Η Ελλάδα αντιμετωπίζει υπαρκτό και σοβαρό κίνδυνο από την αναθεωρητική Τουρκία, η οποία στη βάση του εξωφρενικά παράνομου ιδεολογήματος της "Γαλάζιας Πατρίδας", επιθυμεί να διχοτομήσει το Αιγαίο στο ύψος του 25ου μεσημβρινού, καταλαμβάνοντας νησιά μας στο Αιγαίο και εκτοπίζοντάς μας από τη ΝΑ Μεσόγειο.
Για τους παραπάνω λόγους προβαίνει σε ένα γιγαντιαίο εξοπλιστικό πρόγραμμα του Πολεμικού Ναυτικού της, εξοπλίζοντάς το συνεχώς με νέα πολεμικά πλοία, υποβρύχια, USV και πυραυλικά συστήματα, με την Ελλάδα να προβαίνει σε ανάλογες κινήσεις.
Η Ελλάδα εξετάζει την απόκτηση δύο(2) Ιταλικών φρεγατών
Στο πλαίσιο αυτό η χώρα μας, κατόπιν επίσημης εισήγησης-πρότασης της Ιταλίας, εξετάζει το ενδεχόμενο απόκτησης δύο φρεγατών , της Carlo Bergamini (F 590) και της Virginio Fasan (F 591), για πιθανή μετά το 2028, αναφέρει Διεθνές ΜΜΕ, επισημαίνοντας:
Αυτές οι συζητήσεις συνδέονται με τον εκσυγχρονισμό του στόλου του ιταλικού ναυτικού, ο οποίος περιλαμβάνει την αντικατάσταση παλαιότερων φρεγατών κλάσης Bergamini με νέες μονάδες FREMM EVO που έχουν προγραμματιστεί να παραδοθούν το 2029 και το 2030.
Αυτή η προσφορά σηματοδοτεί τη συνέχιση της ευρύτερης προσπάθειας της Ελλάδας να αυξήσει την ισχύ του στόλου της, τόσο με νέα όσο και με μεταχειρισμένα πλοία.
Ιταλικές πηγές διευκρίνισαν ότι μόνο αυτές οι δύο φρεγάτες προσφέρονται σε αυτό το στάδιο και δεν υπάρχει καμία αναφορά για μελλοντική διαθεσιμότητα επιπλέον μονάδων.
Οι δυνατότητες της φρεγάτας Carlo Bergamini (F 590)
Το Carlo Bergamini (F 590), που τέθηκε σε λειτουργία στις 29 Μαΐου 2013, είναι το κορυφαίο πλοίο της κατηγορίας και έχει διαμορφωθεί ως φρεγάτα γενικής χρήσης (GP).
Ως παραλλαγή GP, κατασκευάστηκε χωρίς το ρυμουλκούμενο σύστημα σόναρ CAPTAS-4 που χρησιμοποιείται για ανθυποβρυχιακό πόλεμο, σύμφωνα με το ιταλικό ναυτικό δόγμα από τις δεκαετίες του 1990 και του 2000 που έδινε έμφαση στην εξοικονόμηση κόστους.
Αντίθετα, φέρει ένα σόναρ τοποθετημένο στο κύτος (UMS 4110 CL) και εστιάζει στον πόλεμο επιφανείας και την αεράμυνα.
Το ραντάρ του είναι το σύστημα AESA Leonardo Kronos Grand Naval (MFRA), ικανό να ανιχνεύει εναέριες απειλές πέραν των 300 χιλιομέτρων.
Είναι οπλισμένο με δύο συστήματα κάθετης εκτόξευσης SYLVER A50 για πυραύλους Aster 15 ή 30, οκτώ αντιπλοϊκούς πυραύλους Otomat Mk-2/A, σωλήνες τορπιλών για τορπίλες MU 90 και μια σουίτα ναυτικών όπλων, συμπεριλαμβανομένου ενός Otobreda των 127 mm και των Strales 76 mm.
Η φρεγάτα Virginio Fasan (F 591)
Το Virginio Fasan (F 591), που τέθηκε σε λειτουργία στις 19 Δεκεμβρίου 2013, είναι μια παραλλαγή ανθυποβρυχιακού πολέμου (ASW) της ίδιας κατηγορίας.
Σε αντίθεση με το Bergamini, είναι εξοπλισμένο με το βυθόμετρο μεταβλητού βάθους CAPTAS-4 εκτός από το UMS 4110 CL, ενισχύοντας την ικανότητά του για ανίχνευση και δίωξη υποβρυχίων.
Η έκδοση ASW φέρει συνήθως τέσσερις πυραύλους Otomat Mk-2/A και τέσσερις ανθυποβρυχιακούς πυραύλους MILAS, αντικατοπτρίζοντας την επιχειρησιακή της εστίαση. Το ραντάρ και άλλα συστήματα μάχης είναι παρόμοια με την παραλλαγή GP, αλλά το φορτίο όπλων και η σουίτα αισθητήρων είναι προσαρμοσμένα για να υποστηρίζουν εργασίες ASW.
Και τα δύο σκάφη διαθέτουν υπόστεγα ελικοπτέρων που μπορούν να φιλοξενήσουν δύο ελικόπτερα 10 τόνων.
Παρά τις διαφορετικές διαμορφώσεις τους, και τα δύο πλοία μοιράζονται πολλά κοινά στοιχεία στο σχεδιασμό της πλατφόρμας και τις ικανότητες μάχης.
Έχουν μήκος 144,6 μέτρα, εκτοπίζουν 6.700 τόνους και μπορούν να φτάσουν ταχύτητες έως και 27 κόμβους.
Η εμβέλειά τους στους 15 κόμβους είναι 6.800 ναυτικά μίλια.
Το μέγεθος του πληρώματος για καθένα είναι περίπου 200 άτομα προσωπικό και αμφότερα περιλαμβάνουν έναν συνδυασμό προηγμένων αισθητήρων και όπλων που είναι κατάλληλα για ναυτικές επιχειρήσεις πολλαπλών τομέων.
Οι δύο κυψέλες SYLVER A50 VLS υποστηρίζουν πυραύλους Aster μεσαίου και μεγάλου βεληνεκούς, και οι δύο είναι εξοπλισμένες με προηγμένο ραντάρ AESA, τορπίλες και βαρύ ναυτικό πυροβολικό.
Η κοινή τους πλατφόρμα διευκολύνει τις απαιτήσεις συντήρησης και υλικοτεχνικής υποστήριξης, ενώ επιτρέπει την ευελιξία στην ανάπτυξη.
Ελλιπής ο εκσυγχρονισμός του Ελληνικού Πολεμικού Ναυτικού
Η τρέχουσα στρατηγική εκσυγχρονισμού του Πολεμικού Ναυτικού, βασίζεται σε τρεις έως τέσσερις νέες φρεγάτες κλάσης Belharra , στην αναβάθμιση τεσσάρων φρεγατών MEKO 200HN και τεσσάρων υποβρυχίων κλάσης Παπανικολής.
Ωστόσο δεν θεωρείται επαρκής για την αντιμετώπιση στρατηγικών προκλήσεων στο Αιγαίο και την Ανατολική Μεσόγειο.
Εν τω μεταξύ, ένα βασικό ναυτικό πρόγραμμα,η μελλοντική κορβέτα, έχει παραμείνει ανενεργό από τα τέλη του 2022, με την επαναπροτεραιοποίηση του προϋπολογισμού να αναφέρεται ως κύριος λόγος.
Οι προσπάθειες για εξασφάλιση δανείων Ξένης Στρατιωτικής Χρηματοδότησης (FMF) από τις Ηνωμένες Πολιτείες φαίνεται να παραμένουν κρίσιμο στοιχείο της οικονομικής σκοπιμότητας του σχεδίου.
Η προσφορά των 2 φρεγατών από την Ιταλία είναι η πρώτη συγκεκριμένη-βιώσιμη ξένη πρόταση στην ευρύτερη προσπάθεια αναβάθμισης των δυνατοτήτων του Ελληνικού Πολεμικού Ναυτικού.
Αυτά τα πλοία προσφέρουν σύγχρονες δυνατότητες, αλλά το αν η Ελλάδα θα ακολουθήσει αυτόν τον δρόμο εξαρτάται όχι μόνο από στρατιωτική χρησιμότητα αλλά και από στρατηγικές προθέσεις.
Η Ελλάδα θα περιοριστεί στη διαφύλαξη του Αιγαίου;
Οι αναλυτές αμφισβητούν εάν και κατά πόσο η Αθήνα είναι έτοιμη να χρησιμοποιήσει αυτά τα πλοία με τρόπους που να διεκδικούν τα συμφέροντά της σε περιοχές όπως η Ανατολική Μεσόγειος, ιδιαίτερα όσον αφορά τις εντάσεις γύρω από την Αποκλειστική Οικονομική Ζώνη της Κύπρου (ΑΟΖ).
Η προηγούμενη απουσία στρατιωτικής απάντησης στις τουρκικές ναυτικές ενέργειες στην περιοχή έχει εγείρει ανησυχίες για την προθυμία της Ελλάδας να προβάλει ισχύ πέρα από το Αιγαίο, ακόμη και με ενισχυμένα ναυτικά μέσα.
Επικρίσεις έχουν επίσης εκφραστεί για τον προηγούμενο ελληνικό ναυτικό σχεδιασμό, συμπεριλαμβανομένης της κατάργησης τοπικών πρωτοβουλιών σχεδιασμού πολεμικών πλοίων, όπως το πρόγραμμα ALS, και την ιεράρχηση των ξένων έργων υψηλού κόστους έναντι των εγχώριων λύσεων.