Σύμφωνα με έγκριτο τουρκικό ΜΜΕ για αμυντικά θέματα "το ΝΑΤΟ δείχνει μεγάλο ενδιαφέρον για το Σύστημα Πληροφοριών της Πολεμικής Αεροπορίας (HvBS) που αναπτύχθηκε από την HAVELSAN", επισημαίνοντας ως κυριότερα σημεία του σύμφωνα με την εκτίμησή μας τα ακόλουθα:
Τι είναι το σύστημα HvBS
Το εν λόγω σύστημα παρέχει σημαντικά οφέλη στον χρήστη του, με αποτέλεσμα η Βορειοατλαντική Συμμαχία να δείχνει μεγάλο ενδιαφέρον για το HvBS (Air Force Information System), το οποίο επιτρέπει στην τουρκική Πολεμική Αεροπορία να καθορίζει το επιχειρησιακό σκέλος διεξαγωγής μιας επιχείρησης της λεπτομερειακά, σε λίγα μόλις λεπτά.
Τις επόμενες ημέρες, ομάδες του ΝΑΤΟ θα συναντηθούν με ομάδες της Τουρκικής Πολεμικής Αεροπορίας και της HAVELSAN για να εξετάσουν προσεκτικά το HvBS.
Το θέμα της πρώτης από τη σειρά «Havelsan's Masterpieces», που ετοιμάστηκε για την 40η επέτειο της HAVELSAN, ήταν το HvBS. Ο Διευθυντής Προγράμματος Air C4I Ayhan Güney απάντησε στις ερωτήσεις του Tolga Özbek.
Λέγοντας τη σημασία του HvBS για το HAVELSAN, ο Güney επεσήμανε ότι τα θεμέλια αυτού του συστήματος τέθηκαν το 1998 από την κοινή δράση της Πολεμικής Αεροπορίας και του Ιδρύματος.
Η HAVELSAN δήλωσε ότι με αυτό το βήμα, έχει φτάσει σε σημαντική θέση ως οίκος λογισμικού της αμυντικής βιομηχανίας.
"4-5 ώρες προετοιμασίας μειώνονται σε λεπτά"
Ο Ayhan Güney εξήγησε τη λειτουργία του συστήματος ως εξής: «Ας πούμε ότι θα γίνει ένα σχέδιο επιχειρήσεων.
Το HvBS σχεδιάζει την επιχείρηση με βάση όλες τις πληροφορίες, όπως την κατάσταση του πιλότου που θα πάει σε αυτήν την αποστολή, τα πυρομαχικά που θα φορτωθούν, τα καύσιμα, τον χρόνο πτήσης, πόσο καιρό θα παραμείνει στον στόχο, ακόμη και εάν τα καύσιμα δεν επαρκούν, σχεδιάζει την αποστολή ενός αεροσκάφους ανεφοδιασμού.
Έτσι όταν οι πιλότοι θα χρειαζόταν 4-5 ώρες εργασίας για τον σχεδιασμό μιας επιχείρησης με χάρακες και πυξίδες σε χάρτες, αυτή τώρα χάρη στο HvBS ολοκληρώνεται σε λίγα λεπτά».
Εξάγονται στο Πακιστάν και το Αζερμπαϊτζάν
Ο δεύτερος χρήστης του συστήματος μετά την τουρκική Πολεμική Αεροπορία ήταν η Πολεμική Αεροπορία του Πακιστάν. Το Πακιστάν χρησιμοποιεί το HvBS από το 2010. Το σύστημα έχει πουληθεί και στο Αζερμπαϊτζάν.
Επί του παρόντος, το ΝΑΤΟ εξετάζει προσεκτικά το HvBS για να χρησιμοποιήσει ένα κοινό σύστημα. Το ΝΑΤΟ εκπόνησε ένα \ πρόγραμμα έξι σταδίων. Το HvBS τερμάτισε πρώτο στα τέσσερα πρώτα στάδια.
Το ΝΑΤΟ εξακολουθεί να εργάζεται και η ομάδα που θα έρθει στην Τουρκία τις επόμενες μέρες θα εξετάσει το σύστημα από κοντά.
Δηλώνοντας ότι είναι έτοιμοι για το κοινό λογισμικό του ΝΑΤΟ και των χωρών μελών, ο Güney είπε, «Έχουμε την υποδομή για να ανταποκριθούμε στις ανάγκες με την εμπειρία μας και την ομάδα μας. Η Τουρκία είναι ο δεύτερος μεγαλύτερος στρατός του ΝΑΤΟ. «Το σύστημα που χρησιμοποιούμε δεν έχει καμία πιθανότητα να αποτύχει στο ΝΑΤΟ», είπε.
Το HvBS προτάθηκε για τα F-35
Το κύριο λογισμικό του Προγράμματος F-35, στο οποίο η Τουρκία συμμετείχε για μια περίοδο, είναι το ALIS, το Αυτόνομο Πληροφοριακό Σύστημα Logistics, με το οποίο παρακολουθούνται όλα τα αεροσκάφη.
Χάρη σε αυτό το αμφιλεγόμενο πρόγραμμα, οι ΗΠΑ μπορούν να παρακολουθούν όλα τα αεροσκάφη.
Ο σκοπός του λογισμικού είναι να δει τις ανάγκες συντήρησης και ανταλλακτικών των F-35 άμεσα από τις ΗΠΑ.
Έτσι, το σύστημα καθιστά το αεροσκάφος πλήρως εξαρτημένο από τις ΗΠΑ και μειώνει κατά πολύ τη δυνατότητα χρήσης του για σκοπό αντίθετο με τα συμφέροντα τους.
Δηλώνοντας ότι το HvBS συστήθηκε το 2005, ο Ayhan Güney είπε:
«Τότε με οδηγία του Διοικητή της Πολεμικής Αεροπορίας της εποχής, ενώ ακόμη υπηρετούσα στην Πολεμική Αεροπορία, πήγαμε στο Γραφείο F-35 στις ΗΠΑ και εξηγήσαμε το HvBS. Θέλαμε να δώσουμε τη χρήση του HvBS δωρεάν. Ο Διευθύνων Σύμβουλος του F-35 αρνήθηκε, λέγοντας ότι όλο το λογισμικό που θα χρησιμοποιηθεί στο αεροσκάφος πρέπει να είναι αμερικανικό σύμφωνα με απόφαση της Γερουσίας των ΗΠΑ.
Όταν κυκλοφόρησε το F-35, οι Αμερικανοί έλεγαν «Σου πουλάμε εξόδους, όχι αεροπλάνα». Πολύ σημαντική πρόταση»