Εντύπωση προκαλεί η βεβαίωση από το τουρκικό star ότι, τα «κρατικά μυστικά» για τις γεωτρήσεις είναι υπό προστασία. Και αυτό γιατί πρώτη φορά τουρκικά μέσα ενημέρωσης, ασχολούνται με ένα τέτοιο θέμα και έχουν την ανάγκη να βεβαιώσουν για κάτι τέτοιο.
«Παραγωγή Τούρκων μηχανικών, το «Explorer 3» είναι ο κορυφαίος παράγοντας στις δραστηριότητες γεώτρησης της Τουρκίας. Δεδομένου ότι όλες οι πληροφορίες που λαμβάνονται ελέγχονται μέσω εγχώριου και εθνικού λογισμικού, δεν υπάρχει πιθανότητα διαρροής «κρατικών μυστικών». Συνεχίζονται οι διαπραγματεύσεις με φιλικές και αδελφικές χώρες για το Kaşif, το οποίο έχει πολύ υψηλές εξαγωγικές δυνατότητες», αναφέρει το star και συνεχίζει:
«Στις δραστηριότητες γεώτρησης, το χέρι και το μάτι της Τουρκίας στις θάλασσες, μπορούν να εργαστούν 24 ώρες την ημέρα σε βάθος 3.000 μέτρων. Το τρίτο από τα μη επανδρωμένα υποβρύχια οχήματα, το Kaşif, εκπλήρωσε επίσης κρίσιμα καθήκοντα στις εργασίες των πλοίων γεώτρησης Fatih και Kanuni. Θα φύγει σήμερα για να ξεκινήσει το καθήκον του στο Abdulhamid Han».
Σύμφωνα με ένα άλλο μέσο το TRT Haber, χάρη στο λογισμικό Explorer-3 National, δεν επηρεάζεται από εμπάργκο και μπορεί να έχει πρόσβαση στις πιο ευαίσθητες πληροφορίες των δραστηριοτήτων γεώτρησης. Το γεγονός ότι είναι εντελώς εγχώριο και εθνικό, εμποδίζει κρίσιμες πληροφορίες να πέσουν στα χέρια άλλων χωρών. Για το λόγο αυτό, το Kaşif διασφαλίζει ότι οι πληροφορίες και οι εικόνες, που ίσως είναι «κρατικά μυστικά», παραμένουν «μέσα» στις γεωτρήσεις της Τουρκίας.
Ο Can Emre Maintenance, Γενικός Διευθυντής της Armelsan, εξήγησε τα πλεονεκτήματα του ελέγχου του Kaşif μέσω εγχώριου και εθνικού λογισμικού:
«Εδώ, αυξάνουμε την εντοπιότητα κάθε προϊόντος. Βασικά, το μέρος στο οποίο επικεντρωθήκαμε ήταν ο εγκέφαλος της επιχείρησης. Με άλλα λόγια, όλες οι ηλεκτρονικές κάρτες και το λογισμικό στο υποβρύχιο ρομπότ, αναπτύχθηκαν σε τοπικό και εθνικό επίπεδο. Δεδομένου ότι, όλες οι πληροφορίες που ελήφθησαν ελέγχονται μέσω εγχώριου και εθνικού λογισμικού, δεν υπάρχει δυνατότητα διαρροής με κανέναν τρόπο. Είναι πλήρως υπό τον έλεγχο της χώρας μας. Υπάρχουν πάνω από 1 εκατομμύριο γραμμές πηγαίου κώδικα εδώ στο σύστημα».
Τόνισε δε, ότι η συντήρηση είναι το πιο σημαντικό καθήκον του Explorer για να διασφαλίζει την ασφάλεια, εξηγώντας πως το ρομπότ εκτελεί τις δραστηριότητες απεικόνισης που απαιτούνται από την πλατφόρμα υποβρύχιας γεώτρησης. Μεταδίδει τις πληροφορίες ζωντανά στον πύργο.
«Εκτός από αυτό, το υποβρύχιο ρομπότ Kaşif εκτελεί δραστηριότητες όπως κοπή, κούρεμα, καθαρισμός φρεατίου και αντικατάσταση φλάντζας. Μία από τις πιο κρίσιμες εργασίες είναι η γεώτρηση του πηγαδιού από κάτω. Υπάρχει ένα αντιεκρηκτικό σύστημα που ονομάζεται 'bio-p'. Σε αυτές τις καταστάσεις έκτακτης ανάγκης, όταν συμβαίνει ένα ατύχημα, το τελευταίο σύστημα που το κλείνει και διασφαλίζει την ασφάλεια είναι το υποβρύχιο ρομπότ μας, Κασίφ», αναφέρει.
Ο Γενικός Διευθυντής Συντήρησης της Armelsan τόνισε ότι το Kaşif ανέλαβε σημαντικά καθήκοντα όχι μόνο σε ερευνητικές μελέτες, αλλά και μετά την απελευθέρωση του αερίου:
«Τα rovs, εκτελούν διαφορετικές λειτουργίες σε κάθε πλοίο σε όλες τις δραστηριότητες, που εκτελούνται εδώ κάτω από το νερό. Για παράδειγμα, ενώ τοποθετείται ο σωλήνας, ο έλεγχος του σωλήνα τοποθετείται σωστά από τα rovs. Εάν υπάρχει δουλειά που πρέπει να γίνει γύρω από αυτό γίνεται από υποβρύχια ρομπότ. Αφού φτάσει το αέριο στη χώρα μας, στη συνέχεια, αυτοί οι αγωγοί θα ελέγχονται τακτικά και θα επισκευάζονται σε περίπτωση ρωγμών κλπ. από υποβρύχια ρομπότ», αναφέρει.
Τέλος διαβεβαίωσε ότι, ο εθνικός συντελεστής αυξήθηκε σε κάθε παραγωγή του Kaşif, το οποίο έχει ισχυρή προωστική ισχύ. Οι εργασίες παραγωγής του τέταρτου «Εξερευνητή» συνεχίζονται.