Η παγκόσμια τεχνική βλάβη που φαίνεται πως σχετίζεται με προβλήματα λογισμικού στην εταιρεία κυβερνοασφάλειας, CrowdStrike και τη Microsoft, επηρέασε εχθές (18/07) τη λειτουργία αεροδρομίων, τραπεζών, Μέσων ενημέρωσης και δεκάδων άλλων επιχειρήσεων ανά την υφήλιο.
Τα προβλήματα άρχισαν το πρωί, με τον τεχνολογικό «κολοσσό» να ανακοινώνει έπειτα από μερικές ώρες πως επιδιορθώθηκε η βλάβη στις εφαρμογές και τις υπηρεσίες της πλατφόρμας 365.
Ωστόσο, οι συνέπειες δεν εξαφανίσθηκαν αλλά αντιθέτως, παραμένουν έως αυτήν τη στιγμή. Οι ειδικοί προειδοποιούν πως παρ’ ότι οι υπεύθυνοι έχουν προχωρήσει στην επιδιόρθωση του λογισμικού, απαιτείται πολλή προσπάθεια για να λειτουργήσουν ξανά πλήρως όλες οι υπηρεσίες.
Το λογισμικό της CrowdStrike χρησιμοποιείται από χιλιάδες επιχειρήσεις παγκοσμίως για τη διαχείριση της ασφάλειας των υπολογιστών και των διακομιστών Windows.
Κατάλογος με τα σημαντικότερα προβλήματα που αναφέρθηκαν ανά τομέα:
Αεροδρόμια και αεροπορικές εταιρείες σε όλο τον κόσμο προειδοποίησαν για καθυστερήσεις και ακυρώσεις πτήσεων ή άλλαξαν σε χειροκίνητο το check–in. Στο αεροδρόμιο του Βερολίνου, διεκόπησαν προσωρινά όλες οι πτήσεις, όπως ανέφερε ένας εκπρόσωπος στο πρακτορείο Reuters. Η Eurowings, θυγατρική της Lufthansa, ανακοίνωσε ότι σταματά τις πτήσεις εσωτερικού καθώς και τις πτήσεις από και προς τη Μεγάλη Βρετανία έως τις 15:00.
Η εταιρεία διαχείρισης των ισπανικών αεροδρομίων Aena ανέφερε ένα «συμβάν» στο δίκτυο των ηλεκτρονικών υπολογιστών ενώ προβλήματα παρουσιάστηκαν και στο αεροδρόμιο της Λισαβόνας, το μεγαλύτερο της Πορτογαλίας. Σύμφωνα με πληροφορίες, επλήγησαν επίσης το αεροδρόμιο Σίπχολ του Άμστερνταμ και αυτό των Βρυξελλών.
Η ολλανδική αεροπορική εταιρεία KLM υποστήριξε ότι δεν μπορούσε να διαχειριστεί πτήσεις την Παρασκευή και ανέστειλε τις περισσότερες από τις δικές της δραστηριότητες. Η Air France, μητρική εταιρεία της KLM, ενημέρωσε επίσης για διαταραχή των πτήσεων.
Η Turkish Airlines αντιμετώπιζε προβλήματα με την έκδοση εισιτηρίων, το check–in και τις κρατήσεις. Η Βουδαπέστη ανέφερε ότι πολλά συστήματα check–in αεροπορικών εταιρειών ήταν εκτός λειτουργίας.
Μεγάλοι αερομεταφορείς των Ηνωμένων Πολιτειών, συμπεριλαμβανομένων των American Airlines, Delta Air Lines και United Airlines διέκοψαν τις πτήσεις το πρωί της Παρασκευής, επικαλούμενοι προβλήματα επικοινωνίας. Αργότερα η American Airlines ανέφερε ότι η λειτουργία της αποκαταστάθηκε. Η Frontier και η Spirit, επιπλέον, ακύρωσαν τις οδηγίες για την καθήλωση των αεροπλάνων στο έδαφος. Η Ryanair είπε ότι ακύρωσε έναν μικρό αριθμό πτήσεων, ενώ, εκπρόσωπος της SAS σημείωσε ότι η σκανδιναβική αεροπορική εταιρεία ανέμενε καθυστερήσεις.
Η Qantas, η εθνική αεροπορική εταιρεία της Αυστραλίας και το αεροδρόμιο του Σίδνεϊ δήλωσαν ότι οι πτήσεις συνεχίσθηκαν κανονικά, αν και με κάποιες καθυστερήσεις. Η ελβετική εταιρεία ελέγχου εναέριας κυκλοφορίας Skyguide υπογράμμισε ότι μείωσε προσωρινά τη χωρητικότητα στον ελβετικό εναέριο χώρο κατά 30%.
Περίπου το 90% των πτήσεων στα αεροδρόμια Γκάτγουικ και Στάνστεντ του Λονδίνου ακυρώθηκαν ή έγιναν με καθυστέρηση. Οι ινδικοί αερομεταφορείς, συμπεριλαμβανομένων των SpiceJet, Indigo, Akasa Air, Vistara, Air India και Air India Express αντιμετώπισαν επίσης προβλήματα.
Η Cebu Air των Φιλιππίνων δήλωσε ότι αντιμετωπίζει τεχνικά προβλήματα και διακοπές λειτουργίας του συστήματος λόγω του προβλήματος της Microsoft.
Θέματα και στον χρηματοπιστωτικό τομέα
Η μεγαλύτερη τράπεζα της Αυστραλίας, η Commonwealth Bank, δήλωσε ότι προηγούμενα ζητήματα που επηρέαζαν τις άμεσες μεταφορές μέσω PayID επιλύθηκαν. Υπηρεσίες όπως η Netbank, η εφαρμογή CommBank, η CommBiz, οι εμπορικές πληρωμές και τα ΑΤΜ ήταν διαθέσιμες.
Αρκετά μεγάλα γραφεία εμπορίας πετρελαίου και φυσικού αερίου στο Λονδίνο και τη Σιγκαπούρη δυσκολεύονταν να εκτελέσουν συναλλαγές, όπως ανέφεραν έξι πηγές του κλάδου, μιλώντας στο Reuters. Το Χρηματιστήριο της Σιγκαπούρης ανακοίνωσε ότι ορισμένες υπηρεσίες επηρεάστηκαν στιγμιαία. Οι υπηρεσίες των νοτιοαφρικάνικων τραπεζών Capitec Bank και Absa αποκαταστάθηκαν πλήρως μετά τη διακοπή τους.
Η πλατφόρμα ειδήσεων και δεδομένων στο Χρηματιστήριο του Λονδίνου διέκοψε προσωρινά τη λειτουργία της, επηρεάζοντας την πρόσβαση των χρηστών και προκαλώντας αναστάτωση στις χρηματοπιστωτικές αγορές. Ανέφερε στη συνέχεια ότι τα τεχνικά προβλήματα στις τιμές συναλλάγματος και προθεσμιακών επιτοκίων επιλύθηκαν και οι υπηρεσίες αποκαταστάθηκαν. Ορισμένες χρηματιστηριακές εταιρείες στην Ινδία αντιμετώπιζαν τεχνικές δυσκολίες.
Η γερμανική ασφαλιστική εταιρεία Allianz δήλωσε ότι αντιμετωπίζει μεγάλη διακοπή λειτουργίας που επηρέαζε την ικανότητα των εργαζομένων να συνδέονται στους υπολογιστές τους. Ορισμένες γερμανικές τράπεζες αντιμετώπιζαν διακοπές, όπως είπε ένας εκπρόσωπος της ένωσης χρηματοοικονομικών υπηρεσιών Deutsche Kreditwirtschaft.
Η Barclays είπε ότι επηρεάστηκε η ψηφιακή επενδυτική της πλατφόρμα, Smart Investor. Η βραζιλιάνικη τράπεζα Bradesco έγραψε ότι οι ψηφιακές της πλατφόρμες δεν ήταν διαθέσιμες.
Βλάβες και σε κορυφαία Μέσα ενημέρωσης
Το βρετανικό Sky News ξανάρχισε να εκπέμπει έπειτα από πολύωρη διακοπή, αλλά ορισμένες από τις υπηρεσίες του δεν ήταν διαθέσιμες. Ο κρατικός ραδιοτηλεοπτικός σταθμός της Αυστραλίας, το ABC, είπε ότι αντιμετωπίζει μία «μεγάλη διακοπή». Διεκόπη το τακτικό πρόγραμμα του Sky News Australia.
Υγεία και ασφάλεια
Το Εθνικό Σύστημα Υγείας της Μεγάλης Βρετανίας επεσήμανε ότι «έπεσε» το σύστημα στις κρατήσεις των ιατρικών ραντεβού και τα αρχεία ασθενών, αλλά οι υπηρεσίες έκτακτης ανάγκης δεν επηρεάστηκαν. Αρκετά νοσοκομεία στην Ολλανδία αναγκάσθηκαν να περιορίσουν τις λειτουργίες τους.
Η αστυνομία στη Βικτόρια της Αυστραλίας είπε ότι κάποια εσωτερικά συστήματα επλήγησαν, αλλά οι υπηρεσίες έκτακτης ανάγκης λειτουργούσαν κανονικά. Η πυροσβεστική υπηρεσία της Κοπεγχάγης δήλωσε στην πλατφόρμα X ότι αντιμετωπίζει προβλήματα με τη λήψη συναγερμών πυρκαγιάς που μεταδίδονται αυτόματα και προέτρεψε τους πολίτες να καλούν το «112» σε περίπτωση πυρκαγιάς.
Δύο νοσοκομεία στις πόλεις Λύμπεκ και Κίελο της Γερμανίας ακύρωσαν τις προαιρετικές επεμβάσεις που είχαν προγραμματισθεί για σήμερα. Η μη κερδοσκοπική αλυσίδα νοσοκομείων Mass General Brigham είπε ότι η διακοπή επηρέασε πολλά από τα συστήματά της. Λόγω της σοβαρότητας του προβλήματος, ακύρωσε όλες τις προγραμματισμένες μη επείγουσες χειρουργικές επεμβάσεις, και τα ιατρικά ραντεβού για σήμερα.
Η Quest Diagnostics ανέφερε ότι οι υπηρεσίες εξυπηρέτησης ασθενών και οι ομάδες επικοινωνίας με τους πελάτες λειτουργούσαν με μειωμένη χωρητικότητα και οι ασθενείς θα έπρεπε να οπλιστούν με υπομονή μέχρι να τους εξυπηρετήσουν.
Ο πάροχος εργαστηριακών εξετάσεων Labcorp είπε ότι η διακοπή επηρέαζε ορισμένα από τα συστήματα, το τηλεφωνικό κέντρο και την παράδοση αποτελεσμάτων σε ιατρούς και ασθενείς.
Ναυτιλία και μεταφορές
Ο κολοσσός θαλασσίων μεταφορών Maersk είπε ότι επηρεάσθηκαν ορισμένοι τερματικοί σταθμοί του αλλά επανήλθαν σε πλήρη λειτουργία μέσα σε μερικές ώρες.
Η FedEx είπε ότι αντιμετώπισε σημαντικές διακοπές στα δίκτυα και προειδοποίησε για πιθανές καθυστερήσεις στις παραδόσεις δεμάτων. Η ανταγωνιστική UPS προειδοποίησε επίσης για πιθανές καθυστερήσεις.
Η σιδηροδρομική εταιρεία Union Pacific δήλωσε ότι το πρόβλημα στο λογισμικό της CrowdStrike είχε «συνέπειες» στο δίκτυο, αλλά τα εφεδρικά πρωτόκολλα τη βοήθησαν να επικοινωνεί με τις ομάδες των εργαζομένων της.