Η χρήση μηχανοκίνητων αλεξιπτώτων πλαγιάς από τη Χαμάς, στα πλαίσια της επίθεσης τους με την επωνυμία "Aqsa Flood" εναντίον του Ισραήλ προκάλεσε την παγκόσμια προσοχή, αφού ήταν μια ασσύμετρη επίθεση οργανωμένη και εκτελεσμένη άψογα από τους τρομοκράτες.
Αδυναμία εντοπισμού των μηχανοκίνητων αλεξιπτώτων πλαγιάς των τρομοκρατών της Χαμάς από το Ισραήλ
Ο Ισραηλινός Στρατός δεν μπόρεσε να εντοπίσει τα εν λόγω αλεξίπτωτα, με αποτέλεσμα να υπάρξουν οι γνωστές καταστροφικές συνέπειες και οι τρομερές βιαιότητες της Χαμάς κατά εκατοντάδων αμάχων Ισραηλινών πολιτών, δολοφονώντας και τραυματίζοντας τους περισσότερους από αυτούς και άλλους οδηγώντας τους στην ομηρία.
Στις 7 Οκτωβρίου 2023, ως γνωστόν η Χαμάς εξαπέλυσε μια σειρά οργανωμένων επιθέσεων κατά του Ισραήλ.
Περνώντας τα σημεία ασφαλείας στα σύνορα, πετώντας με μηχανοκίνητα αλεξίπτωτα πλαγιάς, η Χαμάς πραγματοποίησε αιφνιδιαστικές επιθέσεις στους συνοριακούς σταθμούς του Ισραήλ.
Στις αναλύσεις που έγιναν μετά το περιστατικό, σύμφωνα με τουρκικό ΜΜΕ, ήρθε στο προσκήνιο η άποψη ότι το Ισραήλ δεν είχε την ηλεκτρο-οπτική υποδομή και το ραντάρ και το σύστημα διοίκησης-ελέγχου που θα μπορούσε να ανιχνεύσει αυτού του τύπου τα αλεξίπτωτα.
Οι Κούρδοι του ΡΚΚ και του YPG τα χρησιμοποιούν διεισδύοντας στην Τουρκία από Βόρεια Συρία και Ιράκ
Οι επιθέσεις μέσω μηχανοκίνητων αλεξιπτώτων πλαγιάς δεν είναι στην πραγματικότητα ένα νέο φαινόμενο.
Ακόμη και στην Τουρκία, η τρομοκρατική οργάνωση PKK και το YPG τα χρησιμοποιεί ενεργά για να πραγματοποιεί διεισδύσεις της από τη Συρία ή το Ιράκ.
Σύμφωνα με πληροφορίες ανοιχτών πηγών είναι γνωστό ότι στην τελευταία επίθεση στη Γενική Διεύθυνση Ασφάλειας του Υπουργείου Εσωτερικών, τρομοκράτες πέρασαν από τη Συρία στην Τουρκία κάνοντας χρήση μηχανοκίνητων αλεξιπτώτων πλαγιάς.
Το ερώτημα είναι, δεν υπάρχουν συστήματα που να μπορούν να ανιχνεύσουν αυτά τα αλεξίπτωτα ;
Φυσικά υπάρχουν…
Τουρκικό ραντάρ τα ανιχνεύει από απόσταση 9,3 χιλιομέτρων
Όταν αναφέρεται η ανίχνευση προσωπικού, ή ακριβέστερα ραντάρ περιβαλλοντικής επιτήρησης, στην Τουρκία, έρχονται στο μυαλό 2-3 εταιρείες.
Μεταξύ αυτών ξεχωρίζει και η Meteksan Defense. Τα ραντάρ της σειράς Retinar που αναπτύχθηκαν από την εταιρεία εξυπηρετούν στρατιωτικούς και πολιτικούς χρήστες τόσο στο εσωτερικό όσο και στο εξωτερικό.
Το Retinar FAR-AD, ένα από τα ραντάρ της σειράς Retinar, διαφέρει ελαφρώς από άλλα ραντάρ. Το ακριβές όνομα αυτού του ραντάρ είναι το εξής: «Ραντάρ ανίχνευσης drones Retinar FAR-AD». Με άλλα λόγια, είναι ένα ραντάρ που αναπτύχθηκε μόνο για ανίχνευση drone. Από την άλλη, μπορεί επίσης να ανιχνεύσει ανθρώπους και κινητήρες αλεξιπτώτων πλαγιάς από απόσταση 9,3 χιλιομέτρων.
Κατά τη διάρκεια των δοκιμών που πραγματοποιήθηκαν τους τελευταίους μήνες, το Retinar FAR-AD υποβλήθηκε σε μια σειρά δοκιμών εναντίον στόχων που προσομοιώνουν μηχανοκίνητα αλεξίπτωτα πλαγιάς που χρησιμοποιούνται από τρομοκρατική οργάνωση.
Κατά τη διάρκεια αυτών των δοκιμών, το Retinar FAR-AD Radar εντόπισε επιτυχώς τους κινητήρες από απόσταση περίπου 8 χιλιομέτρων. Από την άλλη, το ραντάρ αποσαφήνισε επίσης αν ο στόχος που εντοπίστηκε ήταν πουλί, drone ή κινητήρας αλεξιπτώτου πλαγιάς.
Στην πραγματικότητα, μια από τις μεγαλύτερες δυσκολίες σε αυτόν τον τύπο ραντάρ περιβαλλοντικής επιτήρησης είναι να διακρίνει μεταξύ ζώων και ανθρώπων ή πτηνών και αεροσκαφών.
Στο πλαίσιο αυτό, θεωρείται ότι ραντάρ όπως το Retinar FAR-AD μπορούν να αποτελέσουν ένα αποτελεσματικό στοιχείο έγκαιρης προειδοποίησης έναντι απειλών από μηχανοκίνητα αλεξίπτωτα πλαγιάς
Από την άλλη πλευρά, η υποστήριξη του συστήματος με διαφορετικά συστήματα ηλεκτρο-οπτικών και ακουστικών αισθητήρων και η ενσωμάτωση ενός συστήματος εντολών-ελέγχου θα αυξήσει σημαντικά την ικανότητα ανίχνευσης και ταξινόμησης απειλών.
Σύμφωνα με πληροφορίες ανοιχτών πηγών το Retinar FAR-AD χρησιμοποιείται ενεργά από τουρκικές μονάδες ασφαλείας."
Πόσο ασφαλή είναι μικρονήσια- νησιά μας στο Αιγαίο;
Τα παραπάνω εγείρουν σοβαρά ερωτηματικά κατά πόσο είναι ασφαλή μικρονησίδες- νησιά μας στο Αιγαίο από τυχόν εκδήλωση αιφνιδιαστικής ανάλογης ασσύμετρης επίθεσης με μηχανοκίνητα αλεξιπτωτα πλαγιάς από Ειδικές Δυνάμεις της Τουρκίας.
Ο πιλότος με μηχανοκίνητο αλεξίπτωτο πλαγιάς είναι όσο το δυνατόν πιο ανεξάρτητος.
Σχεδόν οποιοδήποτε επίπεδο έδαφος επαρκεί για απογείωση, οι πτήσεις είναι δυνατές σε οποιαδήποτε κατεύθυνση ανέμου, η διάρκεια πτήσης περιορίζεται μόνο από τον όγκο της δεξαμενής καυσίμου (συνήθως περίπου 3 ώρες πτήσης), ο χρόνος προετοιμασίας για την πτήση της εγκατάστασης είναι 10 -15 λεπτά, και ο κινητήρας μπορεί να μεταφερθεί πολύ εύκολα.
Σύμφωνα με τις προδιαγραφές ο πιλότος μπορεί να πετάξει οπουδήποτε και σε οποιοδήποτε υψόμετρο από 0 έως 5000 μ.
Ωστόσο, το παραμοτέρ έχει ως μειονέκτημα ότι υπόκειται σε έντονες αναταράξεις λόγω θερμικής δραστηριότητας ή ισχυρών ανέμων με αποτέλεσμα η πτήση να είναι άβολη και μερικές φορές ανασφαλής.
Ως εκ τούτου το καλοκαίρι, οι χρήστες τους προτιμούν να πετούν το πρωί ή το βράδυ, όταν η θερμότητα και ο αέρας υποχωρούν, καθιστώντας ευκολότερη την επίτευξη αιφνιδιασμού των αμυνομένων δυνάμεων, ιδιαίτερα αν ενεργήσουν πριν από το πρώτο φώς της ημέρας.
Άποψή μας είναι ότι η χώρα μας θα πρέπει αφενός να εξετάσει τυχόν αναγκαιότητα αγοράς συστημάτων εντοπισμού μηχανοκίνητων αλεξιπτώτων πλαγιάς, αλλά και να σχεδιάσει επιχειρήσεις που θα προβλέπουν την χρήση τους, αμυντικού και επιθετικού χαρακτήρα
Τέλος απαιτείται η εξέταση από πλευράς μας τυχόν άλλων ασσύμετρων τρόπων εχθρικών επιθέσεως από ξηρά , θάλασσα και αέρα, προκειμένου να ληφθούν τρόποι αντιμετώπισής τους.
Ιδιαίτερα επισημαίνεται η επιτακτική αντιμετώπιση υποθαλάσσιας τουρκικής διείσδυσης στο Αιγαίο από εμάς, στην οποία παραπέμπει η κατασκευή από την τουρκική αμυντική βιομηχανία του μίνι υποβρυχιου STM-500, με δυνατότητα μεταφοράς 6-8 ανδρών των SAT.