Υπογραμμίζεται δε, ότι το 3,5% από τα συνολικά έσοδα της εταιρείας εισπράττονται από τους παραλιμένιους δήμους Πειραιά, Σαλαμίνας, Κερατσινίου - Δραπετσώνας και Περάματος και το οποίο αποτελεί τεράστιο όφελος για την ανάπτυξη των τοπικών αυτών κοινωνιών και της χώρας ευρύτερα.
https://www.olp.gr/el/nea/anakoinoseis-deltia-typou/item/13001-29-3
Η ανακοίνωση αυτή, σε συνδυασμό με τις πρόσφατες εξελίξεις στη διαγωνιστική διαδικασία πώλησης των μετοχών του ΟΛΑ Α.Ε, με προβλημάτισε για μια ακόμη φορά ως προ το τι έχει να κερδίσει η τοπική μας κοινωνία από αυτή την πώληση, τη στιγμή μάλιστα που το λιμάνι μας, μας έχει κοστίσει ακριβά. Ειδικότερα :
Κόστος υποδομών
Μόνο την περίοδο 1994-2013, δαπανήθηκαν από εθνικούς και κοινοτικούς πόρους, για έργα υποδομής, περισσότερα από 80 εκατ. ευρώ, χωρίς ωστόσο μέχρι σήμερα να είναι πλήρως λειτουργικό για εμπορικούς σκοπούς.
Από Β Κ.Π.Σ περιόδου 1994–1999 13,5 δισεκατομμύρια δραχμές
Από ΠΕΠ ΑΜ-Θ 23.100.000 ευρώ
Από ΠΕΠ Μακεδονίας– Θράκης 2007–2013 3.940.000 ευρώ
Από Γ Κ.Π.Σ «Αλιεία 2000-2006» 916.376 ευρώ
Από Ε.Π. Μακεδονίας– Θράκης 2007–2013 (χωρίς αναφορά ποσού)
Εδώ, εκτός από τα παραπάνω ποσά που φαίνονται και από τις αναρτημένες πινακίδες (υποχρεωτικά λόγω Ε.Ε) στο χώρο του λιμανιού, πρέπει να αναφερθούν και άλλα δυο στοιχεία που αυξάνουν το κόστος των υποδομών του.
Ι. Το ποσό των 2,3 εκατομμυρίων δολαρίων $, κόστος της επιχείρησης ανέλκυσης της βυθοκόρου «Όλγα» από τις ΗΠΑ. Η βυθοκόρος είχε βυθιστεί το 2010 ενώ ήταν δεμένη σε κρηπίδωμα του νέου λιμένα και εμπόδιζε την προσέγγιση πλοίων. Η ανέλκυσή της ξεκίνησε τον Αύγουστο του 2019 και ολοκληρώθηκε μέσα σε ένα τρίμηνο.
Ι Ι. Το ποσό των 21.900.000 ευρώ που εγκρίθηκαν το Δεκέμβριο του 2012 για «την ολοκλήρωση εκβάθυνσης της λιμενολεκάνης και εκσκαφής διαύλου».Ένα έργο σήριαλ που θα άρχιζε το Μάιο του 2003 και θα ολοκληρωνόταν σε 18 μήνες, το Δεκέμβριο του 2004, άλλα έμεινε για χρόνια «σχέδιο επί χάρτου».
Το ίδιο έργο (ΣΑΕ 070/3 ΚΑ 2004ΣΕ0730002) δημοπρατήθηκε το 2007 με προϋπολογισμό 24.600.000 ευρώ. Η σύμβαση υπογράφηκε (14-12-2007) με την ανάδοχο ΕΛΤΕΡ ΑΕ για ποσό 18.655.005,71 ευρώ και χρόνο περαίωσής του σε18 μήνες (13-5-2009).Η εργολαβία, παρά τις συνεχείς παρατάσεις δεν ολοκληρώθηκε και διακόπηκε οριστικά την 31-12-2011.
Το ίδιο έργο (ΣΑΕ 070/3 ΚΑ 2004ΣΕ0730002) δημοπρατήθηκε εκ νέου το Μάρτιο του 2013 με προϋπολογισμό 21.900.000 ευρώ, συμβατικό χρόνο ολοκλήρωσης τους 20 μήνες και εκβάθυνση στα 12 μέτρα και όχι τα 14 που ήταν στις προηγούμενες δημοπρατήσεις. Το έργο τελικά ολοκληρώθηκε το 2015.
Λειτουργικό κόστος
Το ετήσιο κόστος λειτουργίας, του Διοικητικού Συμβουλίου του Λ.Τ Αλεξανδρούπολης, ως ΝΠΔΔ, μέχρι τις αρχές του 2001, δεν ξεπερνούσε τα 3.000 ευρώ το χρόνο. Το πόσο αυτό προερχόταν από την αποζημίωση του 9μελους Διοικητικού του Συμβουλίου, για συμμετοχή στις συνεδριάσεις. Ο Πρόεδρος (εκλεγόταν με ψηφοφορία ένας εκ των 9 μελών) και o Αντιπρόεδρος (ο εκάστοτε Λιμενάρχης), δεν είχαν ιδιαίτερη αμοιβή αλλά την αναλογούσα, όπως και στα άλλα μέλη, αποζημίωση εκ των συνεδριάσεων.
Το ετήσιο κόστος λειτουργίας, του 12μελους πλέον Διοικητικού Συμβουλίου του ιδίου Φορέα ως Οργανισμού Λιμένα Αλεξανδρούπολης Α.Ε που έγινε σύμφωνα με το Ν.2932/2001 «Μετατροπή Λιμενικών Ταμείων σε Ανώνυμες Εταιρείες και άλλες διατάξεις» (ΦΕΚ 145 Α/ 27-6-2001) εκτοξεύτηκε στις 100.000 ευρώ το χρόνο.
Αμοιβή Διευθύνοντος Συμβούλου 4.500 Χ 14 = 63.000 (ΚΥΑ 5212.3/81/01/18-10-2001 «Καθορισμός αμοιβής Διευθύνοντος Συμβούλου ΟΛΑ Α.Ε» ΦΕΚ 1424 Β/ 22-10-2001).
Αμοιβή Προέδρου 1.500 Χ 12 = 18.000 και Αποζημιώσεις συνεδριάσεων 170 Χ 12 Χ 13 = 26.520 (Έγγραφο ΑΠ 39 /08-01-2002 κ. ΥΕΝ για «Μηνιαία αμοιβή Προέδρου και αποζημιώσεις μελών και γραμματέα από συνεδριάσεις»).
Βεβαίως, μετά την οικονομική κρίση, την περίοδο 2010-11, όλες οι αμοιβές και αποζημιώσεις τόσο στο Δημόσιο όσο και στις ΔΕΚΟ περικόπηκαν. Αλλά δεν παύει και αυτή η περίπτωση να είναι ένα χαρακτηριστικό δείγμα για το πώς φτάσαμε στην οικονομική κρίση και τα πρόθυρα πτώχευσης του κράτους.
Σήμερα, το ερώτημα που εύλογα προκύπτει είναι : «μετά την πώλησή του, τι κέρδος θα έχει η τοπική κοινωνία» ;