Είναι γνωστό ότι η Τουρκία θέλει να αγοράσει 40 Eurofighter Typhoon, αφού διαπιστώνει ότι είναι σχεδόν σίγουρο ότι οι ΗΠΑ δεν πρόκειται να της πουλήσουν ισάριθμα F-16 BLOCK-70 μετά την στάση της υπέρ της τρομοκρατικής οργάνωσης της Χαμάς, τα οποία επιθυμούσε διακαώς προκειμένου να εκσυγχρονίσει τον γερασμένο στόλο μαχητικών αεροσκαφών της Πολεμικής της Αεροπορίας.
Ωστόσο και στο θέμα απόκτησης των Eurofighter Typhoonο, ο Ερντογάν αντιμετωπίζει πρόβλημα αφού δυσκολεύεται να κερδίσει την υποστήριξη της Γερμανίας και του Καγκελάριού της Σόλτς.
Γερμανικά Συνδικάτα πιέζουν για πώληση των Eurofighters στην Τουρκία
Εντούτοις η Τουρκία έχει ως σύμμαχο στην προσπάθειά της αυτή τα γερμανικά συνδικάτα, τα οποία υποστηρίζουν την προσπάθεια της να αγοράσει Eurofighters εν μέσω φόβων από αυτά, ότι θα χαθεί εργατικό δυναμικό τους εάν δεν καταρτιστούν και υπογραφούν συμβόλαια για τα τζετ.
Τα αεροσκάφη Eurofighter Typhoon κατασκευάζονται από μια κοινοπραξία της Γερμανίας, της Βρετανίας, της Ιταλίας και της Ισπανίας, εκπροσωπούμενη από την Airbus, την BAE Systems και τη Leonardo.
Ο υπουργός Άμυνας της Τουρκίας Γιασάρ Γκιουλέρ δήλωσε ότι βρίσκεται σε συνομιλίες με τη Βρετανία και την Ισπανία για να αγοράσει τους "Τυφώνες", αλλά η Γερμανία έχει αντιταχθεί στην ιδέα.
Την Πέμπτη, ο κ. Γκιούλερ είχε συζητήσεις με τον Βρετανό ομόλογό του Γκραντ Σαπς στην Άγκυρα, εν μέσω ελπίδων ότι το Ηνωμένο Βασίλειο μπορεί να βοηθήσει να πείσει τη Γερμανία να επανεξετάσει το αίτημά της.
Επισημαίνεται ότι η Γερμανία λειτούργησε ως εμπόδιο στις συμφωνίες για την πώληση μιας άλλης παρτίδας των τζετ στη Σαουδική Αραβία.
Η MTU Aero Engines είπε στο "The National "ότι η έκδοση συμβάσεων για την κατασκευή των Eurofighters ήταν ζωτικής σημασίας για το μέλλον της αμυντικής κατασκευής στη Γερμανία.
MTU:"Είμαστε υπέρ της ενίσχυσης της στρατιωτικής αεροπορίας στη Γερμανία"
Πρέπει τώρα να οριστεί η πορεία για να γίνουν οι θέσεις μας κατάλληλες για το μέλλον", δήλωσε ένας εκπρόσωπος .
"Αυτό απαιτεί αξιοπιστία στον σχεδιασμό, ιδιαίτερα στον στρατιωτικό τομέα, ειδικά όσον αφορά το μέλλον του Eurofighter. Είναι απαραίτητο να ξεκινήσει μια σύμβαση ανάπτυξης για την περαιτέρω ανάπτυξη του Eurofighter πριν από το τέλος αυτής της περιόδου.
"Το τέλος του προγράμματος Eurofighter θα οδηγήσει σε αξιοσημείωτες περικοπές στο τοπίο των ευρωπαϊκών προμηθευτών υψηλής τεχνολογίας μέσα σε λίγα μόλις χρόνια. Αυτοί οι εξαιρετικά εξειδικευμένοι εργαζόμενοι και οι παραγωγικές ικανότητες πρέπει να διατηρηθούν με γνώμονα το μελλοντικό ευρωπαϊκό σύστημα αεράμυνας FCAS (Future Combat Air System).
«Χρειαζόμαστε τους μηχανικούς που εργάζονται για την περαιτέρω ανάπτυξη του Eurofighter. Διαφορετικά θα μεταναστεύσουν σε άλλες βιομηχανίες. Δημιουργούμε τη βάση για έναν ισχυρό ρόλο για τη γερμανική βιομηχανία αερομεταφορών και προμηθευτών σε μελλοντικά ευρωπαϊκά τεχνολογικά έργα.
"Η Ευρώπη πρέπει να ενισχύσει την κυριαρχία της σε αμυντικά ζητήματα. Γι' αυτό δεν πρέπει να κοιτάμε κυρίως τις ΗΠΑ για προμήθειες, όπως κάναμε πρόσφατα".
Η Airbus υπέρ της υπογραφής νέων συμβολαίων πώλησης Eurofighters από την Γερμανία
Ο Michael Reisch, πολιτικός γραμματέας και διευθυντής επιχειρήσεων στην Airbus, που κατασκευάζει τα Eurofighters, είπε ότι η Γερμανία πρέπει να υπογράψει τα συμβόλαια για να διασφαλίσει τη «στρατιωτική της ανεξαρτησία».
«Εμείς στην IG Metall απαιτούμε τα χρήματα των φορολογουμένων να συνδέονται με συνθήκες όπως η περαιτέρω ανάπτυξη του Eurofighter», είπε.
«Οι ασφαλείς θέσεις εργασίας και οι αλυσίδες εφοδιασμού είναι οι προϋποθέσεις για την ανεξαρτησία μας στη στρατιωτική αεροπορία».
Οι κλήσεις του έχουν υποστηριχθεί από τον Thomas Pretzl, πρόεδρο του συμβουλίου εργασίας της Airbus Defense and Space.
«Στην τοποθεσία μας ισχύει ότι όποιος λέει ότι χρειαζόμαστε μια νέα εποχή πρέπει να αγοράσει το Eurofighter», είπε.
"Δυστυχώς, οι πολιτικοί δεν ενεργούν με τόση συνέπεια. Αλλά το γεγονός είναι ότι εάν η περαιτέρω ανάπτυξη και η επακόλουθη κατασκευή πρόσθετων Eurofighters δεν ανατεθεί τώρα, η επόμενη κυβέρνηση δεν θα έχει άλλη επιλογή από το να αγοράσει αμερικανικά μαχητικά αεροσκάφη, αυτό θα ήταν κάθε άλλο παρά καλό για την Γερμανία.
Περισσότεροι από 25.000 άνθρωποι και περισσότερες από 120 εταιρείες ασχολούνται με την αεροπορική βιομηχανία της Γερμανίας.
Το "τουρκικό ζήτημα"
Η Τουρκία ξεκίνησε συνομιλίες με ευρωπαϊκά κράτη αφού αναγνώρισε ότι το αίτημά της για αεροσκάφη F-16 από τις Ηνωμένες Πολιτείες ενδέχεται να μην πετύχει, δήλωσε την Πέμπτη πηγή του τουρκικού υπουργείου Άμυνας.
Τον Οκτώβριο του 2021 είχε ζητήσει να αγοράσει 40 μαχητικά F-16 της Lockheed Martin Corp και 79 κιτ εκσυγχρονισμού για τα υπάρχοντα πολεμικά αεροσκάφη της.
Παρά την υποστήριξη της κυβέρνησης του προέδρου των ΗΠΑ Τζο Μπάιντεν για την πώληση 20 δισεκατομμυρίων δολαρίων, υπήρξαν αντιρρήσεις στο Κογκρέσο των ΗΠΑ σχετικά με την απροθυμία της Τουρκίας να επιτρέψει στη Σουηδία να ενταχθεί στο ΝΑΤΟ.
Σε ανακοίνωσή του, το υπουργείο Άμυνας της Τουρκίας ανέφερε ότι ο κ. Γκιουλέρ θέλει να αναπτύξει περαιτέρω τη συνεργασία με τη Βρετανία "σε πολλούς τομείς, συγκεκριμένα στο εθνικό μας μαχητικό αεροσκάφος Kaan και στα μαχητικά αεροσκάφη Eurofighter Typhoon".
Ανέφερε επίσης ότι ο κ. Shapps είπε ότι το θέμα της προμήθειας των τζετ συζητήθηκε στη συνάντηση.
Οι περιφερειακές ισορροπίες
«Για τις περιφερειακές ισορροπίες ισχύος, η ανάγκη της Τουρκίας για ένα μαχητικό αεροσκάφος νέας τεχνολογίας δεν είναι μυστικό», δήλωσε ο αμυντικός αναλυτής Tayfun Ozberk. «Σε αυτό το πλαίσιο, η κίνηση για την απόκτηση των Eurofighters μπορεί να έγινε για να πιέσει την κυβέρνηση Μπάιντεν να πείσει το Κογκρέσο να συμφωνήσει την πώληση των F-16 το συντομότερο δυνατό».
Οι Typhoons είναι «πραγματικά η τελευταία ευκαιρία για να κρατηθεί η Τουρκία στη δυτική αμυντική βιομηχανία», δήλωσε ο Serhat Guvenc, καθηγητής διεθνών σχέσεων στο Πανεπιστήμιο Kadir Has στην Κωνσταντινούπολη.
"Η απόκτηση του Eurofighter θα μπορούσε να δημιουργήσει κάποια επιχειρησιακά ζητήματα επειδή η τουρκική αεροπορία λειτουργεί σύμφωνα με το αμερικανικό σύστημα. Ωστόσο, τελικά, το Eurofighter είναι μια κοινή παραγωγή μελών του ΝΑΤΟ. Επομένως, δεν θα πρέπει να υπάρχει πρόβλημα διαλειτουργικότητας."
Την περασμένη εβδομάδα, ο Τούρκος Πρόεδρος Ρετζέπ Ταγίπ Ερντογάν είπε ότι θα μπορούσε να πάει αλλού εάν ο Γερμανός καγκελάριος Όλαφ Σολτς δεν συμφωνούσε.
«Μπορούμε να προμηθευτούμε μαχητικά αεροσκάφη από πολλά άλλα μέρη», είπε ο κ. Ερντογάν.
Δεν είναι μόνο η Τουρκία που αντιμετωπίζει την απόρριψη, η Γερμανία ήταν επίσης εμπόδιο για την ολοκλήρωση μιας μακροχρόνιας παραγγελίας από τη Σαουδική Αραβία.
Επιδίωκε να αγοράσει 48 μαχητικά αεροσκάφη Eurofighter Typhoon, αλλά η περίπλοκη πολιτική του συνασπισμού της Γερμανίας καθυστερεί την επιβεβαίωση μιας ημερομηνίας παράδοσης. Εκτιμάται ότι η καθυστέρηση θα κοστίσει στις γερμανικές αμυντικές εταιρείες 2,3 δισεκατομμύρια ευρώ (2,51 δισεκατομμύρια δολάρια) σε έσοδα έως το 2026.
Ο ρόλος της Ελλάδας και η αεροπορική κυριαρχία στο Αιγαίο
Από τα παραπάνω διαπιστώνουμε ότι η Γερμανική κυβέρνηση δέχεται σοβαρές πιέσεις από τα αεροπορικά συνδικάτα εταιρειών της χώρας της να υπαναχωρήσει και να εγκρίνει την πώληση των Eurofighter Typhoon στην Τουρκία.
Ωστόσο ακόμη και αν υποθέσουμε ότι τελικά ο Καγκελάριος Σόλτς καμφθεί και δώσει την έγκρισή του, πράγμα δύσκολο αφού οι ΗΠΑ τον πιέζουν περί του αντιθέτου, η Τουρκία είτε θα πρέπει να αναμένει χρονικά την παραλλαβή νέων Eurofighter Typhoon, πράγμα απίθανο αφού ο Ερντογάν επείγεται για να μειώσει την ψαλίδα αεροπορικής υπεροχής μας στο Αιγαίο, είτε να προμηθευθεί μεταχειρισμένα από Μ.Βρετανία και Ισπανία κυρίως, μειώνοντας στο ελάχιστο το κέρδος για το Βερολίνο.
Και στις δύο όμως περιπτώσεις εξάγεται ένα πολύ χρήσιμο μεν , κακό δε συμπέρασμα για τα Ελληνοτουρκικά.
Αυτό είναι ότι η Τουρκία επείγεται να βρεί λύση στον εκσυγχρονισμό της αεροπορίας της μέχρι το 2030, οπότε και το μαχητικό της KAAN θα αποδοθεί σε αυτήν, με σκοπό να δύναται να έρθει σε σύγκρουση εφόσον η ίδια κρίνει με την Ελλάδα.
Γιατί άραγε η Τουρκία η οποία τάχα θέλει να βρεί λύσεις με ειρηνικό τρόπο με την Ελλάδα στο Αιγαίο, καίγεται για την απόκτηση είτε των Eurofighter Typhoon είτε των F-16 BLOCK-70;
Από ποιόν κινδυνεύει άμεσα η Τουρκία , η οποία σημειωτέον διαθέτει έναν τεράστιο στόλο από drones και παράλληλα εκσυγχρονίζει η ίδια τα F-16 της BLOCK-30, 40, 50 σε VIPER;
Ποιά χώρα άλλη πλήν Ελλάδας με την οποία συνορεύει η Τουρκία έχει Πολεμική αεροπορία εφάμιλλη με την τουρκική;
Καμία.