Οι Τούρκοι κάνουν «πάρτι» στο Αιγαίο όσο εμείς συζητάμε για την αναβάθμιση των μαχητικών αεροσκαφών F-16, η οποία δεν αναμένεται να έχει ολοκληρωθεί πριν το 2026. Το τελευταίο διάστημα, αλλά και συνολικά το 2017 καταγράφηκε έξαρση της τουρκικής προκλητικότητας με αύξηση των ποιοτικών χαρακτηριστικών, όπως είναι τα οπλισμένα αεροσκάφη που εισέρχονται στο FIR Αθηνών, οι εμπλοκές που σημειώνονται μεταξύ των τουρκικών και των ελληνικών αεροσκαφών και βεβαίως οι υπερπτήσεις πάνω από τα ελληνικά νησιά.
Όπως προκύπτει από τα στοιχεία του ΓΕΑ οι οπλισμένοι τουρκικοί σχηματισμοί που εισήλθαν στο FIR Αθηνών χωρίς να καταθέσουν σχέδιο πτήσεως τριπλασιάσθηκαν σε σχέση με πέρυσι και διπλασιάσθηκαν οι εμπλοκές με τα ελληνικά μαχητικά αεροσκάφη που έσπευσαν να τα αναχαιτίσουν. Στοιχεία που μπορεί να δείχνουν και μία ελληνοτουρκική κρίση ή ένα «θερμό επεισόδιο».
Το 2017 και μέχρι τις 22 Οκτωβρίου έχουν εισέλθει στο FIR Αθηνών 1.147 τουρκικά αεροσκάφη, έχουν καταγραφεί 944 παραβάσεις των κανόνων εναέριας κυκλοφορίας, που εξελίχθηκαν σε 2.847 παραβιάσεις του εθνικού εναερίου χώρου. Οι οπλισμένοι σχηματισμοί ήταν 237, οι εμπλοκές που σημειώθηκαν με τα ελληνικά αεροσκάφη 167, και καταγράφηκαν 36 πτήσεις τουρκικών αεροσκαφών πάνω από ελληνικά νησιά.
Αντίστοιχα το 2016 είχαν εισέλθει 1.016 τουρκικά αεροσκάφη, είχαν καταγραφεί 902 παραβάσεις των κανόνων εναέριας κυκλοφορίας στο FIR Αθηνών, που είχαν εξελιχθεί σε 1.671 παραβιάσεις του εθνικού εναερίου χώρου. Οι οπλισμένοι σχηματισμοί ήταν 86, είχαν σημειωθεί 68 εμπλοκές και είχαν καταγραφεί 57 πτήσεις πάνω από ελληνικά νησιά.
Το 2014 εισήλθαν 1.269 τουρκικά αεροσκάφη. Είχαν καταγραφεί 801 παραβάσεις των κανόνων εναέριας κυκλοφορίας στο FIR Αθηνών, που εξελίχθηκαν σε 2.241 παραβιάσεις του εθνικού εναερίου χώρου. Οι οπλισμένοι σχηματισμοί ήταν 145, είχαν σημειωθεί 8 εμπλοκές και είχαν καταγραφεί 14 πτήσεις πάνω από ελληνικά νησιά.
Το 1987, έτος ελληνοτουρκικής κρίσης εισήλθαν 1.216 τουρκικά αεροσκάφη. Είχαν καταγραφεί 682 παραβάσεις των κανόνων εναέριας κυκλοφορίας στο FIR Αθηνών, που εξελίχθηκαν σε 461 παραβιάσεις του εθνικού εναερίου χώρου. Οι οπλισμένοι σχηματισμοί ήταν 39, είχαν σημειωθεί 78 εμπλοκές και είχαν καταγραφεί 43 πτήσεις πάνω από ελληνικά νησιά.
Αξίζει να σημειωθεί ότι το 2003, 4.453 τουρκικά αεροσκάφη είχαν εισέλθει στο FIR Αθηνών χωρίς να καταθέσουν σχέδια πτήσεως. Είχαν καταγραφεί 1.891 παραβάσεις των κανόνων εναέριας κυκλοφορίας στο FIR Αθηνών, που εξελίχθηκαν σε 3.938 παραβιάσεις του εθνικού εναερίου χώρου. Οι οπλισμένοι τουρκικοί σχηματισμοί ήταν 970. Σε 1.032 περιπτώσεις, η διαδικασία αναχαίτισης τους από ελληνικά μαχητικά είχε εξελιχθεί σε εμπλοκή. Καταγράφηκαν 88 πτήσεις τουρκικών αεροσκαφών πάνω από ελληνικά νησιά.
Ενώ λοιπόν οι Τούρκοι έχουν στήσει ένα «πάρτι» στο Αιγαίο, με με αξιώσεις σε βάρος της Ελλάδας και επικίνδυνους ελιγμούς που μπορούν να οδηγήσουν σε... ατύχημα στην Ελλάδα το τελευταίο διάστημα συζητάμε αν θα πρέπει να γίνει η αναβάθμιση των F-16, πόσων αεροσκαφών και με τι κόστος.
Θα χρειαστούν λοιπόν 8 χρόνια για την αναβάθμιση 85 αεροσκαφών F-16, τα οποία θα ενταχθούν στη διακυβερνητική συμφωνία Ελλάδος-ΗΠΑ που αναμένεται να οριστικοποιηθεί τις επόμενες ημέρες, όταν και θα παραληφθεί από το υπουργείο Εθνικής Άμυνας η τελική επιστολή LOA (Letter of Acceptance) από την Ουάσιγκτον.
Με απλά λόγια, εφ' όσον το πρόγραμμα ανακατασκευής των F-16 ξεκινήσει μέσα στο 2018, η αναβάθμιση των μαχητικών αναμένεται να ολοκληρωθεί οκτώ χρόνια μετά, δηλαδή περί το 2026. Αυτό σημαίνει ότι στην ημερομηνία ολοκλήρωσης του προγράμματος εκσυγχρονισμού των αμερικανικής κατασκευής μαχητικών, το πρώτο από τα F-16 που θα έχει αναβαθμιστεί στην έκδοση «Viper», θα είναι περίπου οκτώ ετών. Όση είναι σήμερα η ηλικία των F-16 Block 52+ advanced που αναμένεται να μπουν στο πρόγραμμα ανακατασκευής...
Η ελληνική πλευρά θεωρεί ότι οι εργασίες αναβάθμισης των ηλεκτρονικών συστημάτων και αντικατάστασης του ραντάρ των F-16 θα γίνουν στην ΕΑΒ. Στις συνομιλίες με τους Αμερικανούς της Lockheed Martin έχει τεθεί ο στόχος το πρώτο F-16 του προγράμματος να εκσυγχρονιστεί στην Ελληνική Αεροπορική Βιομηχανία με επίβλεψη Αμερικανών ειδικών. Το πρώτο αναβαθμισμένο F-16 θα πετάξει μέχρι το Fort Worth του Τέξας όπου βρίσκονται οι εγκαταστάσεις της Lockheed για έλεγχο, πιστοποίηση και τελική έγκριση των εργασιών, ώστε να ξεκινήσει ο εκσυγχρονισμός και των υπολοίπων μαχητικών.
Στις εγκαταστάσεις της ΕΑΒ υπολογίζεται ότι κάθε χρόνο θα καθηλώνονται περίπου 12 αεροσκάφη προς ανακατασκευή. Στην Πολεμική Αεροπορία λένε ότι κατά προτεραιότητα θα εκσυγχρονιστούν τα F-16 που σήμερα βρίσκονται στο έδαφος λόγω βλαβών ή απουσίας ανταλλακτικών.
Ανώτατες πηγές του Γενικού Επιτελείου Αεροπορίας αναφέρουν ότι στόχος είναι να αναβαθμιστεί ένας αριθμός 85 F-16 και συγκεκριμένα 55 F-16 Block 52+ και τα 30 τελευταίας παραλαβής F-16 Block 52+ Advanced. Το κόστος του προγράμματος, λένε στο υπουργείο Εθνικής Άμυνας, δεν αναμένεται να υπερβεί το 1,1 δισ. δολάρια, σύμφωνα με το ΓΕΕΘΑ ή 1,1 δισ. ευρώ κατά την άποψη του Πάνου Καμμένου, που έχει επίσης δηλώσει ότι η αναβάθμιση μάλλον δεν θα κοστίσει στους φορολογούμενους πάνω από 700-800 εκατ. ευρώ.
Στο ΓΕΑ υποστηρίζουν μάλιστα ότι θα καταφέρουν να πουλήσουν στην Κροατία, που έχει εκδηλώσει σχετικό ενδιαφέρον, 12 F-16 Block 30, διαδικασία από την οποία φιλοδοξούν να εισπράξουν 100 εκατ. ευρώ. Η Πολεμική Αεροπορία έχει σήμερα στο οπλοστάσιό της 32 F-16 Block 30. Τα 20 μαχητικά αυτής της διαμόρφωσης που θα παραμείνουν στη δύναμη του ΓΕΑ σχεδιάζεται να συγκροτήσουν μια μοίρα εκπαίδευσης των νέων πιλότων στα F-16.
Στο Πεντάγωνο υποστηρίζουν επίσης ότι τα 37 αεροσκάφη Block 50 που δεν θα αναβαθμιστούν στην έκδοση Viper θα εκσυγχρονιστούν σε F-16 Block 52 από τα συστήματα που θα αφαιρεθούν από τα 85 F-16 που θα αναβαθμιστούν.