Σύμφωνα με ανακοίνωση από το γραφείο Επικοινωνίας και Ενημέρωσης του Υπουργείου Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, επανέρχονται σε πλήρη επιχειρησιακή ετοιμότητα τα έξι ελικόπτερα και τα επτά αεροσκάφη του ΛΣ-ΕΛ.ΑΚΤ. Αυτή έχει ως ακολούθως:
"Μετά από συντονισμένες και συστηματικές προσπάθειες, που ξεκίνησαν τον Απρίλιο του 2020, με απόφαση του Υπουργού Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής Γιάννη Πλακιωτάκη, ολοκληρώνεται η αποκατάσταση της επιχειρησιακής ετοιμότητας των επτά αεροσκαφών και των έξι ελικοπτέρων του Λιμενικού Σώματος – Ελληνικής Ακτοφυλακής, τα οποία τα προηγούμενα χρόνια βρέθηκαν σε σχεδόν πλήρη αδυναμία επιχειρησιακής εκμετάλλευσης, από το νατοϊκό Οργανισμό NSPA (NATO Support and Procurement Agency).
Στο πλαίσιο αυτό, κατά τα έτη 2020-2021 υλοποιήθηκε η προμήθεια και παραλήφθηκαν υλικά, ανταλλακτικά και αναλώσιμα απευθείας από την NSPA συνολικής αξίας περίπου 500.000,00 Ευρώ.
Επίσης, για να εξασφαλιστεί η αδιάλειπτη και ολοκληρωμένη τεχνική και εφοδιαστική υποστήριξη της Υπηρεσίας Εναέριων Μέσων του ΛΣ-ΕΛΑΚΤ, σε βάθος χρόνου (3+2 έτη), η NSPA προέβη σε διενέργεια διαγωνισμού για την ανάδειξη αναδόχων για την παροχή υπηρεσιών συντήρησης των εναερίων μέσων.
Ο κ. Πλακιωτάκης αποδέχτηκε την οικονομική προσφορά της NSPA για την παροχή ολοκληρωμένης τεχνικής και εφοδιαστικής υποστήριξης των έξι ελικοπτέρων του ΛΣ-ΕΛΑΚΤ, για χρονικό διάστημα τριών (03) ετών με δικαίωμα παράτασης μέχρι δύο (02) επιπλέον έτη και στις 18 Αυγούστου η NSPA κατακύρωσε τα αποτελέσματα της διαγωνιστικής διαδικασίας, ενώ, εντός των αμέσως επόμενων ημερών, υπογράφεται η σύμβαση με το ανάδοχο.
Αντίστοιχη διαδικασία εξελίσσεται και για τα επτά αεροσκάφη με χρονικό ορίζοντα υλοποίησης τον Οκτώβριο 2022.
Ο Υπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής Γιάννης Πλακιωτάκης τόνισε:
«Το Λιμενικό Σώμα βρίσκεται καθημερινά στην πρώτη γραμμή για την αντιμετώπιση των παράνομων μεταναστευτικών ροών σε κάθε γωνιά των ελληνικών θαλασσών.
Στον αγώνα αυτό ιδιαιτέρως σημαντικός είναι ο ρόλος των επιχειρησιακών μέσων, πολύ περισσότερο των εναέριων, που παρέχουν σαφές πλεονέκτημα στην επιτήρηση του θαλάσσιου επιχειρησιακού πεδίου.
Από την πρώτη στιγμή της ανάληψης των καθηκόντων μου, έδωσα εντολή να τερματισθεί η εικόνα της επιχειρησιακής απραξίας του συνόλου σχεδόν των εναέριων μέσων του ΛΣ-ΕΛ.ΑΚΤ.
Θέσαμε υγιείς βάσεις για να αντιστρέψουμε τη ζοφερή εικόνα ετών και σήμερα βρίσκομαι στην πολύ ευχάριστη θέση να ανακοινώσω ότι με την υπογραφή των συμβάσεων τεχνικής και εφοδιαστικής υποστήριξης των αεροσκαφών και των ελικοπτέρων, πολύ σύντομα, τα εναέρια μέσα θα είναι και πάλι έτοιμα να επιχειρήσουν, συμβάλλοντας στην προστασία των θαλάσσιων συνόρων της πατρίδας μας και στον αγώνα για την καταπολέμηση κάθε παράνομης δράσης στις θάλασσές μας».
Ποια είναι τα εναέρια επιχειρησιακά μέσα ΛΣ-ΕΛΑΚΤ
Η Υπηρεσία Εναερίων Μέσων ΛΣ-ΕΛΑΚΤ αποτελείται από τη Μοίρα Αεροπλάνων ΛΣ (ΜΑΛΣ) η οποία διαθέτει επτά (7) αεροπλάνα, και από τη Μοίρα Ελικοπτέρων (ΜΕΛΣ) η οποία διαθέτει έξι (6) ελικόπτερα, των ακόλουθων τύπων:
ΜΑΛΣ: Δύο (2) μονοκινητήρια αεροπλάνα τύπου Cessna 172-RG, δύο (2) μονοκινητήρια τύπου Socata TB-20 Trinidad και τρία (3) δικινητήρια Reims Cessna F-406 Caravan IΙI.
ΜΕΛΣ: Έξι (6) ελικόπτερα τύπου Eurocopter AS365 N3 Aegean Dauphin.
Σημαντικό μέρος των παραπάνω θα διατεθεί στην 8η Περιφερειακή Διοίκηση ΛΣ - ΕΛ.ΑΚΤ με έδρα τη Ρόδο και περιοχή δικαιοδοσίας αυτήν των Λιμενικών Αρχών που λειτουργούν στις Περιφερειακές Ενότητες Καλύμνου, Καρπάθου, Κω και Ρόδου, καθώς και στην 9η Περιφερειακή Διοίκηση ΛΣ - ΕΛ.ΑΚΤ με έδρα τη Μυτιλήνη και περιοχή δικαιοδοσίας αυτήν των Λιμενικών Αρχών που λειτουργούν στις Περιφερειακές Ενότητες Λέσβου, Λήμνου, Χίου, Σάμου και Ικαρίας
Η τουρκική Διοίκηση Ασφαλείας ακτών
Οι τομείς των αρμοδιοτήτων της τουρκικής Διοίκησης ασφαλείας ακτών είναι πολλοί με σπουδαιότερους αυτούς της παράνομης μετανάστευσης, της έρευνας-διάσωσης και της διαφύλαξης και παροχής ασφαλείας στις ακτές τα τουρκικά χωρικά ύδατα και την ΑΟΖ.
Η Τουρκία έχει ορίσει αυθαίρετα και παράνομα ως περιοχή ευθύνης της Διοίκησης ασφαλείας ακτών της το μισό Αιγαίο και τη μισή ΝΑ Μεσόγειο.
Συγκεκριμένα η όριος γραμμή ευθύνης της σε σχέση με την Ελλάδα ξεκινάει από το Δέλτα του έβρου ποταμού, διέρχεται μεταξύ Ν.Θάσου και Ν.Σαμοθράκης, μεταξύ Ν.Λήμνου και Αγίου όρους, εφάπτεται σχεδόν με τις ανατολικές ακτές της Σκύρου, της Μυκόνου, της Αστυπάλαιας, μεταξύ Ν.Καρπάθου και Ν. Ρόδου, στέφεται στη συνέχεια ανατολικά μέχρι Ν. Κύπρο στα κατεχόμενα, για να καταλήξει μέσω Αμμοχώστου στην Αλεξανδρέττα.
Ειδικότερα και αυτό ίσως είναι "προφητικό" για τις περαιτέρω εξελίξεις αναφορικά με τη διευθέτηση της ΑΟΖ μεταξύ Ελλάδας-Τουρκίας και Κύπρου, η περιοχή ευθύνης της Διοίκησης ασφαλείας ακτών της Τουρκίας, περιλαμβάνει τη θαλάσσια περιοχή ΝΑ της Ν. Ρόδου και ανατολικά της Ν. Καρπάθου και στη συνέχεια συνεχίζει έως τα κατεχόμενα της Ν. Κύπρου ακολουθώντας παράλληλη πορεία με τις τουρκικές ακτές.
Για την εκπλήρωση της αποστολής της έχει στη διάθεσή της κορβέτες, πλοία πολλαπλών αποστολών, σκάφη διαφόρων τύπων, ελικόπτερα, αεροσκάφη, UAV και κινητά ραντάρ.
Το προσωπικό της είναι 6500 συνολικά (επαγγελματικό στρατιωτικό προσωπικό-προσωπικό θητείας-πολιτικό προσωπικό).
Περιλαμβάνει 7 Διοικήσεις οι οποίες είναι:
1 Διοίκηση περιοχής Μαύρης θάλασσας με έδρα τη Σαμψούντα
2.Διοίκηση περιοχής Μαρμαρά και Στενών Ελλησπόντου με έδρα την Κω/πολη και με νότιο όριο τον Άγιο Ευστράτιο
3. Διοίκηση περιοχής Αιγαίου θαλάσσης με έδρα τη Σμύρνη και περιοχή ευθύνης, βορείως Ν. Λέσβου και νοτίως Αγίου Ευστρατίου, Δυτικά τις ανατολικές ακτές Ν.Σκύρου, Ν. Μυκόνου, Ν. Αστυπάλαιας, μεταξύ Ν.Ρόδου και Ν.Καρπάθου και Ανατολικά γραμμή μεταξύ Φετχιγιέ και Ν.Ρώ
4.Διοίκηση περιοχής Μεσογείου θαλάσσης με έδρα τη Μερσίνα και περιοχή ευθύνης από Ν.Ρώ και ανατολικότερα
5 Διοίκηση εκπαιδεύσεως με έδρα την Αττάλεια
6 Διοίκηση κέντρου ανεφοδιασμού με έδρα την Κων/πολη
7. Διοίκηση Αεροπορίας ασφαλείας ακτών με έδρα τη Σμύρνη
Η περιγραφή που έκανα είναι λεπτομερειακή και καταδεικνύει ότι αναφορικά με το Σύμπλεγμα του Καστελορίζου (με κυριότερα νησιά τη Ρώ, Καστελόριζο, Μεγίστη) είναι υπεύθυνη η Διοίκηση περιοχής Μεσογείου θαλάσσης, ενώ για τη θαλάσσια περιοχή Ανατολικά και νότια της Ρόδου η Διοίκηση περιοχής Αιγαίου.
Συνεπώς η θαλάσσια περιοχή μεταξύ Ν. Ρόδου και Συμπλέγματος Καστελορίζου είναι ιδιαίτερα "φορτωμένη" από πλευράς μέσων της Τουρκικής Διοίκησης Ασφάλειας ακτών.
Τέλος στην περιοχή του Αιγαίου βρίσκονται το Συγκρότημα Αεροπορίας Ασφαλείας ακτών της Αττάλειας, 3 ομάδες ειδικών επιχειρήσεων ακτών (Κων/πολης, Σμύρνης, Μερσίνας) και 8 Συγκροτήματα (Κων/πολης, Bursa,Canakkale,Αϊβαλί, Σμύρνης, Mugla, Antalya, Μερσίνας).
Διαπιστώσεις-Συμπεράσματα
Από τα παραπάνω διαφαίνεται ότι το Λιμενικό Σώμα με την λειτουργία των πτητικών μέσων που προαναφέραμε, θα αποκτήσει λίαν επιπρόσθετες δυνατότητες στην προστασία των θαλάσσιων συνόρων της πατρίδας μας και στον αγώνα για την καταπολέμηση κάθε παράνομης δράσης στις θάλασσές μας, έρευνα και διάσωση
Έχοντας απέναντί μας μια άκρως επιθετική Τουρκία, η οποία εργαλειοποιεί το μεταναστευτικό, με τις καραβιές μεταναστών να αποστέλλονται από τα μικρασιατικά παράλια στα νησιά μας στο Αιγαίο υπό την προστασία και καθοδήγηση της Τουρκικής ακτοφυλακής, είναι επιτακτική η περαιτέρω αναβάθμιση των δυνατοτήτων του Λιμενικού μας
Κλείνω τέλος ότι θα πρέπει το Λιμενικό Σώμα να ενισχυθεί ακόμη περισσότερο με πλωτά μέσα, με ελικόπτερα, αεροσκάφη αλλά και UAV, αφού απέναντί της έχει να αντιμετωπίσει την Τουρκία, η οποία θέλει να έχει περιοχή δικαιοδοσίας της για έρευνα και διάσωση το μισό Αιγαίο, από τον 25ο μεσημβρινό και ανατολικότερα, διχοτομώντας το.