Χωρίς διασώστες κινδυνεύει να βρεθεί το Πολεμικό Ναυτικό λόγω της αδυναμίας της Πολιτείας να συμπεριφερθεί σε αυτούς τους ανθρώπους με τον σεβασμό που τούς αρμόζει.
Τη μαζική υποβολή από στελέχη του Πολεμικού Ναυτικού με την ειδικότητα του «διασώστη» ατομικών αναφορών δήλωσης «μη διαθεσιμότητας» για πτήσεις με τα ιπτάμενα μέσα του κλάδου αποκαλύπτει η ιστοσελίδα αμυντικών ειδήσεων militaire.gr. Σύμφωνα με το σχετικό δημοσίευμα, τον περασμένο μήνα από τους 19 ενεργούς διασώστες του Πολεμικού Ναυτικού οι 12 υπέβαλαν την ατομική αναφορά δήλωσης «μη διαθεσιμότητας», οπότε δεν μπορούν ως πλήρωμα των ελικοπτέρων Sikorsky S-70 Aegean Hawk του Πολεμικού Ναυτικού να εκτελέσουν αποστολές διάσωσης, με τις αρνητικές συνέπειες που αυτό έχει για τη νησιωτική χώρα.
Η εξέλιξη κάθε άλλο παρά αποτελεί κεραυνό εν αιθρία, καθώς επί σειρά ετών αυτή η ολιγάριθμη ομάδα προσωπικού του Πολεμικού Ναυτικού, εκ των οποίων οι περισσότεροι είναι εκπαιδευμένοι βατραχάνθρωποι, εξαιρούνταν αυθαίρετα από το επίδομα που προβλέπει η Πολιτεία για τους ιπτάμενους. Αντίθετα λάμβαναν υποσχέσεις από την ηγεσία του Πολεμικού Ναυτικού ότι η επιβαρυντική για αυτούς διάκριση θα αρθεί αλλά χωρίς ουσιαστικό αντίκρισμα.
Οπως αναφέρει το militaire.gr, το 2023, ύστερα από χρόνια υποσχέσεων και διαβεβαιώσεων οι οποίες ουδέποτε υλοποιήθηκαν, οι διασώστες υπέβαλαν αναφορά όπου με στοιχεία στοιχειοθετούσαν τη βασιμότητα, σε σχέση με το υφιστάμενο νομικό πλαίσιο, του αιτήματός τους και αιτήθηκαν την εισαγωγή τους στις προβλέψεις της νομοθεσίας για τις ιπτάμενες αποστολές τους.
Σύμφωνα με το δημοσίευμα, στην αναφορά έκαναν μνεία των ισχυουσών διαταγών, βάσει των οποίων για τα ελικόπτερα Sikorsky S-70 Aegean Hawk της Διοίκησης Αεροπορίας Ναυτικού (ΔΑΝ) του Αρχηγείου Στόλου στη σύνθεση του πληρώματος προβλέπεται μέλος με την ειδικότητα του «διασώστη». Οτι, σύμφωνα με τους ορισμούς, όπως περιέχονται σε συγκεκριμένη ισχύουσα πάγια διαταγή, ο όρος «ιπτάμενο πλήρωμα» περιλαμβάνει όσους συμμετέχουν σε πτήσεις σύμφωνα με πρόβλεψη της ίδιας πάγιας διαταγής.
Σημείωσαν ότι δύνανται να υπαχθούν σε κάποια υποκατηγορία της κατηγορίας Δ ή της κατηγορίας Ε της Κοινής Υπουργικής Απόφασης (ΚΥΑ) περί ιπταμένων και ότι αυτό ουδέποτε απαντήθηκε από τη Διοίκηση παρά τις συνταγματικές ρυθμίσεις του άρθρου 10 του Συντάγματος, η βασική πρόβλεψη του οποίου αναφέρεται στο δικαίωμα ενός ή πολλών μαζί να αναφέρονται εγγράφως στις Αρχές οι οποίες είναι υποχρεωμένες να ενεργούν σύντομα και να απαντούν αιτιολογημένα σε εκείνον που υπέβαλε την αναφορά.
Επίσης σημείωσαν ότι η αναφορά τους κατοχυρώνεται στο άρθρο 10 του ισχύοντος Συντάγματος και ως θεμελιώδες δικαίωμα διαθέτει αυξημένη τυπική ισχύ και υλοποιείται από κάθε διοικητικό όργανο, το οποίο έχει ορκιστεί στο Σύνταγμα και στους νόμους της Ελληνικής Πολιτείας και επομένως δεσμεύει και την κρατική εξουσία και τις εξωκρατικές δυνάµεις. Οτι η Διοίκηση Αεροπορίας Ναυτικού (ΔΑΝ) δύναται να αιτήσει ιεραρχικά την απομάκρυνση ιπτάμενου προσωπικού και κρίσιμου προσωπικού εδάφους και την προσωρινή ή οριστική άρση της έγκρισης άσκησης του πτυχίου εξειδίκευσης (εν προκειμένω του διασώστη), λόγω απουσίας πτητικής διαθεσιμότητας, καθώς δήλωσαν βούληση διακοπής εξάσκησης του πτυχίου εξειδίκευσης ως «διασώστης» για όλους τους προαναφερόμενους λόγους. Τέλος, δήλωσαν ότι μέχρι να τους απομακρύνει η ηγεσία, αυτοί θα ασκούν τα καθήκοντά τους.
Ομως και σε αυτήν την περίπτωση η ηγεσία του Πολεμικού Ναυτικού δεν εξέτασε το αίτημά τους, αλλά, όπως χαρακτηριστικά αναφέρει το δημοσίευμα του militaire.gr, έβαλε τις ευάριθμες αναφορές στο συρτάρι. Αποτέλεσμα δεν είχαν επίσης οχλήσεις, ραντεβού και ενημερώσεις της γραφειοκρατίας και της ιεραρχίας του Πολεμικού Ναυτικού από πληρεξούσιό τους.
Οπότε απέναντι στην πολύχρονη συστημική αδιαφορία, τον περασμένο μήνα, γράφηκε το τελευταίο επεισόδιο του δράματος με τις υποβολές των ατομικών αναφορών δήλωσης «μη διαθεσιμότητας».