Το σχέδιο της Σιδηροδρομικής Εγνατίας, που θα συνδέσει σταδιακά πολλά λιμάνια μας με τις πόλεις Μπουργκάς και Βάρνα στο βουλγαρικό έδαφος, τέθηκε σε ισχύ αλλάζοντας την εικόνα της περιοχής.
Όπως έγινε γνωστό ξεκίνησε ο διαγωνισμός για έξι σιδηροδρομικά έργα 4 δισ. ευρώ από το υπουργείο Μεταφορών σε συνεργασία με την ΕΡΓΟΣΕ.
Σύμφωνα με τη σχετική ανακοίνωση του υπουργείου, τα έργα αυτά συνδέουν μεγάλα λιμάνια της Ελλάδας (Θεσσαλονίκη, Πάτρα, Αλεξανδρούπολη, Λαύριο και Ραφήνα) με το σιδηροδρομικό δίκτυο.
Αλλάζει ο όχι μόνο ο χάρτης των μεταφορών στην Ελλάδα, αλλά η χώρα μας γίνεται πλέον μια τεράστιας σημασίας στρατηγική βάση για την μεταφορά εμπορευμάτων, οπλικών συστημάτων, στρατιωτών των ΗΠΑ, και πολλά άλλα προς την Α.Ευρώπη, παρακάμπτοντας τα Στενά του Βοσπόρου, και αυτό έχει πραγματικά σημαίνουσα σημασία.
Πρόκειται για τα προγράμματα:
1. ναβάθμιση υφιστάμενης με διπλασιασμό και εγκατάσταση σηματοδότησης- ETCS και ηλεκτροκίνησης της σιδηροδρομικής γραμμής στο τμήμα Αλεξανδρούπολη – Ορμένιο με προϋπολογισμό 1,07 δισ. ευρώ
2. Κατασκευή νέας σιδηροδρομικής γραμμής Θεσσαλονίκη – Τοξότες με προϋπολογισμό 1,68 δισ. ευρώ
3. Σιδηροδρομική σύνδεση του 6ου προβλήτα λιμένα Θεσσαλονίκης & κατασκευή προαστιακού Δυτικής Θεσσαλονίκης με προϋπολογισμό 53,4 εκατ. ευρώ
4. Κατασκευή νέας προαστιακής σιδηροδρομικής γραμμής στο τμήμα από τον κόμβο Κορωπίου έως το Λαύριο και τον λιμένα Λαυρίου με προϋπολογισμό 390,5 εκατ. ευρώ
5. Κατασκευή νέας προαστιακής σιδηροδρομικής γραμμής για τη σύνδεση της Ραφήνας και του λιμένα Ραφήνας με το υφιστάμενο σιδηροδρομικό δίκτυο με προϋπολογισμό 308,6 εκατ. ευρώ
6. Ολοκλήρωση της νέας διπλής σιδηροδρομικής γραμμής Κιάτο – Πάτρα στο τμήμα Ρίο – νέος λιμένας Πατρών με προϋπολογισμό 476,5 εκατ. ευρώ
7. Όλα τα έργα θα δημοπρατηθούν με το σύνολο των υποέργων τους (υποδομή, επιδομή, ηλεκτροκίνηση και συστήματα), ώστε με την παράδοση τους προς χρήση να είναι άμεσα λειτουργικά.
Δεν πρόκειται απλώς για ένα ένα μεγάλο σιδηροδρομικό έργο της νέας γραμμής, αλλά για ένα τεράστιο γεωπολιτικό σχέδιο της Δύσης για παράκαμψη των Στενών και της κηδεμονίας της Τουρκίας σε αυτά.
Η χάραξη της σιδηροδρομικής Εγνατίας ακολουθεί το οδικό έργο της Εγνατίας οδού που περικάμπτει τα περιβόητα Στενά, στα οποία η Τουρκία έχει ανακοινώσει τη δημιουργία νέας Διώρυγας.
Μιλάμε για την κατασκευή νέας γραμμής υψηλών ταχυτήτων με ηλεκτροκίνηση που θα έχει μήκος 173,7χλμ, ενώ οι ταχύτητες που θα αναπτύσσονται θα είναι κατά τόπους 160-200 χλμ/ώρα.
Αξιολογώντας τα σχέδια αυτά η τουρκική ισλαμική ελίτ στην Άγκυρα, εδώ και κάποιο διάστημα, είχε ξεκινήσει ένα αδυσώπητο σχέδιο με στόχο τη Δυτική Θράκη μας και όχι τυχαία, αλλά η παρουσία των Αμερικανών σε Αλεξανδρούπολη και Ξάνθη, σίγουρα τους “έκοψε τον βήχα”, άγνωστο όμως για πόσο διάστημα.
Μετά την επικράτηση του Αζερμπαϊτζάν απέναντι στην πολύπαθη Αρμενία στο Αρτσάχ, αυτές οι "ορέξεις" της Άγκυρας για τη διχοτόμηση της Θράκης, πολλαπλασιάστηκαν, περνώντας πλέον σε ευθείες απειλές, συνεχίζοντας την προκλητική της ρητορική περί "τουρκικής μειονότητας".
Ουσιαστικά οι Τούρκοι θέλουν να ελέγξουν με κάποιον τρόπο μέρος της περιοχής της Δ.Θράκης, να ακυρώσουν αν μπορούν (που δεν μπορούν) τη σιδηροδρομική Εγνατία, τόσο από την ελληνική όσο και από την βουλγαρική πλευρά και γενικά να “βάλουν πόδι” στην περιοχή την οποία ο Ερντογάν θεωρεί “σύνορα της καρδιάς”.
Η Άγκυρα, τρέμει κυριολεκτικά αυτά τα σχέδια διότι θα χάσει πολλά χρήματα από την θαλάσσια δίοδο του Βοσπόρου, ενώ το λιμάνι της Αλεξανδρούπολης θα αναβαθμιστεί θεαματικά αφού θα διέρχεται τεράστιος όγκος εμπορευμάτων.
Το επόμενο διάστημα θεωρείται κρίσιμο διότι η Άγκυρα θα προκαλέσει πιθανόν και στη Δ.Θράκη εκτός από το Αιγαίο και την Α. Μεσόγειο, θέλοντας να τα σχέδια που θα αναβαθμίσουν την χώρα μας στα μάτια της Δύσης μετά από 10 χρόνια απραξίας.