Νέα δεδομένα έχουμε στο θέμα των φρεγατών Belharra. Οι συζητήσεις συνεχίζονται και όπως φαίνεται θα έχουμε θετικό πρόσημο για το ΠΝ. Την ίδια στιγμή όμως, έχουμε ''σφήνα'' και των ΗΠΑ, οι οποίες δεν θέλουν να μείνουν εκτός παιχνιδιού.
Σύμφωνα με πληροφορίες, πριν λίγα 24ωρα, ο Γενικός Διευθυντής της ΓΔΑΕΕ, Απτχος (Ι) Θεόδωρος Λάγιος (ε.α.), συναντήθηκε με τον αντιπρόεδρο Διεθνών Αεροναυτικών Στρατηγικών & Επιχειρηματικής Ανάπτυξης, της εταιρείας «LockheedMartinAeronauticsInternational», Randall L. Howard, κατόπιν αιτήματος του δεύτερου.
Στη συνάντηση, σύμφωνα με την επίσημη ανακοίνωση της ΓΔΑΕΕ συζητήθηκαν θέματα κοινού ενδιαφέροντος.
Να θυμίσουμε ότι με την Lockheed Martin βρίσκονται σε εξέλιξη οι συμβάσεις των Ρ-3Β Orion (σ.σ. έχει καθυστερήσει η παράδοσή τους), ο εκσυγρονισμός των F-16 σε Viper (σ.σ. σε εξέλιξη), η προσφορά των Αμερικανών για τις νέες ελληνικές φρεγάτες ενώ η Ελλάδα έχει εκφράσει το ενδιαφέρον της για την αγορά 24 F-35.
H στιγμή που η αμερικανική εταιρεία ζήτησε ραντεβού με τον Γενικό Διευθυντή της ΓΔΑΕΕ, Απτχο (Ι) Θεόδωρο Λάγιο μόνο τυχαία δεν μπορεί να είναι.
Τα δεδομένα για τις γαλλικές φρεγάτες
Σε θετικό κλίμα έλαβαν χώρα χθες το πρωί, οι συναντήσεις των Γάλλων υψηλόβαθμων στελεχών των εταιρειών Naval Group, Thales και MBDA μεταξύ της ελληνικής και στρατιωτικής ηγεσίας. Από αμφότερες τις πλευρές υπήρξε διάθεση επαναπροσέγγισης και καλής συνεννόησης και αυτό αποτυπώνεται από τη πορεία των διαπραγματεύσεων. Αρχικά οι Γάλλοι επισκέφθηκαν την ηγεσία του ΠΝ και ακολούθως η γαλλική αντιπροσωπεία συνοδεία του Γάλλου πρέσβη παρευρέθηκαν στο γραφείο του ΥΕΘΑ Νίκου Παναγιωτόπουλου, σύμφωνα με το defencereview.gr και τον Ιωάννη Νικήτα.
Σε τεχνικό επίπεδο είναι γεγονός πως το ΠΝ επιθυμεί τις φρεγάτες Belharra εφόσον υπάρξουν οι κατάλληλες προσθήκες που αφορούν την εγκατάσταση οπλικού συστήματος εγγύς άμυνας (CIWS) τύπου RAM καθώς και έναν ικανοποιητικό φόρτο βλημάτων αποτελούμενο από βλήματα Aster 30 ώστε να ικανοποιείται η πάγια επιχειρησιακή απαίτηση για αεράμυνα περιοχής καθώς και βλήματα μέσης ακτίνας, δηλαδή τους CAMM σε τετράδες.
Η γαλλική πλευρά προσκόμισε στο ΠΝ μια βασική πρόταση η οποία δύναται να τροποποιηθεί με μικρές παρεμβάσεις που δεν θα εκτινάξουν το κόστος. Σύμφωνα με αποκλειστικές πληροφορίες του γράφοντος η βασική πρόταση αφορά τέσσερις φρεγάτες Belharra γαλλικής διαμόρφωσης κόστους 2.8 δισεκατομμυρίων ευρώ. Πρόκειται για ένα βασικό πακέτο που δύναται να διαμορφωθεί επιμέρους.
Το κόστος των όπλων είναι συνάρτηση των επιλογών οπλικών συστημάτων του ΠΝ. Διευκρινίστηκε επίσης πως στα πλοία με μια μικρή αύξηση του κόστους θα εγκατασταθεί εύκολα το RAM ενώ την επόμενη εβδομάδα η MBDA θα ενημερώσει το ΠΝ για τα κόστη και τις πιθανές επιλογές διαμόρφωσης βλημάτων των Belharra. Συνεπώς, το παραπάνω κόστος είναι άνευ όπλων.
Οι συζητήσεις μεταξύ της ελληνικής και της γαλλικής πλευράς περιλάμβαναν και το πρόγραμμα Εκσυγχρονισμού Μέσης Ζωής (ΕΜΖ) των τεσσάρων φρεγατών ΜΕΚΟ 200 ΗΝ του ΠΝ. Η γαλλική πρόταση ύψους 400 εκατομμυρίων ευρώ προτείνεται να υλοποιηθεί από τη Thales και συγκεκριμένα από τη Thales Netherlands ώστε να υπάρξουν δοκιμασμένες και αξιόπιστες λύσεις δίχως ρίσκο και επιπρόσθετα κόστη.
Επίσης, από γαλλικής πλευράς δεν υπήρξε αναφορά στο θέμα της «ενδιάμεσης λύσης» παρά τα όσα φημολογούνται καθώς όπως τονίστηκε αυτό αποτελεί αντικείμενο διαπραγμάτευσης όχι μεταξύ των παραπάνω εταιρειών και του ΠΝ αλλά μεταξύ της ελληνικής και της γαλλικής κυβέρνησης. Επισημάνθηκε πάντως πως από γαλλικής πλευράς και ειδικότερα της Naval Group υπάρχει η δυνατότητα να παραδοθεί στο ΠΝ η φρεγάτα Belharra που ήδη ναυπηγείται για το Γαλλικό ναυτικό. Πρόκειται για μια εξαιρετική κίνηση διότι το ΠΝ ζητά άμεσα πλοίο και μάλιστα το συντομότερο.
Ανοιχτοί και πολύ θετικοί είναι οι Γάλλοι στο θέμα της ναυπήγησης των Belharra στην Ελλάδα με μεταφορά τεχνογνωσίας και εμπλοκή της ελληνικής αμυντικής βιομηχανίας. Το ζήτημα βέβαια είναι πως τόσο τα ναυπηγεία Σκαραμαγκά που ακόμη δεν έχει βρεθεί λύση καθότι απορρίφτηκε η λύση της Polytech Shipyards του ομίλου North Star συμφερόντων του εφοπλιστή Θεόφιλου Πριόβολου όσο και τα ναυπηγεία Ελευσίνας είναι σε κακή κατάσταση από πλευράς υποδομών και έμπειρου τεχνικού προσωπικού.