"Η Τουρκία θα εκπαιδεύει Λίβυους πιλότους μαχητικών και θα διεξάγει κοινές περιπολίες στο Αιγαίο", είναι ο τίτλος άρθρου έγκριτου Διεθνούς ΜΜΕ του οποίου τα κυριότερα σημεία είναι τα ακόλουθα:
"Η τουρκική Πολεμική Αεροπορία (THK) θα εκπαιδεύσει Λιβύους πιλότους μαχητικών στο πλαίσιο νέας στρατιωτικής συμφωνίας που υπογράφηκε την Τρίτη στην Κωνσταντινούπολη.
Ο Τούρκος υπουργός Άμυνας Hulusi Akar συναντήθηκε με τον Abdul Hamid Dbeibeh, πρωθυπουργό και υπουργό Άμυνας της Κυβέρνησης Εθνικής Ενότητας (GNU) στην Τρίπολη, ο οποίος επισκέφθηκε την Τουρκία για την έκθεση SAHA EXPO Defense & Aerospace.
Σύμφωνα με τη συμφωνία που υπέγραψαν οι δύο, η Τουρκία θα συμβάλει στην αύξηση της αποτελεσματικότητας της Λιβυκής Πολεμικής Αεροπορίας.
Η εκπαίδευση των Λιβύων πιλότων μπορεί να θεωρηθεί ως το επόμενο βήμα, αφού η Τουρκία πούλησε πρόσφατα το Hürkuş (Free Bird), ένα διπλό διθέσιο, χαμηλών πτερύγων, μονοκινητήριο αεροσκάφος στροβιλοκινητήρα που αναπτύχθηκε από την Turkish Aerospace Industries (TAI) στη Λιβύη.
Το THK ανακοίνωσε τον Μάιο ότι το εκπαιδευτικό αεροσκάφος Hürkuş-B θα εξαχθεί στη Λιβύη και ότι η τελική σύμβαση υπεγράφη από τη Διοίκηση της Λιβυκής Αεροπορίας και την TAI.
Σύμφωνα με δημοσιεύματα στα τουρκικά μέσα ενημέρωσης, έξι από τα 14 εκπαιδευτικά αεροσκάφη του αποθέματος της TAI επρόκειτο να παραδοθούν στην τουρκική Πολεμική Αεροπορία και έξι στον Νίγηρα και τη Λιβύη.
Δεν είναι ακόμη σαφές πόσα ακριβώς αεροσκάφη θα σταλούν στη Λιβύη.
Η Λιβύη και η Τουρκία είναι στην πραγματικότητα δύο χώρες με πολύ διαφορετικά μαχητικά αεροσκάφη.
Ενώ η Τουρκία έχει αμερικανικής κατασκευής F-16 και F-4 στο απόθεμά της, η Λιβύη διαθέτει ρωσικά αεροσκάφη Mig και Su και δύο γαλλικά αεροσκάφη Mirage.
Ο απόστρατος Σμήναρχος και πιλότος της πολεμικής αεροπορίας, Yuksel Akkale, μιλώντας στο Nordic Monitor, είπε ότι πιστεύει ότι η διαφορά αυτή δεν θα δημιουργήσει μεγάλο πρόβλημα στη βασική εκπαίδευση πιλότων.
Σύμφωνα με τον Akkale, ένας πιλότος που αποκτά βασικές δεξιότητες λαμβάνει περαιτέρω εκπαίδευση στο αεροσκάφος που θα του ανατεθεί να πετάξει.
Για παράδειγμα, οι Τούρκοι πιλότοι που έχουν ολοκληρώσει την βασική πτητική εκπαίδευση λαμβάνουν επίσης εξάμηνη εκπαίδευση πολεμικής ετοιμότητας για τον τύπο αεροσκάφους στο οποίο θα υπηρετήσουν, λαμβάνοντας πιστοποίηση έτσι για αεροσκάφη όπως τα F-16, F-4 και A400M.
Το THK έχει εκπαιδεύσει στο παρελθόν πιλότους από την Αλβανία, το Καζακστάν, το Αζερμπαϊτζάν, τα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα, τη Σαουδική Αραβία, την Ιορδανία και τη Βοσνία.
Ο Akkale ισχυρίζεται ότι η συμφωνία με τη Λιβύη έχει περισσότερο πολιτικό νόημα παρά επιχειρησιακή αξία.
Απαντώντας στο ερώτημα εάν τουρκικά και λιβυκά αεροσκάφη μπορούν να συνεργαστούν στην ανατολική Μεσόγειο, σημειώνει ότι η Λιβύη δεν είναι σε θέση να περιπολεί την ανατολική Μεσόγειο με δικό της αεροσκάφος, ότι η απόσταση είναι πολύ μεγάλη και ότι απαιτεί πολύπλοκο σχεδιασμό, εμπειρία και ανεφοδιασμό στον αέρα.
Προτείνει όπως οι Τούρκοι και οι Λίβυοι πιλότοι είναι πιο πιθανό να διεξάγουν κοινές πτήσεις εκπαίδευσης και περιπολίας στον τουρκικό εναέριο χώρο.
Τον Ιούνιο, το Nordic Monitor ανέφερε ότι η τουρκική κυβέρνηση συνέχισε να διοχετεύει όπλα και υλικό στη Λιβύη σε κατάφωρη παραβίαση των ψηφισμάτων του Συμβουλίου Ασφαλείας των Ηνωμένων Εθνών που επέβαλαν κυρώσεις σε μεταφορές όπλων στην κατεστραμμένη από τον πόλεμο χώρα της Βόρειας Αφρικής.
Σε μια έκθεση που υποβλήθηκε στο Συμβούλιο Ασφαλείας στις 24 Μαΐου 2022, οι ερευνητές του ΟΗΕ κατέληξαν στο συμπέρασμα ότι η τουρκική κυβέρνηση συνέχιζε να παραβιάζει τις κυρώσεις του ΟΗΕ μεταφέροντας στρατιωτικά αντικείμενα και παρέχοντας θανατηφόρα εκπαίδευση σε λιβυκές φατρίες.
Ο ΟΗΕ εκτίμησε ότι το μεγαλύτερο μέρος της στρατιωτικής εκπαίδευσης που παρέχεται από την Τουρκία στην Κυβέρνηση Εθνικής Ενότητας εμπίπτει στο καθεστώς κυρώσεων και ως εκ τούτου παραβίασε το ψήφισμα του ΟΗΕ 1970 (2011).
Η εκπαίδευση μάχης, η εκπαίδευση ειδικών δυνάμεων και η εκπαίδευση ελεύθερων σκοπευτών απαγορεύονται από το Συμβούλιο Ασφαλείας του ΟΗΕ, υπογραμμίζεται στην έκθεση.
Σύμφωνα με δήλωση του τουρκικού υπουργείου Άμυνας στις 30 Νοεμβρίου 2021, ο τουρκικός στρατός είχε ολοκληρώσει την εκπαίδευση 6.799 Λίβυων στρατιωτών, με 974 να εξακολουθούν να εκπαιδεύονται.
Δεν είναι μυστικό ότι εκτός από την υποστήριξη της κυβέρνησης, η οποία είναι ιδεολογικά κοντά του, ο Ερντογάν είπε επανειλημμένα ότι οι πόροι πετρελαίου και φυσικού αερίου της Λιβύης ήταν σημαντικοί παράγοντες για το συμφέρον της Τουρκίας.
Μιλώντας σε κοινή συνέντευξη Τύπου το 2020, ο Ερντογάν αποκάλυψε το σχέδιό του για τα αποθέματα πετρελαίου της Λιβύης. «Στοχεύουμε να επεκτείνουμε τη συνεργασία μας, συμπεριλαμβανομένων των εργασιών εξερεύνησης και γεώτρησης για να αξιοποιήσουμε τους φυσικούς πόρους στο λιβυκό έδαφος», είχε πεί.
Η Τουρκία και το GNU υπέγραψαν τον Νοέμβριο του 2020 ένα σύμφωνο στρατιωτικής συνεργασίας μαζί με μια συμφωνία θαλάσσιας οριοθέτησης.
Η θαλάσσια συμφωνία, η οποία δεν αναγνωρίζεται από καμία μεσογειακή χώρα, καθορίζει την υφαλοκρηπίδα Τουρκίας-Λιβύης και την αποκλειστική οικονομική ζώνη (ΑΟΖ), ενώ η συμφωνία για την ασφάλεια επιτρέπει στην τουρκική κυβέρνηση να αναπτύξει τα στρατεύματά της στη Λιβύη."
Διαπιστώσεις-Συμπεράσματα
Από τα παραπάνω εξυφαίνεται η ύπουλη και άκρως επικίνδυνη για την Ελλάδα τακτική ,που σκοπεύει να ακολουθήσει η Τουρκία σε σχέση με την Λιβύη.
Η εκπαίδευση των Λίβυων πιλότων στα πλαίσια της αναβάθμισης των ικανοτήτων της πολεμικής αεροπορίας της χώρας τους με την Τουρκία που υπεγράφη πρόσφατα , αποτελεί μέρος της στρατιωτικής συνεργασίας των δύο χωρών.
Οι Τούρκοι για να επισφραγίσουν τη συμφωνία, πούλησαν πρόσφατα το Hürkuş (Free Bird), ένα διπλό διθέσιο, χαμηλών πτερύγων, μονοκινητήριο αεροσκάφος στροβιλοκινητήρα που αναπτύχθηκε από την Turkish Aerospace Industries (TAI) στη Λιβύη.
Την εκπαίδευσή τους οι Λίβυοι πιλότοι το πιθανότερο είναι να την διεξάγουν στον τουρκικό εναέριο χώρο, αφού σύμφωνα με Τούρκο απόστρατο Σμήναρχο, η Λιβύη δεν είναι σε θέση να περιπολεί την ανατολική Μεσόγειο με δικό της αεροσκάφος, αφού η απόσταση είναι πολύ μεγάλη και κάτι τέτοιο απαιτεί πολύπλοκο σχεδιασμό, εμπειρία και ανεφοδιασμό στον αέρα.
Η Τουρκία συνεπώς επαιδεύοντας τους Λίβυους πιλότους στον ΕΕΧ (Εθνικό Εναέριο Χώρο) της, ΕΙΝΑΙ ΒΕΒΑΙΟ ,ότι θα τους στείλει να πετάξουν στο Αιγαίο, σε απόσταση πέραν των 6νμ από τα νησιά μας, προβαίνοντας έτσι σε παραβίαση του Ελληνικού Εναερίου χώρου μας που είναι 10νμ.
Με αυτόν τον τρόπο θα αναγκάσει την πολεμική μας Αεροπορία να αναχαιτίζει Λίβυους πιλότους στο Αιγαίο, βαρύνοντας έτσι το κλίμα των σχέσεων Ελλάδας-Λιβύης, με απώτερο σκοπό αρχικά να ωθήσει όλες τις πολιτικές δυνάμεις της Λιβύης κατά της Ελλάδας και στη συνέχεια να γίνει αποδεκτό το παράνομο τουρκολυβυκό μνημόνιο Ερντογάν-Σάρατ και η συμφωνία Ντμπέϊμπα-Τσαβούσογλου, από όλες τις Λιβυκές πολιτικές δυνάμεις.
Έτσι ανεξαρτήτως εκλογικού αποτελέσματος στη Λιβύη, όταν γίνουν οι εκλογές σε αυτήν, η Τουρκία θα έχει πετύχει την αποδοχή και εφαρμογή των προβλέψεων των παραπάνω συμφωνιών, οπότε και θα δώσει νομιμοφάνεια στην κλοπή της Ελληνικής ΑΟΖ νοτίως της Κρήτης.
Τέλος η Τουρκία προσβλέπει σταδιακά στην αναπλήρωση αριθμητικά των Τούρκων πιλότων που της λείπουν μέσω των Λίβυων που θα εκπαιδεύσει, ενώ παράλληλα θα έχει βρεί μέσω της Λιβύης, ως προστάτιδα δύναμη αυτής, νέα πηγή μισθοφόρων, πρόθυμων να πολεμήσουν κατά της "εχθρικής" Ελλάδας.