Οι Τούρκοι θριαμβολογούν για την σημερινή παρθενική πτήση του μαχητικού 5ης γενιάς ΚΑΑΝ, στην οποία αναφερθήκαμε σε πρόσφατο άρθρο μας, επισημαίνοντας ότι αυτή καθυστέρησε να πραγματοποιηθεί περίπου κατά 2 μήνες.
Τα σημαντικότερα ερωτήματα που γεννιούνται από την παρθενική πτήση του Τουρκικού μαχητικού και στα οποία θα επιχειρήσουμε να απαντήσουμε είναι τα ακόλουθα:
-Γιατί καθυστέρησε η πρώτη πτήση του κατά δύο (2) μήνες σύμφωνα με το τουρκικό χρονοδιάγραμμα;
-Πόσο έτοιμο ήταν τελικά το KAAN, για να πραγματοποιήσει την πρώτη του πτήση;
-Θα ενταχθεί νωρίτερα από το 2030 στην Τουρκική Πολεμική Αεροπορία ή όχι;
Πού οφείλεται η καθυστέρηση της παρθενικής πτήσης του ΚΑΑΝ;
Αρχικά, η παρθενική πτήση του KAAN προορίζονταν να λάβει χώρα στις 27 Δεκεμβρίου του 2023, ωστόσο αναβλήθηκε για αργότερα. Αυτό το «αργότερα» φαίνεται πως έφτασε και σήμερα στις 21 Φεβρουαρίου 2024, σχεδόν δύο μήνες μετά την αρχική ημερομηνία, το τουρκικό μαχητικό πέταξε για πρώτη φορά.
Οι λόγοι της δίμηνης αναβολής κατά την εκτίμησή μας εκτός από τεχνικοί είναι και πολιτικοί.
Ο Ερντογάν δεν πρέπει να ξεχνάμε ότι τον Ιανουάριο 2024 "παζάρευε" με την Κυβέρνηση Μπάϊντεν την αποδοχή ένταξης της Σουηδίας στο ΝΑΤΟ, με την αγορά 40 F-16 BLOCK-70 από τις ΗΠΑ, οπότε δεν ήταν προς το συμφέρον του να κάνει ένα αεροπορικό σόου με το ΚΑΑΝ -γιατί περί αυτού πρόκειται- δίνοντας λαβές σε Γερουσιαστές των ΗΠΑ για να αντιδράσουν στην πώληση των Αμερικανικών μαχητικών.
Περίμενε πρώτα να εξασφαλίσει την αγορά των F-16 από τις ΗΠΑ και στη συνέχεια να κάνει τη φιέστα του με το ΚΑΑΝ.
Εκτός αυτού η παρθενική πτήση του ΚΑΑΝ σήμερα εξυπηρετεί και εκλογικούς σκοπούς ,αφού βρισκόμαστε 40 ημέρες πριν τη διεξαγωγή των Δημοτικών εκλογών στην Τουρκία, οπότε ο Ερντογάν ήθελε ένα φρέσκο πυροτέχνημα για να κερδίσει την εμπιστοσύνη εκ νέου του εκλογικού σώματος.
Οι Τουρκικοί σχεδιασμοί-Ανέτοιμο το ΚΑΑΝ
Στο πλαίσιο του προγράμματος, η TAI θα παραδώσει 20 αεροσκάφη TF-X Block 10 (ΚΑΑΝ) στην Πολεμική Αεροπορία το 2028.
Η εταιρεία είπε ότι η τιμή ανά μονάδα θα είναι περίπου 100 εκατομμύρια δολάρια, ενώ μέχρι το 2029, η TAI σχεδιάζει να παράγει δύο μαχητικά ΚΑΑΝ το μήνα, δημιουργώντας ετήσια έσοδα 2,4 δισεκατομμυρίων δολαρίων.
Κατά πάσα πιθανότητα, το αεροσκάφος ΚΑΑΝ πραγματοποίησε την παρθενική του πτήση για πολιτικούς σκοπούς πριν από τις κρίσιμες τοπικές εκλογές τον Μάρτιο, "χωρίς τα περισσότερα συστήματα να είναι τοποθετημένα σε αυτό", όπως είχε δηλώσει εδώ και καιρό στο Defence News ένας εκπρόσωπος του προγράμματος υπό τον όρο της ανωνυμίας, φοβούμενος δίωξη για τη συζήτηση του θέματος.
«Οι περισσότεροι Τούρκοι δεν θα γνωρίζουν ούτε θα νοιάζονται αν το αεροσκάφος είναι έτοιμο για οποιαδήποτε αποστολή. Θα είναι ένα κομμάτι στην επίδειξη της κυβέρνησης», πρόσθεσε.
Η Τουρκία ζητάει την συμμετοχή Αζερμπαϊτζάν-Πακιστάν-Ουκρανίας
Ωστόσο, η Τουρκία αναζητά ξένους εταίρους, οι οποίοι θα μπορούσαν να μειώσουν τη δική της οικονομική επιβάρυνση σε σχέση με το πρόγραμμα.
Ο Τούρκος υπουργός Άμυνας Γιασάρ Γκιουλέρ δήλωσε ότι στις 14 Αυγούστου το Πακιστάν επρόκειτο να υπογράψει συμφωνία για να συμμετάσχει στην ανάπτυξη του μαχητικού πέμπτης γενιάς. «Οι φιλικές και αδελφικές χώρες καταβάλλουν επίσης προσπάθειες για να γίνουν εταίροι σε αυτό το έργο. Υπεγράφη συμφωνία με το Αζερμπαϊτζάν. Υπάρχουν και άλλες χώρες που πρόκειται επίσης να υπογράψουν, όπως το Πακιστάν», είπε ο Γκιουλέρ.
Εάν το Πακιστάν ενταχθεί στο τουρκικό πρόγραμμα, θα είναι η δεύτερη διεθνής συνεργασία του σε μαχητικά μετά τη συμφωνία με την Κίνα για το JF-17 που κατασκευάστηκε από την Pakistan Aeronautical Complex και την Chengdu Aircraft Corp.
Όσον αφορά το Αζερμπαϊτζάν, η κυβέρνηση εκεί υπέγραψε πρωτόκολλο με την Τουρκία για να διερευνήσει τη συμμετοχή στο πρόγραμμα TF-X.
«Με το πρωτόκολλο, αποσκοπεί στον καθορισμό των διαδικασιών εργασίας και των αρχών συνεργασίας με το Αζερμπαϊτζάν σε θέματα κοινής παραγωγής, συμπεριλαμβανομένων των δραστηριοτήτων ανάπτυξης του εθνικού μαχητικού αεροσκάφους Kaan 5ης γενιάς, το οποίο αναπτύσσεται για την τουρκική Πολεμική Αεροπορία, από την Υπηρεσία Αμυντικής Βιομηχανίας, όνομα που επέλεξε η κυβέρνηση της χώρας για το αεροσκάφος TF-X.
Η υπηρεσία γνωστή και ως SSB, δεν απάντησε στις ερωτήσεις του Defense News σχετικά με το TF-X και συγκεκριμένα την τρέχουσα κατάσταση του Πακιστάν σε σχέση με το πρόγραμμα, ενώ η Πολεμική Αεροπορία του Πακιστάν αρνήθηκε να σχολιάσει την κατάσταση.
Τέλος ο πρέσβης της Ουκρανίας στην Τουρκία ερωτηθείς σχετικά με την συνεργασία των δύο χωρών για το μαχητικό KAAN απάντησε ότι η Ουκρανία σκοπεύει όχι μόνο να το αποκτήσει αλλά και να αναπτύξει το αεροσκάφος.
Η Τουρκία βρίσκει συμπαραγωγούς και αγοραστές
Η ανάπτυξη-κατασκευή του μαχητικού 5ης γενιάς ΚΑΑΝ από την Τουρκία, είναι ένα project πολυδάπανο, το οποίο θα πρέπει να έχει βιωσιμότητα, μέσω εξαγωγών του σε τρίτες χώρες.
Πάνω σε αυτό τον σκοπό ο Ερντογάν κινείται σε δύο βασικούς άξονες.
Ο πρώτος είναι ο εφελκυσμός άλλων χωρών να μετέχουν στο project ΚΑΑΝ, προκειμένου να μειωθεί το κόστος του για την Τουρκία αφενός και αφετέρου να εξασφαλιστεί η πώλησή του στις χώρες αυτές σε μεταγενέστερο στάδιο.
Ο δεύτερος είναι ότι μέσω των παραπάνω, ο Ερντογάν σκοπεύει να χρησιμοποιήσει το ΚΑΑΝ ως εργαλείο διαμόρφωσης της εξωτερικής πολιτικής των κρατών συμπαραγωγών και προμηθευτών, όπως ακριβώς κάνει με τα drones TB-2 BAYRAKTAR τα οποία εξάγει σε πάμπολλες χώρες.