Πολλοί ρομαντικοί έως αφελείς στην Ελλάδα, ευελπιστούν ότι η περίοδος ύφεσης με την Τουρκία στο Αιγαίο θα διαρκέσει για μεγάλο χρονικό διάστημα και πως η ειρηνική συνύπαρξη των δύο χωρών θα ξεκινήσει ως εκ θαύματος από τις 7 Δεκεμβρίου και μετά.
Η πεποίθησή τους αυτή εδράζεται στο όντως καλό κλίμα των τελευταίων 10 μηνών στις Ελληνοτουρκικές σχέσεις, επιχειρώντας προσέγγιση με το "θηρίο" έχοντας ως αφετηρία θέματα "χαμηλής πολιτικής" και αμοιβαίου συμφέροντος, όπως η συνεργασία σε θέματα αντιμετώπισης φυσικών καταστροφών, ο τουρισμός, το εμπόριο, το μεταναστευτικό-το οποίο σημειωτέον αποκτά μεγάλη σημασία λόγω του πολέμου στη Λωρίδα της Γάζας - η "πράσινη ενέργεια" και άλλα.
Μέχρι εδώ αναμένουμε μέσες- άκρες να επέλθει σύμπλευση απόψεων, η οποία θα συνοδευθεί με την υπογραφή αρκετών συμφωνιών από συναρμόδια υπουργεία των δύο χωρών, για να ακολουθήσουν διθυραμβικά σχόλια από ΜΜΕ των δύο ακτών του Αιγαίου.
Τι γίνεται όμως από εκεί και μετά;
Τα "καυτά Ελληνοτουρκικά θέματα και η τουρκική "Γαλάζια Πατρίδα"
Ποιά θα είναι η συνέχεια όταν υπάρχουν εκ διαμέτρου απόψεις ακόμη και το τι συζητάμε με τους Τούρκους, αφού εμείς μιλάμε μόνο για οριοθέτηση της ΑΟΖ-υφαλοκρηπίδας ως την μόνη διαφορά μεταξύ μας, ενώ οι Τούρκοι από την πλευρά τους θέτουν στο τραπέζι πάρα πολλά θέματα, όπως θέματα κυριαρχίας μας σε νησιά -νησίδες-βραχονησίδες στο Αιγαίο,το εύρος της ΑΟΖ-υφαλοκρηπίδας που αυτά έχουν, το εύρος των Χωρικών υδάτων (ΧΥ) σε συγκερασμό με το ισχύον Casus Belli σε βάρος μας και του Εθνικού εναέριου χώρου μας(ΕΕΧ), το Κυπριακό και την 'Γαλάζια Πατρίδα";
Έχουμε τονίσει στο παρελθόν ότι μέσω της "Γαλάζιας Πατρίδας", η οποία δεν είναι ένα γεωπολιτικό πυροτέχνημα, αλλά τουρκικό δόγμα πλέον, επιχειρούνται νέα δεδομένα από την αναθεωρητική Τουρκία σε Αιγαίο και ΝΑ Μεσόγειο, τα οποία την φέρνουν σε σύγκρουση με πολλές χώρες και κυρίως με Ελλάδα-Κύπρο.
Ο Ερντογάν έχει αντιληφθεί ότι για να είναι σε θέση η Τουρκία να υποστηρίξει στην πράξη το Δόγμα της "Γαλάζιας Πατρίδας"σε Αιγαίο και ΝΑ Μεσόγειο θα πρέπει πρωτίστως να δημιουργήσει μια ισχυρή αεροναυτική δύναμη με δυνατότητα διεξαγωγής επιχειρήσεων σε συγκερασμό με τις υπόλοιπες Τουρκικές ένοπλες Δυνάμεις (ΤΕΔ) ή ανεξάρτητα σε μεγάλο βαθμό από αυτές.
Ο Ερντογάν αναγγέλει την κατασκευή νέου αεροπλανοφόρου σε συνεργασία με την Ισπανία
Έχοντας τα παραπάνω κατά νου, ο Τούρκος Πρόεδρος κατά τη διάρκεια συγκέντρωσης των βουλευτών του κυβερνώντος κόμματός του, ανακοίνωσε την έναρξη των προετοιμασιών για την κατασκευή ενός αεροπλανοφόρου νέας γενιάς για την Τουρκία, σύμφωνα με άρθρο Διεθνούς ΜΜΕ, το οποίο επισημαίνει:
Ο Ερντογάν είχε αναφέρει μια συμφωνία με την Ισπανία για την κατασκευή νέας ναυαρχίδας κατά τη διάρκεια των εορτασμών για την 100η επέτειο της Τουρκικής Δημοκρατίας στις 29 Οκτωβρίου.
Τονίζοντας ότι το νέο σκάφος, που αναπτύχθηκε σε συνεργασία με την Ισπανία, θα ξεπεράσει το μεγαλύτερο πλοίο της Τουρκίας, το TCG Anadolu, ο Ερντογάν ισχυρίστηκε ότι ένας ισχυρός στρατός είναι απαραίτητος για την επιβίωση της Τουρκίας στην περιοχή.
Ο Ερντογάν εναλλάξ αναφέρθηκε στο TCG Anadolu τόσο ως αεροπλανοφόρο όσο και ως το πρώτο πλοίο στον κόσμο από το οποίο απογειώνονται και προσγειώνονται μη επανδρωμένα εναέρια οχήματα (UAV).
Ωστόσο, παρά τους ισχυρισμούς του Ερντογάν, στρατιωτικοί εμπειρογνώμονες επισημαίνουν ότι το πλοίο δεν είναι ούτε το πρώτο στον κόσμο στο οποίο αναπτύσσονται drones ούτε ένα συμβατικό αεροπλανοφόρο.
Παρά την παραπληροφόρηση, ο Ερντογάν συνεχίζει να την επαναλαμβάνει στις ομιλίες του.
Υπογραμμίζοντας τη σημασία μιας ναυτικής παρέλασης με 100 πλοία στον Βόσπορο στις 29 Οκτωβρίου, ο Ερντογάν είπε ότι η εκδήλωση μετέφερε σημαντικά μηνύματα.
«Μέσα από αυτή την τελετή, η οποία ενστάλαξε εμπιστοσύνη στους φίλους μας και φόβο στους αντιπάλους μας, είχαμε την ευκαιρία να γίνουμε μάρτυρες των ικανοτήτων του ναυτικού μας. Συγκεκριμένα είδαμε πώς το πρώτο πλοίο με UAV στον κόσμο, το TCG Anadolu, πρόσθεσε δύναμη στο ναυτικό μας. Φυσικά, δεν αρκούμαστε μόνο σε αυτό. Σηκώσαμε τα μανίκια για να κατασκευάσουμε ένα αεροπλανοφόρο νέας γενιάς, τον μεγάλο αδερφό της TCG Anadolu».
Το "TCG Anadolu" δεν είναι ακόμη επιχειρησιακά έτοιμο
Ωστόσο, σε μια συνέντευξη σε τουρκικό τηλεοπτικό σταθμό στις 18 Μαΐου, ο İsmail Demir, ο πρώην επικεφαλής της Προεδρίας της Αμυντικής Βιομηχανίας (Savunma Sanayii Baskanligi, SSB), είπε ότι πρέπει να γίνουν ορισμένες τροποποιήσεις στην TCG Anadolu προκειμένου να φιλοξενήσει τόσο επανδρωμένα όσο και μη επανδρωμένα αεροσκάφη , ώστε να μπορούν να απογειωθούν και να προσγειωθούν στο πλοίο, επιβεβαιώνοντας τις κατηγορίες ότι η κυβέρνηση έριξε το πλοίο στο νερό, με στόχο τις εκλογές της 14ης Μαΐου.
Στις 4 Νοεμβρίου, σε μια ομιλία του σε επιχειρηματίες, ο Selçuk Bayraktar, γαμπρός του Ερντογάν και ιδιοκτήτης της Baykar Makina, του κατασκευαστή των στρατιωτικών μη επανδρωμένων αεροσκαφών Bayraktar, αποκάλυψε ότι είχαν πραγματοποιηθεί δοκιμές πτήσης για τα πρόσφατα αναπτυγμένα drones TB3.
Δήλωσε ότι μόλις αναπτυχθούν στο TCG Anadolu, αυτά τα drones θα γίνουν ένας σημαντικός πολλαπλασιαστής δύναμης, παραδεχόμενος ουσιαστικά ότι τα στρατιωτικά drones δεν είναι επί του παρόντος ικανά να απογειωθούν και να προσγειωθούν στο πλοίο.
Η κατασκευή του σκάφους ξεκίνησε τον Απρίλιο του 2016 και η τρόπιδα τοποθετήθηκε τον Φεβρουάριο του 2018. Το πλοίο προρίζεται να εκτελεί στρατιωτικές επιχειρήσεις και επιχειρήσεις ανθρωπιστικής βοήθειας. Επιπλέον, λειτουργεί ως κέντρο διοίκησης και η νέα ναυαρχίδα του ναυτικού.
Το TCG Anadolu σχεδιάστηκε από την ισπανική Navantia και κατασκευάστηκε στο ναυπηγείο Sedef στην Τουρκία. Οι δοκιμές αποδοχής στη θάλασσα ξεκίνησαν τον Ιούνιο του 2022.
Ο ρόλος της Μ.Βρετανίας
Ο Ερντογάν ανακοίνωσε στις 23 Απριλίου ότι το Ηνωμένο Βασίλειο και η Ισπανία συνεργάζονται για την κατασκευή μιας πιο προηγμένης έκδοσης της ναυαρχίδας του Τουρκικού Ναυτικού.
Υποστήριξε επίσης ότι οι Βρετανοί προσπάθησαν να επωφεληθούν από την εμπειρία της Τουρκίας στην κατασκευή ενός μη επανδρωμένου υποβρυχίου.
Μιλώντας στο Middle East Eye τουρκική πηγή είπε ότι το Ηνωμένο Βασίλειο ενδιαφέρεται για την κοινή παραγωγή μη επανδρωμένων υποβρυχίων με την Τουρκία.
Ωστόσο, ένας εκπρόσωπος του Βασιλικού Ναυτικού είπε στο Breaking Defense σε μια δήλωση ότι «κανείς δεν γνωρίζει τίποτα από αυτές τις τουρκικές συζητήσεις», συμπεριλαμβανομένων ομάδων από τον Οργανισμό Υποβρυχίων Παράδοσης του Ηνωμένου Βασιλείου, και τη ναυπηγική εταιρεία BAE Systems."
H απάντηση της Ελλάδας
Η χώρα μας σε πρώτο χρόνο θα πρέπει να συστήσει μια Task-force αποτελούμενη από πολεμικά σκάφη-μαχητικά Rafale και Ειδικές Δυνάμεις η οποία σε περίπτωση που ξεμυτίσει στο Αιγαίο-ΝΑ Μεσόγειο το TCG Anadolu μελλοντικά, όταν θα είναι επιχειρησιακά έτοιμο, να το παρακολουθούν 24 ώρες το 24 ώρο.
Με βάση τα παραπάνω προκύπτει ότι η "Γαλάζια Πατρίδα¨του Ερντογάν θα μας απασχολεί εφεξής ολοένα και περισσότερο, αφού η Τουρκία βάζει πλώρη και για δεύτερο αεροπλανοφόρο.
Τα "αβύθιστα Ελληνικά αεροπλανοφόρα" που είναι τα νησιά μας στο Αιγαίο, θα πρέπει να εξοπλιστούν με ένα τρίπτυχο οπλικών συστημάτων (αντιπλοϊκους πυραύλους-αντιαεροπορικά μεγάλου βεληνεκούς-πυραύλους εδάφους-εδάφους μεγάλου βεληνεκούς) προκειμένου να θωρακίσουμε την άμυνα τους δημιουργώντας συνθήκες ασφυξίας του τουρκικού πολεμικού ναυτικού στο Αρχιπέλαγος μέσω της δημιουργίας ζωνών απαγόρευσης θαλάσσιας περιοχής και άρνησης πρόσβασης.
Επιπλέον η συγκυρία είναι ευνοϊκή ώστε μετά το τέλος του πολέμου Χαμάς-Ισραήλ, να προβούμε στην ενοποίηση της αντιαεροπορικής ομπρέλας της χώρας μας με εκείνη των Ισραηλινών, νοτίως της Κρήτης, βυθίζοντας την "Γαλάζια Πατρίδα" του Ερντογάν στα νερά της Ανατολικής Μεσογείου.
Η προσθήκη τέλος των φρεγατών BELHARA στο οπλοστάσιο του Πολεμικού Ναυτικού μας, με μεγάλες δυνατότητες αντιαεροπορικής άμυνας περιοχής, με μια εξ αυτών να πλέει νοτίως Κρήτης κατατείνουν στην υλοποίηση της παραπάνω πρότασης.