Την ώρα που στην Αθήνα βρίσκεται σε εξέλιξη η δεύτερη φάση της αξιολόγησης των υποψήφιων φρεγατών για το Πολεμικό μας Ναυτικό, οι «μνηστήρες» παίζουν τα… ρέστα τους για να κερδίσουν το εξοπλιστικό πρόγραμμα «μαμούθ».
Παρότι οι Αμερικανοί έχουν ζητήσει παράταση της διαδικασίας για τις νέες φρεγάτες, πολιτική και στρατιωτική ηγεσία φέρονται αποφασισμένες να προχωρήσουν στα επόμενα βήματα, με τον πρωθυπουργό και τον υπουργό Άμυνας να καθιστούν σαφές στις επαφές των Βρυξελλών ότι το Πολεμικό Ναυτικό χρειάζεται πλοία άμεσα και πως μέσα στους επόμενους μήνες θα πρέπει να καταλήξει σε οριστικές αποφάσεις που αφορούν στα πλοία ενδιάμεσης λύσης, τις νέες φρεγάτες αλλά και το εκσυγχρονισμό τεσσάρων παλαιότερων.
Άσσο στο μανίκι τους έχουν οι Γάλλοι
Έχοντας εξαιρετικές προτάσεις απέναντί τους όπως οι Ολλανδικές Sigma, οι Ιταλικές Fremm, οι Αγγλικές Arrowhead και οι γερμανικές A200, οι Γάλλοι της Naval Group εντείνουν τις προσπάθειές τους προβάλλοντας τα ισχυρά σημεία των Belhara .
Η αλήθεια είναι ότι οι Γάλλοι παραμένουν γερά στο παιχνίδι. Έχουν ίσως το πιο προηγμένο πλοίο τεχνολογικά, με τον πιο ισχυρό οπλισμό, που περιλαμβάνει πυραύλους Scalp Naval και τελευταίας τεχνολογίας συστήματα για τον ανθυποβρυχιακό πόλεμο. Παράλληλα, δίνουν ζωή στα ελληνικά ναυπηγεία με την κατασκευή των τριών από τέσσερα πλοία στην Ελλάδα, ενώ δηλώνουν πως θα συνεργαστούν στενά με την εγχώρια βιομηχανία για την αγορά παντός είδους υλικών και εξαρτημάτων.
Η πρώτη FDI Belharra κατασκευάζεται ήδη στη Γαλλία για λογαριασμό του Marine Nationale με τη εταιρεία να τονίζει χαρακτηριστικά ότι το δεύτερο πλοίο θα «χτιστεί» για λογαριασμό του Πολεμικού Ναυτικού της Ελλάδας και σε κάθε περίπτωση ακόμα και αν η συμφωνία καθυστερήσει να «κλειδώσει», θα παραδοθεί τους πρώτους μήνες του 2025. «Είναι γραμμένο στο μάρμαρο αυτό» τόνισε εμφατικά ο Global CEO της Naval Group Pierre-Eric Pommellet μιλώντας σε εκπροσώπους του αμυντικού Τύπου.
Οι Γάλλοι υστερούν βεβαίως, όπως έχουμε τονίσει αρκετές φορές, στο ζήτημα της ενδιάμεσης λύσης, προτείνοντας την αντιαεροπορική φρεγάτα AAW Jean Bart και η ανθυποβρυχιακή φρεγάτα ASW Latouche-Treville. Όμως από τη στιγμή που το πρόγραμμα των φρεγατών «σπάει», η Belharra παραμένει στην κορυφή των προτεινόμενων πλοίων.
Σύμφωνα με τις τελευταίες πληροφορίες, οι Γάλλοι δεν έχουν πει ακόμα την τελευταία τους λέξη, ακόμα και στο ζήτημα της ενδιάμεσης λύσης, έχοντας φυσικά πάρει το μήνυμα από το ΓΕΝ ότι τα 25ετίας πλοία που πρότειναν δεν ικανοποιούν σε καμία περίπτωση τις ανάγκες του Στόλου μέχρι να ετοιμαστούν τα νέα και να αναβαθμιστούν οι 4 φρεγάτες ΜΕΚΟ.
O κρυφός «άσσος» των Γάλλων ενδεχομένως να είναι οι κορβέτες Gowind οι οποίες ήδη κατασκευάζονται στα ναυπηγεία της Λωριάν για λογαριασμό της Αιγύπτου. Ερωτηθείς ο Global CEO της Naval Group για το ενδεχόμενο να δοθούν στην Ελλάδα κορβέτες Gowind ως ενδιάμεση λύση, ο κ. Pierre-Eric Pommellet τόνισε πως τα πάντα είναι ανοιχτά, επισημαίνοντας ωστόσο πως στην παρούσα φάση η συζήτηση γίνεται πάνω στο υφιστάμενο πλαίσιο.
Η αλήθεια είναι πως ένα τέτοιο πλοίο το «βλέπει» πολύ θετικά και το Πολεμικό Ναυτικό. Όπως σημειώνουν στρατιωτικές πηγές, οι κορβέτες Gowind αποτελούν μια πολύ αξιόλογη λύση, μιας και μιλάμε για ολοκαίνουργια πλοία που θα μπορούσαν να καλύψουν επαρκώς τις ανάγκες του Στόλου μας. Από το ελληνικό «Πεντάγωνο» επισημαίνεται ωστόσο πως αυτή τη στιγμή δεν ξέρουμε καν την τιμή τους και οποιαδήποτε συζήτηση είναι πρόωρη.