Σουηδία και Τουρκία προβαίνουν το τελευταίο χρονικό διάστημα σε αμοιβαίες κινήσεις επαναπροσέγγισής τους, από την οποία προσβλέπουν η πρώτη σε ένταξή της στο ΝΑΤΟ, η δε δεύτερη σε απόκτηση των F-16 BLOCK-70 από τις ΗΠΑ.
Τούρκος αναπληρωτής ΥΠΕΞ:"Η άρση του εμπάργκο από τη Σουηδία προς την τουρκική αμυντική βιομηχανία τηρείται"
Μετά από μια μακρά διαδικασία εμπάργκο, η Σουηδία άρχισε να εγκρίνει άδειες εξαγωγής για την Τουρκία στον τομέα της αμυντικής βιομηχανίας, αναφέρει τουρκικό ΜΜΕ επισημαίνοντας:
"Η Σουηδία, η οποία έχει επιβάλει εμπάργκο στην Τουρκία στον τομέα της αμυντικής βιομηχανίας από τον Οκτώβριο του 2019, έκανε ένα βήμα πίσω από αυτή την απόφαση τον Σεπτέμβριο του 2022, μετά την έναρξη της διαδικασίας ένταξης στο ΝΑΤΟ.
Η Σουηδία, η οποία ακύρωσε όλες τις άδειες εξαγωγής που ίσχυαν για στρατιωτικά προϊόντα για την Τουρκία από το 2022, άρχισε και πάλι να εγκρίνει άδειες εξαγωγής σε αυτόν τον τομέα.
Στη δήλωση που έκανε σήμερα ο αναπληρωτής υπουργός Εξωτερικών Μπουράκ Ακτσαπάρ στη Μεγάλη Εθνοσυνέλευση της Τουρκίας, κατά την ψηφοφορία για την ένταξη της Σουηδίας στο ΝΑΤΟ, δόθηκαν πληροφορίες για το τελευταίο στάδιο των σχέσεων των δύο χωρών. Ο αναπληρωτής υπουργός Akçapar είπε:
«Η Σουηδία ήρε το εμπάργκο στα προϊόντα αμυντικής βιομηχανίας της Τουρκίας. Μετά την έναρξη της διαδικασίας ένταξής της στο ΝΑΤΟ, οι αιτήσεις που υποβλήθηκαν από τουρκικές εταιρείες ολοκληρώθηκαν θετικά».
Στον τομέα της αμυντικής βιομηχανίας, είναι γνωστό ότι η Σουηδία έχει εγκρίνει ορισμένες άδειες εξαγωγής για την Τουρκία το τελευταίο τρίμηνο του 2022.
Αυτές περιλαμβάνουν την προμήθεια στρατιωτικού εξοπλισμού στις κατηγορίες ηλεκτρονικού εξοπλισμού, λογισμικού και τεχνικής βοήθειας προς την Τουρκία.
Από την άλλη, την ώρα που η Τουρκία βρίσκεται σε επαφή με το Ηνωμένο Βασίλειο και τις ΗΠΑ για την προμήθεια πολεμικών αεροσκαφών, «Μπορούμε να προμηθευτούν πολεμικά αεροσκάφη Gripen από τη Σουηδία;
Η ερώτηση εκφράζεται συχνά δημόσια".
Η λύση προμήθειας του Σουηδικού μαχητικού Gripen από την Τουρκία
Το Gripen έχει την μισή τιμή από τις πλατφόρμες Typhoon και Rafale, γεγονός που το καθιστά ως το φθηνότερο μαχητικό αεροσκάφος 4,5 γενιάς συμβατό με το ΝΑΤΟ στην αγορά.
Από την άλλη, το ωριαίο κόστος πτήσης του Gripen ξεχωρίζει ως το χαμηλότερο κόστος μεταξύ των παραπάνω αεροπλάνων.
Έχει μήκος 15,2 μέτρα, πλάτος 8,6 μέτρα, μέγιστο βάρος απογείωσης 16,5 τόνους, μέγιστη ώθηση 98 kN, ταχύτητα Mach 2+, όριο υψομέτρου 52.000+ πόδια, ακτίνα 1500 χιλιόμετρα και 10 σταθμούς ωφέλιμου φορτίου.
Ο κινητήρας turbofan GE-F414G, τροφοδοτεί το αεροσκάφος με αισθητήρα σύντηξης.
Την ίδια στιγμή, στο αεροπλάνο υπάρχουν ραντάρ AESA, Σύστημα Παρακολούθησης Υπέρυθρων (IRST), προηγμένα συστήματα ηλεκτρονικού πολέμου και επικοινωνίας, καθώς και σταθμοί όπλων που επιτρέπουν τη μεταφορά έως και 7 εναέριων πυραύλων επιτήρησης METEOR.
Οι πύραυλοι METEOR και το AESA Radar, είναι πολύ σημαντικοί παράγοντες.
Με αυτά τα χαρακτηριστικά, μπορούμε να πούμε ότι το Gripen-E είναι σε καλύτερη θέση από το F-16 Block 70 όσον αφορά τη μάχη αέρα-αέρος.
Στο Gripen-E, χρησιμοποιείται το ραντάρ AESA RAVEN ES-05 παραγωγής Leonardo. Τα ραντάρ των πολεμικών αεροσκαφών Rafale και Typhoon, είναι περίπου εμβέλειας 200 χιλιομέτρων. Τα ραντάρ των F-16 Blok 70 και Gripen NG υποστηρίζεται ότι έχουν εμβέλεια 120 χιλιομέτρων.
"Τροχοπέδη" στην αγορά τους από την Τουρκία οι ΗΠΑ
Το μεγαλύτερο μειονέκτημα του Gripen είναι ότι για την παραγωγή του χρησιμοποιούνται ορισμένα εξαρτήματα αμερικανικής κατασκευής.
Συγκεκριμένα ο κινητήρας του αεροσκάφους, ο υπολογιστής δεδομένων πτήσης και το βοηθητικό σύστημα ισχύος είναι κατασκευής ΗΠΑ.
Συνεπώς δεν μπορεί να εξαχθεί χωρίς την άδεια της Ουάσιγκτον ακόμη και αν η Τουρκία ζητήσει την προμήθειά τους από την Σουηδία και αυτή το εγκρίνει.