Στο Πενταπόσταγμα έχουμε αναφέρει ότι, η Πολεμική Αεροπορία παρέλαβε εχθές, 12/9, τα δύο πρώτα μαχητικά F-16 αναβαθμισμένα στην εκδοχή Viper.
Όπως ανακοίνωσε η αμερικανική εταιρεία Lockheed Martin, που σε συνεργασία με την Ελληνική Αεροπορική Βιομηχανία (ΕΑΒ) παρέδωσαν από κοινού στην Πολεμική Αεροπορία τα δύο πρώτα μαχητικά F-16 Viper, «τα αεροσκάφη επιτρέπουν στην Πολεμική Αεροπορία να αντιμετωπίζει με επιτυχία τις αναδυόμενες απειλές στην περιοχή και να επιχειρεί ως μέρος συμμαχικών αποστολών παγκοσμίως».
Συγκεκριμένα, τα κύρια συστήματα που αναβαθμίζονται στο πλαίσιο του προγράμματος περιλαμβάνουν τα εξής:
– Ραντάρ AESA APG-83
– Νέος Modular υπολογιστής Αποστολών (MMC-7000AH), ADT
– Νέες οθόνες πληροφοριών και απεικόνισης ανάμεσα στα ποδωστήρια
– Νέο APX-126 AIFF με δυνατότητα mod 5
– Ενσωμάτωση SNIPER POD, βλημάτων SASSM και PaveWay II
– Δυνατότητα Link-16
Οι αναβαθμίσεις των F-16, πραγματοποιούνται στην ΕΑΒ υπό τη στενή τεχνική καθοδήγηση από τις ομάδες της Lockheed Martin.
Επιπροσθέτως, το επόμενης γενιάς μαχητικό F-16 θα αντιμετωπίσει μελλοντικές απειλές που δεν φανταζόμασταν προηγουμένως.
Για να ανταποκριθεί στην πρόκληση, η σουίτα ψηφιακών ηλεκτρονικών πολέμου (EW) Viper Shield είναι προσαρμοσμένη σχεδιασμένη για να είναι γραμμή βάσης σε προηγμένα αεροσκάφη F-16 Block 70/72 και να μεγιστοποιήσει την επιβίωσή τους και την επιτυχία της αποστολής τους.
Σύστημα EW επόμενης γενιάς
Σε συνεργασία με τη Lockheed Martin και την Πολεμική Αεροπορία των ΗΠΑ, η L3Harris αναπτύσσει το νέο AN/ALQ-254(V)1 Viper Shield για να παρέχει στους συμμάχους των ΗΠΑ, πρωτοποριακά αντίμετρα έναντι εξελιγμένων, συνεχώς μεταβαλλόμενων απειλών.
Αυτό το προηγμένο σύστημα EW θα παρέχει μια εικονική ηλεκτρονική ασπίδα γύρω από το αεροσκάφος, επιτρέποντας στα πολεμικά αεροσκάφη να ολοκληρώνουν αποστολές με ασφάλεια σε όλο και πιο περίπλοκα σενάρια στον χώρο μάχης. Η μοντέρνα, εξ ολοκλήρου ψηφιακή αρχιτεκτονική του που χρησιμοποιεί τεχνολογία εμπορικής παραγωγής (COTS), επιτρέπει βελτιωμένη απόδοση του συστήματος, μικρότερο παράγοντα μορφής, μειωμένο βάρος και ευκολότερες μελλοντικές αναβαθμίσεις.
Εξελιγμένο και ολοκληρωμένο
Τα εξαρτήματα τεχνολογίας του Viper Shield που καθορίζονται από το λογισμικό, επιτρέπουν την άνευ προηγουμένου προειδοποίηση απειλών από ραντάρ και ισχυρές δυνατότητες ψηφιακών αντιμέτρων, σε ένα πλήρως ενσωματωμένο, εσωτερικά τοποθετημένο σύστημα.
Ο προηγμένος ψηφιακός δέκτης προειδοποίησης ραντάρ (DRWR), ενσωματώνεται άψογα με το νέο ραντάρ APG-83 του αεροσκάφους, με ενεργή ηλεκτρονική σαρωμένη συστοιχία (AESA) για μεγαλύτερη επίγνωση της κατάστασης. Το σύστημα παρεμβολής που βασίζεται σε ψηφιακή μνήμη ραδιοσυχνοτήτων (DRFM), παρέχει βελτιωμένη ικανότητα έναντι προηγμένων απειλών.
Ο σχεδιασμός ανοιχτού συστήματος φιλοξενεί την απρόσκοπτη προσθήκη εφαρμογών EW που έχουν αποδειχθεί στη μάχη, παρέχοντας δυνατότητες αιχμής, για την αντιμετώπιση αναδυόμενων και μελλοντικών απειλών. Η βελτιωμένη απόδοση του συστήματος, παρέχει βελτιωμένη πιθανότητα αναχαίτισης έναντι ευέλικτων απειλών. Μια νέα διεπαφή πιλότου και μαχητικού, παρέχει στον πιλότο πλήρη επίγνωση της κατάστασης και ευκολότερη αλληλεπίδραση με το σύστημα. Η νέα εξελιγμένη τεχνολογία, αποτρέπει οποιαδήποτε παρεμβολή EW προς και από ένα wingman.
Χαμηλότερο κόστος κύκλου ζωής, ευκολότερη αναβάθμιση
Το Viper Shield έχει σχεδιαστεί με λιγότερα κρίσιμα εξαρτήματα από τα συστήματα EW προηγούμενης γενιάς. Αυτό, όχι μόνο έχει ως αποτέλεσμα μικρότερο παράγοντα μορφής και μειωμένο βάρος, αλλά και υψηλότερο μέσο χρόνο, μεταξύ αστοχίας και χαμηλότερο κόστος κύκλου ζωής.
Ο αρθρωτός σχεδιασμός υποστηρίζει την εναλλαγή γραμμών αντικαταστάσιμων μονάδων (LRUs) στο πεδίο. Ο σχεδιασμός είναι επίσης στραμμένος στο μέλλον, προβλέποντας μελλοντική ανάπτυξη και βελτιώσεις. Η τεχνολογία 3U COTS και η αρχιτεκτονική που καθορίζεται από λογισμικό, θα απλοποιήσουν τις μελλοντικές αναβαθμίσεις, επιτρέποντας στο πολεμικό αεροσκάφος να εκσυγχρονιστεί οικονομικά με νέες δυνατότητες και τεχνολογίες, ελαχιστοποιώντας την απαξίωση.
Δυνατότητα Link-16
Πηγές μιλούν για την «γεφύρωση» των Ελληνικών Ενόπλων Δυνάμεων μέσω των SSI, που ενσωματώνει το «Link 16» και σε άλλες επίγειες και όχι μόνο μονάδες, άρα στους στόχους που είχε βάλει το Επιτελείο ήταν μέσα από το πρόγραμμα της «Οχιάς», να συμβεί η απαραίτητη δικτυοκεντρική επικοινωνία. Τα επίγεια τερματικά φέρνουν το τεχνολογικό όπλο που μέχρι στιγμής απολαμβάνουν τα 30 F-16 M της 116 Πτέρυγας Μάχης του Αράξου. Και είναι επιπλέον, το χέρι που θα δέσει τις ΕΔ με το μέλλον της Πολεμικής Αεροπορίας, την 5η γενιά και το F-35.
Μέσα από αυτή την προσφορά, μπορεί ο καθένας να καταλάβει πως εν έτη 2022 ξεκινούν ουσιαστικά να χτίζονται τα θεμέλια για την αλλαγή σελίδας στην αεροπορία, αλλά και για το Πολεμικό Ναυτικό από την στιγμή που οι νέες μονάδες επιφανείας είναι ψηφιακά πλοία.
Οι κινήσεις αυτές εξασφαλίζουν επί της ουσίας, τον τρόπο μάχης πέρα από το 2025, μέσα στον οποίο περιλαμβάνεται η ψηφιακή ανταλλαγή δεδομένων ώστε όλα τα μαχητικά να μιλάνε με αντιαεροπορικές συστοιχίες των Patriot, με τα Κέντρα Διοίκησης και Ελέγχου, με μονάδες επιφανείας και φυσικά μεταξύ τους, ώστε ν’ ανταλλάσσουν στοιχεία και να γνωρίζουν ποιος στοχοποιεί, που και πότε.
Η πλήρης ψηφιακή εικόνα του σύγχρονου αεροπορικού πεδίου μάχης και επιφανείας, θεωρείται το πλέον τακτικό πλεονέκτημα που συντελεί τα μέγιστα στην ταχεία στοχοποίηση εχθρικών δυνάμεων.
Είναι πετυχημένο μοντέλο που εφαρμόστηκε με τα F-16 του Αράξου στην 116 Πτέρυγα Μάχης με τα 30 Block 52 M, που είναι τα πρώτα μαχητικά της Πολεμικής Αεροπορίας που διαθέτουν Link 16, ικανά να ομιλούν και με τα ιπτάμενα ραντάρ. Αυτή η εμπειρία έδειξε αμέσως στην Πολεμική Αεροπορία ότι, τα πλεονεκτήματα είναι τεράστια στα αεροσκάφη που έχουν αυτή την «πολυτέλεια» η οποία επιτρέπει ν’ ανταλλάσσουν εικόνα και δεδομένα μεταξύ τους, με αποτέλεσμα να επιταχύνονται οι διαδικασίες στην εναέρια μάχη.
Στην 4+ και 5η γενιά μαχητικών τα πάντα βρίσκονται σε μια οθόνη ή ακόμη καλύτερα, αν η κάσκα του ιπταμένου έχει το σκοπευτικό σύστημα και ο ιπτάμενος βλέπει εκεί όλες τις πληροφορίες.
Άρα μια ματιά είναι υπέρ αρκετή για να γνωρίζει ο αεροπόρος ποιος είναι, τι είναι, που είναι, τα φίλια και ποια τα εχθρικά αεροσκάφη, εντοπίζοντας ακαριαία τον αντίπαλο. Φυσικά είναι κι ένα δόγμα του ΝΑΤΟ που τα επόμενα χρόνια, έως το 2023 η Ελλάδα θα πρέπει να περάσει αυτές τις «εξετάσεις» από την Συμμαχία. Ανάμεσα στα νέα Αντισταθμιστικά Ωφελήματα βρίσκεται και η αναβάθμιση των συστημάτων επιτήρησης, ελέγχου και ηλεκτρονικού πολέμου που θα επιτρέψουν αναβαθμισμένες δυνατότητες.