Η Ινδία έχει κάνει άλματα προόδου σε πολλούς τομείς. Η φαρμακοβιομηχανία, η ηλεκτρονική τεχνολογία, και η διαστημική, αποτελούν μερικούς από τους τομείς που τα πηγαίνει θαυμάσια. Τώρα θεωρεί ότι έφθασε η ώρα για το δικό της αεροσκάφος. Ο Οργανισμός Έρευνας και Ανάπτυξης για την Άμυνα της Ινδίας, συνεχίζει να εκδηλώνει ενδιαφέρον για την αγορά ενός εγχώριου μαχητικού νέας γενιάς.
Ως γνωστόν το 2018, η Ινδία αποχώρησε από το κοινό πρόγραμμα ρωσικής-ινδικής (FGFA), για την κατασκευή ενός νέου μαχητικού με βάση το ρωσικό μαχητικό Su-57. Αν και η Ινδική Πολεμική Αεροπορία [IAF] είχε το μερίδιό της σε συγκεκριμένες τεχνικές προδιαγραφές με το FGFA, επικεντρώθηκε κυρίως, στην απόδοση stealth του Su-57 και στις προκλήσεις παραγωγής που αντιμετωπίζει ο εξατομικευμένος κινητήρας Izdeliye 30.
Η απόφαση του Νέου Δελχί να αποσυρθεί από το πρόγραμμα FGFA, δεν ήταν χωρίς το πολιτικό της πλαίσιο. Δηλαδή, η συνεργασία FGFA σταδιακά έγινε ευθύνη, υπό το πρίσμα του στόχου της Ινδίας να οικοδομήσει την εγχώρια αμυντική βιομηχανία της, στο πλαίσιο της πρωτοβουλίας της κυβέρνησης Make in India το 2014.
Το πρόγραμμα Advanced Medium Combat Aircraft (AMCA), έχει τις ρίζες του σε μια ινδική προσπάθεια εκσυγχρονισμού των παλαιών μαχητικών της Ινδικής Πολεμικής Αεροπορίας (IAF), συμπεριλαμβανομένων των SEPECAT Jaguar και Dassault Mirage 2000. Το έργο AMCA έχει υποβληθεί σε πολλές επαναλήψεις, αλλά η απαίτηση εξακολουθεί να είναι για ένα μυστικό, μονοθέσιο μαχητικό πολλαπλών ρόλων.
Το AMCA, λοιπόν, είναι ένα τόσο τεχνικό έργο όσο είναι μέρος της ευρύτερης πολιτικής προσπάθειας του Νέου Δελχί, για επανεπένδυση στον αμυντικό τομέα της Ινδίας. Η προσπάθεια καθοδηγείται από τον Οργανισμό Έρευνας και Ανάπτυξης Άμυνας της Ινδίας, και την Hindustan Aeronautics Limited, και αναμένεται επίσης να περιλαμβάνει συνεργασίες με τοπικές κατασκευαστικές εταιρίες.
Οι λεπτομέρειες έχουν αλλάξει κάπως την τελευταία δεκαετία, αλλά εδώ είναι το σημείο που βρίσκεται σήμερα το έργο AMCA. Ως μαχητικό πέμπτης γενιάς, με «χαρακτηριστικά έκτης γενιάς», το AMCA θα διαθέτει πολύ χαμηλή διατομή ραντάρ για ανώτερη απόδοση stealth, ενσωμάτωση ορισμένων συστημάτων που βασίζονται σε AI για βελτιωμένη λειτουργία, και προηγμένη οθόνη πιλοτηρίου με οθόνη αφής. Η σουίτα αεροηλεκτρονικής της AMCA θα είναι η κεντρική, από μια μεγάλη σουίτα προηγμένων ραντάρ και ηλεκτρονικών συστημάτων πολέμου.
Σύμφωνα με πληροφορίες, το AMCA θα διαθέτει κινητήρες ώθησης-φορέα για ανώτερη ευελιξία, ένα εντυπωσιακό επίτευγμα, λαμβάνοντας υπόψη όλες τις άλλες προηγμένες τεχνολογίες που είναι ενσωματωμένες σε αυτό. Λίγα είναι γνωστά για τους εξοπλισμούς του AMCA, οι οποίες φέρεται να μεταφέρονται εξ ολοκλήρου σε μια εσωτερική διαμόρφωση του αεροσκάφους για μεγιστοποίηση της απόδοσης μυστικότητας (Sτealth), και της βαθιάς διείσδυσης. Το μαχητικό θα διαθέτει δυνατότητα στόχευσης πυραύλων Beyond-Visual Range. Εκτός από τη συνηθισμένη τεχνολογία πυραύλων αέρος-αέρος, όπλα αδιεξόδου και κατευθυνόμενες βόμβες, το μαχητικό θα υποστηρίζει επίσης ότι υποστηρίζει συστήματα όπλων κατευθυνόμενης ενέργειας (DEW), αν και είναι άγνωστο ποια ακριβώς μορφή θα έχει αυτή η ικανότητα του μαχητικού.
Το AMCA μοιάζει περισσότερο με το jet F-35 της Lockheed Martin, παρά με το Su-57 της Ρωσίας ή το J-20 της Κίνας , καθώς έχει σχεδιαστεί ως ένα μαχητικό ευέλικτου ρόλου, ικανό να εκτελεί ένα ευρύ φάσμα αποστολών ανάλογα με την διαμόρφωση που θα του δίνεται για να εκτελεί μια αποστολή. Το νέα μαχητικό (AMCA), φαίνεται να αποτελεί συμπλήρωμα παρά αντικατάσταση, για τα μαχητικά της αεροπορικής υπεροχής της IAF , που θα χρησιμεύει ως ένας ευέλικτος πολλαπλασιαστής δύναμης με ανώτερες δυνατότητες διείσδυσης.
Το χρονοδιάγραμμα παράδοσής του στην IAF, ενδέχεται να αλλάξει τα επόμενα χρόνια καθώς το έργο προχωρά περαιτέρω, αλλά το νέο μαχητικό, αναμένεται επί του παρόντος να πραγματοποιήσει την πρώτη του πτήση έως το 2025, με την πλήρη παραγωγή να ξεκινήσει έως το 2028.