Σε πρόσφατο άρθρο μας είχαμε αναφερθεί στην τουρκική Διακλαδική άσκηση DENİZKURDU-I και II/2023 που θα πραγματοποιηθεί μεταξύ 1-4 Ιουνίου 2023 και 6-12 Ιουνίου 2023 με πραγματικά πυρά στο Αιγαίο.
Στην εν λόγω άσκηση θα συμμετέχουν 107 πλοία επιφανείας, 9 υποβρύχια, 59 μαχητικά αεροσκάφη, αμφίβιες μονάδες πεζικού πεζικού, ομάδες SAT-SAS και η Διοίκηση ασφαλείας ακτών, συμπεριλαμβανομένου του TCG ANADOLU από τη Διοίκηση Ναυτικών Δυνάμεων.
Στο πλαίσιο της άσκησης θα πραγματοποιηθούν «Βασικές Ναυτικές Εκπαιδεύσεις» και «Βολές με πραγματικά πυρά» μεταξύ 1-4 Ιουνίου 2023, «Επισκέψεις σε λιμάνια» σε 76 πλοία στις 5 Ιουνίου 2023 και εκπαιδεύσεις «Σε άκρως επιχειρησιακό περιβάλλον» με βάση το σενάριο της άσκησης μεταξύ 6 και 9 Ιουνίου 2023.
Σε έτερο άρθρο μας είχαμε αναφερθεί εκτενώς στις φήμες που κυκλοφορούσαν διάχυτα στην Τουρκία που εμφανίζουν το TCG ANADOLU "προβληματικό", επισημαίνοντας ότι μένει να δούμε στην πράξη τις επιδόσεις του πολυδιαφημισμένου από τους Τούρκους TCG Anadolu, αν δηλαδή χρησιμεύει μόνο για να κάνει προεκλογικές φιέστες ο Ερντογάν ή είναι όντως επιχειρησιακό.
Δεν μπορούν να απογειώνονται αεροσκάφη και drones από το TCG Anadolou στην παρούσα φάση
Απάντηση ως προς το αν είναι επιχειρησιακό στην παρούσα φάση το TCG Anadolou, επιχειρεί να δώσει άρθρο έγκριτου Διεθνούς ΜΜΕ, αναφέροντας: "Ένας κορυφαίος γραφειοκράτης παραδέχεται ότι ούτε drones ούτε αεροσκάφη μπορούν επί του παρόντος να λειτουργούν στο Nαυαρχίδα Anadolu, γεγονός που έρχεται σε αντίθεση με τη ρητορική του Ερντογάν στην προεκλογική του εκστρατεία".
Παραθέτουμε στη συνέχεια τα κυριότερα σημεία του, σύμφωνα με την εκτίμησή μας, ως ακολούθως:
"Σε μια συνέντευξη σε τουρκικό τηλεοπτικό σταθμό στις 18 Μαΐου, ο İsmail Demir, επικεφαλής της Προεδρίας της Αμυντικής Βιομηχανίας (Savunma Sanayii Baskanligi, SSB), είπε ότι πρέπει να γίνουν ορισμένες τροποποιήσεις στη νέα Ναυαρχίδα της Τουρκίας, ώστε το TGC Anadolu για να φιλοξενήσει επανδρωμένα και μη επανδρωμένα αεροσκάφη, ώστε να μπορούν να απογειωθούν και να προσγειωθούν στο πλοίο, επιβεβαιώνοντας τις κατηγορίες ότι η κυβέρνηση, απέδωσε νωρίς το πλοίο στο Πολεμικό Ναυτικό της χώρας, λόγω των εκλογών της 14ης Μαΐου.
Η Τουρκία συνεργάστηκε με την Ισπανία για την παραγωγή του Anadolu, του μεγαλύτερου πλοίου του τουρκικού ναυτικού με μήκος 231 μέτρα, πλάτος 32 μέτρα και εκτόπισμα 27.436 τόνους. Σχεδιάστηκε από την ισπανική Navantia και ναυπηγήθηκε στο ναυπηγείο Sedef στην Τουρκία.
Η χρήση του ως "βιτρίνα" από τον Ερντογάν ενόψει εκλογών
Το Anadolu, το οποίο ο Τούρκος Πρόεδρος Ρετζέπ Ταγίπ Ερντογάν έχει επανειλημμένα περιγράψει ως αεροπλανοφόρο, αλλά στην πραγματικότητα είναι ένα αμφίβιο επιθετικό πλοίο πολλαπλών χρήσεων, έχει γίνει το τελευταίο προϊόν βιτρίνας στην προεκλογική του προπαγάνδα.
Μία από τις εκλογικές στρατηγικές του Ερντογάν είναι να δείξει στους ψηφοφόρους ότι η Τουρκία γίνεται ισχυρότερη προωθώντας εγχώρια προϊόντα αμυντικής βιομηχανίας. Τα μέσα ενημέρωσης υπέρ του Ερντογάν επιμένουν επίσης ότι το πλοίο είναι το πρώτο και μοναδικό αεροπλανοφόρο της Τουρκίας.
Ορισμένες δημοσιεύσεις υποστηρίζουν ότι το πλοίο είναι το πρώτο στρατιωτικό αεροπλανοφόρο στον κόσμο στο οποίο αναπτύσσονται drones. Σύμφωνα με τους ειδικούς, το πλοίο δεν είναι ούτε το πρώτο πλοίο στον κόσμο στο οποίο αναπτύσσονται drones ούτε αεροπλανοφόρο.
Δηλώνουν επίσης ότι πολλές κρίσιμες δοκιμές στο πλοίο δεν έχουν ακόμη ολοκληρωθεί.
Για να μπορέσει η κυβέρνηση Ερντογάν να κάνει σόου πριν τις εκλογές, το πλοίο ενεργοποιήθηκε πριν το τέλος των δοκιμών αποδοχής, κάτι που θα μπορούσε να προκαλέσει σοβαρά προβλήματα.
Οι απαιτούμενες τροποποιήσεις στο Anadolu
Ο Ντεμίρ είπε ότι το Bayraktar TB3, ένα μη επανδρωμένο αεροσκάφος μάχης μεσαίου ύψους, μεγάλης αντοχής, το οποίο παράγεται από το Baykar Makina του γαμπρού του Ερντογάν Selçuk Bayraktar και σχεδιάστηκε για να απογειώνεται και να προσγειώνεται στο Anadolu.
Ο Ντεμίρ δήλωσε ότι πρέπει πρώτα να εγκατασταθούν καλώδια συγκράτησης τους και ένας καταπέλτης στο Anadolu, επιβεβαιώνοντας ότι το Anadolu δεν κατασκευάστηκε ως αεροπλανοφόρο.
Είπε επίσης ότι απαιτούνται τροποποιήσεις για το Kızılelma, ένα υπερηχητικό, δικινητήριο μη επανδρωμένο μαχητικό αεροσκάφος που βρίσκεται ακόμα σε παραγωγή, και το Hürjet, το πρώτο υπερηχητικό επανδρωμένο αεροσκάφος της Τουρκίας, σχεδιασμένο από την Turkish Aerospace Industries, το οποίο πραγματοποίησε την πρώτη του πτήση στις 25 Απριλίου.
Λέγοντας ότι δεν είναι δυνατό να πραγματοποιηθούν δοκιμές προσγείωσης και απογείωσης ενώ το πλοίο είναι σε χρήση, ο Demir δήλωσε ότι για το λόγο αυτό το κατάστρωμα του πλοίου θα αντιγραφεί στη στεριά και ότι οι εργασίες θα ξεκινήσουν σύντομα στη συνέχεια.
Οι δοκιμές στο Anadolu για TB-3- Kızılelma και Hürjet
«Οι δοκιμές προσγείωσης και απογείωσης του Bayraktar TB3 θα ξεκινήσουν φέτος. Το TB3 προσγειώθηκε και απογειώθηκε από το πλοίο σε προσομοιώσεις υπολογιστή. Αυτές οι προσομοιώσεις θα πρέπει να γίνουν και για άλλα αεροσκάφη», πρόσθεσε ο Ντεμίρ.
Σύμφωνα με τον Demir, οι δοκιμές προσγείωσης και απογείωσης για το Kızılelma και το Hürjet στο Anadolu θα ξεκινήσουν το 2024 και το 2025, αντίστοιχα.
Το Anadolu, το οποίο παραδόθηκε στη Διοίκηση των Τουρκικών Ναυτικών Δυνάμεων στις 10 Απριλίου, εκτέθηκε στην Κωνσταντινούπολη και τη Σμύρνη και ήταν ανοιχτό στο κοινό πριν από τις εκλογές της 14ης Μαΐου. Τώρα είναι πάλι αγκυροβολημένο στην Κωνσταντινούπολη για δημόσιες επισκέψεις.
Το Υπουργείο Άμυνας μοιράζεται σχεδόν καθημερινά μια ανάρτηση για το Anadolu στους λογαριασμούς του στα social media."
Η χρήση του Anadolu για διενέργεια ΨΕΠ με στόχο την Ελλάδα
Από τα παραπάνω αντιλαμβανόμαστε ότι στην παρούσα φάση, ο ρόλος του Anadolu σε βάρος της Ελλάδας, θα περιοριστεί καθαρά σε διενέργεια ΨΕΠ (Ψυχολογικών επιχειρήσεων) και κούφιων απειλών στερούμενων βάσης, αφού το μόνο πτητικό μέσο που θα δύναται να εκτελέσει απογειώσεις και προσγειώσεις σε αυτό θα είναι επιθετικά και μεταφορικά ελικόπτερα.
Την εναέρια προστασία του θα αναλάβει η τουρκική πολεμική Αεροπορία, ενώ τη θαλάσσια το τουρκικό πολεμικό Ναυτικό.
Οψόμεθα.