Στις 24 Οκτωβρίου 2023, με μια τελετή που πραγματοποιήθηκε στις εγκαταστάσεις του OCCAR στη Ρώμη. Ο OCCAR (Οργανισμός Κοινής Συνεργασίας Εξοπλισμού) υπέγραψε με μια Κοινοπραξία, που συντονίζεται από τον Naviris και συγκεντρώνει Fincantieri (Ιταλία), Naval Group (Γαλλία), Navantia (Ισπανία) και άλλους δικαιούχους από την Ελλάδα, τη Δανία και τη Νορβηγία και όλα τα συμβατικά έγγραφα Modular και Multirole Patrol Corvette (MMPC) για την υλοποίηση της πρώτης φάσης του έργου European Patrol Corvette (EPC) γνωστότερης στην Ελλάδα ως ευρωκορβέτα.
Η συνολική αξία αυτής της πρώτης φάσης είναι 87 εκατ. € και υποστηρίζεται σθεναρά από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή (ΕΚ) μέσω του Ευρωπαϊκού Ταμείου Άμυνας (ΕΤΑ). Πράγματι, 60 εκατομμύρια ευρώ θα χρηματοδοτηθούν από την ΕΚ με τη μορφή «επιχορηγήσεων», ενώ τα υπόλοιπα 27 εκατομμύρια ευρώ θα χρηματοδοτηθούν από τα κράτη μέλη (Ιταλία, Γαλλία, Ισπανία, Δανία, Ελλάδα και Νορβηγία) που αποφάσισαν να υποστηρίξουν το έργο. Ο OCCAR θα διαχειρίζεται το πλήρες εύρος του έργου, ενεργώντας ως Χορηγούσα Αρχή, κατόπιν εντολής της ΕΚ, και ως Αναθέτουσα Αρχή, με εντολή των προαναφερθέντων κρατών μελών.
Την ίδια ημέρα, οι Αντιπρόσωποι των εταιρειών υπέγραψαν συμφωνία κοινοπραξίας, στόχος της οποίας είναι να ρυθμίσει την εκτέλεση του έργου, μεγιστοποιώντας τις συνέργειες και τη συνεργασία μεταξύ των ευρωπαϊκών ναυπηγικών βιομηχανιών.
Με διάρκεια 24 μηνών, αυτή η πρώτη σύμβαση MMPC στοχεύει να παρέχει τον αρχικό σχεδιασμό μιας νέας κατηγορίας ναυτικού σκάφους, του European Patrol Corvette (EPC), που ξεκίνησε στο πλαίσιο του προγράμματος PESCO. Η EPC θα περιλαμβάνει αρχικά δύο κύριες εκδόσεις: το Long Range Multipurpose και το Full Combat Multipurpose, μεγιστοποιώντας τις καινοτομίες, τις συνέργειες και τη διασταυρούμενη γονιμοποίηση μεταξύ τριών κύριων ευρωπαίων αρχιτεκτόνων ναυπηγικής και κατασκευαστών και συγκεκριμένα της Naval Group, Fincantieri, Navantia.
Το πρόγραμμα EPC αντιπροσωπεύει ένα βήμα προόδου στην ευρωπαϊκή αμυντική συνεργασία. Θα συμβάλει σθεναρά στην ευρωπαϊκή κυριαρχία στον τομέα των πλοίων δεύτερης γραμμής, ενισχύοντας την ευρωπαϊκή βιομηχανία, αυξάνοντας την αποτελεσματικότητα και μειώνοντας τις καθυστερήσεις για τη μετάβαση από τη στρατιωτική ανάγκη στην παράδοση στο Ναυτικό. Αναπτύσσοντας μαζί μια νέα και ριζοσπαστική κατηγορία κορβετών, οι τέσσερις εταιρείες στοχεύουν να εξασφαλίσουν και να προωθήσουν μια ευρωπαϊκή κυριαρχία βασισμένη στις ευρωπαϊκές «εσωτερικές» δεξιότητες και τεχνογνωσία.
«Βασισμένη σε καινοτόμες και ανατρεπτικές τεχνολογίες, η νέα κατηγορία θα απεικονίσει μια ομάδα έξυπνων, καινοτόμων, προσιτών, βιώσιμων, διαλειτουργικών και ευέλικτων σκαφών σχεδιασμένων να ανταποκρίνονται σε ένα ευρύ φάσμα αποστολών σε ένα συνεχώς εξελισσόμενο πλαίσιο. Ανάλογα με τις απαιτήσεις που καθορίζονται από κάθε Πολεμικό Ναυτικό, τα πλοία θα μπορούν να εκτελούν ένα ευρύ φάσμα αποστολών σε επιχειρησιακά πλαίσια τόσο διαφορετικά όπως η επιτήρηση στην ανοιχτή θάλασσα με υψηλό βαθμό αυτονομίας ή αποστολές επιβολής του νόμου και επιβεβαίωσης της κυριαρχίας πιο κοντά στο ακτή, προσαρμοσμένη στις διαφορετικές ανάγκες του Ναυτικού» αναφέρει η Naval Group.
Από ελληνικής πλευράς προς το παρόν επειδή μιλώντας για την Ευρωκορβέτα θεωρείται πως μιλάμε για ένα πρόγραμμα που είναι στα πολύ πρωταρχικά του στάδια, δεν έχει ακόμα διευκρινιστεί για το πόσα πλοία ενδιαφέρεται η Αθήνα και σε κάθε περίπτωση μιλάμε για ένα πρόγραμμα εντελώς διαφορετικό από το πρόγραμμα των κορβετών για το οποίο το ΠΝ ενδιαφέρεται πιο άμεσα.