Ενέργεια

Αλλάζει το πλάνο για τον EastMed - "Όχι" από την Ιταλία στον αγωγό φυσικού αερίου Poseidon - "Στροφή" από τη Ρώμη

Αρνήθηκε τελικά η ιταλική κυβέρνηση την κατασκευή σε ιταλικό έδαφος του χερσαίου τμήματος του αγωγού φυσικού αερίου Poseidon των εταιρειών Edison και ΔΕΠΑ, σύμφωνα με όσα μεταδίδει το πρακτορείο ειδήσεων Reuters.

Αυτόματα αυτό οδηγεί σε αλλαγή πλάνου για την πορεία του πολυαναμενόμενου αγωγού EastMed και μπορεί να προκαλέσει καθυστερήσεις στην κατασκευή του έως ότου βρεθεί λύση. Οι πιθανότητες δείχνουν Αλβανία ή Σκόπια ως τις χώρες που ενδέχεται να φιλοξενήσουν το τελικό τμήμα του αγωγού.

Ο αγωγός Poseidon, ο οποίος έχει άδεια κυκλοφορίας από την Ελλάδα προς τη νότια πόλη Otranto, είναι το τελευταίο τμήμα του αγωγού EastMed που αποσκοπεί στην αποστολή αποθεμάτων φυσικού αερίου από την ανατολική Μεσόγειο στην Ιταλία.

"Η κυβέρνηση σίγουρα δεν ενδιαφέρεται επί του παρόντος για την οικοδόμηση της τελικής οδού του Poseidon όπως είχε αρχικά προγραμματιστεί", δήλωσε ο πρωθυπουργός Τζουσέπε Κόντε σε εκδήλωση στη Ρώμη.

Πριν από δύο χρόνια, η ΔΕΠΑ και Edison υπέγραψαν συμφωνία συνεργασίας με τη ρωσική εταιρεία Gazprom για να καταβάλουν κοινές ενέργειες για τη δημιουργία μιας νότιας γραμμής αερίου στην Ευρώπη.

Οι Ηνωμένες Πολιτείες πιέζουν τα κράτη μέλη της ΕΕ να βρουν εναλλακτικές πηγές προμήθειας φυσικού αερίου που δεν εμπλέκουν τη Ρωσία. Ωστόσο, ο κ. Κόντε δήλωσε ότι ο αγωγός θα μπορούσε να συνδεθεί με τον αγωγό Trans Adriatic Pipeline (TAP) που κατασκευάστηκε για να μεταφέρει αέριο στο νότιο τμήμα της Ιταλίας.

Ο αγωγός TAP θεωρείται από πολλούς ως ένας τρόπος απογαλακτισμού της Ευρώπης από την εξάρτηση από το ρωσικό αέριο.

"Θα μπορούσε να έχει προοπτικές ανάπτυξης, μια σύνδεση με την Ιταλία", δήλωσε ο Κόντε.

Το κίνημα των 5 αστέρων της Ιταλίας, μέλος του κυβερνώντος συνασπισμού με την δεξιά Λέγκα, δήλωσε ότι θέλει να καταργήσει σταδιακά τα ορυκτά καύσιμα μέχρι το 2050, αυξάνοντας την παραγωγή ανανεώσιμης ενέργειας.

Η Edison, ιδιοκτησία της Γαλλικής EDF, δεν ήταν άμεσα διαθέσιμη για σχόλιο.

Ο αγωγός Poseidon

Ο αγωγός έχει σχεδιαστεί έτσι, ώστε να μεταφέρει 12 δισ. κυβ. μέτρα φυσικού αερίου (φ.α.) ετησίως με δυνατότητα αναβάθμισης μέχρι και σε 20 δισ. κυβ. μέτρα φ.α. ετησίως, το οποίο θα είναι διαθέσιμο στα ελληνικά σύνορα και θα προέρχεται από πηγές της Ανατολικής Μεσογείου, της Μέσης Ανατολής ή/και της Κασπίας κ.ά. και επρόκειτο να έχει κατεύθυνση προς την Ιταλία.

Η Ε.Ε. αναγνωρίζει τη στρατηγική σημασία του αγωγού IGI, συμπεριλαμβάνοντάς τον στα Έργα Κοινού Ενδιαφέροντος (Projects of Common Interest – PCIs) της ισχύουσας λίστας βάσει του Ευρωπαϊκού Κανονισμού 347/2013. Επιπλέον, το Έργο είχε περιληφθεί στα έργα του Νοτίου Διαδρόμου, που συγχρηματοδοτήθηκαν από πόρους των προγραμμάτων «Διευρωπαϊκά Δίκτυα στον τομέα της ενέργειας» (ΤΕΝ – Ε) και το «Ευρωπαϊκό Σχέδιο Οικονομικής Ανάκαμψης στον τομέα της ενέργειας» (EEPR).

Η Ουάσιγκτον έχει βάλει στο στόχαστρο τα ρωσικά ενεργειακά έργα υποστηρίζοντας ότι η Μόσχα με τον τρόπο αυτό ασκεί πολιτικές πιέσεις σε χώρες της Ε.Ε.

Τονίζεται δε, ότι ο «Ποσειδών» μεταφέρει ρωσικό αέριο θα πηγαίνει δίπλα – δίπλα στον TAP, ο οποίος θα διακινεί ποσότητες αερίου από το Αζερμπαϊτζάν. Ο τελευταίος υποστηρίζεται από τις Βρυξέλλες και είναι το αγαπημένο project των ΗΠΑ στην περιοχή.

 

Ακολουθήστε το Πενταπόσταγμα στο Google news Google News

ΔΗΜΟΦΙΛΗ