Είναι γνωστό ότι Ερντογάν και Ζελένσκι έχουν εμβαθύνει στον τομέα της συνεργασίας των αμυντικών βιομηχανιών των χωρών τους πριν την εκδήλωση της Ρωσικής εισβολής, με την Τουρκία να ενδιαφέρεται κυρίως για την απόκτηση Ουκρανικών κινητήρων για δικά της οπλικά συστήματα, αλλά και για την απόκτηση τεχνογνωσίας σε αυτόν τον τομέα από τους γνώστες Ουκρανούς .
Ιστορικό συνεργασίας της Τουρκικής ΤΑΙ και της Ουκρανικής Motor Sich
Με γνώμονα τα παραπάνω, εδώ και 2 χρόνια περίπου η Turkish Aerospace Industries (TAI) , η οποία έχει αναλάβει το έργο του επιθετικού ελικοπτέρου Τ929 της Τουρκίας, επίσης γνωστού ως "Atak 2",ανέλαβε να το εφοδιάσει με κινητήρες προερχόμενους από την Ουκρανία, βάσει υπογεγραμμένου συμβολαίου με την εταιρεία γίγαντα παραγωγής κινητήρων Motor Sich της εν λόγω χώρας.
Συγκεκριμένα η TAI ανέφερε τότε ότι θα αποκτούσε συνολικά 14 κινητήρες, ενώ δύμφωνα με δήλωσή της η εταιρείας σημείωνε ότι οι εργασίες συνεχίζονται για την ανάπτυξη του ελικοπτέρου στο πλαίσιο του έργου βάσει συμφωνίας που υπεγράφη με την Προεδρία των Αμυντικών Βιομηχανιών (SSB) .
Σύμφωνα με τη σύμβαση μεταξύ της Ουκρανικής εταιρείας Motor Sich και της τουρκικής TAI , οι κινητήρες προγραμματίζονται να παραδοθούν στο σύνολό τους έως το 2025, με την πρώτη παράδοση δύο μονάδων να είχε προγραμματιστεί για τον Σεπτέμβριο του 2022.
Ο Γενικός Διευθυντής της TAI, Temel Kotil, είχε δηλώσει τότε ότι το ελικόπτερο που θα πετάξει το 2023.
Η Ουκρανία παρέδωσε τους κινητήρες του ATAK-II στην Τουρκία
"Η Ουκρανία παρέδωσε τους κινητήρες του επιθετικού ελικοπτέρου βαριάς κλάσης T929, γνωστού και ως ATAK-II, στην Τουρκία", σύμφωνα με την επίσημη ιστοσελίδα της τουρκικής αμυντικής βιομηχανίας, η οποία επισημαίνει:
Οι κινητήρες θα χρησιμοποιηθούν στο πρώτο πρωτότυπο του ATAK-II.
Οι εργασίες συνεχίζονται στο πλαίσιο του Έργου Επιθετικών Ελικοπτέρων Βαριάς Τάξης που ξεκίνησε από την Προεδρία των Αμυντικών Βιομηχανιών (SSB) το 2019. Το επιθετικό ελικόπτερο T929 Heavy Class, γνωστό και ως ATAK-II, έχει προγραμματιστεί να πραγματοποιήσει την παρθενική του πτήση φέτος.
Σύμφωνα με τις πληροφορίες, η Ουκρανία παρέδωσε τους δύο πρώτους κινητήρες Turboshaft TV3-117VMA-SBM1V-01T στην Τουρκία, οι οποίοι θα χρησιμοποιηθούν στο πρώτο πρωτότυπο του ATAK-II με το όνομα T0.
Στις 27 Ιανουαρίου 2023, οι κινητήρες έφτασαν στις εγκαταστάσεις της Τουρκικής Αεροδιαστημικής Βιομηχανίας.
Το πρωτότυπο του επιθετικού ελικοπτέρου βαριάς κλάσης T929, το οποίο αυτή τη στιγμή συναρμολογείται, αναμένεται να ενσωματώσει τους κινητήρες και να ξεκινήσει τις δοκιμές εδάφους αυτόν τον μήνα.
Οι πρώτοι χρήστες του επιθετικού ελικοπτέρου βαριάς κλάσης T929 θα είναι η Διοίκηση των Χερσαίων Δυνάμεων και η Διοίκηση των Ναυτικών Δυνάμεων.
Η Ουκρανία θα προμηθεύσει συνολικά 14 κινητήρες
Σύμφωνα με τις πληροφορίες που συγκεντρώθηκαν στο πλαίσιο της συμφωνίας με την ουκρανική εταιρεία Motor Sich, θα παραδοθούν 14 κινητήρες για το ATAK-II.
Ενώ σχεδιάζεται να παραδοθούν συνολικά 14 κινητήρες μέχρι το 2025, η πρώτη παράδοση των κινητήρων που θα ανήκουν στο Heavy Class Attack Helicopter είχε προγραμματιστεί να γίνει τον Σεπτέμβριο του 2022, ως 2 τεμάχια. Ωστόσο, λόγω των συνθηκών πολέμου στην Ουκρανία, οι παραδόσεις καθυστέρησαν κατά 4 μήνες.
Το T929, το οποίο βρίσκεται υπό ανάπτυξη, είναι στην ίδια κατηγορία με το αμερικανικής κατασκευής AH-64 Apache και το ρωσικής κατασκευής Ka-52.
Χαρακτηριστικά του ATAK-II
Πλήρωμα:2
Ανώτατο όριο πτήσης:20.000 πόδια
Μέγιστη ταχύτητα:172 kts
Λειτουργία:Σε -40° / +50°C
Λειτουργική ικανότητα: Νύχτα και μέρα
Θωράκιση: Θωρακισμένο πιλοτήριο ανθεκτικό σε πυρομαχικά 12,7 mm
Χωρητικότητα πυρομαχικών:1200 κιλά (Εξαιρούνται οι εκτοξευτές)
Οπλικά συστήματα:
Σύστημα πυροβόλων 30 mm (20 mm).
καθοδηγούμενος πύραυλος
Μη καθοδηγούμενος πύραυλος
Πύραυλος αέρος εδάφους
Πύραυλος αέρος-αέρος
Ελεύθερη πτώση πυρομαχικών
Κατευθυνόμενος πύραυλος με ραντάρ
Πιστόλι λέιζερ
Υποδοχές όπλων, 6 Πτέρυγες Σταθμοί
Βασικός Εξοπλισμός, Ραντάρ ανίχνευσης στόχου,Σύστημα ανίχνευσης στόχων, Ενσωματωμένο σύστημα απεικόνισης κράνους
Αποστολές
Το ελικόπτερο βαριάς κατηγορίας "ΑΤΑΚ2" θα μπορεί να χρησιμοποιηθεί σε μια γκάμα επιχειρήσεων και αποστολών, όπως είναι η προσβολή επιγείων και εναέριων στόχων του εχθρού, επιθετική αναγνώριση και επιτήρηση του πεδίου της μάχης , παροχή εγγύς αεροπορικής υποστήριξης φιλίων επίγειων μαχομένων τμημάτων, ένοπλη συνοδεία ή κοινές επιθετικές επιχειρήσεις.
Συμπερασματικά θα λέγαμε, ότι η Τουρκία θα αυξήσει σημαντικά τις επιχειρησιακές της δυνατότητες σε Αιγαίο και Θράκη με την επικέιμενη ένταξη των ΑΤΑΚ2 ελικοπτέρων στο δυναμικό των Ενόπλων Δυνάμεών της .