Από την Πέμπτη 15 έως και την Τετάρτη 21 Σεπτεμβρίου 2022, ο Αρχηγός του Γενικού Επιτελείου Αεροπορίας (ΓΕΑ), Αντιπτέραρχος (Ι) Θεμιστοκλής Μπουρολιάς, επισκέφθηκε τις Ηνωμένες Πολιτείες Αμερικής (ΗΠΑ), για συμμετοχή στο συνέδριο International Air Chiefs’ Conference.
Κατά τη διάρκειά του, μέσω ουσιαστικών συνομιλιών και ανταλλαγής πληροφοριών, συζητήθηκε η ενίσχυση της συνεργασίας των αεροπορικών δυνάμεων όλων των κρατών με τη διαρκή εκπαίδευση, αξιοποιώντας την αεροπορική δύναμη.
Το συνέδριο πραγματοποιήθηκε σε συνδυασμό με τον εορτασμό της 75ης επετείου της Πολεμικής Αεροπορίας των ΗΠΑ, κατά τον οποίο οι Αρχηγοί συμμετείχαν στο Fall Tattoo στο Audi Field στην Washington DC, στην Air and Space Expo στην Joint Base Andrews και στην Air, Space & Cyber Conference της Air and Space Forces Association’s στο National Harbor στο Maryland.
Στο περιθώριο του συνεδρίου δόθηκε η ευκαιρία να διεξαχθούν κατ’ ιδίαν συζητήσεις, με τον Αρχηγό της Πολεμικής Αεροπορίας της Αμερικής General Charles Q. Brown, του Κατάρ General Jassem Mohamed Al-Mannai, της Ινδίας Air Chief Marshal Vivek Ram και του Ιραήλ Chief of Staff Brigadier General Eyal Grinboim, κατά τις οποίες αναλύθηκαν επιχειρησιακά θέματα και δυνατότητες συνεκπαίδευσης.
Επίσης πραγματοποιήθηκαν διμερείς συναντήσεις με την Πρέσβη της Ελλάδας στις ΗΠΑ, κα. Αλεξάνδρα Παπαδοπούλου και τον Πρόεδρο του Ελληνοαμερικανικού Ινστιτούτου, κ. Nick Larigaki, όπου συζήτησαν θέματα αμοιβαίου ενδιαφέροντος.
Από τη Δευτέρα 19 έως και την Τετάρτη 21 Σεπτεμβρίου 2022, επισκέφθηκε τις εγκαταστάσεις της Lockheed Martin στο Dallas και την Atlanta, όπου συζήτησε και ενημερώθηκε για θέματα που αφορούν στα αεροσκάφη F-16 Viper, Block-50 και F-35, καθώς και για τα μεταγωγικά αεροσκάφη C-130H και C-130J.
Περισσότερα αμερικανικά F-35 στην Ευρώπη
Τα F-35 αποτελούν σήμερα την «αιχμή του δόρατος» της αμερικανικής πολεμικής βιομηχανίας, καθώς θεωρούνται ως τα πλέον εξελιγμένα μαχητικά αεροσκάφη που κυκλοφορούν σε σειριακή παραγωγή.
Μέχρι στιγμής, δέκα χώρες εντάσσονται στην συνεργασία για τα περίφημα stealth μαχητικά 5ης γενιάς –ΗΠΑ, Βρετανία, Ιταλία, Ολλανδία, Αυστραλία, Καναδάς, Νορβηγία, Δανία, Ισραήλ, Σιγκαπούρη, Νότια Κορέα ενώ η Πολωνία συμφώνησε να αποκτήσει και αυτή F-35 και εγκρίθηκε η πώλησή τους και στα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα.
Στρατηγικό αλλά και τεχνολογικό άλμα, θα αποτελέσει η προσθήκη του υπερσύγχρονου F-35 και στο Ελληνικό οπλοστάσιο, του μαχητικού 5ης γενιάς που θα ανατρέψει τις ισορροπίες στο Αιγαίο και την Αν. Μεσόγειο.
Για μια διαδικασία που είναι δρομολογημένη εδώ και καιρό, αφορά την απόκτηση των αεροσκαφών F-35 από την Ελλάδα και το αίτημα που υπέβαλε η χώρα μας στις ΗΠΑ. Πρόκειται για την υπογραφή και την αποστολή του Letter of Request (LoR), που είναι το πρώτο βήμα σε μια μακρά διαδικασία.
Να υπενθυμίσουμε ότι μέσα στον Ιούλιο, η πολιτική αλλά και η στρατιωτική ηγεσία του υπουργείου Άμυνας είχε μεταβεί στις ΗΠΑ, όπου είχαν πολύ σημαντικές συναντήσεις, αλλά παράλληλα είδαν και το εργοστάσιο που κατασκευάζονται τα F-35, μεταφέροντας το ελληνικό αίτημα για αγορά μιας μοίρας των υπερσύγχρονων μαχητικών.
Η επιχειρησιακή απόδοση του F-35 παραμένει ισχυρή. Σε αναπτύξεις και ασκήσεις τα F-35A, επέδειξαν ποσοστά ικανοτήτων αποστολής άνω του 80%. Ως ένα από τα πιο αξιόπιστα αεροσκάφη στον στόλο μαχητικών των ΗΠΑ, το 93% των ανταλλακτικών F-35 αποδίδει καλύτερα από ότι είχε προβλεφθεί, σύμφωνα με την εταιρεία.
Με περισσότερα από 750 αεροσκάφη που επιχειρούν από 30 βάσεις και πλοία σε όλο τον κόσμο, το F-35 διαδραματίζει κρίσιμο ρόλο στην ολοκληρωμένη αποτροπή των ΗΠΑ και των συμμάχων. Εκπαιδεύονται περισσότεροι από 1.585 πιλότοι και 11.545 συντηρητές και ο στόλος των F-35 έχει πετάξει σχεδόν 470.000 ώρες πτήσης.
F-16 Block 72 “κωδικός” Viper
Η Πολεμική Αεροπορία στα μέσα Σεπτεμβρίου, παρέλαβε επίσημα στις εγκαταστάσεις τις Ελληνικής Αεροπορικής Βιομηχανίας στην Τανάγρα, τα δύο πρώτα Viper από τα συνολικά 83 μαχητικά, που θα εκσυγχρονιστούν.
Τα δύο πρώτα F-16 Viper, θα χρησιμεύσουν ως αεροσκάφη εκπαίδευσης των χειριστών της Π.Α., ενώ την ίδια στιγμή στις εγκαταστάσεις της ΕΑΒ γίνονται προσπάθειες να παραδοθούν εντός του 2022, τουλάχιστον έξι ακόμη αεροσκάφη αυτού του τύπου.
Τα δύο F-16 αναβαθμισμένα σε Viper πέταξαν με Έλληνες πιλότους από την ΕΑΒ που βρίσκεται στο αεροδρόμιο της Τανάγρας, στην 115 Πτέρυγα Μάχης. Είναι οι πρώτες «οχιές» που παραδόθηκαν. Σύμφωνα με πρόγραμμα (που εκτελείται χωρίς καθυστέρηση), θα παραδίδεται στην Πολεμική Αεροπορία (συμβάλλοντας έτσι στην υπεροχή της στους ουρανούς του Αιγαίου) ένα Viper, κάθε ένα μήνα. Πρώτα θα συμπληρωθούν οι Πολεμικές Μοίρες της Κρήτης και αργότερα οι υπόλοιπες Πολεμικές Μοίρες.
Οι επιτελείς του ΓΕΕΘΑ και του ΓΕΑ, προσπάθησαν να βρουν τις ασφαλείς διόδους ώστε τα θεμέλια που πέφτουν ακόμη και τώρα, να είναι πολύ σταθερά και ότι δημιουργηθεί μελλοντικά, ν’ αντέχει στις επερχόμενες προκλήσεις.
Έως το 2027 -τουλάχιστον-, η Πολεμική Αεροπορία θα βασίζεται επιχειρησιακά σε τρεις διαφορετικές εκδόσεις του F-16, από τις τέσσερις που διαθέτει σήμερα, ενώ η τεχνολογική διαφορά και επιχειρησιακή ικανότητα μεταξύ των F-16V και των 32 F-16C/D Block 30 (που παραλήφθηκαν την περίοδο 1989 – 1990) θα είναι χαοτική.
Ως αιχμή του δόρατος της Ελληνικής Πολεμικής Αεροπορίας, το F-16 Viper αναμένεται να αναλάβει μια μεγάλη ποικιλία ρόλων εν καιρώ πολέμου, από αερομαχίες πάνω από το αμφισβητούμενο Αιγαίο μέχρι και πραγματική χρονική τακτική αναγνώριση, με πλήγματα μεγάλης εμβέλειας πάνω από το έδαφος ή το νερό με μια σειρά από όπλα ακριβείας. Στην κατηγορία χερσαίων κρούσεων, η Ελληνική Π.Α έχει γίνει μια από τις λίγες αεροπορικές δυνάμεις —ίσως η μοναδική— που εξοπλίζει τα Vipers της εκδόσεις με διπλούς εκτοξευτές για το AGM-154.
Η τοποθέτηση JSOW σε δίδυμα ράφια σημαίνει επίσης, ότι το F-16 μπορεί να φέρει πρόσθετο οπλισμό αέρος-αέρος κάτω από τα φτερά, βελτιώνοντας τις πιθανότητες επιβίωσής του ενόψει μιας εναέριας αντεπίθεσης.
Η ικανότητα του ελληνικού F-16 να μεταφέρει τέσσερα JSOW χάρη στο φορέα BRU-57/A, θα διασφαλίσει ότι μπορεί να φέρει σε εφαρμογή μια πολύ σημαντική ικανότητα κρούσης μεγάλης εμβέλειας στο θέατρο του Αιγαίου και αλλού.
Μεταγωγικά αεροσκάφη C-130H και C-130J
Μέσα από τις μελέτες που γίνονται στο αεροπορικό Επιτελείο και με βάση τις προσπάθειες συντήρησης του υφιστάμενου στόλου των C-130H, οι Επιτελείς φέρονται να προτείνουν την ενίσχυση των μεταγωγικών με έναν μικρό αριθμό «Super Hercules».
Μια αγορά 4-5 C-130J θα τριπλασιάσει σχεδόν το τρέχον και βραχυπρόθεσμο έως μεσοπρόθεσμο επίπεδο της διαθέσιμης τακτικής μεταφορικής ικανότητας και θα διπλασιάσει τη μακροπρόθεσμη μεταφορική ικανότητα του στόλου C-130. Άρα, θα βοηθήσει σημαντικά στην αποκατάσταση των δυνατοτήτων μεταφοράς της αεροπορίας, αλλά και στα όσα χρειάζονται το σύνολο των Ενόπλων Δυνάμεων, σε ένα αποδεκτό όριο.
Στην Ελλάδα, τα C-130H αρχικά αλλά και η μεταγενέστερη προμήθεια των μεταχειρισμένων C-130B, αποτελούν για πάνω από 4 δεκαετίες τον ημίθεο «ΗΡΑΚΛΗ».