"Αεροπορικά γυμνάσια" πέρα από τα συνηθισμένα φαίνεται ότι κάνουν οι ΗΠΑ στην Τουρκία, καθυστερώντας την αποστολή στην Άγκυρα 100 κινητήρων F404 στις ΗΠΑ για τα εκπαιδευτικά αεροσκάφη -παροχής εγγύς αεροπορικής υποστήριξης, HÜRJET, από την εταιρεία General Electric (GE).
Το πρόβλημα αποκάλυψε σε άρθρο του τουρκικό ΜΜΕ, επισημαίνοντας μεταξύ άλλων τα ακόλουθα:
Το "μαρτύριο της σταγόνας" των ΗΠΑ προς την Τουρκία
"Ο Γενικός Διευθυντής της TUSAŞ, Temel Kotil αναφερόμενος σε σχόλιο δημοσιογράφου, ότι ο κινητήρας της HÜRJET αγοράστηκε από τις ΗΠΑ και ότι αυτοί οι κινητήρες μπορεί να μην έρθουν σε περίπτωση επιδείνωσης των σχέσεων των δύο (2) χωρών, είπε:
«Αν δεν έρθουν, θα τους κάνουμε, αλλά αυτό θα ρίξει 2-3 χρόνια πίσω. Αυτό είναι το όλο θέμα. Οι παραγγελίες μας είναι ογκώδεις. Αν υπάρξει πρόβλημα, θα δούμε μπροστά ».
Ο Temel Kotil, Γενικός Διευθυντής της Τουρκικής Αεροδιαστημικής Βιομηχανίας (TUSAŞ), δήλωσε ότι σχεδιάζουν να πετάξουν το Εθνικό Αεροσκάφος Μάχης KAAN το 2028 με τουρκικό κινητήρα, «Εργαζόμαστε σε αυτό», είπε.
Η Διεθνής Έκθεση Αμυντικής Βιομηχανίας (IDEF'23), η οποία είναι μια από τις μεγαλύτερες συναντήσεις της αμυντικής βιομηχανίας στον κόσμο και έχει γίνει μια σημαντική πλατφόρμα προώθησης, μάρκετινγκ και συνεργασίας στον τομέα αυτό, συνεχίζεται.
Η έκθεση, η οποία διοργανώνεται υπό την αιγίδα της Προεδρίας, με οικοδεσπότη το Υπουργείο Εθνικής Άμυνας, υπό τη διαχείριση και ευθύνη του Τουρκικού Ιδρύματος Ενόπλων Δυνάμεων (TSKGV) και διοργανώνεται από τον Tüyap Tüm Fuarcılık Yapım AŞ, πραγματοποιείται στο Tüyap Fair Συνεδριακό Κέντρο.
Ο Γενικός Διευθυντής της TUSAŞ, Temel Kotil, ο οποίος συναντήθηκε με τα μέλη του Τύπου στο πλαίσιο της έκθεσης, δήλωσε σε δήλωση ότι το HURJET συνεχίζει να πετά με επιτυχία, ότι οι εργασίες για το εθνικό μαχητικό αεροσκάφος KAAN συνεχίζονται και δεν υπάρχει εμπόδιο μπροστά, όπως και στην εκπαίδευση των πιλότων στον προσομοιωτή που κατασκευάζει η HAVELSAN.
Η Τουρκία έχει κάνει προόδους στην κατασκευή κινητήρων αεροσκαφών
"Η Τουρκία κάνει πολύ σοβαρά βήματα στο θέμα κατασκευής κινητήρων, αλλά αυτή δεν γίνεται τόσο γρήγορα όσο ένα αεροπλάνο. Γιατί ειδικά η "θερμή περιοχή" πρέπει να μελετηθεί πολύ καλά" είπε ο Kotil.
Σε ερώτηση για τον αριθμό των μηχανικών που απασχολεί η εταιρεία, ο Κοτίλ είπε ότι δεν υπάρχει έλλειψη προσωπικού, ότι ο αριθμός των μηχανικών έχει ξεπεράσει τις 6000 και ο αριθμός του προσωπικού έχει φτάσει τις 15000.
Σχετικά με την ερώτηση σχετικά με τον κινητήρα που θα χρησιμοποιηθεί στο εθνικό μαχητικό αεροσκάφος KAAN, ο Kotil είπε, "Το σχέδιό μας είναι να πετάξουμε το KAAN με τουρκικό κινητήρα το 2028. Εργαζόμαστε πάνω σε αυτό. Φυσικά, θα χρειαστούμε 1-2 χρόνια πάλι για πιστοποίηση. Ωστόσο, θα υπάρχει τουρκικός κινητήρας το 2030. Αυτή τη στιγμή πετάμε με τον κινητήρα F110». είπε.
Το πρόγραμμα HÜRJET
Οι εργασίες στο πλαίσιο του προγράμματος HÜRJET Jet Trainer Project ξεκίνησαν τον Αύγουστο του 2017. Το πρώτο αεροσκάφος, του οποίου η παραγωγή ολοκληρώθηκε, μεταφέρθηκε στην τελική γραμμή συναρμολόγησης σε μια τελετή που πραγματοποιήθηκε στις 10 Ιουνίου 2022.
Μετά την ολοκλήρωση των δραστηριοτήτων συναρμολόγησης, ξεκίνησαν δοκιμές εδάφους (εξοπλισμός προσγείωσης, καλωδίωση, μηχανισμός θόλου, ηλεκτρικές δοκιμές) και το HÜRJET ολοκλήρωσε με επιτυχία τις πρώτες απαιτήσεις εκκίνησης κινητήρα, δοκιμές αεροηλεκτρικού συστήματος, ηλεκτρικού συστήματος και καυσίμου καθώς και την εκκίνηση του κινητήρα, μια από τις πιο σημαντικές καμπές του έργου, στις 30 Ιανουαρίου 2023.
Το HÜRJET στη συνέχεια πραγματοποίησε δοκιμές "ταξί" από τις 18 Μαρτίου 2023 και εγκατέλειψε εντελώς το έδαφος πετώντας στον ουρανό στις 25 Απριλίου 2023.
Με το HÜRJET, η ΤΑΙ έχει ως στόχο να αντικαταστήσει το εκπαιδευτικό αεροσκάφος T-38 στον κατάλογο της Διοίκησης της Πολεμικής Αεροπορίας και τα αεροσκάφη F-5 που χρησιμοποιούνται σε ακροβατικές επιδείξεις, αλλά και να αποκτήσει ένα αεροσκάφος παροχής εγγύς αεροπορικής υποστήριξης.
Το HÜRJET, σύμφωνα με τους Τούρκους θα είναι συμβατό για χρήση από το μίνι αεροπλανοφόρο τους TCG Anadolu, ενώ θα δύναται να επιχειρεί επίσης ως αεροσκάφος παροχής εγγύς αεροπορικής υποστήριξης για τα μαχόμενα τμήματα του τουρκικού στρατού.
Η παροχή (ΕΑΥ) με απλούς όρους, σημαίνει ότι κατά τη διεξαγωγή χερσαίων τουρκικών επιθετικών επιχειρήσεων ή αεροκίνητων ενεργειών στον Έβρο, καθώς και αμφίβιων-αποβατικών-αεροκίνητων επιχειρήσεων στα νησιά μας, τα τουρκικά drones, επιθετικά ελικόπτερα αλλά και ελαφρά αεροσκάφη HÜRJET, θα επιχειρήσουν να λειτουργήσουν ως πολλαπλασιαστής ισχύος σε αποστολές προσβολής φιλίων εμπεπλεγμένων τμημάτων κοντά στο ΠΟΤ (πρόσθιο όριο τοποθεσίας) ή των άμεσων εφεδρειών τους.
Συμπέρασμα
Ο σοφός Ελληνικός λαός όταν υπάρχουν ενδείξεις για πρόβλημα που έρχεται λέει, "όπου υπάρχει καπνός, υπάρχει και φωτιά".
Αυτό φαίνεται να συμβαίνει με την καθυστέρηση αποστολής κινητήρων F404 των ΗΠΑ προς την Τουρκία, δείχνοντας ότι ο επαναπροσδιορισμός των σχέσεων των δύο χωρών που βρίσκεται σε μετάβαση δεν είναι ανέφελος.
Εφόσον τελικά οι εν λόγω κινητήρες δεν αποσταλούν στην Τουρκία λόγω επιδείνωσης των σχέσεων Ουάσιγκτον-Άγκυρας, τινάζεται στον αέρα το χρονοδιάγραμμα παραγωγής στόλου 100 αεροσκαφών HURJET του Ερντογάν, καθώς και των εξαγωγών του σε άλλες χώρες, αφού θα πάρει 2-3 χρόνια η κατασκευή τουρκικού κινητήρα για αυτά.
Τέλος τυχόν αρνητική πορεία των Αμερικανοτουρκικών σχέσεων κατά την εκτίμησή μας θα επηρεάσει αμεσότατα δυσμενώς την Ελληνοτουρκική προσέγγιση