Είναι γνωστό σε όσους τουλάχιστον παρακολουθούν τον τουρκικό τύπο σε θέματα αμυντικής βιομηχανίας και ικανοτήτων των Τουρκικών Ενόπλων Δυνάμεων (ΤΕΔ), ότι οι πομπώδεις τίτλοι περισσεύουν, όπως ο ακόλουθος, "Κρίσιμη εξέλιξη για την Mavi Vatan- Η εξάρτηση του τουρκικού Πολεμικού Ναυτικού από το εξωτερικό σε αυτόν τον τομέα θα σταματήσει", άρθρου τουρκικού ΜΜΕ το οποίο επισημαίνει:
Το τουρκικό sonar ORKUN-2053
Η Τουρκία, η οποία έχει υλοποιήσει σοβαρά project στην αμυντική βιομηχανία τα τελευταία χρόνια, πραγματοποιεί επίσης έργα χρυσάφι κάτω από τη θάλασσα, μια από τις πιο σκοτεινές περιοχές της εμπόλεμης ζώνης.
Το βυθιζόμενο σόναρ ORKUN-2053, το οποίο παρουσιάστηκε για πρώτη φορά στο πλαίσιο του IDEF, είναι ένα από αυτά, το οποίο θα ενσωματωθεί επίσης φέτος σε μη επανδρωμένο σκάφος επιφανείας (USV).
Η Διεθνής Έκθεση Αμυντικής Βιομηχανίας (IDEF'23), μια από τις μεγαλύτερες εκδηλώσεις αμυντικής βιομηχανίας στον κόσμο, ξεκίνησε στην Κωνσταντινούπολη η οποία συγκέντρωσε όχι μόνο τις εγχώριες αλλά και τις κορυφαίες ξένες εταιρείες του κόσμου κάτω από την ίδια στέγη.
Πλατφόρμες και συστήματα, που είναι ζωτικής σημασίας για το μέλλον της "Mavi Vatan", τράβηξαν την προσοχή στην έκθεση όπου εμφανίστηκαν πολύ σημαντικά προϊόντα σε πολλούς τομείς, από χερσαία σεναέρια και θαλάσσια συστήματα, από μη επανδρωμένες πλατφόρμες έως συμπληρωματικά προϊόντα.
Ένα από αυτά ήταν το ORKUN-2053, που φέρει την υπογραφή της ARMELSAN και φέρει το χαρακτηριστικό του πρώτου εγχώριου/εθνικού βυθιζόμενου σόναρ της χώρας μας.
Εξηγώντας ότι ειδικεύονται στην υποβρύχια ακουστική και ότι είναι μια από τις λίγες εταιρείες όχι μόνο στην Τουρκία αλλά και στην ευρύτερη περιοχή, ο Γενικός Διευθυντής της ARMELSAN Can Emre Maintenance συνοψίζει τον γενικό στόχο του που είναι «να τερματίσουν την εξάρτηση της Διοίκησης Ναυτικών Δυνάμεων από το εξωτερικό σε ορισμένα σημεία».
Μοιράζοντας την πληροφορία ότι όλο το σόναρ βύθισης από ελικόπτερο που βρίσκεται στο απόθεμα των Τουρκικών Ναυτικών Δυνάμεων προμηθεύεται από το εξωτερικό, τόνισε ότι υπάρχουν προβλήματα όχι μόνο στην αγορά του συστήματος από άλλη χώρα, αλλά και στην παροχή υποστήριξης όταν χρειάζεται.
Τα υποβρύχια είναι η πιο σημαντική υποθαλάσσια απειλή
Το σόναρ βύθισης από ανθυποβρυχιακά ελικόπτερα ήταν ένα πρόγραμμα Ε&Α της Προεδρίας των Αμυντικών Βιομηχανιών.
«Μια από τις πιο σημαντικές απειλές κάτω από το νερό είναι τα υποβρύχια. Για την ανίχνευση υποβρυχίων χρησιμοποιούνται διαφορετικά σόναρ και αυτά είναι προϊόντα που προέρχονται από το εξωτερικό. Ξεκινήσαμε το έργο Orkun-2053 για να παράγουμε μια εγχώρια/εθνική λύση και το φέραμε εις πέρας σήμερα. Ο σκοπός αυτού του προϊόντος είναι να ανιχνεύει υποβρύχια που επιχειρούν σε βαθιές θάλασσες από μεγάλες αποστάσεις, τα οποία είναι καλά κρυμμένα " είπε ο Can Emre Maintenance
Το σόναρ βύθισης από ελικόπτερα είναι ένα προϊόν που χρησιμοποιείται σε υπάρχοντα ελικόπτερα ανθυποβρυχιακού πολέμου. Από την άλλη, γνωρίζουμε ότι μελετάται η ναυτική εκδοχή του Gökbey. Ως ARMELSAN, θέλουμε να ενσωματώσουμε το Orkun-2053 με τη θαλάσσια έκδοση του Gökbey. Αυτός είναι ένας από τους στόχους μας».
Θα τοποθετηθεί σε μη επανδρωμένο σκάφος επιφανείας (USV)
Το περιβάλλον του πεδίου μάχης γίνεται ολοένα και πιο διαφορετικό και πράγματι αλλάζουν και οι μέθοδοι, οι πλατφόρμες, οι απαιτήσεις και οι λύσεις. Παρατηρούμε μια παρόμοια διαδικασία για σόναρ εναέριας βύθισης σε όλο τον κόσμο.
Γνωρίζουμε ότι, αν και πολύ σπάνια, η βύθιση με σόναρ ορισμένων από τις κορυφαίες χώρες στον κόσμο μπορεί να γίνει όχι από ελικόπτερα, αλλά και από μη επανδρωμένα θαλάσσια οχήματα (USV).
O Can Emre Maintenance αναφέρει ότι θα κάνουν ανάλογο βήμα, επισημαίνοντας ότι φέτος θα κάνουν την πρώτη δοκιμή του Orkun-2053 με μη επανδρωμένο όχημα επιφανείας.
Ο Maintenance ολοκληρώνει τα λόγια του για το Orkun-2053, το οποίο αναμένεται να μπει στον κατάλογο της Διοίκησης Ναυτικών Δυνάμεων στο εγγύς μέλλον:
«Το Orkun-2053 αντιμετωπίστηκε με μεγάλο ενδιαφέρον στην IDEF. Μπορεί να ακούσουμε καλά νέα για τις εξαγωγές για φιλικές και αδελφικές χώρες βραχυπρόθεσμα.
Το Orkun-2053 είναι το πρώτο και μοναδικό εγχώρια αναπτυγμένο σόναρ πόντισης από ελικοπτέρο.
Μπορεί να βυθιστεί σε βάθος περίπου 500 μέτρων. Έχει ποσοστό εντοπιότητας άνω του 85 τοις εκατό.
Με την παραγωγή αυτού του συστήματος, η Τουρκία όχι μόνο άνοιξε νέους δρόμους, αλλά έγινε και μια από τις λίγες χώρες στον κόσμο στον τομέα αυτό. Η Mavi Vatan απέκτησε μια άλλη εξαιρετικά κρίσιμη ικανότητα, ένα εξαιρετικά ισχυρό σύστημα».
Συμπέρασμα