Χωρίς εξοπλισμό, προσωπικό και τεχνική υποστήριξη έμεινε ο "Πορθητής" στην κυπριακή ΑΟΖ, όπου σύμφωνα με τους ισχυρισμούς της Άγκυρας έχει ξεκινήσει γεωτρήσεις. Οι ελλείψει σε εξοπλισμό και τεχνογνωσία είναι αυτό που θα οδηγήσει τους Τούρκους με μαθηματική ακρίβεια στην αποτυχία, καθώς τα εντάλματα σύλληψης έχουν δουλέψει ως αποτρεπτικός παράγοντας για τις διεθνείς εταιρείες που υποστήριζαν το τουρκικό γεωτρύπανο και πλέον αποχώρησαν.
Χωρίς την απαραίτητη εξειδικευμένη τεχνική υποστήριξη έμεινε τις τελευταίες μέρες το τουρκικό γεωτρύπανο «Πορθητής» (Fatih) δυτικά της Πάφου, μετά την πλήρη αποχώρηση των τελευταίων δύο διεθνών εταιρειών που είχαν παραμείνει εν μέρει σε υποστήριξη των παράνομων δραστηριοτήτων του.
Σύμφωνα με πληροφορίες που επικαλείται ο «Φιλελεύθερος» Κύπρου, οι δύο εξειδικευμένες εταιρείες που παρέμειναν μετά την αποχώρηση των υπόλοιπων εταιρειών μόλις ο «Πορθητής» πήρε θέση για παράνομη γεώτρηση, την Παρασκευή αποχώρησαν πλήρως και οι εν λόγω δύο διεθνείς εταιρείες που απέμειναν.
Οι δύο εταιρείες είχαν αποσύρει από τις πρώτες μέρες μεγάλο μέρος του προσωπικού τους, ιδιαίτερα όσους ήταν Ευρωπαίοι πολίτες. Στις νομικές και διπλωματικές πιέσεις από κυπριακής πλευράς, απαντούσαν ότι ουσιαστικά έχουν εξοπλισμό στο γεωτρύπανο που δεν είναι εύκολο να μεταφέρουν αλλού και αυτό γίνεται σταδιακά. Την Παρασκευή ενημέρωσαν ότι έχουν αποχωρήσει πλήρως από το γεωτρύπανο και δεν διαθέτουν ούτε προσωπικό, ούτε εξοπλισμό πλέον για τις παράνομες δραστηριότητες του «Πορθητή».
Έτσι, στο τουρκικό γεωτρύπανο παραμένουν κυρίως τουρκικές εταιρείες και προσωπικό, όπως και από το Καζακστάν. Προφανώς όχι τυχαία, την περασμένη εβδομάδα ο υπουργός Ενέργειας της Τουρκίας είχε δηλώσει ότι αναζητούν συνεργάτες για τις γεωτρήσεις στην Κίνα και τη Ρωσία, αφού σε τέτοιες γεωτρήσεις οι εξειδικευμένες εργασίες που προσφέρουν ελάχιστες εταιρείες στον κόσμο, είναι απόλυτα απαραίτητες.
Ακόμα ένας λοστός άσκησης πιέσεων προς τις πλείστες από τις ξένες εταιρείες που αποχώρησαν από την υποστήριξη της παράνομης δραστηριότητας της Τουρκίας, είναι και το γεγονός ότι η Κύπρος είχε ετοιμάσει «μαύρη λίστα» των εταιρειών αυτών, ώστε να μην τους ανατεθεί οποιοδήποτε έργο στις επόμενες 7-8 γεωτρήσεις εντός της Κυπριακής ΑΟΖ από τις ExxonMobil, Total και Eni. Επίσης, δεν θα τους επιτρεπόταν να χρησιμοποιήσουν λιμάνια και έδαφος της Κύπρου, για υποστήριξη εργασιών υδρογονανθράκων σε Αίγυπτο και Ισραήλ που βρίσκονται τώρα στο αποκορύφωμά τους.
Τα στοιχεία δείχνουν ότι από τη μια η αποχώρηση των κυριότερων εξειδικευμένων υπεργολάβων, και από την άλλη η αποχώρηση τριών εταιρειών που είχαν αρχικά συμβληθεί για υποστήριξη των Fatih και Yavuz (Siem, Vroon και PACC Offshore) λόγω της οποίας δεν υπάρχει επάρκεια πλοίων υποστήριξης για δύο ταυτόχρονες γεωτρήσεις, έχει ουσιαστικά καθηλώσει σε πολύ αργούς ρυθμούς τη γεώτρηση με το Fatih, ενώ δεν επέτρεψε ακόμα την έναρξη γεώτρησης νότια του Απ. Αντρέα με το Yavuz.
Σε σχέση με το Yavuz, αξίζει να σημειωθεί ότι το προηγούμενο 48ωρο είχε διακόψει τις ενέργειες σταθεροποίησής του και εκινείτο σε μια ζώνη 1.000 μέτρων περίπου, ενώ είναι φανερό ότι γίνονται εντατικές προσπάθειες για να εξασφαλιστεί ο απαραίτητος εφοδιασμός και υποστήριξη για να ξεκινήσει την παράνομη δραστηριότητά του.
Στο μεταξύ, σχεδόν καθημερινές είναι πλέον οι πτήσεις μη επανδρωμένου αεροσκάφους παρατήρησης του Τουρκικού Πολεμικού Ναυτικού, που και χθες για έξι περίπου ώρες «περιπολούσε» βόρεια της Κύπρου, από νοτιοανατολικά του Ακρωτηρίου του Αποστόλου Αντρέα κοντά στο Yavuz, μέχρι και δυτικά της Κύπρου μέχρι τον «Πορθητή», πετώντας σε υψόμετρο 18.000 ποδών.