Η Πολεμική Αεροπορία γυρίζει σελίδα στην εκπαίδευση των Ικάρων, καθώς απογειώθηκαν με προορισμό το αεροδρόμιο της Καλαμάτας τα δύο πρώτα καινούργια ιταλικά εκπαιδευτικά M-346. Αυτό το διάστημα τα δύο καινούργια αεροσκάφη M346, ολοκλήρωσαν τις τελευταίες τους δοκιμές στις εγκαταστάσεις της ιταλικής κατασκευάστριας εταιρείας Leonardo, ώστε να είναι πανέτοιμα να πετάξουν προς τη νέα τους «φωλιά», την 120 Πτέρυγα Εκπαιδεύσεως Αέρος στην Καλαμάτα, όπου βρίσκεται το Διεθνές Κέντρο Αεροπορικής Εκπαίδευσης.
Τα εκπαιδευτικά αεροσκάφη θα συνοδεύονται από τους 20 τεχνικούς της Πολεμικής μας Αεροπορίας, οι οποίοι το τελευταίο εξάμηνο βρίσκονταν στην Ιταλία για να μάθουν το αεροσκάφος. Παράλληλα, θα φτάσουν στην Καλαμάτα και οι πρώτοι έξι εκπαιδευτές της Πολεμικής Αεροπορίας, οι οποίοι ταξίδεψαν στο Ισραήλ και εκπαιδεύτηκαν πάνω στο αεροσκάφος, καθώς και η ισραηλινή Πολεμική Αεροπορία χρησιμοποιεί τα M-346 για την εκπαίδευση των νέων ιπτάμενων.
Η Ελλάδα δημιουργεί ένα κοινό διεθνές σχολείο με το Ισραήλ στην Αεροπορική Βάση Καλαμάτας, έδρα της 120ης Πτέρυγας Αεροπορικής Εκπαίδευσης. Η Elbit Systems έχει επιλεγεί για τη δημιουργία της σχολής και θα είναι επιφορτισμένη με την προμήθεια και λειτουργία δέκα εκπαιδευτών M-346, καθώς και τη συντήρηση του στόλου HAF T-6 Texan II.
Την ίδια ώρα στην Καλαμάτα συνεχίζονται με εντατικούς ρυθμούς οι εργασίες μετατροπής της 120 Πτέρυγας Εκπαίδευσης Αέρος, σε ένα σύγχρονο εκπαιδευτικό κέντρο. Κατασκευάζεται ήδη το κτίριο εκπαίδευσης όπου θα εγκατασταθούν και οι εξομοιωτές, ενώ έχει ολοκληρωθεί το κτίριο ανεφοδιασμού. Σε εξέλιξη βρίσκεται και η κατασκευή υπόστεγων για τα συνολικά 10 εκπαιδευτικά τα οποία θα παραληφθούν σταδιακά το επόμενο χρονικό διάστημα.
Η Ισραηλινή εταιρεία που έχει αναλάβει να δημιουργήσει στην Καλαμάτα Διεθνές Κέντρο Εκπαίδευσης Πιλότων, στις συμβατικές της υποχρεώσεις αναλαμβάνει, πέραν της αναβάθμισης του συνόλου των εκπαιδευτικών T-6 σε υπερσύγχρονα εκπαιδευτικά αεροσκάφη, και τη μετατροπή ενός σμήνους Τ-6 σε οπλισμένα εκπαιδευτικά αεροσκάφη. Θα φέρουν δηλαδή οπλισμό και θα είναι τα μοναδικά ελικοφόρα αεροσκάφη της Πολεμικής Αεροπορίας , όπως είχε αποκαλύψει ο υπουργός Εθνικής άμυνας Νίκος Παναγιωτόπουλος.
Φιλοδοξία του υπουργείου Εθνικής Άμυνας και των Επιτελών, είναι το Κέντρο και η Καλαμάτα να γίνουν πόλος έλξης διεθνούς αεροπορικής εκπαίδευσης, ένα «Top Gun» της Μεσογείου και ταυτόχρονα να δοθεί οριστική λύση στο χρονίζον πρόβλημα της εκπαίδευσης των Ικάρων της Πολεμικής Αεροπορίας.
Με βάση τη διακρατική συμφωνία που υπέγραψαν η Ελλάδα και το Ισραήλ, η εταιρεία Elbit θα προμηθεύσει το Κέντρο με νέα εκπαιδευτικά αεροσκάφη Μ-346 με τη μορφή χρονομίσθωσης - προς αντικατάσταση των υπέργηρων εκπαιδευτικών Τ-2 Buckeye - ενώ θα εξασφαλίσει τη διαθεσιμότητα ολόκληρου του εκπαιδευτικού στόλου, που αποτελείται από δεκάδες εκπαιδευτικά αεροσκάφη Μ-346 και Τ-6.
Έτσι, οι Ίκαροι της Πολεμικής Αεροπορίας θα έχουν ικανοποιητική επάρκεια ωρών πτήσεως και με υπερσύγχρονα εκπαιδευτικά μέσα. Παράλληλα δε, πιλότοι απ' όλο τον κόσμο θα μπορούν να εκπαιδεύονται στα νέα εκπαιδευτικά αεροσκάφη Μ-346 και σε υπερσύγχρονους προσομοιωτές.
Οι Ισραηλινοί θα αναλάβουν, επίσης, τη συντήρηση των αεροσκαφών και την αναβάθμιση του συστήματος επίγειας εκπαίδευσης (δηλαδή των προσομοιωτών). Οι πιλότοι θα εκπαιδεύονται στο ολοκληρωμένο σύστημα του νέου εκπαιδευτικού αεριωθουμένου, το ιταλικής κατασκευής Μ-346 (Alenia Aermacchi).
Ισχυρό επιχείρημα των Ισραηλινών είναι οι καλές σχέσεις των δύο χωρών τα τελευταία χρόνια και η συνεκπαίδευση πιλότων της ελληνικής Πολεμικής Αεροπορίας σε κοινές ασκήσεις με την Πολεμική Αεροπορία του Ισραήλ. Άλλωστε, οι πιλότοι των δύο χωρών θεωρούνται από τους καλύτερους σε όλο τον κόσμο.
Η πρόταση της ELBIT παρέχει περίπου 10.000 ώρες πτήσεις για κάθε χρόνο. Προσφέρεται επίσης, η αναβάθμιση των διαθεσιμοτήτων των εκπαιδευτικών ελικοφόρων, ώστε αυτά να μην είναι ποτέ κάτω από τον αριθμό των 25 στη διάθεση των Ικάρων. Σήμερα οι διαθεσιμότητες είναι πολύ χαμηλότερες και σπάνια ξεπερνούν το 50% αυτού του αριθμού.
Πρέπει να αναφερθεί, ότι το πραγματικό έργο επιχειρησιακής εκπαίδευσης είχε μετατεθεί στις μοίρες μαχητικών, όπου εκτελούνται διαδικασίες στοχοποίησης και αξιοποίησης όπλων αέρος – αέρος και αέρος – εδάφους. Για να κηρυχθούν ετοιμοπόλεμα τα πληρώματα, θα πρέπει να συμπληρώσουν τουλάχιστον 200+ ώρες σε F-16, με κόστος 15.000 δολαρίων ανά ώρα. Σε ένα εκπαιδευτικό LIFT (Μ-346, Τ-50, Ηawk, T-7 Redhawk) το αντίστοιχο κόστος δεν ξεπερνά τα 7.000 δολάρια.
Τεχνικά χαρακτηριστικά
Το Μ-346 είναι ένα δικινητήριο, διθέσιο εκπαιδευτικό αεροσκάφος νέας γενιάς που φέρει πλήρως ψηφιακό πιλοτήριο και ηλεκτρονικά συστήματα. Έχει μήκος 11.49m, άνοιγμα φτερών 9.72m και μπορεί να ξεπεράσει τα 1.000 χιλιόμετρα ανά ώρα κάνοντας χρήση δύο κινητήρων turbofan τύπου Honeywell F124-GA-200.
Παράλληλα, έχει εμβέλεια 1.925 χιλιομέτρων και μπορεί να πετά για 4 ώρες φέροντας 3 εξωτερικές δεξαμενές καυσίμου. Τέλος, ενσωματώνει εύρος συστημάτων αεροπορικής εκπαίδευσης όπως το ETTS (Embedded Tactical Training System), το ΤΝΑ (Training Need Analysis) και το TMIS (Training Management Information System).