσε έναν πύραυλο FZ275 LGR που κατευθυνόταν με λέιζερ από υψόμετρο 450 μέτρων πάνω από την επιφάνεια της θάλασσας, διατηρώντας τη σταθερότητα και επιτυγχάνοντας CEP μικρότερο από ένα μέτρο.
Επιπλέον, το UCAV Empusa EMPX6T των Ελληνικών Ειδικών Δυνάμεων πραγματοποίησε ρίψεις χειροβομβίδων ακριβείας χρησιμοποιώντας τόσο εκπαιδευτικές όσο και πραγματικές χειροβομβίδες σε τρόπους διαδοχικής και ταυτόχρονης απελευθέρωσης.
Η προγραμματισμένη δοκιμή του AIHMI loitering από το SRS-2A ακυρώθηκε λόγω χαμηλής νεφοκάλυψης.
Ο FZ275 LGR, που αναπτύχθηκε από την Thales Belgium, είναι ένας κατευθυνόμενος πύραυλος ημι-ενεργού λέιζερ (SAL) που έχει σχεδιαστεί για να γεφυρώσει το χάσμα μεταξύ μη κατευθυνόμενων πυραύλων και πυραύλων μεγάλου βεληνεκούς.
Προσφέρει ακρίβεια στόχευσης ενώ μειώνει τις παράπλευρες ζημιές. Ο πύραυλος έχει βεληνεκές από 1.500 έως 7.000 μέτρα, με CEP μικρότερο από ένα μέτρο στα 6 χιλιόμετρα.
Μπορεί να καταστρέψει επίγεια οχήματα, εγκαταστάσεις αεράμυνας, τοποθεσίες ραντάρ, υποδομές επικοινωνιών, αεροσκάφη στο έδαφος, μικρά πλοία και περιπολικά σκάφη, όχι βαριά οχυρωμένες αποθήκες και ελεύθερους σκοπευτές.
Το FZ275 LGR είναι συμβατό με τυπικούς εκτοξευτές πυραύλων 2,75 ιντσών και απαιτεί ελάχιστη εργασία ενσωμάτωσης.
Έχει διάφορες διαμορφώσεις κεφαλής, συμπεριλαμβανομένης μιας υψηλής εκρηκτικής παραλλαγής με θανατηφόρο ακτίνα 9 μέτρων και ικανότητα διείσδυσης σε χαλύβδινες πλάκες 6 χιλιοστών.
Το FZ275 LGR διαθέτει ημιενεργή τεχνολογία καθοδήγησης λέιζερ με δυνατότητες Lock-On Before Launch (LOBL) και Lock-On After Launch (LOAL).
Μπορεί να λαμβάνει δεδομένα στόχευσης λέιζερ από πηγές όπως επίγειους προσδιοριστές, αερομεταφερόμενες πλατφόρμες και τηλεχειριστές.
Ο πύραυλος μπορεί να εκτοξευθεί από οποιονδήποτε τυπικό εκτοξευτή πυραύλων FZ και η Thales Belgium έχει αναπτύξει έξυπνους εκτοξευτές πυραύλων, συμπεριλαμβανομένου του FZ606 για ελικόπτερα και του FZ800 για αεροσκάφη, που επιτρέπουν αμφίδρομη επικοινωνία και εφαρμογή κώδικα λέιζερ κατά την πτήση.