Τα Σκόπια δεν έχουν μεσαιωνική και αρχαία κληρονομιά και το «μακεδονικό» έθνος το δημιούργησε η γεωπολιτική, τονίζει ο πρώην υπουργός Εξωτερικών της χώρας, Ντένκο Μαλέσκι σε άρθρο του στο βουλγαρικό πρακτορείο ειδήσεων BGNES.
Υπάρχουν μόνο δύο χώρες στα Βαλκάνια που δεν έχουν μεσαιωνική ιστορική κληρονομιά, είναι οι σύγχρονες χώρες: η Σλοβενία και τα Σκόπια και σχετικά με τη συμμετοχή ξένων διαμεσολαβητών στη διαμάχη Μακεδονίας-Βουλγαρίας, ο πρώην υπουργός Εξωτερικών της πΓΔΜ πιστεύει ότι αυτό δεν θα είχε συμβεί, εάν απουσίαζε ο ανταγωνισμός των μεγάλων δυνάμεων, αναφέρει το "Βαλκανικό Περισκόπιο".
Ο Μαλέσκι λέει ότι δεν υπάρχουν προδότες στον πολιτικό διάλογο σε μια φιλελεύθερη-δημοκρατική κοινωνία. Μπορούν να υπάρχουν πατριώτες και στις δύο πλευρές της συζήτησης, και κανείς δεν έχει το δικαίωμα να καλέσει τον αντίπαλό του προδότη ή πεμπτοφαλαγγίτη μόνο επειδή έχει διαφορετικά πιστεύω.
-«Υπάρχουν μόνο διαφορετικές απόψεις, διαφορετικές ιστορικές αφηγήσεις, οι οποίες πρέπει να εκφράζονται ελεύθερα. Εάν αυτό δεν συμβεί, τότε η χώρα βρίσκεται σε στασιμότητα ή πηγαίνει προς τα πίσω, επειδή στερείται του κύριου εργαλείου της για πρόοδο και κριτική σκέψη.
Εάν δεν το καταλάβουμε πολύ γρήγορα, επαναλαμβάνοντας αυτήν τη διεθνή διαμάχη, όπως είχαμε για τρεις δεκαετίες με την Ελλάδα, με ένα κράτος μέλος της ΕΕ, δεν θα φτάσουμε πουθενά.
Πρέπει να μάθουμε να μην βάζουμε τουλάχιστον ετικέτες, να ακούμε ο ένας τον άλλον και να ανακαλούμε ξανά τον Κίρο Γκλιγκόροφ: Τα Σκόπια είναι ένας περίπλοκος σχηματισμός, σχολιάζει ο Μαλέσκι.
«Δεν θα φτάσουμε πουθενά»
«Εάν δεν το συνειδητοποιήσουμε πολύ γρήγορα, επαναλαμβάνοντας αυτήν τη διεθνή διαμάχη, όπως είχαμε για τρεις δεκαετίες με την Ελλάδα, μ’ ένα κράτος μέλος της ΕΕ (σ.σ. εννοεί τη Βουλγαρία), δεν θα φτάσουμε πουθενά» σημειώνει ο κ. Μαλέσκι.
«Πρέπει να μάθουμε να μην βάζουμε τουλάχιστον ετικέτες, να ακούμε ο ένας τον άλλον και να ανακαλούμε ξανά τον Κίρο Γκλιγκόροφ: Τα Σκόπια είναι ένας περίπλοκος σχηματισμός» προσθέτει.
Επισημαίνει ότι είμαστε όλοι ενοχλημένοι από τη διαφορετική άποψη και ζητούμε σωτηρία από τους «μακεδόνες» ιστορικούς, πιστεύοντας ότι υπάρχει ένας συγκεκριμένος μονόλιθος για τον ορισμό των Σλαβομακεδόνων στην παγκόσμια ιστορική αφήγηση, αλλά η πραγματικότητα είναι πολύ διαφορετική.
Οι τρεις αφηγήσεις
«Μερικοί από τους ιστορικούς μας βρίσκουν τις απαρχές του “μακεδονικού” μας έθνους μεταξύ των αρχαίων Μακεδόνων, άλλοι, στον Μεσαίωνα, και άλλοι στα μέσα του 19ου και του πρώτου μισού του 20ού αιώνα» δήλωσε.
Και για κατανοητούς λόγους, εξήγησε, οι πρώτοι, δεν θα δεχτούν ποτέ τη συμφωνία των Πρεσπών με την Ελλάδα.
Οι δεύτεροι δεν θα εγκαταλείψουν ποτέ τον Σαμουήλ και το βασίλειό του και θα αντιταχθούν στη συμφωνία καλής γειτονίας και φιλίας με τη Βουλγαρία.
Οι τρίτοι, που βρίσκονται πιο κοντά στην αλήθεια, είναι λίγοι.
«Θέλω να πω ότι αν γνωρίζουμε πως μεταξύ των ιστορικών, καθώς και στην κοινωνία στο σύνολό της, υπάρχει το ίδιο αντιδημοκρατικό πνεύμα και ο συνάδελφός του μπορεί να οριστεί ως προδότης, καθίσταται σαφές πόσο χρειαζόμαστε το φιλελεύθερο πνεύμα ανοχής μεταξύ των αφηγήσεων», λέει ο Μαλέσκι.
Επίθεση στον Πενταρόφσκι
«Ο νυν πρόεδρος Στέβο Πενταρόφσκι είπε ότι η χώρα μας δεν είναι σε θέση να λύσει οποιοδήποτε σημαντικό πρόβλημα χωρίς τη συμμετοχή ξένων. Αυτό, φυσικά, είναι μεγάλη ντροπή για τους ηγέτες του κόμματος, αλλά και για τον ίδιο προσωπικά. Αυτό είναι ντροπή για εμάς και τους πολίτες. Αλλά αυτό επιβεβαιώνει μόνο ότι υπάρχει έλλειψη δημοκρατικής σκέψης στην πολιτική των Σκοπίων, όπως υπάρχει, μεταξύ άλλων, ανάμεσα στους δημοσιογράφους και τους ιστορικούς. Είναι οι αλλοδαποί η λύση;» αναρωτιέται.
Και απαντά πως όσον αφορά στη συμμετοχή ξένων διαμεσολαβητών στη διαμάχη Σκοπίων – Βουλγαρίας, ο ίδιος πιστεύει πως αυτό δεν θα συμβεί έως ότου τεθούν σε κίνδυνο τα συμφέροντα των μεγάλων χωρών, δηλαδή του ΝΑΤΟ.
Ο Μαλέσκι προειδοποιεί ότι, σε αυτήν την περίπτωση, οι χώρες θα συμβουλευτούν τους ιστορικούς τους, οι οποίοι θα τους ενημερώσουν όχι για τη δική μας ή τη βουλγάρικη, αλλά για τη δυτική πολιτική και ιστορική λογοτεχνία, η οποία είναι πιο κοντά στα ιστορικά γεγονότα.
Σε μια τέτοια συνομιλία, θα ακούσουμε μερικά από τα πράγματα που επιθυμούμε, άλλα, όχι.
Η πανβουλγαρική ιδέα
Το σλαβομακεδονικό έθνος και η γλώσσα υπάρχουν και όχι μόνο δεν πρέπει να το αρνούνται, αλλά αντίθετα όλοι πρέπει να το αντιμετωπίζουν με σεβασμό.
Ως σύμμαχοι στον μεγάλο αντιφασιστικό αγώνα κατά τον Β ‘Παγκόσμιο Πόλεμο, μαζί με τους υπόλοιπους γιουγκοσλαβικούς λαούς, έχουμε διαρκείς και άθραυστους δεσμούς.
Αλλά και στα Βαλκάνια υπάρχουν μόνο δύο χώρες που δεν έχουν μεσαιωνική ιστορική κληρονομιά, αλλά είναι σύγχρονες, σημερινές χώρες: η Σλοβενία και τα Σκόπια.
Να ερμηνεύσουμε επίσης την πανβουλγαρική ιδέα και τον τρόπο με τον οποίο η γεωπολιτική επιτάχυνε τη δημιουργία του «μακεδονικού» έθνους στα μέσα του 19ου και ειδικά στις δεκαετίες του 1930 και του 1940, σημειώνει ο κ. Μαλέσκι.
Οσο για τον Κύριλλο και τον Μεθόδιο, πρόσθεσε, πρώτα να μας εξηγήσουν ότι σε ολόκληρη την Ευρώπη, ο πολιτισμός και ο χριστιανισμός εξαπλώνονται από τις πολυσύχναστες πόλεις της Βενετίας, του Ντουμπρόβνικ ή της Θεσσαλονίκης, από οικονομικά και πολιτιστικά κέντρα στο εσωτερικό.
Ετσι, τόσο οι Σλαβομακεδόνες όσο και οι Βούλγαροι θα καταλάβουν ότι οι ιεροί αδελφοί ήταν στην πραγματικότητα κυρίως βυζαντινοί αξιωματούχοι, όχι Σλαβομακεδόνες ή Βούλγαροι.
Ισως τότε να καταλάβουμε από πού προέρχεται η ομοιότητα μεταξύ του ελληνικού αλφαβήτου και του κυριλλικού αλφαβήτου μας και θα σταματήσουμε να υποστηρίζουμε εάν εμείς ή οι Βούλγαροι είμαστε το λίκνο του σλαβικού πολιτισμού.
Αλλά κανένα από αυτά δεν θα συμβεί, γιατί στον κόσμο των κρατών, όλοι εξηγούν τα πράγματα για τον εαυτό τους, αυτός είναι ένας βασικός κανόνας της διεθνούς πολιτικής, όπως δείχνει η εμπειρία με τα εμβόλια σήμερα, αναφέρει ο κ. Μαλέσκι, καταλήγοντας με τη διαπίστωση ότι ο εθνικισμός εξακολουθεί να κυριαρχεί στα Βαλκάνια.