Πριν από ένα μήνα, η Goldman προέβλεψε ότι η τεχνητή νοημοσύνη θα μπορούσε να οδηγήσει σε περίπου 300 εκατομμύρια απολύσεις εργαζομένων στις ΗΠΑ και την Ευρώπη, όπως αναφέρει το zerohedge.com.
Όπως είπε ο επικεφαλής οικονομολόγος της Goldman, Jan Hatzius, «χρησιμοποιώντας τα δεδομένα για επαγγελματικά καθήκοντα τόσο στις ΗΠΑ όσο και στην Ευρώπη, διαπιστώνουμε ότι περίπου τα δύο τρίτα των σημερινών θέσεων εργασίας προωθούνται σε αυτοματισμό της τεχνητής νοημοσύνης και ότι η γενετική τεχνητή νοημοσύνη θα μπορούσε να υποκαταστήσει έως και ένα το τέταρτο της τρέχουσας εργασίας. Η παρέκταση των εκτιμήσεών μας σε παγκόσμιο επίπεδο υποδηλώνει ότι η γενετική τεχνητή νοημοσύνη θα μπορούσε να αντικαταστήσει 300 εκατομμύρια θέσεις εργασίας πλήρους απασχόλησης στην αυτοματοποίηση», καθώς έως και «τα δύο τρίτα των επαγγελμάτων θα μπορούσαν να αντικατασταθούν εν μέρει από την τεχνητή νοημοσύνη».
Ωστόσο, ενώ η πρόβλεψη της Goldman αντιμετωπίστηκε με συναισθήματα που κυμαίνονταν από δυσπιστία έως καθαρή κοροϊδία, μπορεί να μην απέχει πολύ μακριά από την αντικατάσταση των θέσεων εργασίας.
Σκεφτείτε ότι μόλις την περασμένη εβδομάδα, η Dropbox είπε ότι θα απολύσει το 16% της εταιρείας, περίπου 500 υπαλλήλους καθώς η εταιρεία προσπαθούσε να δημιουργήσει το τμήμα τεχνητής νοημοσύνης της. Σε ένα σημείωμα προς τους υπαλλήλους, ο Διευθύνων Σύμβουλος της Dropbox, Ντρου Χιούστον, είπε ότι «σε έναν ιδανικό κόσμο, απλώς μετατοπίσαμε τους ανθρώπους από τη μια ομάδα στην άλλη. Και το κάναμε όπου ήταν δυνατόν. Ωστόσο, το επόμενο στάδιο ανάπτυξής μας απαιτεί διαφορετικό συνδυασμό συνόλων δεξιοτήτων, ιδιαίτερα στην τεχνητή νοημοσύνη και στην ανάπτυξη προϊόντων σε πρώιμο στάδιο. Προσφέρουμε μεγάλα ταλέντα σε αυτούς τους τομείς τα τελευταία δύο χρόνια και θα χρειαστούμε ακόμη περισσότερα».
Οι αλλαγές που ανακοινώνουμε σήμερα, αν και οδυνηρές, είναι απαραίτητες για το μέλλον μας», σημειώνει ο Χιούστον. «Είμαι αποφασισμένος να διασφαλίσω ότι το Dropbox βρίσκεται στην πρώτη γραμμή της εποχής της τεχνητής νοημοσύνης, όπως ακριβώς ήμασταν στην πρώτη γραμμή της στροφής προς τα κινητά και το cloud. Η νοημοσύνη των μηχανών μας δίνει τα εργαλεία για να ξανασκεφτούμε τις υπάρχουσες επιχειρήσεις μας και να εφεύρουμε νέες».
Όμως, ενώ οι απολύσεις του Dropbox ήταν πλευρικές και είχαν σκοπό να ανοίξουν χώρο για περισσότερες προσλήψεις συνδεδεμένες με τεχνητή νοημοσύνη, στην περίπτωση της IBM, η ίδια η τεχνητή νοημοσύνη είναι αυτή που απολύει τους εργαζόμενους.
Όπως αναφέρει το Bloomberg, ο διευθύνων σύμβουλος της IBM Arvind Krishna είπε ότι η εταιρεία αναμένει να σταματήσει τις προσλήψεις για ρόλους που πιστεύει ότι θα μπορούσαν να αντικατασταθούν με τεχνητή νοημοσύνη τα επόμενα χρόνια. Ως αποτέλεσμα, οι προσλήψεις σε λειτουργίες back-office - όπως οι ανθρώπινοι πόροι - θα ανασταλούν ή θα επιβραδυνθούν, είπε ο Κρίσνα σε συνέντευξή του. Αυτοί οι ρόλοι που δεν αντιμετωπίζουν πελάτες ανέρχονται σε περίπου 26.000 εργαζόμενους, είπε ο Κρίσνα. «Θα μπορούσα εύκολα να δω το 30% αυτού να αντικαθίσταται από τεχνητή νοημοσύνη και αυτοματισμό σε μια περίοδο πέντε ετών». Αυτό σημαίνει ότι χάθηκαν περίπου 7.800 θέσεις εργασίας.
Μέρος οποιασδήποτε μείωσης θα περιελάμβανε τη μη αντικατάσταση ρόλων που αδειάστηκαν λόγω φθοράς, δήλωσε εκπρόσωπος της IBM.
Το σχέδιο του Κρίσνα σηματοδοτεί μια από τις μεγαλύτερες στρατηγικές εργατικού δυναμικού που ανακοινώθηκαν ως απάντηση στην ταχέως εξελισσόμενη τεχνολογία. Σίγουρα δεν θα είναι το τελευταίο καθώς σχεδόν όλες οι εταιρείες ακολουθούν τα βήματα της IBM και θα απολύσουν εκατοντάδες εκατομμύρια εργαζομένους τα επόμενα χρόνια.
Οι κοσμικές εργασίες, όπως η παροχή επιστολών επαλήθευσης της απασχόλησης ή η μετακίνηση εργαζομένων μεταξύ τμημάτων, πιθανότατα θα είναι πλήρως αυτοματοποιημένες, είπε ο Κρίσνα. Και ενώ ορισμένες λειτουργίες ανθρώπινου δυναμικού, όπως η αξιολόγηση της σύνθεσης του εργατικού δυναμικού και της παραγωγικότητας, πιθανότατα δεν θα αντικατασταθούν την επόμενη δεκαετία, είναι θέμα χρόνου να αντικατασταθούν και αυτοί οι ρόλοι από την τεχνητή νοημοσύνη.
Η IBM απασχολεί επί του παρόντος περίπου 260.000 εργαζομένους και συνεχίζει να προσλαμβάνει για ανάπτυξη λογισμικού και ρόλους για εξυπηρέτηση πελατών. Η εύρεση ταλέντων είναι ευκολότερη σήμερα από ό,τι πριν από ένα χρόνο, είπε ο Κρίσνα. Η εταιρεία ανακοίνωσε περικοπές θέσεων εργασίας νωρίτερα φέτος, οι οποίες ενδέχεται να ανέλθουν σε περίπου 5.000 εργαζόμενους μόλις ολοκληρωθούν. Ωστόσο, ο Κρίσνα είπε ότι η IBM έχει προσθέσει συνολικά το εργατικό δυναμικό της, φέρνοντας περίπου 7.000 άτομα το πρώτο τρίμηνο.
Εισαγάγετε την τεχνητή νοημοσύνη: νέα βήματα «παραγωγικότητας και αποτελεσματικότητας» - διαβάστε αντικατάσταση εργαζομένων με algos - αναμένεται να αποφέρουν εξοικονόμηση 2 δισεκατομμυρίων δολαρίων ετησίως μέχρι το τέλος του 2024, δήλωσε ο Οικονομικός Διευθυντής Τζέιμς Κάβανο την ημέρα των κερδών.
Η βοήθεια της επικείμενης μετάβασης της εταιρείας σε μια εταιρεία με προσωπικό τεχνητής νοημοσύνης θα είναι η επερχόμενη ύφεση. Μέχρι τα τέλη του 2022, ο Κρίσνα έλεγε ότι πίστευε ότι οι ΗΠΑ θα μπορούσαν να αποφύγουν μια ύφεση. Τώρα, βλέπει τη δυνατότητα για μια «ρηχή και σύντομη» ύφεση προς το τέλος του τρέχοντος έτους, αν και παραμένει ασαφές πώς μπορεί κάποτε να καθορίσει ότι μια ύφεση θα είναι «ρηχή και σύντομη».