Οι καταστροφικοί σεισμοί στην Τουρκία ουδόλως επιβράδυναν μέχρι στιγμής τουλάχιστον το χρονοδιάγραμμα και τους στόχους των Τουρκικών εξοπλιστικών προγραμμάτων όπως έχουμε επισημάνει σε προγενεστερο άρθρο μας.
Συγκεκριμένα δύο μόλις ημέρες μετά τους φονικούς σεισμούς υπεγράφη συμφωνία 3,5 δισ τουρκικών λιρών μεταξύ της τουρκικής Προεδρίας Αμυντικών Βιομηχανιών και της ASELSAN", σχετικά με συστήματα αεράμυνας και ραντάρ.
Επιπλέον ο εμμονικά πολεμοχαρής ο Ερντογάν δεν σταμάτησε εκεί, αλλά έτρεξε να πουλήσει όπλα στην Διεθνή αμυντική έκθεση "IDEX 2023" που πραγματοποιήθηκε στα ΗΑΕ!
Πέραν των ανωτέρω η κατακόρυφη αναβάθμιση της τουρκικής απειλής για την χώρα μας στο Αιγαίο, ήρθε με την παράδοση και ένταξη του TCG ANADOLU στο Πολεμικό Ναυτικό της Τουρκία, που πραγματοποιήθηκε πρίν από λίγες ημέρες.
Ωστόσο οι τουρκικές φιλοδοξίες δεν σταματούν εκεί, αφού η Τουρκία όπως θα δούμε ενδιαφέρεται να μεγαλώσει τον ήδη υπάρχοντα στόλο των 10 μεταγωγικών αεροσκαφών της Α-400 με την προσθήκη άλλων 13, γεγονός που θα έχει ως αποτέλεσμα την κατακόρυφη επαύξηση των δυνατοτήτων διενέργειας αεραποβατικών ενεργειών κατά νησιών μας στο Αιγαίο, αλλά και αυτής του ανεφοδιασμό εν πτήσει των μαχητικών της αεροσκαφών, λόγω των δυνατοτήτων που έχουν τα Α-400.
Σύμφωνα με άρθρο της τουρκικής αμυντικής βιομηχανίας , η Ισπανία μπορεί να ακυρώσει και τις υπόλοιπες παραγγελίες στρατιωτικών αεροσκαφών μεταφοράς A400M.
Η Ισπανία έχει παραγγείλει 27 από τα ευρωπαϊκής κατασκευής αεροσκάφη A400M και είναι υπεύθυνη για τη συναρμολόγηση του αεροσκάφους για λογαριασμό όλων των αγοραστών.
Ωστόσο, μετά από αρκετούς μήνες αβεβαιότητας, ευρωπαϊκές αμυντικές πηγές ανέφεραν ότι η Μαδρίτη ήταν διατεθειμένη να ακυρώσει παραγγελίες για έως και 13 μη παραδοθέντα αεροσκάφη που απομένουν στην ποσόστωση της Ισπανίας, αφού η πολεμική αεροπορία δήλωσε ότι δεν χρειάζεται το επιπλέον αεροσκάφος.
Η ισπανική κυβέρνηση και η Airbus αρνήθηκαν να σχολιάσουν το θέμα. Οι πηγές ανέφεραν ότι η Ισπανία και η Airbus βρίσκονται σε συνομιλίες για το πώς να αμβλύνουν τον αντίκτυπο της μερικής ακύρωσης της παραγγελίας του A400M.
Θα μπορούσε να επωφεληθεί η Τουρκία;
Ως γνωστόν, η Τουρκία είναι εταίρος του προγράμματος των αεροσκαφών Α-400 , ενώ πολλά δομικά στοιχεία, συμπεριλαμβανομένης της μπροστινής μεσαίας ατράκτου, όλων των στρατιωτικών μεταφορικών αεροσκαφών A400M στον κόσμο παράγονται από την TAI.
Στο πλαίσιο του έργου, η τουρκική Πολεμική Αεροπορία παρήγγειλε 10 αεροσκάφη και παρέλαβε το τελευταίο της αεροσκάφος το 2022. Επί του παρόντος, 10 Αεροσκάφη Στρατιωτικών Μεταφορών A400M, τα οποία βρίσκονται στο απόθεμα της Τουρκικής Πολεμικής Αεροπορίας, χρησιμοποιούνται ενεργά λόγω της πολύ υψηλής χωρητικότητας τους
Σημειωτέον ότι το A400Ms επωμίστηκε το βαρύτερο φορτίο στη αερογέφυρα βοήθειας που δημιουργήθηκε λόγω των σεισμών.
Υποστηρίζεται ότι η τουρκική Πολεμική Αεροπορία, η οποία έχει αποσύρει το αεροσκάφος C160 και αντιμετώπισε διάφορα προβλήματα με τα αεροσκάφη C130 και CN235, θα παραγγείλει επιπλέον A400M
Η ακύρωση των παραγγελιών A400M από την Ισπανία μπορεί να είναι μια ευκαιρία για την Τουρκία από αυτή την άποψη.
Τουρκικό μερίδιο εργασίας στο A-400M
Ο σχεδιασμός και παραγωγή των κύριων δομικών στοιχείων του αεροσκάφους A400M, όπως η μπροστινή μεσαία άτρακτος, το πίσω επάνω μέρος της ατράκτου, οι πόρτες αλεξιπτωτιστών, η πόρτα εξόδου κινδύνου, η πίσω επάνω καταπακτή διαφυγής και ο ουραίος κώνος, καθώς και τα φρένα ταχύτητας (Spoiler), που είναι από τις σημαντικότερες επιφάνειες ελέγχου πτήσης, εκτελούνται ως έργο από μηχανικούς και τεχνικούς της TAI.
Το στρατιωτικό μεταφορικό αεροσκάφος A400M χρησιμοποιεί τον κινητήρα TP400, έναν μοναδικό κινητήρα turboprop που σχεδιάστηκε από την κοινοπραξία Euro Prop International (EPI) (Rolls-Royce, MTU, Snecma και ITP), υπεργολάβο της AMSL. Η TUSAŞ Engine Industry AŞ (TEI) είναι επίσης μεταξύ των υπεργολάβων της EPI όσον αφορά τους κινητήρες.
Το MSN009, το πρώτο αεροσκάφος που παραδόθηκε στην Τουρκία στο πλαίσιο του A400M Transport Aircraft Project, συμπεριλήφθηκε στον κατάλογο το 2014.
Ως αποτέλεσμα των δοκιμαστικών δραστηριοτήτων που πραγματοποιήθηκαν στις εγκαταστάσεις της Airbus στη Σεβίλλη/Ισπανία, η Τουρκία έγινε η πρώτη χώρα στην Κοινοπραξία που ολοκλήρωσε τον Στόλο της των A400M, με το δέκατο και τελευταίο αεροσκάφος, MSN 118, να παραλαμβάνεται στις 29 Μαρτίου 2022.
Τεχνικά Χαρακτηριστικά-Δυνατότητες
Με μέγιστο ωφέλιμο φορτίο έως 37 τόνους (81.600 λίβρες) και όγκο 340 m3 (12.000 ft3), το A400M μπορεί να μεταφέρει πολλά οπλικά συστήματα μεγάλου μεγέθους, συμπεριλαμβανομένων οχημάτων και ελικοπτέρων που είναι πολύ μεγάλα ή πολύ βαριά για τακτικά αερομεταφορέα προηγούμενης γενιάς , για παράδειγμα ένα ελικόπτερο NH90 ή ένα CH-47 Chinook ή ένα βαρύ μαχητικό όχημα πεζικού για στρατιωτικούς σκοπούς.
Μπορεί επίσης να μεταφέρει ένα βαρύ φορτηγό υλικοτεχνικής υποστήριξης, ένα σκάφος διάσωσης ή μεγάλες συσκευές ανύψωσης, όπως εκσκαφείς ή κινητούς γερανούς που χρειάζονται για να βοηθήσουν στην ανακούφιση από καταστροφές.
Προσωπικό και στρατεύματα
Το 2020 το A400M ολοκλήρωσε με επιτυχία τις πτήσεις πιστοποίησης για την εναλλακτική και ταυτόχρονη ρίψη αλεξιπτωτιστών έως και 116 αλεξιπτωτιστών, 58 ανά πόρτα.
Υψηλή ταχύτητα/μεγάλο υψόμετρο
Χάρη στις τεχνολογίες αιχμής του, συμπεριλαμβανομένων των τεσσάρων μοναδικών κινητήρων στροβιλοκινητήρα EuroProp International (EPI) TP 400, το A400M έχει τη δυνατότητα να πετάει αποστάσεις έως και 4.800 nm/8.900 km, σε υψόμετρο πλεύσης έως και 37.000 πόδια. /11.300 m, και με ταχύτητα έως και 0,72 Mach.
Μπορεί ακόμη και να πετάξει έως και 40.000 πόδια/12.200 μέτρα για ειδικές επιχειρήσεις.
Αυτό δίνει τη δυνατότητα για στρατηγικές/υλικοτεχνικές αποστολές.
Πετώντας πιο γρήγορα, το A400M μπορεί να ανταποκριθεί πιο γρήγορα σε κρίσεις, ενώ καθώς μπορεί να πετάξει ψηλότερα, το αεροσκάφος μπορεί να ταξιδεύει πάνω από κακές καιρικές συνθήκες και αναταράξεις που συναντώνται σε μεσαία ύψη, με αποτέλεσμα λιγότερη κόπωση για τα πληρώματα, τους επιβάτες ή τα στρατεύματα.
Εναέριος Ανεφοδιασμός
Σχεδιασμένο εξαρχής για να είναι αεροσκάφος μεταφοράς και εναέριου ανεφοαδιασμού, το A400M παρέχει στις αεροπορικές δυνάμεις έναν οικονομικά αποδοτικό τρόπο για να αποκτήσουν ικανότητα ανεφοδιασμού αέρος-αέρος (AAR) εκτός από ένα ευέλικτο υλικοτεχνικό και τακτικό αερομεταφορέα.
Με βασική χωρητικότητα καυσίμου 63.500 λίτρων (50.800 kg), η οποία μπορεί να αυξηθεί ακόμη περισσότερο με πρόσθετες δεξαμενές αποθήκευσης φορτίου, το A400M είναι το πιο ικανό τακτικό δεξαμενόπλοιο στην αγορά.
Αναβάθμιση της απειλής στο Αιγαίο
Γνωρίζουμε ότι η έδρα της 1ης ΤΑΞ(ΚΔ-ΑΛ) (Ταξιαρχία Καταδρομών-Αλεξιπτωτιστών) βρίσκεται στην Καισάρεια, ενώ το αεροδρόμιο Ερκιλέτ που βρίσκεται σε απόσταση λίγων χιλιομέτρων αποτελεί την βάση των 10 τουρκικών μεταγωγικών Α-400, με αποτέλεσμα τα νησιά μας στο Αιγαίο να υπερκαλύπτονται από την ακτίνα δράσης των εν λόγω αεροσκαφών.
Αυτό σημαίνει ότι υπάρχει αυξημένη δυνατότητα πραγματοποίησης ρίψης Τούρκων αλεξιπτωτιστών, 116 έχει την δυνατότητα ρίψης το καθένα από αυτά στα νησιά μας στο Αιγαίο, ή μεταφοράς δυνάμεων -οπλικών συστημάτων-πυρομαχικών σε αυτά εφόσον εξασφαλιστεί χώρος προσγείωσης τους, κανονικό αεροδρόμιο ή αεροδιάδρομος.
Η τυχόν απόκτηση επιπλέον 13 αεροσκαφών Α-400 Μ σε συγκερασμό με τις 17 Ταξιαρχίες Καταδρομών των ΤΕΔ, θα προσδώσει επιχειρησιακές δυνατότητες της Τουρκίας ακόμη και στον ηπειρωτικό κορμό της Ελλάδας και όχι μόνο στα νησιά μας στο Αιγαίο, ενώ παράλληλα θα επαυξήσει τις δυνατότητες εναέριου ανεφοδιασμού της τουρκικής πολεμικής αεροπορίας, όπως αναφέραμε νωρίτερα.