Έχοντας πλέον μια πλήρη εικόνα των γεγονότων που εκτυλίχθηκαν στη θαλάσσια περιοχή των Ιμίων και οδήγησαν στον εμβολισμό του σκάφους του Λιμενικού Σώματος από τουρκική ακταιωρό, εξασθενεί και η παραμικρή εκτίμηση πως μπορεί να επρόκειτο για μια ατυχής μανούβρα, η οποία οδήγησε σε ένα ναυτικό ατύχημα. Τα κρίσιμα λεπτά πριν την πρόσκρουση, οι διαθέσεις των Τούρκων το βράδυ της Δευτέρας και οι ακριβείς συνθήκες κατά τις οποίες σημειώθηκε το περιστατικό δείχνουν, σύμφωνα με το ρεπορτάζ ξεκάθαρη παραβίαση στοιχειωδών κανόνων της διεθνούς ναυσιπλοϊας γνωστές ακόμη και σε αρχάριους κυβερνήτες και ως εκ τούτου δεν αφήνουν περιθώρια στις ηγεσίες του Υπουργείου Ναυτιλίας και Εθνικής Άμυνας να υποθέσουν πως ίσως να ήταν ένα ατυχές γεγονός.
Τι συνέβη τα κρίσιμα λεπτά πριν την πρόσκρουση
Το Πλοίο Ανοιχτής Θάλασσας «Γαύδος» περιπολεί το βράδυ της Δευτέρας στην θαλάσσια περιοχή των Ιμίων μαζί με δύο ακόμη σκάφη του Λιμενικού Σώματος. Όπως συμβαίνει όλο και πιο συχνά το τελευταίο διάστημα, στην περιοχή κάνουν την εμφάνισή τους τέσσερα με πέντε σκάφη της Τουρκικής Ακτοφυλακής. Κάποια από αυτά, σιδερένιας κατασκευής, έφταναν σε μήκος ακόμη και τα 100μ. ενώ το συγκεκριμένο ΠΑΘ έχει μήκος μόλις 58μ. – και άλλα σκάφη του Λιμενικού πολύ μικρότερο.
Το «Γαύδος», σύμφωνα με πληροφορίες, πλέει στην περιοχή με πάρα πολύ χαμηλή ταχύτητα εντός των ελληνικών χωρικών υδάτων και όπως προβλέπεται σε αυτές τις περιπτώσεις ζητείται από τα τουρκικά σκάφη να απομακρυνθούν από την περιοχή.
Οι κυβερνήτες των τουρκικών πλοίων όμως αγνοούν προκλητικά τις εντολές του Λιμενικού και παραμένουν στην περιοχή κυκλώνοντας κατά διαστήματα τα ελληνικά σκάφη ενώ ρίχνουν πάνω τους δυνατά φώτα με τους προβολείς των σκαφών «τυφλώνοντας» το πλήρωμα.
Οι κυβερνήτες των τουρκικών πλοίων όμως αγνοούν προκλητικά τις εντολές του Λιμενικού και παραμένουν στην περιοχή κυκλώνοντας κατά διαστήματα τα ελληνικά σκάφη ενώ ρίχνουν πάνω τους δυνατά φώτα με τους προβολείς των σκαφών «τυφλώνοντας» το πλήρωμα.
Κάποια στιγμή και ενώ το «Γαύδος» βρισκεται κοντά στην οριογραμμή το πλευρίζουν-δεξιά και αριστερά- δύο τουρκικά σκάφη.
Γιατί δεν ήταν ατύχημα και η μανούβρα που έσωσε την κατάσταση
Συγκλίνουσες πληροφορίες από στελέχη και των δύο υπουργείων αναφέρουν πως η σιδερένια τουρκική ακταιωρός μήκους περίπου 90μ που τελικά εμβόλισε το σκάφος του Λιμενικού, πριν την πρόσκρουση «βλέπει» την αριστερή πλευρά του «Γαύδος», δηλαδή τα κόκκινα φανάρια του. Βάσει των διεθνών κανόνων ναυσιπλοϊας σε αυτή την περίπτωση προτεραιότητα έχει το σκάφος του Λιμενικού. Παρ’ όλα αυτά όμως η τουρκική ακταιωρός πλέει με ταχύτητα κάθετα προς αυτό- το οποίο συνέχιζε να κινείται αργά- και τελικά το εμβολίζει.
Αυτή ακριβώς η κίνηση της τουρκικής ακταιωρού, που έρχεται σε αντίθεση με βασικούς κανόνες της διεθνούς ναυσιπλοϊας που είναι γνωστοί ακόμη και σε κυβερνήτες σκαφών με στοιχειώδεις γνώσεις, είναι και ο βασικός λόγος που κάνει στελέχη του ΛΣ και του ΥΕΘΑ να καταλήγουν με ασφάλεια στο συμπέρασμα πως δεν πρόκειται για μια λανθασμένη μανούβρα, δηλαδή για ένα ναυτικό ατύχημα, αλλά για εκ προθέσεως επικίνδυνη, επιθετική κίνηση προς το «Γαυδος».
Η τουρκική ακταιωρός χτύπησε κάθετα το ΠΑΘ περίπου στη μέση αλλά ευτυχώς δεν προκλήθηκε εισροή υδάτων, ενώ ζημιές προκλήθηκαν σε κεραίες τηλεπικοινωνίας και στον αεραγωγό των μηχανών του σκάφους.
Ωστόσο εκτιμάται πως εάν ο κυβερνήτης του «Γαύδος» δεν έκανε μια μανούβρα της τελευταίας στιγμής, όταν κατάλαβε πλέον πως η τουρκική ακταιωρός θα το εμβολίσει, η εξέλιξη ίσως να ήταν πολύ διαφορετική.
Στο μεταξύ ο κυβερνήτης ενημέρωνε το Θάλαμο Επιχειρήσεων και αμέσως τα σκάφη του ΛΣ έλαβαν εντολή να πλεύσουν μακριά από την περιοχή ενώ και τα τουρκικά σκάφη αποχώρησαν από το σημείο.
Εάν ο κυβερνήτης του «Γαύδος» δεν έκανε μια μανούβρα της τελευταίας στιγμής, όταν κατάλαβε πλέον πως η τουρκική ακταιωρός θα το εμβολίσει, η εξέλιξη ίσως να ήταν πολύ διαφορετική.
Η μανούβρα της τελευταίας στιγμής που γλύτωσε από τα χειρότερα
Όπως αναφέρουν στελέχη του Λιμενικού Σώματος αν και σε τέτοιου είδους «αναμετρήσεις» των δύο πλευρών στην περιοχή, «είναι σύνηθες να γίνεται ένα παιχνίδι με τους κανόνες ναυσιπλοϊας στο πλαίσιο επιβολή κυριαρχίας, ο εμβολισμός του σκάφους από την τουρκική ακταιωρό σηματοδοτεί μια συνειδητή αναβάθμιση της έντασης στην περιοχή που θα μπορούσε να έχει μια πολύ πιο δυσάρεστη εξέλιξη». Γιατί, όπως τονίζουν, «όταν πέφτεις με ταχύτητα , κάθετα πάνω σε ένα σκάφος που κινείται με χαμηλή ταχύτητα και ορθά, βάσει των κανόνων ναυσιπλοϊας, γνωρίζει πως έχει προτεραιότητα δεν μπορείς ποτέ να εκτιμήσεις με ασφάλεια εκ των προτέρων τι μπορεί να συμβεί».
Προβληματισμός όμως υπάρχει και για την επόμενη μέρα ως προς τον τρόπο αντιμετώπισης της κλιμακούμενης έντασης στην περιοχή και την διάθεση, όπως φαίνεται, για εμπλοκή. Βασικό επίσης ερώτημα και αντικείμενο προβληματισμού δεν μπορεί παρά να είναι κατά πόσο το βάρος των περιπολιών στην περιοχή θα συνεχίσει να σηκώνει το Λιμενικό Σώμα το οποίο καλείται, όπως στην συγκεκριμένη περίπτωση, να αναμετρηθούν με βαριά, σιδερένια σκάφη 90 και 100μ. που μοιάζουν με μικρές φρεγάτες. Αυτό βέβαια αποτελεί εδώ και χρόνια μια συνειδητή επιλογή της ελληνικής πλευράς που δεν επιθυμεί την εμφανή ή έντονη παρουσία δυνάμεων του Πολεμικού Ναυτικού ακριβώς επειδή θέλει να αποφύγει κλιμάκωση των εντάσεων.
Τώρα όμως η κατάσταση στην περιοχή φαίνεται πως έχει αλλάξει σημαντικά. Όπως χαρακτηριστικά αναφέρουν στελέχη του Λιμενικού «κάποτε είχαμε περιστατικά την περίοδο αλιείας της τσιπούρας με τα τουρκικά σκάφη να βγαίνουν κα να περεχούν ένα δίχτυ προστασίας στους ψαράδες. Εδώ και καιρό όμως η κατάσταση έχει αλλάξει. Οι κινήσεις των Τούρκων είναι όλο και πιο προκλητικές και απρόβλεπτες. Και η νευρικότητα όλων είναι στα ύψη». Και ο εκνευρισμός δεν είναι ποτέ καλός σύμβουλος.