"Iσχύει στο ακέραιο και είναι υπαρκτή η προφορική συμφωνία που επετεύχθη μεταξύ του πρωθυπουργού, κ. Αλέξη Τσίπρα και του Γάλλου Πρόεδρου κ. Εμμανουέλ Μακρόν, μετά τις διαδοχικές συνομιλίες" αναφέρουν πηγές του Υπουργείου Εθνικής Άμυνας για την υπόθεση του leasing φρεγατών Fremm.
Ετσι αναδιαμορφώνεται εκ νέου το σκηνικό γύρω από τις φρεγάτες αλλά και τα F-16 όπου εκεί τα "πράγματα είναι λίγο περίεργα".
Οσο αφορά τις φρεγάτες FREMM, "στις συνομιλίες" , όπως τόνιζαν οι συγκεκριμένες πηγές ενημέρωσης, "κατέστη παραπάνω από σαφής η βούληση του Γάλλου Προέδρου να ενισχύσει τον Ελληνικό Στόλο" .
Επιπλέον σημείωναν με νόημα τον υψηλό συμβολισμό που αποπνέει η άμεση ανταπόκριση του Εμμανουέλ Μακρόν αλλά και το γεγονός ότι με την οριστικοποίηση της συμφωνίας σε σύντομο χρονικό διάστημα θα εξοπλιστεί η Ελλάδα με το στρατηγικό πλοίο κρούσης.
Συνέντευξη τύπου ΥΕΘΑ, Π.Καμμένου
Οπως και να χει, όλα θα ξεκαθαρίσουν αύριο (ελπίζουμε) το πρωί (09:30!) στην συνέντευξη Τύπου του υπουργού Αμυνας Πάνου Καμμένου.
Ο κ. Καμμένος αναμένεται να αναφερθεί στις ελληνοτουρκικές σχέσεις καθώς ο ίδιος αποτελεί στόχο της γείτονος εδώ και καιρό εξαιτίας των δηλώσεών του.
Δύο ημέρες μετά το ΚΥΣΕΑ, το οποίο αποφάσισε τελικά μόνο για την αναβάθμιση των C-27 και όχι για τα F-16, αναμένεται να αναφερθεί επίσης για τα όσα συζητήθηκαν στο ΚΥΣΕΑ και κυρίως να διευκρινίσει τι ισχύει τελικά με την ενοικίαση των γαλλικών φρεγατών αλλά και την μη λήψη απόφασης για την αναβάθμιση των αεροσκαφών F-16.
Η συνέντευξη θα δοθεί στην αίθουσα «Ιωάννης Καποδίστριας» του υπ. Εθνικής Αμυνας και σε αυτή θα παραβρίσκεται η ηγεσία του στρατού, αλλά δεν είναι ακόμη γνωστό αν θα παραβρίσκεται ο αναπληρωτής υπουργός Αμυνας Φώτης Κουβέλης ο οποίος πρώτος, δημοσίως, επιβεβαίωσε ότι επίκειται συμφωνία για την ενοικίαση φρεγατών από τη Γαλλία.
Η απουσία Φώτη Κουβέλη, εφόσον επιβεβαιωθεί, μπορεί να είναι ένα τυχαίο γεγονός, καθότι η πρόσκληση για την συνέντευξη Τύπου είναι από τον υπουργό, αλλά μπορεί και να σηματοδοτεί και ένα χάσμα στις σχέσεις των δύο ανδρών.
Τι προβλέπει η προφορική συμφωνία για τις FREMM
Σύμφωνα με τις ίδιες πηγές ενημέρωσης δημοσιοποίηση της προφορικής συμφωνίας των ηγετών Ελλάδας-Γαλλίας από τον ΑΝΥΕΘΑ, κ. Φώτη Κουβέλη ήταν αυτονόητα σε γνώση του πρωθυπουργού.
Αναφορικά με το περιεχόμενο της, υπενθύμιζαν ότι περιλαμβάνει τη χρονομίσθωση δυο φρεγατών Fremm και την πρόσκτηση φρεγατών Belharra.
Απαντώντας δε στην ερμηνεία -όπως την χαρακτήριζαν-των δηλώσεων της Γαλλίδας υπουργού Άμυνας, κας Φλοράνς Παρλί, υπογράμμιζαν ότι δεν διέψευσε την προφορική συμφωνία αλλά με στην τοποθέτησή της απλώς σημείωσε ότι αυτή η εξέλιξη δεν αποτελεί ακόμη είδηση.
Άλλωστε όπως έλεγαν οι συζητήσεις για την οριστική συμφωνία θα ξεκινήσουν στις 3 Μαΐου και σε αυτές θα αποφασιστούν το κόστος και η χρονική διάρκεια για το leasing των φρεγατών Fremm και η επιλογή των οπλικών συστημάτων που θα φέρουν τα πλοία. Σε κάθε περίπτωση επέμεναν ότι είναι εφικτή η ύψωση της γαλανόλευκης και κυρίως να πλεύσουν υπό αυτή στο Αιγαίο μέσα στο καλοκαίρι.
Ακολούθως θα ξεκινήσουν οι τελικές συζητήσεις για την αγορά 2+2 φρεγατών Belharra.
Θα γίνει ένας προϋπολογισμός του κόστους αφού μορφοποιηθεί ο τύπος που θα ταιριάζει με τις ελληνικές επιχειρησιακές ανάγκες.
Σημαντικό θεωρείται ότι οι δυο φρεγάτες θα κατασκευαστούν στα Ναυπηγεία Σκαραμαγκά αλλά και το γεγονός ότι διεκδικείται και μάλλον επιτυγχάνεται μια σημαντική ευελιξία στην αποπληρωμή δυο εξ’αυτών.
Γιατί δεν ελήφθη απόφαση χτες για τα F-16
Τα οικονομικά της χώρας φαίνεται ότι ήταν ο κύριος λόγος για τον οποίο καθυστέρησε η λήψη απόφασης για τον εκσυγχρονισμό των F16, η οποία αν και αναμενόταν, δεν ελήφθη στην τρίωρη συνεδρίαση του ΚΥΣΕΑ.
Στο Μέγαρο Μαξίμου τήρησαν σιγήν ιχθύος για τα όσα συζητήθηκαν στη συνεδρίαση, ενώ με μια «δωρική» ανακοίνωση που βγήκε αργά το βράδυ, έγινε γνωστό ότι αν και συζητήθηκε το θέμα των F16, ελήφθησαν αποφάσεις για τον οπλισμό των μέσω μεταφορικών αεροσκαφών C27 που διαθέτει η Πολεμική Αεροπορία.
Με δεδομένη πάντως την επιχειρησιακή ανάγκη για την αναβάθμιση του στόλου των μαχητικών που έχουν ζητήσει οι επιτελείς αλλά και την κατανόηση και της αντιπολίτευσης ως προς την επιχειρησιακή ανάγκη η λογική εξήγηση της αναβολής απόφασης οδηγεί στην ανάγκη για δεύτερη ματιά στο οικονομικό σκέλος της υπόθεσης.
Οι απαιτούμενοι πόροι και η ανάγκη να έρθει πιο κοντά το ύψος της δαπάνης με το ποσό του 1.1 δις € , που είχε ανακοινωθεί ότι θα κοστίσει εκσυγχρονισμός των F16, μοιάζουν να είναι οι κύριοι λόγοι που οδηγούν στο να ληφθεί κυριολεκτικά στις «καθυστερήσεις» η απόφαση.
Η Lockheed Martin έχει δώσει χρονικό όριο στο υπουργείο άμυνας την 30ή Απριλίου για την επικύρωση της συμφωνίας μεταξύ Ελλάδας –ΗΠΑ για την αναβάθμιση 85 αεροσκαφών F16 της Πολεμικής μας Αεροπορίας, στην οποία συμφώνησαν κατ’ αρχήν οι Αλέξης Τσίπρας και Ντόναλντ Τραμπ, το περασμένο Φθινόπωρο.
Ωστόσο η Ελλάδα των μνημονίων, απέχει πολύ από την πραγματικότητα της προηγούμενης δεκαετίας που αγοραζόταν σχεδόν ο,τιδήποτε πετούσε ή έπλεε ανεξάρτητα από το αν κάλυπτε ή όχι τις ανάγκες των ενόπλων δυνάμεων.
Η ελληνική πλευρά, με δεδομένη την δεινή κατάσταση των οικονομικών της (αλλά και την εποπτεία της οικονομίας), αναζητά και αναμένεται άμεσα να διαμορφώσει εναλλακτική παραμετροποίηση της συγκεκριμένης δαπάνης, προκειμένου να είναι σε θέση να καταβάλλει τα χρήματα.
Ενδεχομένως, οι ελληνικές δυσκολίες ρευστότητας να οδηγήσουν σε ένα νέο «παζάρι» των δύο πλευρών αν και κατεβλήθησαν πολύμηνες προσπάθειες και διαπραγματεύσεις προκειμένου να οδηγηθεί η διαπραγμάτευση σε ένα ποσό 230 εκ.€ πάνω από το 1,1 δις που είχε τελικά ανακοινώσει η κυβέρνηση ότι θα κοστίσει ο εκσυγχρονισμός.
Όσο για τα αντισταθμιστικά οφέλη που ισούνται με το 10% της δαπάνης, ο Τσίπρας τα έκοψε νωρίς (πλην εκείνων της ΕΑΒ) για να μην μπλέξει σε πρακτικές και αντισταθμιστικές και «αθέμιτες» που «άνθισαν» επί Τσοχατζόπουλου και Παπαντωνίου στο ΥΕΘΑ.