Το 2021 θα είναι η χρονιά αποχαιρετισμού τεσσάρων οπλικών συστημάτων που επί χρόνια χρησιμοποιούνταν επιτυχώς από τις Ενοπλες Δυνάμεις. Παράλληλα θα είναι και χρονιά υποδοχής νέων όπλων, υπερσύγχρονων, που θα αλλάξουν την ισορροπία δυνάμεων όχι μόνο στο Αιγαίο, αλλά και στην Ανατολική Μεσόγειο, ενισχύοντας συνάμα και την εθνική οικονομία.
Τα δύο μείζονα προγράμματα που ξεκινούν μέσα στο 2021 ονομάζονται «Εθνικό Τυφέκιο» και «Εθνικό Οχημα». Το τυφέκιο εφόδου G-3 με διαμέτρημα 7,62 χιλιοστά αποδείχθηκε μεν αξιόπιστο, πλην όμως γερασμένο. Εκλεισε τα 44 χρόνια προσφοράς. Αρχισε να κατασκευάζεται το 1977 και τώρα οι Ενοπλες Δυνάμεις ετοιμάζονται να το αποχαιρετήσουν και να το αντικαταστήσουν με ένα πιο σύγχρονο τυφέκιο, με νατοϊκές προδιαγραφές. Ηδη οι μονάδες των επίλεκτων των Ενόπλων Δυνάμεων (κομάντος, πεζοναύτες, Ζ-ΜΑΚ κ.τ.λ.) έχουν αποχαιρετήσει το G-3 και έχουν εφοδιαστεί με πιο σύγχρονα όπλα Μ16/Μ4, ωστόσο η ανάγκη για ένα προηγμένο όπλο, που θα φέρει σύγχρονα σκοπευτικά, θα είναι εύχρηστο και θα μπορεί να αντεπεξέλθει σε οποιεσδήποτε συνθήκες, είναι κάτι παραπάνω από επιτακτική. Οι μονάδες του Εβρου κράτησαν ωστόσο το παλαιότερο FN.
Ηδη στις αρμόδιες διευθύνσεις του ΓΕΣ βρίσκεται σε εξέλιξη η αξιολόγηση όπλων (από πολλές χώρες) που θα αντικαταστήσουν το G-3. Σημειώνεται πως τα ελληνικά G-3 δεν είχαν γνωρίσει από την κατασκευή τους πολεμικές επιχειρήσεις, συνεπώς υπάρχει ένας μεγάλος αριθμός όπλων που σήμερα βρίσκονται σε εξαιρετική κατάσταση. Μαζί με το G-3 μέσα στο 2021 θα αποχαιρετήσουμε και το επίσης θρυλικό πιστόλι Μ1911. Ετσι το νέο τυφέκιο και το νέο πιστόλι που θα χρησιμοποιούν οι Ενοπλες Δυνάμεις, αλλά και οι δυνάμεις ασφαλείας θα κατασκευάζονται πλέον στην Ελλάδα από ελληνικά χέρια.
Μέσα στη χρονιά αυτή αποχαιρετούνται και τα θρυλικά Mercedes των Ενόπλων Δυνάμεων και της Ελληνικής Αστυνομίας, τα οποία συναρμολογούσε η ΕΛΒΟ. Ισως οι περισσότεροι να μη γνωρίζουν ότι η χώρα μας παρήγαγε περισσότερα από 10.000 Mercedes-Benz W462 σε διάφορες παραλλαγές και άλλα 250 δεξιοτίμονα για τις ανάγκες της Εθνικής Φρουράς της Κύπρου (αφού στην Κύπρο το τιμόνι είναι στα δεξιά).
Δεκάδες χρόνια τα ελληνικά Mercedes έχουν υπηρετήσει ακούραστα τις Ενοπλες Δυνάμεις, αλλά τώρα έφτασαν στο τέλος του χρόνου ζωής τους, ενώ δεν πληρούν κανένα από τα πρότυπα ασφαλείας και προστασίας του ΝΑΤΟ. Τα νέα οχήματα που θα επιλεγούν θα πρέπει απαραίτητα να φέρουν θωράκιση σε παράθυρα και σε παρμπρίζ καθώς και στην καμπίνα των επιβατών. Υπολογίζεται, όταν επιλεγεί το νέο εθνικό όχημα (ή εθνικό φορτηγό ή εθνικό τεθωρακισμένο – πείτε το όπως θέλετε), η ολική αντικατάσταση του στόλου των τζιπ Mercedes να γίνει σε βάθος πενταετίας.
Γιατί μαζί με τα τζιπ θα αντικατασταθούν και τα (επίσης θρυλικά) φορτηγά της Στάγερ. Οσοι έχουν υπηρετήσει τη στρατιωτική τους θητεία γνωρίζουν πολύ καλά τι εστί Στάγερ. Ηταν το επίσημο όχημα μεταφοράς προσωπικού και αγαθών του Στρατού το οποίο τώρα… απολύεται. Το όχημα που μαζί με τις «καναδέζες» και τα παλαιότερα αμερικανικά Reo βοήθησαν πολλούς Ελληνες να πάρουν δίπλωμα φορτηγού εκπληρώνοντας παράλληλα τη στρατιωτική τους θητεία. Πρόκειται για ένα σκληροτράχηλο όχημα που πηγαίνει σχεδόν παντού, από τους κακοτράχαλους δρόμους και τα ποτάμια του Εβρου έως τις πιο αμμώδεις περιοχές των νησιών. Αρχισε να κατασκευάζεται στην Ελλάδα από το 1972 σε δύο εκδόσεις και τώρα που αποφασίστηκε λόγω γήρανσης η αποστρατεία του, εκείνο που περισσότερο θα λείψει σε πολλούς θα είναι οι αναμνήσεις.
ΤΑ MIRAGE 2000
Αλλά και η Πολεμική Αεροπορία πρόκειται να αποχαιρετήσει όπλα. Σύμφωνα με τη σύμβαση για την αγορά 18 (καινούργιων και μεταχειρισμένων) Rafale, υπάρχει πρόταση να πωληθούν στους Γάλλους τα παλαιότερα Mirage 2000EGM, τα οποία έχουν συμπληρώσει 35 χρόνια προσφοράς και θεωρείται πως έχουν ολοκληρώσει τον κύκλο τους. Προσοχή όμως, δεν πρόκειται να πωληθούν τα Mirage 2000-5 (που ήδη αρχίζουν και πάλι όλα με την προμήθεια των ανταλλακτικών τους να πετούν), αλλά τα παλαιότερα Mirage 2000.
Το 2021 θα είναι όμως έτος για την υποδοχή νέων οπλικών συστημάτων. Πρώτα απ’ όλα τα νέα Rafale, εν συνεχεία τα αναβαθμισμένα σε VIPER F-16, τα υπερσύγχρονα ανθυποβρυχιακά ελικόπτερα Romeo, οι νέες τορπίλες των «αόρατων» υποβρυχίων, τα νέα τεθωρακισμένα (λαστιχοφόρα) Μ1117 ASV (από τα αποθέματα του αμερικανικού στρατού), ο εκσυγχρονισμός των Patriot, τα ισραηλινά drones Heron για την επιτήρηση των συνόρων μας, η έναρξη του προγράμματος για τις τέσσερις νέες φρεγάτες, η αίτηση για την αγορά έξι μεταχειρισμένων F-35 και η συμμετοχή (μόλις ολοκληρωθεί η αναβάθμιση των F-16) στο πρόγραμμα κατασκευής των F-35 καθώς και ο εκσυγχρονισμός των πυραυλικών συστημάτων.
Το πιο σημαντικό όμως που θα συμβεί μέσα στο 2021 είναι η έναρξη των εργασιών για την κατασκευή ενός δεύτερου ναυστάθμου στη Σούδα, μετατρέποντας την Κρήτη σε ένα αβύθιστο αεροπλανοφόρο και σημείο ελέγχου της περιοχής της ΝΑ Μεσογείου.