Οι Αρχές πλέον ερευνούν τα αίτια και τις συνθήκες κάτω από τις οποίες σημειώθηκε το ναυτικό ατύχημα έξω από το λιμάνι του Πειραιά το πρωί της Τρίτης (27.10), το οποίο λίγο έλειψε να εξελιχθεί σε τραγωδία.
Ο κυβερνήτης του εμπορικού «Maersk Launceston» προσήχθη και κατέθεσε στο Λιμενικό, ενώ απαγορεύτηκε ο απόπλους του σκάφους. Όσο για το ελληνικό πολεμικό πλοίο, πηγές από το Πολεμικό Ναυτικό αναφέρουν ότι δεν είναι βέβαιο ότι το ναρκοθηρευτικό τελικά θα διασωθεί γιατί οι ζημιές που έχει υποστεί είναι πολύ σοβαρές.
Φωτογραφίες ντοκουμέντο δείχνουν καρέ καρέ την πρόσκρουση.
Στην πρώτη φωτογραφία φαίνεται το φορτηγό πλοίο «Maersk Launceston» και δεξιά, στο βάθος σε κόκκινο κύκλο και πορεία παράλληλη το ναρκοθηρευτικό «Καλλιστώ». Το πολεμικό βγήκε από το ναύσταθμο Σαλαμίνας και το εμπορικό από το Ικόνιο.
Σύμφωνα με πληροφορίες του Star, στο σημείο εκείνο ο Έλληνας πλοίαρχος κατάλαβε τι θα ακολουθήσει και φέρεται να φώναξε μέσω του ασυρμάτου στον Πολωνό καπετάνιο «Τι κάνεις; Μείνε μακριά. Μείνε μακριά», χωρίς ωστόσο να πάρει απάντηση από τον κυβερνήτη του εμπορικού πλοίου.
Στη δεύτερη φωτογραφία που τραβήχτηκε λίγα δευτερόλεπτα μετά την πρόσκρουση διακρίνεται το ένα τμήμα του σκάφους του πολεμικού ναυτικού αριστερά και το άλλο το πρυμναίο τμήμα του στα δεξιά να φλέγεται.
Ο σωτήριος ελιγμός του Έλληνα κυβερνήτη
Όπως υποστήριξαν αυτόπτες μάρτυρες το γιγαντιαίο φορτηγό πλοίο «Maersk Launceston» κινείτο με ταχύτητα μεγαλύτερη της επιτρεπόμενης, με τις πληροφορίες μάλιστα να κάνουν λόγο ακόμα και για 16 κόμβους ταχύτητα! Το στοιχείο αυτό έχει αποτυπωθεί στους χάρτες που καταγράφουν την πορεία των εμπορικών πλοίων. Το «Maersk Launceston» μήκους 266 μέτρων, κινούνταν με ταχύτητα 5,3 κόμβων μέχρι να προσεγγίσει στην Ψυττάλεια. Σταδιακά άρχισε να αυξάνει ταχύτητα.
Στις 07:10 κινείται με 6,8 κόμβους, στις 07:14 πλέει με 9,8 κόμβους, στις 07:19 κινείται με 12,2 κόμβους, στις 07:24 με 16,1 κόμβους και στις 07:29 η ταχύτητά του καταγράφεται στους 16 κόμβους. Λίγα λεπτά αργότερα, το τεράστιο container ship φτάνει σε απόσταση αναπνοής από το ελληνικό ναρκοθηρευτικό. Η σύγκρουση είναι αναπόφευκτη! Τελευταία στιγμή ο κυβερνήτης του «ΚΑΛΛΙΣΤΩ» επιχειρεί σωτήριο ελιγμό που αποτρέπει την ναυτική τραγωδία.
Η σύγκρουση όμως είναι σφοδρότατη. Οι 65.000 τόνοι του εμπορικού πλοίου χτυπούν το ελληνικό ναρκοθηρευτικό των 700 μόλις τόνων. Όπως τονίζουν ειδικοί, «ήταν σαν να συγκρούεται νταλίκα με… καροτσάκι σούπερ μάρκετ»!
Το πλοίο «Survivor» του ελληνικού Στόλου
Για μια ακόμη φορά επιβεβαιώνεται στην πράξη η ελληνική ναυτοσύνη, με τον ελιγμό του κυβερνήτη του ναρκοθηρευτικού να αποδεικνύεται καθοριστικός για την σωτηρία του πληρώματος, όπως επίσης και το υλικό από το οποίο είναι φτιαγμένο. Μόνο δύο άνδρες τραυματίζονται και μάλιστα πολύ ελαφρά. Το «ΚΑΛΛΙΣΤΩ» ωστόσο, κόβεται στη μέση.
Αρχικά φάνηκε να βρίσκεται σε διαδικασία βύθισης, εντούτοις, τα εξαιρετικά στεγανά του συγκεκριμένου πλοίου καθυστερούν την εισροή υδάτων και αποτρέπουν τελικά το να βρεθεί στο βυθό.
Όπως αναφέρουν οι εμπειρογνώμονες, η μεγάλη ζημιά που υπέστη το «Καλλιστώ» οφείλεται σε μεγάλο βαθμό στα υλικά κατασκευής του. Το πλοίο είναι φτιαγμένο από ενισχυμένο πλαστικό και υαλονήματα, κάτι που το κάνει ιδιαίτερα ευάλωτο σε συγκρούσεις. Το ίδιο υλικό, όμως, είναι κι αυτό που απέτρεψε τη βύθιση του πλοίου ενώ είχε αποκοπεί τεράστιο κομμάτι από τη πρύμνη του. Πληροφορίες αναφέρουν πως το κομμάτι της πρύμνης που έχει αποκολληθεί αγγίζει σε μήκος τα 12 μέτρα.
Το πλοίο του ελληνικού Στόλου έχει ήδη ρυμουλκηθεί στο ναύσταθμο της Σαλαμίνας, έπειτα από τιτάνια προσπάθεια, με τους ειδικούς να αναφέρουν πως πρόκειται για άθλο, τόσο η αποφυγή της βύθισης όσο και της ασφαλούς ρυμούλκησης.