Την Παρασκευή το απόγευμα ο υπουργός Ανάπτυξης, Άδωνις Γεωργιάδης, έκανε τηλεδιάσκεψη με την ηγεσία του Development Finance Corporation (DFC), τον βοηθό Υπουργό Εξωτερικών των ΗΠΑ αρμόδιο για τις Ενεργειακές Πηγές, κ. Francis Fannon και τον Πρέσβη των ΗΠΑ στην Ελλάδα, κ. Geoffrey Pyatt, όπως αναφέρει το enikos.gr.
του Χρήστου Μαζανίτη
Όπως έγινε γνωστό, στο επίκεντρο των συνομιλιών βρέθηκαν οι αμερικανικές επενδύσεις στην Ελλάδα και ειδικότερα, η μεταπώληση των Ναυπηγείων Ελευσίνας στην ΟΝΕΧ και τα σχέδια για τα λιμάνια της Αλεξανδρούπολης και της Καβάλας.
Η DFC είναι ο Αμερικανικός Κρατικός Οργανισμός Χρηματοδότησης, που στηρίζει επενδύσεις με κεφάλαια, απαραίτητα για την ανάπτυξη πολυδάπανων proctects, που μπορούν να αποτελέσουν οδηγό ουσιαστικής οικονομικής ανάπτυξης και μεγέθυνσης του ΑΕΠ της χώρας όπου πραγματοποιούνται τα έργα.
Πρόκειται για μία ιστορική συμφωνία καθότι είναι η πρώτη φορά που η Ελλάδα λαμβάνει χρηματοδότηση μέσω του DFC. Τι άλλαξε και φτάσαμε σε αυτή την Συμφωνία;
Καταλυτικό ρόλο, όπως εξηγούσε αμερικανική πηγή στο enikos.gr, έπαιξε η έγκριση από το Κογκρέσο της νομοθεσίας East Med Act. Η νομοθεσία –πλέον– του αμερικανικού κράτους περιλαμβάνει, μεταξύ άλλων, μια σειρά από πάγια αιτήματα του ελληνοαμερικανικού και του ελληνοκυπριακού λόμπι όπως την πρόβλεψη οικονομικής ενίσχυσης για αμυντικές δαπάνες σε έρευνα και ανάπτυξη, κάτι που προβλέπουν οι στόχοι του ΝΑΤΟ.
Η τελευταία παράγραφος, έπαιξε καταλυτικό ρόλο στην ενεργοποίηση του DFC, που σημαίνει την εισροή φρέσκου χρήματος για άμεσες επενδύσεις. Η συζήτηση στην τηλεδιάσκεψη της Παρασκευής περιλάμβανε τα λιμάνια της Αλεξανδρούπολης και Καβάλας, που οι ΗΠΑ θέλουν να μετατρέψουν σε ενεργειακούς κόμβους μεταφοράς υγροποιημένου αερίου, αλλά και τα ναυπηγεία Ελευσίνας, όπου πλέον η ΟΝΕΧ, ετοιμάζεται να κάνει το επόμενο μεγάλο βιομηχανικό θαύμα, μετά την άνθιση των ναυπηγείων Σύρου.
Οι ΗΠΑ, μέσω της ενεργοποίησης της DFC για τα ναυπηγεία Ελευσίνας επιβεβαιώνουν δύο στρατηγικούς στόχους. Ο πρώτος είναι ότι υψώνουν επενδυτικό τείχος απέναντι στην κινεζική COSCO και την ρωσική Rosoboronexport (που διά αντιπροσώπων έδειξαν να ενδιαφέρονται για την απόκτησή τους) κι ο δεύτερος ότι θέλουν να μετατρέψουν τα ναυπηγεία σε κύριο σταθμό συντήρησης κι επισκευής των πλοίων του 6ου Στόλου, κάτι που έχουμε αποκαλύψει στο enikos.gr από την περασμένη Τετάρτη, πριν δηλαδή την τηλεδιάσκεψη της Παρασκευής.
Στα ναυπηγεία Ελευσίνας υπάρχει στο υπουργείο Εθνικής Άμυνας, όπως έχουμε ήδη γράψει, πρόταση με πλήρη φάκελο χρηματοδότησης για την ναυπήγηση 4ων φρεγατών αμερικανικής σχεδίασης ενώ υπάρχει η πρόβλεψη για την ναυπήγηση ακόμη 2 πλοίων. Τα ναυπηγεία Ελευσίνας αποτελούν το σχέδιο ευρύτερου σχεδιασμού των Ενόπλων Δυνάμεων της χώρας για την ενίσχυση με συνολικά 15 νέες μονάδες επιφανείας του Στόλου την επόμενη 8ετία.