Είναι γεγονός ότι εδώ και αρκετό χρονικό διάστημα βιώνουμε μια κατακόρυφη αύξηση της τουρκικής επιθετικότητας και των προκλήσεων σε βάρος μας, γεγονός που μας ωθεί στο να παρακολουθούμε εκ του σύνεγγυς τα εξοπλιστικά προγράμματα της γείτονας χώρας καθώς και τα οπλικά συστήματα και μέσα τα οποία εντάσσουν οι Τουρκικές ένοπλες Δυνάμεις στο δυναμικό τους.
Στο πλαίσιο αυτό θα αναλύσουμε στη συνέχεια άρθρο Διεθνούς έγκριτου για αμυντικά θέματα ΜΜΕ με τίτλο, "Η Τουρκία κατασκεύασε το ραντάρ AESA για να παρατείνει τη διάρκεια ζωής των δικών του F-16", το οποίο αναφέρει:
"Σύμφωνα με το Defense News, η Aselsan, η μεγαλύτερη αμυντική εταιρεία της Τουρκίας, ολοκλήρωσε πρόσφατα την κατασκευή ραντάρ ως μέρος ενός προγράμματος που ονομάζεται Ozgur, το οποίο μεταφράζεται σε «Δωρεάν» στα αγγλικά.
Το πρόγραμμα περιλαμβάνει τον εκσυγχρονισμό της δομής του αεροσκάφους και τα ηλεκτρονικά συστήματα, πιο συγκεκριμένα έναν νέο υπολογιστή αποστολής, νέες έγχρωμες οθόνες πιλοτηρίου, ένα νέο σύστημα αναγνώρισης ιθαγενών φίλου ή εχθρού, νέους δέκτες προειδοποίησης ραντάρ και ένα σύστημα αδρανειακής πλοήγησης.
Το ραντάρ AESA θα τοποθετηθεί πρώτα στο Akinci, ένα drone που κατασκευάστηκε από την Turkish Aerospace Industries, στη συνέχεια σε μια παρτίδα 36 αεροσκαφών F-16 Block 30 και μακροπρόθεσμα, στο TF-X, το πρώτο ιθαγενές μαχητικό αεροσκάφος της Τουρκίας υπό κατασκευή, σύμφωνα με έναν αξιωματούχο της TAI, ο οποίος μίλησε υπό τον όρο της ανωνυμίας επειδή δεν είχε εξουσιοδότηση να μιλήσει στον Τύπο.
Το Block 30 είναι το μόνο μοντέλο F-16 του οποίου οι πηγαίοι κώδικες είναι διαθέσιμοι στην Τουρκία.
Οι αξιωματούχοι της Aselsan και της TAI ανέφεραν το εμπορικό απόρρητο και την εθνική ασφάλεια ως λόγους για τους οποίους δεν αποκαλύφθηκαν οι αξίες των συμβολαίων ή τα χρονοδιαγράμματα παράδοσης που σχετίζονται με το ραντάρ.
Όμως, στις 25 Αυγούστου, η TAI και η Aselsan ανακοίνωσαν ότι υπέγραψαν συμβόλαιο συνολικής αξίας περίπου 71 εκατομμυρίων δολαρίων.
Η τουρκική Πολεμική Αεροπορία αρνήθηκε να σχολιάσει αυτή την ιστορία, επικαλούμενη την εθνική ασφάλεια.
Το πρόγραμμα για την ανάπτυξη και παραγωγή του πρώτου ενεργού ραντάρ ηλεκτρονικά σαρωμένης συστοιχίας της Τουρκίας θα επεκτείνει τον χρόνο πτήσης για ορισμένα από τα αεροσκάφη F-16 της χώρας κατά το ήμισυ, σε 12.000 ώρες .
Διαπιστώσεις-Συμπεράσματα
Σε προγενέστερο άρθρο μας είχαμε αναφερθεί διεξοδικά στο θέμα κατασκευής από την Aselsan ραντάρ AESA για τα F-16 της τουρκικής πολεμικής αεροπορίας.
Εκτός όμως από το εν λόγω ραντάρ η Τουρκία διατείνεται ότι θα εξοπλίσει τα F-16 της και άλλα οπλικά συστήματα, όπως με τους πυραύλους αέρος-αέρος Merlin (Bozdoğan) εντός οπτικού εύρους (WVRAAM) και Peregrine (Gökdoğan) Beyond Visual Range Air-to-Air Missile (BVRAAM), οι οποίοι θα αντικαταστήσουν τους πυραύλους αέρος-αέρος AIM-9 AIM-9X Sidewinder και AIM-120 AMRAAM αντίστοιχα.
Εάν και εφόσον τα όσα ισχυρίζονται παραπάνω οι Τούρκοι ισχύουν, τότε το ισοζύγιο αεροπορικής ισχύος στο Αιγαίο το οποίο είναι υπέρ της Ελλάδας στην παρούσα φάση, θα εξακολουθήσει να είναι, πλην όμως η διαφορά που υπάρχει από την Τουρκική Πολεμική αεροπορία θα ψαλιδιστεί.
Αυτό θα επισυμβεί, λόγω του ότι τα τουρκικά F-16 με το ραντάρ AESA της ASELSAN, ακόμη και αν αυτό είναι κατώτερο από το Αμερικανικό AN/APG-83 SABR, που θα φέρουν τα Ελληνικά F-16 τα οποία βρίσκονται στο στάδιο της αναβάθμισης τους, ωστόσο θα έχουν αυξημένες δυνατότητες παρακολούθησης από μεγαλύτερη απόσταση και εμπλοκή με τα δικά μας F-16, από ότι τώρα και ειδικότερα αν προσμετρήσουμε και τα drones Akinci όπως θα δούμε στη συνέχεια.
Οι Τούρκοι σχεδιάσουν νέα αεροπορική τακτική στο Αιγαίο;
Προηγουμένως αναφέρθηκε ότι το ραντάρ AESA θα τοποθετηθεί πρώτα στο Akinci, ένα drone που κατασκευάστηκε από την Turkish Aerospace Industries και στη συνέχεια σε μια παρτίδα 36 αεροσκαφών F-16 Block 30.
Συνεπώς είναι πολύ πιθανό να δούμε στο Αιγαίο στα πρώτα στάδια ενόπλου συρράξεως με την Τουρκία να πετούν τα drones Akinci εξοπλισμένα με το τουρκικό ραντάρ AESA σε ρόλο ανιχνευτή των Ελληνικών μαχητικών και τα τουρκικά μαχητικά F-16 να έπονται σε μεγάλη απόσταση έτοιμα να πλήξουν με πυραύλους αέρος-αέρος AMRAAM-120 και Gökdoğan τα δικά μας μαχητικά αεροσκάφη.
Ειδικότερα επισημαίνεται ότι στα αρχικά τουλάχιστον στάδια αεροπορικών επιχειρήσεων στο Αιγαίο, θα είναι σχεδόν αδύνατο να δούμε εμπλοκές (DOG-FIGHTS), μεταξύ Ελληνικής και Τουρκικής Πολεμικής Αεροπορίας, τουλάχιστον μέχρις ότου το απόθεμα σε AMRAAM-120 από πλευράς Ελληνικών F-16 και AMRAAM-120 και Gökdoğan των Τουρκικών F-16 εξαντληθεί σε μεγάλο βαθμό.
Επίσης χάρη στους πυράυλους αέρος-αέρος Bozdoğan και ιδίως τους πυραύλους αέρος-αέρος με βεληνεκές πέραν του ορίζοντα (οπτικής επαφής) Gökdoğan, οι Τούρκοι θα διαθέτουν ένα δικό τους αρχικό stock με δυνατότητα παραγωγής τους, μη εξαρτώμενοι από άλλες χώρες όταν το αρχικό απόθεμα θα έχει εξαντληθεί.
Τα F-16 από τις ΗΠΑ
Τέλος η Τουρκία εμμένει στην αγορά από τις ΗΠΑ, των 40 F-16 BLOCK 70 και 80 κίτ εκσυγχρονισμού για ισάριθμα F-16 της Πολεμικής Αεροπορίας της, ελπίζοντας να επέλθει συμφωνία με την Ουάσιγκτον, πράγμα που θεωρείται εξαιρετικά απίθανο, μετά την επικράτηση των Δημοκρατικών στην Αμερικανική Γερουσία και την παραμονή του φιλέλληνα Μενέντεζ στην θέση του Προέδρου εξωτερικών υποθέσεων της.
Ωστόσο ακόμη και αν τελικά η κυβέρνηση Μπάϊντεν πουλήσει τα F-16 στους Τούρκους, αυτά υπολογίζεται ότι θα ενταχθούν στην Τουρκική πολεμική αεροπορία από το 2028 και μετά, τουλάχιστον από ότι είναι γνωστό μέχρι στιγμής.
Από τα παραπάνω επισημαίνουμε κλείνοντας ότι η Τουρκία αγωνίζεται με νύχια και δόντια να κλείσει την αεροπορική ψαλίδα με την Ελλάδα, κάτι που είναι προαπαιτούμενο για οποιαδήποτε επιθετική ενέργεια σε βάρος της Ελλάδας.
Πέραν του παραπάνω θέματος, παρατηρούμε ότι η Τουρκία τρέχει να προλάβει πολλά εξοπλιστικά της προγράμματα να ολοκληρωθούν το 2023, έτος εκλογών αλλά και ορόσημο για την Τουρκία,αφού συμπληρώνονται 100 χρόνια από την ίδρυση της Τουρκικής Δημοκρατίας, αλλά και της Συνθήκης της Λωζάνης του 1923, την οποία επιθυμεί διακαώς να αναθεωρήσει σε βάρος της Ελλάδας ο Τούρκος Πρόεδρος.