Αφού δοκίμασαν τις παραβιάσεις, τις αερομαχίες, τις υπερπτήσεις και την εργαλειοποίηση του πόνου μεταναστών και προσφύγων, οι Τούρκοι φαίνεται πως πήραν απόφαση να χρησιμοποιήσουν και το «όπλο» των ψυχολογικών επιχειρήσεων στο Αιγαίο.
Σε αυτό το πλαίσιο δέσμευσαν δύο περιοχές ανατολικά της Λέσβου, μέσα στον δικό τους εναέριο χώρο, αλλά σε πολύ μικρή απόσταση από τις ανατολικές ακτές του ακριτικού ελληνικού νησιού για υπερηχητικές πτήσεις.
Όπως εξήγησαν στο Πενταπόσταγμα Έλληνες χειριστές, κάθε φορά που ένα τουρκικό μαχητικό θα σπάει το φράγμα του ήχου την στιγμή που το ρύγχος του θα κοιτά προς το ελληνικό νησί, ο κρότος θα φτάνει μέχρι τα παράλια της Λέσβου.
Μέχρι παραμονές Χριστουγέννων
Αυτό σημαίνει πως από τις 22 Νοεμβρίου και μέχρι και τις 22 Δεκεμβρίου, δηλαδή για ένα ολόκληρο μήνα, οι Τούρκοι πιλότοι μην μπορώντας όπως όλα δείχνουν να αντιμετωπίσουν τους Έλληνες, θα προβούν σε μια ξεκάθαρα ψυχολογική επιχείρηση που ενδέχεται να αναστατώσει την καθημερινότητα των κατοίκων ειδικά της Μυτιλήνης που είναι από τα πλησιέστερα αστικά κέντρα στις περιοχές τις οποίες έχουν δεσμεύσει οι Τούρκοι.
Ως προς την ΝΟΤΑΜ, η οποία πιστοποιεί την δέσμευση των περιοχών με αυτή την δραστηριότητα είναι η Α6607/21 και αναφέρει χαρακτηριστικά πως «ηπερηχητικές πτήσεις εμπειρίας θα λάβουν μέρος στην τερματική περιοχή Σμύρνης». (Βλέπε τέλος του άρθρου)
Προφανώς οι Τούρκοι θυμούνται ακόμα όταν δύο ελληνικά μαχητικά είχαν κάνει πλούσιους τους τζαμάδες της Σμύρνης το 1987...
Hταν ανήμερα της Εθνικής επετείου της 25ης Mαρτίου, όταν εν μέσω ελληνοτουρκικής κρίσης, τα Ελληνικά Phantom «έσπασαν» το φράγμα του ήχου πάνω από τα τζαμιά της Σμύρνης.
Πολλά κοινά σημεία με σήμερα... Η ελληνοτουρκική κρίση του 1987 με αντικείμενο σύγκρουσης το θέμα της υφαλοκρηπίδας έφερε τις δύο χώρες στα πρόθυρα του πολέμου, όταν η Τουρκία έβγαλε στο Αιγαίο το ωκεανογραφικό «Πίρι Ρέις» για έρευνες. Στις αρχές Απριλίου 1987 η ατμόσφαιρα μύριζε μπαρούτι και η κυβέρνηση Παπανδρέου έδειχνε αποφασισμένη. Ο στρατός "στα όπλα" και ολόκληρος ο Ελληνικός Στόλος είχε αναπτυχθεί στο Αιγαίο.
Οι Έλληνες χειριστές των μαχητικών είχαν λάβει εντολές να παρακολουθούν και να επιτηρούν στενά το τουρκικό ερευνητικό πλοίο. Οι αερομαχίες και οι αναχαιτίσεις ανάμεσα στην ελληνική και την τουρκική πολεμική αεροπορία είχαν «φουντώσει», ενώ άλλα 40 ελληνικά αεροσκάφη ήταν έτοιμα για απογείωση.
Δύο πιλότοι είχαν εμπλακεί σε μία από τις πολλές αερομαχίες στο Αιγαίο, η οποία κράτησε πολλή ώρα. Μαχητικά των δύο χωρών συναντήθηκαν στην εναέρια περιοχή της Χίου και των Οινουσσών. Καθώς είχαν ξεμείνει από καύσιμα, τα τουρκικά μαχητικά γύρισαν για προσγείωση στο κοντινό αεροδρόμιο της Σμύρνης, όπως και τα ελληνικά Φάντομ τα οποία γύρισαν στη βάση τους για τον ίδιο λόγο.
Οι δύο νεαροί πιλότοι δεν ακολούθησαν τα υπόλοιπα ελληνικά αεροπλάνα και προχώρησαν σε μία παράτολμη κίνηση. Ακολούθησαν τα τουρκικά μαχητικά ως τις τουρκικές ακτές και πέταξαν πάνω από το αεροδρόμιο της Σμύρνης, περίπου στα 200 πόδια. Ο αιφνιδιασμός ήταν τέτοιος που οι Τούρκοι δεν πρόλαβαν να αντιδράσουν, ενώ το ελληνικό αεροσκάφος είχε πλέον χαθεί από τα ελληνικά ραντάρ.
Όπως είχε αναφέρει σε συνέντευξή του ο ένας εκ των πιλότων πρωταγωνιστών :
«Περάσαμε χαμηλά από τον πύργο ελέγχου του τουρκικού αεροδρομίου και σηκώθηκε όλη η αεροπορία τους να μας κυνηγήσει. Tο ραντάρ της Mυκόνου φώναζε σαν τρελό. Μας έψαχναν. Tότε πετάξαμε υπερηχητικά πάνω από όλα τα χωριά τους. Πετούσαμε πολύ μα πολύ χαμηλά κάπου στα 100 μέτρα και… ισιώσαμε όλα τα τζαμια».
Οι δύο πιλότοι πολλά χρόνια αργότερα πήραν θέσεις ευθύνης στην Πολεμική Αεροπορία και αποκάλυψαν το περιστατικό ως απόστρατοι πλέον….