Ο πόλεμος στην Ουκρανία έχει ως αποτέλεσμα την περαιτέρω ενδυνάμωση του ΝΑΤΟ και της πολιτικοστρατιωτικής συνεργασίας των κρατών μελών του, για την αντιμετώπιση της εν δυνάμει αναπτυσσόμενης Ρωσικής απειλής.
Η στρατιωτική συνεργασία των κρατών μελών του ΝΑΤΟ
Η στρατιωτική συνεργασία των κρατών μελών της Συμμαχίας δεν περιορίζεται σε τρέχοντα θέματα, όπως διεξαγωγή κοινών ασκήσεων, παροχή στρατιωτικής βοήθειας με οπλισμό και πυρομαχικά στην εμπόλεμη Ουκρανία, αλλά και στην δημιουργία-κατασκευή οπλικών συστημάτων και μέσων ως προϊόν της συνεργασίας αμυντικών βιομηχανιών των κρατών της.
Με τον τρόπο αυτό εξασφαλίζεται μειωμένο κόστος παραγωγής σύγχρονων οπλικών συστημάτων και μέσων, αλλά και ομοιοτυπία των Ενόπλων Δυνάμεων των κρατών μελών, γεγονός που διασφαλίζει την καλύτερη διαλειτουργικότητα τους σε ασκήσεις αλλά και σε πραγματικές επιχειρήσεις εφόσον απαιτηθεί.
Η Ελλάδα έχει κάθε όφελος να μετέχει σε τέτοιες πρωτοβουλίες του ΝΑΤΟ και της ΕΕ για τους παραπάνω λόγους, καλύπτοντας σε σημαντικό βαθμό τις αδυναμίες της εγχώριας πολεμικής βιομηχανίας της.
Σύμφωνα με Γαλλικό ιστότοπο εξιδεικευμένο σε αμυντικά θέματα, οι χώρες του ΝΑΤΟ ενώνουν τις δυνάμεις τους για να αναπτύξουν και να αποκτήσουν τεθωρακισμένα οχήματα μηχανικού, επισημαίνοντας:
Το παραπάνω συγκαταλέγεται μεταξύ των έργων που επωφελούνται από ευρωπαϊκή χρηματοδότηση στο πλαίσιο της Μόνιμης Διαρθρωμένης Συνεργασίας PESCO και αφορά σε μηχανήματα που απαραίτητα για την κινητικότητα των στρατευμάτων και την αποκατάσταση υποδομών.
Εξ ου και το πρόγραμμα MEVS για οχήματα και συστήματα, που ταξινομείται μεταξύ των «έργων υψηλής προτεραιότητας» του ΝΑΤΟ (HVP).
Η συμμετοχή της Ελλάδας στο πρόγραμμα τεθωρακισμένων οχημάτων μηχανικού
Έτσι, η Κροατία, η Γερμανία, η Ελλάδα, η Ιταλία, το Ηνωμένο Βασίλειο, η Ρουμανία και η Ισπανία υπέγραψαν πρόσφατα επιστολή προθέσεων για από κοινού ανάπτυξη και/ή απόκτηση τεθωρακισμένων οχημάτων μηχανικού.
Σύμφωνα με λεπτομέρειες που παρέχονται από το ΝΑΤΟ, αυτό το έργο MEVS καλύπτει ένα «ευρύ φάσμα οχημάτων και συστημάτων, όπως τεθωρακισμένα οχήματα μηχανικού, τεθωρακισμένα αυτόνομα/μη επανδρωμένα οχήματα και κιτ προσαρμοσμένα σε αποστολές στρατιωτικής μηχανικής».
Αυτό το έργο είναι μέρος ενός ευρύτερου προγράμματος που ονομάζεται «Στρατιωτική Κινητικότητα και Αντικινητικότητα».
Αυτό που σχετίζεται με το «κομμένο πέρασμα» στοχεύει να επιτρέψει την από κοινού απόκτηση «διάφορων μέσων στρατιωτικής γεφύρωσης» γέφυρες επίθεσης, πλωτά συστήματα διέλευσης κ.λπ.
«Απαιτείται επίσης, στο πλαίσιο αυτού του έργου, να δημιουργηθεί ένα πολυεθνικό απόθεμα στρατιωτικών γεφυρών, υλικοτεχνικής ειδικότερα», διευκρινίζει το ΝΑΤΟ.
Επί του παρόντος, συγκεντρώνει 12 μέλη της Συμμαχίας, συμπεριλαμβανομένης της Φινλανδίας, η οποία έχει το καθεστώς της «χώρας φιλοξενίας». Και μεταξύ των τελευταίων βρίσκουμε αυτούς που εμπλέκονται στο πρόγραμμα MEVS.
Περιλαμβάνονται επίσης στο τρίτο και τελευταίο έργο ικανοτήτων που σχετίζεται με τη στρατιωτική μηχανική.
Ονομάζεται «Αντικινητικότητα», και επικεντρώνεται στην «ανάπτυξη ή/και απόκτηση, σε πολυεθνικό επίπεδο, καινοτόμων θανατηφόρων και μη θανατηφόρων μέσων αντικινητικότητας».
Σε ανακοίνωση προς το MEVS, το ΝΑΤΟ εξηγεί ότι «οι στρατιωτικές επιχειρήσεις που πραγματοποιήθηκαν κατά τη διάρκεια του πολέμου στην Ουκρανία απέδειξαν επίσης ότι οι μαχητικές ικανότητες δεν θα μπορούσαν να χρησιμοποιηθούν αποτελεσματικά χωρίς τα μέσα στρατιωτικής μηχανικής».
Και να προσθέσουμε: «Η διασφάλιση της κινητικότητας των δικών του δυνάμεων και ο περιορισμός των κινήσεων και των ελιγμών του αντιπάλου στο πεδίο της μάχης είναι απαραίτητα για επιτυχημένες στρατιωτικές επιχειρήσεις».
Τα οφέλη για την χώρα μας
Κλείνοντας επισημαίνουμε ότι το εν λόγω πρόγραμμα του ΝΑΤΟ έχει ιδιαίτερη σημασία για την Ελλάδα, η οποία ορθότατα κάνει και μετέχει, αφού εκτός των προαναφερθέντων οικονομικών λόγων και διαλειτουργικότητας, η χώρα μας θα αποκτήσει UGV στα οποία μειονεκτεί έναντι των Τούρκων.
Εκτός αυτού ο Έβρος ποταμός και η αμυντική μας οχύρωση πίσω από αυτόν προϋποθέτουν σύγχρονα οχήματα και μέσα μηχανικού, εκαθάρρισης και κατάλληλης διαμόρφωσης του πεδίου της μάχης, αλλά και σύγχρονων μέσων γεφύρωσης για κίνηση εκείθεν του Έβρου , καθώς επίσης και σε περίπτωση καταστροφής των γεφυρών Νέστου και Στρυμόνα, την ταχεία ζεύξη τους προκειμένου να διασφαλιστεί η απρόσκοπτη ροή ενισχύσεων και εφοδίων προς τα εμπρός μαχόμενα τμήματα στον Έβρο.