Πολλοί ίσως να μην γνωρίζουν, ότι η Ελλάδα, έχει εισέλθει σε μια νέα εποχή στην παραγωγή μη επανδρωμένων εναέριων οχημάτων, των λεγόμενων drone.
Το MPU RX-4, είναι ο καρπός ενός ελληνικού έργου για την ανάπτυξη και κατασκευή ενός καινοτόμου ρομποτικού UAS, μάλιστα παρουσιάστηκε στη Διεθνή Έκθεση Θεσσαλονίκης, που πραγματοποιήθηκε στις 7-15 Σεπτεμβρίου 2019.
Επίσης, στις 3 Σεπτεμβρίου 2019, ολοκληρώθηκε η πρώτη πιστοποίηση αξιοπλοΐας για το OURANOS, ένα μη επανδρωμένο εναέριο όχημα (UAS) που κατασκευάστηκε στην Ελλάδα.
Το Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης και το Εργαστήριο Μηχανικής Ρευστών & Στροβιλομηχανών είναι τα τμήματα που συνεργάστηκαν για την κατασκευή του..
MPU RX-4
Πρόκειται για ένα mini UAS, κάθετης απογείωσης και προσγείωσης (VTOL, Vertical Take-off and Landing) MPU RX-4 το οποίο σχεδιάστηκε, ώστε να μπορεί να επιχειρεί από οποιοδήποτε σημείο, χωρίς να χρειάζεται η χρήση καταπέλτη ή η εξαπόλυση του από τον χειριστή του, αφού χάρις στην διαμόρφωση του, μπορεί να απογειωθεί και να προσγειωθεί κάθετα.
Το Drone σχεδιάστηκε και αναπτύχθηκε, όπως αναφέρθηκε από το Εργαστήριο Μηχανικής Ρευστών & Στροβιλομηχανών (ΕΜΡΣ) του Τμήματος Μηχανολόγων Μηχανικών του ΑΠΘ, σε συνεργασία με την Ομάδα Μη-επανδρωμένων Αεροχημάτων UAV-iRC του ΚΕΔΕΚ του ΑΠΘ, το Δημοκρίτειο Πανεπιστήμιο Θράκης (ρομποτική όραση), την γνωστή εταιρεία MLS (σταθμός εδάφους) και την εταιρεία GEOSENSE.
Επίσης το drone «είναι γεωμετρίας blended-wing-body, σταθερής πτέρυγας», παρέχοντας τη δυνατότητα κάθετης απογείωσης-προσγείωσης, που αποτελεί και τη μεγαλύτερη καινοτομία του έργου.
Το MPU RX-4, έχει μέγιστο βάρος απογείωσης 4 κιλά, μήκος ατράκτου 1 μέτρο, άνοιγμα πτερύγων 1,8 μέτρα και ύψος 200 χιλιοστά.
Το MPU RX-4 έχει αυτονομία 2 ωρών, μπορεί να ίπταται με ταχύτητα μέχρι και 125 χλμ / ώρα και να απο/προσγειώνεται κάθετα, όπως αναφέρθηκε, αν και είναι ένα drone σταθερής πτέρυγας και όχι ελικόπτερο.
Αυτό επιτυγχάνεται, με την χρήση ενός ηλεκτρικού ανεμιστήρα που βρίσκεται, στο κέντρο της ατράκτου του αεροχήματος και δύο περιστρεφόμενους ηλεκτροκινητήρες, που βρίσκονται στους δύο εμπρόσθιους βραχίονες του αεροχήματος, οι οποίοι μπορούν να πραγματοποιήσουν περιστροφή 90 μοιρών.
Ουσιαστικά κατά την απογείωση, οι δύο εμπρόσθιοι ηλεκτροκινητήρες στρέφονται προς τα πάνω και σε συνδυασμό, με τον κεντρικό ανεμιστήρα ανυψώνουν το αερόχημα.
Ακολούθως, οι δύο ηλεκτροκινητήρες στρέφονται προς τα εμπρός και επιτρέπουν, την πλεύση του αεροχήματος προς τον προορισμό που επιθυμεί ο χειριστής.
Τέλος το drone, είναι πολλαπλών αποστολών, όπως επιχειρήσεις επιτήρησης, χαρτογράφησης, φωτομετρίας, πολιτικής προστασίας και θα μπορεί να εξοπλιστεί, με συγκρότημα αισθητήρων ημέρας/νύκτας, αισθητήρες κλπ.
OURANOS UAS
Το OURANOS, είναι ένα αξιόπιστο drone με σταθερό πτερύγιο RPAS, με βελτιστοποιημένη αντοχή πτήσης έως 10 ώρες και φάκελο πτήσης, με τις καλύτερες επιδόσεις στην κατηγορία.
Το OURANOS, διαθέτει ένα εξαιρετικά προηγμένο, σύστημα αυτόματου πιλότου και μια τυπική διαμόρφωση διπλού αισθητήρα EO & IR, με σταθεροποίηση γυροσκοπικού συστήματος με δυνατότητες γεωγραφικής θέσης και γεωγραφικής παρακολούθησης.
Λόγω του αποκλειστικού κόμβου ωφέλιμου φορτίου, το OURANOS μπορεί εύκολα, να διαμορφωθεί με διάφορα ωφέλιμα φορτία, προσφέροντας μια ευέλικτη μη επανδρωμένη λύση για μια ποικιλία αποστολών.
Η διαδικασία πιστοποίησης, πραγματοποιήθηκε από το HCAA, σε συνεργασία με το Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης (ΑΠΘ).
Η λεπτομερής και χρονοβόρα διαδικασία, που απαιτείται για την απόκτηση του πιστοποιητικού αξιοπλοΐας, βασίζεται στα πρότυπα UAV που εκδίδει η Ελληνική Αρχή Πολιτικής Αεροπορίας , STANAG και περιλαμβάνει, στατικές και δυναμικές δοκιμές, δοκιμές πλεονασμού ασφάλειας, δοκιμές πίεσης, δοκιμές NDT, δοκιμές συμμόρφωσης κ.λπ.
Η διαδικασία πιστοποίησης, ολοκληρώθηκε με επιτυχείς δοκιμές πτήσεων που πραγματοποιήθηκαν, την 1η και 2 Αυγούστου 2019 στο Αεροδρόμιο του Μάλεμε παρουσία εκπροσώπων του HCAA και του ΑΠΘ.
Κλείνοντας να αναφέρουμε, ότι το OURANOS, διαθέτει ένα πολύ προηγμένο σύστημα αυτόματου πιλότου και μια τυπική διαμόρφωση, διπλού αισθητήρα EO & IR με σταθεροποίηση γυροσκοπικού συστήματος, με δυνατότητες γεωγραφικής θέσης και γεωγραφικής παρακολούθησης