Από όλες τις αεροπορικές συνεργασίες που συζητούνται επί του παρόντος μεταξύ Ουκρανίας και Τουρκίας, η πιο συναρπαστική είναι αναμφισβήτητα η προοπτική ολοκλήρωσης του δεύτερου An-225 Mriya, του μεγαλύτερου αεροπλάνου φορτίου στον κόσμο.
Το ενδιαφέρον της Τουρκίας για το An-225 ήρθε για πρώτη φορά στο προσκήνιο τον Οκτώβριο του 2020, όταν ο Πρόεδρος Ερντογάν είχε την ιδέα να ολοκληρώσει το αεροπλάνο κατά την επίσκεψη του Ουκρανού Προέδρου Ζελένσκι στην Άγκυρα. Αν και λίγα έχουν ακουστεί για το σχέδιο έκτοτε, η συμμετοχή της Τουρκίας θα μπορούσε να σημαίνει μια σημαντική ανακάλυψη στα κίνητρα και τη χρηματοδότηση, για να ολοκληρωθεί τελικά και να τεθεί σε λειτουργία το δεύτερο An-225.
Η ιδέα της ολοκλήρωσης του δεύτερου An-225 με τη βοήθεια ενός ξένου εταίρου, ήρθε για πρώτη φορά στο προσκήνιο το 2011, όταν η Κίνα εξέφρασε ενδιαφέρον να κάνει το αεροσκάφος πλατφόρμα για την εκτόξευση εμπορικών δορυφόρων σε τροχιά. Η πρώτη φάση του έργου αφορούσε την ολοκλήρωση του δεύτερου κύτους, το οποίο αυτή τη στιγμή είναι αποθηκευμένο στην Ουκρανία στις εγκαταστάσεις Antonov έξω από το Κίεβο, ενώ η δεύτερη φάση αφορούσε την επανέναρξη της παραγωγής του An-225 στη Κίνα. Το υψηλό κόστος έχει ματαιώσει αυτά τα φιλόδοξα σχέδια και το έργο φαίνεται τώρα να έχει εγκαταλειφθεί αθόρυβα.
Το 2021 ανακοινώθηκε ότι η UkrOboronProm (η μητρική εταιρεία του Antonov), εξακολουθούσε να αναζητά έναν ξένο επενδυτή για να βοηθήσει στην έναρξη του έργου. Ο Yuriy Husyev, Διευθύνων Σύμβουλος της UkrOboronProm, δήλωσε ότι η Ουκρανία «έρχεται σε επαφή με διάφορες χώρες σχετικά με την ανάπτυξη του στόλου των αεροσκαφών».
Δεν είναι μυστικό, ότι η Τουρκία είναι μία από τις χώρες που ενδιαφέρονται για την περαιτέρω ανάπτυξη ορισμένων σχεδίων ουκρανικών αεροσκαφών και μέχρι στιγμής, η Τουρκία έχει δείξει ανοιχτά ενδιαφέρον για δύο αεροσκάφη Antonov: τα στρατιωτικά μεταφορικά αεροσκάφη An-178 και An-188.
Το μοναδικό An-225 που ολοκληρώθηκε βρισκόταν στην Ουκρανία την εποχή της κατάρρευσης της Σοβιετικής Ένωσης το 1991, περιλαμβάνοντας έτσι τη δικαιοδοσία της νεοσύστατης ανεξάρτητης δημοκρατίας. Ωστόσο, το αεροσκάφος θα έχανε το σκοπό του να μεταφέρει το διαστημικό λεωφορείο Buran, με την ακύρωση του (τώρα ρωσικού) διαστημικού προγράμματος Buran το 1993. Το 1994, το An-225 τοποθετήθηκε σε μακροχρόνια αποθήκευση στο εργοστάσιο αεροσκαφών Antonov στο Κίεβο και οι εργασίες για τη δεύτερη άτρακτο An-225 σταμάτησαν.
Το 2016, η China Aerospace Industry Corporation φέρεται να ήταν έτοιμη να καλύψει αυτά τα έξοδα, πριν χάσει αργότερα το ενδιαφέρον της. Η Κίνα απολαμβάνει εδώ και καιρό τους καρπούς της αεροπορικής βιομηχανίας της Ουκρανίας. Στη δεκαετία του 1990, η Ουκρανία πούλησε δύο Su-33 και ένα αεροσκάφος με βάση το αεροσκάφος Su-25 UTG στην Κίνα, μια λεπτομερής μελέτη των οποίων θα είχε ως αποτέλεσμα το μαχητικό αεροσκάφος J-15.
Πιο πρόσφατα, η Κίνα προσπάθησε να γίνει πλειοψηφικός μέτοχος της Motor Sich - ενός από τους μεγαλύτερους κατασκευαστές κινητήρων αεροσκαφών και ελικοπτέρων στον κόσμο - αλλά η εξαγορά τελικά ματαιώθηκε, μετά από πίεση από τις Ηνωμένες Πολιτείες.
Ενώ η ολοκλήρωση του δεύτερου An-225 θα ωφελήσει αναμφίβολα τη διεθνή μεταφορά τεράστιων φορτίων, το κόστος ολοκλήρωσης του αεροσκάφους των 300 εκατομμυρίων δολαρίων, μπορεί να σημαίνει ότι δεν θα είναι ποτέ πραγματικά κερδοφόρο.
Αυτό είπε ο σημερινός διευθύνων σύμβουλος της Antonov, Oleksandr Donets, το 2019, «Αυτό είναι ένα πολύ ακριβό έργο. Το κόστος των εργασιών σχεδιασμού και μηχανικής, με την αγορά νέου εξοπλισμού και την πιστοποίηση του αεροσκάφους, θα φτάσει τα εκατοντάδες εκατομμύρια δολάρια. Ένα τέτοιο έργο θα μπορούσε να είναι αποτελεσματικό στο διαστημικό πρόγραμμα, αλλά όχι στις εμπορικές αεροπορικές μεταφορές».
Αυτό εγείρει το ερώτημα, γιατί η Τουρκία ενδιαφέρεται να ολοκληρώσει το δεύτερο An-225. Αντί να χρησιμοποιεί το αεροσκάφος ως εμπορικό περιουσιακό στοιχείο μόνο για επιπλέον κέρδος, η Τουρκία (ίσως συνάπτοντας μια επιχειρηματική συνεργασία με τον Antonov) μπορεί να χρησιμοποιήσει το αεροσκάφος, ως σύμβολο κατάστασης που συμβολίζει τη δύναμη και το κύρος της Τουρκίας και προσωπικά του Ερντογάν στο εσωτερικό και στο εξωτερικό.
Με το αυξανόμενο πολιτικό της βάρος και τον διεκδικητικό διεθνή ρόλο της, η Τουρκία προσπαθεί να αναδειχθεί σε ολοένα και πιο σημαντικό παράγοντα στην παγκόσμια πολιτική.
Σύμφωνα με το oryxspioenkoptr, «το An-225 μπορεί να παραδώσει τεράστια αντικείμενα, ανθρωπιστική βοήθεια και άλλα φορτία σε όλο τον κόσμο, επιβεβαιώνοντας τον ρόλο της Τουρκίας ως ανερχόμενης δύναμης σε αυτή τη διαδικασία».
Το υψηλό κόστος που συνόδευε ένα αεροσκάφος μεγέθους An-225 αποθάρρυνε, την Ουκρανία από το να ολοκληρώσει το δεύτερο Mriya. Η επένδυση κεφαλαίων από την Κίνα, φαίνεται απίθανη μετά το περιστατικό Motor Sich και θα χρειαστεί να αναζητηθεί άλλος συνεργάτης για να τελειώσει το αεροπλάνο. Εδώ μπορεί να παίζει ρόλο η Τουρκία.
«Η Τουρκία είναι μια ανερχόμενη δύναμη στη διεθνή πολιτική και έχει αποδεδειγμένο ιστορικό στην αντιμετώπιση δύσκολων έργων», αναφέρει το oryxspioenkoptr.
Το αν τα οφέλη από τη χρήση του An-225 θα υπερβούν τελικά το κόστος της επιστροφής του αεροσκάφους στην ενεργό υπηρεσία, μένει να φανεί από την τουρκική κυβέρνηση. Ίσως τότε, το An-225 μπορεί να αναλάβει το ρόλο ενός πρεσβευτή και ενός συμβόλου για να δείξει τη δύναμη του Ερντογάν, παίρνοντας τα ίδια χρώματα με το προεδρικό αεροπλάνο της Τουρκίας.