«Να κάπου εδώ θα βρίσκεται – ελπίζουμε από τις αρχές του φθινοπώρου- το “υδρογονάδικο”». Το «άκουσα» ως εξαγγελία και το κατέγραψα ως δέσμευση. Άλλωστε, τα στελέχη του ΕΚΕΦΕ Δημόκριτος δεν «λένε» το κάτι παραπάνω αναζητώντας ψήφους και χαϊδεύοντας αυτιά, σύμφωνα με το in.gr
Στη τελευταία μου επίσκεψη στον Δημόκριτο και το εντός της επικράτειας του, Τεχνολογικό Πάρκο Λεύκιππος μετά την άρση των περιοριστικών μέτρων της πανδημίας, η μία αποκάλυψη οδηγούσε σε μια δεύτερη και εκείνη σε μια τρίτη διαμορφώνοντας μια αλυσίδα δημιουργικής και παραγωγικής αισιοδοξίας για την επόμενη ημέρα.
Αλλά, ας ξεκινήσουμε από κάπου – ας πούμε, από το “υδρογονάδικο”. Το τελευταίο δεν είναι τίποτα περισσότερο και τίποτα λιγότερο από ένα πρατήριο εφοδιασμού οχημάτων με υδρογόνο και μάλιστα, με υδρογόνο που παράγεται αποκλειστικά και μόνο από φωτοβολταϊκά που βρίσκονται στη ταράτσα του εργαστηρίου που φιλοξενείται η εταιρεία που βρίσκεται πίσω από το project. Πρόκειται για μια ελληνική εταιρεία – σάρξ εκ της σαρκός του ΕΚΕΦΕ Δημόκριτος. Πιο συγκεκριμένα, η Cyrus είναι μια spin off του Κέντρου η οποία ιδρύθηκε μόλις το 2019 και μέσα στο ίδιο χρόνο κατάφερε να βρει χρηματοδότηση από το Uni.Fund και να προχωρήσει τα σχέδια του.
Μιλώντας με τον CEO της Cyrus Μάνο Ζούλια με ενημέρωσε ότι το “υδρογονάδικο” θα εξυπηρετεί την κίνηση οχημάτων εντός του «Δημόκριτου» – αν συγκράτησα καλά τις πληροφορίες θα πρόκειται για ελαφρά σκουτεράκια και για ένα όχημα σαν και εκείνα με τα οποία μετακινούνται οι παίκτες του γκόλφ. Σε κάθε περίπτωση είναι μια αρχή… για ένα αμιγώς πράσινο και ελληνικό πρότζεκτ.
Αλλά, οι δουλειές της Cyrus βρίσκονται και εκτός του «Δημοκρίτου» καθώς υπάρχουν Δήμοι της Αττικής αλλά και της Κρήτης και της Δυτικής Μακεδονίας που είναι έτοιμοι να «τρέξουν» πιλοτικά προγράμματα για μετακινήσεις σε τοπική κλίμακα με οχήματα που θα κινούνται με υδρογόνο.
Για την ιστορία του πράγματος προσθέτω και μια τεχνική πινελιά από το ενημερωτικό σημείωμα που συνόδευε την επένδυση του Uni.Fund στη Cyrus. Διαβάζω: «Cyrus: Καινοτόμες Τεχνολογίες Συμπίεσης Υδρογόνου για εφαρμογή στις Μεταφορές (https://www.h2cyrus.eu/).
Ο σχεδιασμός και η προοπτική
Η εταιρεία Cyrus ιδρύθηκε το 2019 ως τεχνοβλαστός (spin-off) του ΕΚΕΦΕ Δημόκριτος, με σκοπό την ανάπτυξη τεχνολογιών υδρογόνου με χρήση μεταλλοϋδριδίων για τη συμπίεση αέριου υδρογόνου σε υψηλές πιέσεις (>350 bar). Η συμπίεση υδρογόνου με χρήση μεταλλοϋδριδίων υπερτερεί έναντι άλλων μεθόδων συμπίεσης, λόγω της απλότητας στον σχεδιασμό και τη λειτουργία, της απουσίας κινούμενων μερών, της ασφάλειας και της αξιοπιστίας, καθώς και της δυνατότητας χρησιμοποίησης της απορριπτόμενης βιομηχανικής θερμότητας ή/και της πλεονάζουσας ανανεώσιμης ενέργειας.
To βασικό προϊόν της Cyrus, ένας καινοτόμος συμπιεστής Υδρογόνου Μεταλλοϋδριδίων, απευθύνεται στην αγορά των Σταθμών Ανεφοδιασμού Υδρογόνου (HRS) για οχήματα. Σύμφωνα με τα Εθνικά Σχέδια Δράσης των χωρών της ΕΕ, ως το 2025 σχεδιάζονται περίπου 820-842 σταθμοί ανεφοδιασμού με υδρογόνο σε πανευρωπαϊκό επίπεδο. Αυτοί οι σταθμοί αναμένεται να καλύψουν τις ανάγκες ανεφοδιασμού σε περίπου 0,9 – 1,1 εκατ. οχήματα υδρογόνου. Οι εκτιμώμενες επενδυτικές ανάγκες γι’ αυτήν την αγορά (μόνο για την υποδομή) είναι της τάξης των €707 εκατ. έως το 2025, το 40% της οποίας αφορά αποκλειστικά στη συμπίεση.
Τα ιδρυτικά στελέχη της Cyrus δραστηριοποιούνται για περισσότερα από 20 χρόνια στον χώρο των εφαρμογών τεχνολογιών υδρογόνου κι έχουν αναλάβει μια σειρά από εθνικά και ευρωπαϊκά έργα που αφορούν στην αποθήκευση υδρογόνου σε μεταλλοϋδρίδια, σε εφαρμογές που συνδυάζουν ανανεώσιμες πηγές με υδρογόνο (ως μέσο αποθήκευσης ενέργειας) και στη χρήση υδρογόνου στις μεταφορές και σε σταθερές εφαρμογές.
Όραμα της Cyrus είναι να συνεισφέρει καθοριστικά στη βελτίωση της ανταγωνιστικότητας της Ελληνικής Οικονομίας, συμβάλλοντας στη βελτίωση της ποιότητας του περιβάλλοντος και της ενεργειακής επάρκειας τόσο σε εθνικό όσο και τοπικό επίπεδο με απώτερο στόχο την επίτευξη της Οικονομίας του Υδρογόνου.
Σε παγκόσμιο επίπεδο
Όπως αναφέρει ο Μάνος Σταματάκης, συνιδρυτής και Βιομηχανικός Ερευνητής του ΕΚΕΦΕ Δημόκριτος: “Η εταιρεία μας σκοπεύει να αναπτύξει επιχειρηματική δραστηριότητα σε παγκόσμιο επίπεδο στον χώρο της δημιουργίας προϊόντων μεταλλοϋδριδίων για την αποθήκευση και συμπίεση αέριου υδρογόνου σε υψηλές πιέσεις και να προσφέρει υποστηρικτικές υπηρεσίες για τη διείσδυση των προϊόντων αυτών στην παγκόσμια αγορά της υδρογονοκίνησης, δημιουργώντας µια επιχειρηματική οντότητα η οποία θα έχει ηγετικό ρόλο στην Ευρώπη. Η πρόσφατη συνεργασία με το Uni.
Fund προσφέρει σημαντική προστιθέμενη αξία στην εταιρεία, αυξάνοντας το δυναμικό για την καινοτομία, τους πόρους για τη διατήρηση υψηλής ποιότητας δραστηριοτήτων έρευνας και ανάπτυξης, την αναγνωρισιμότητα της εταιρείας και συμβάλλοντας έτσι τελικά στην επιτυχή διείσδυση στην αγορά”».
Στην ίδια επίσκεψη γνώρισα και έναν επαναπατρισθέντα Έλληνα επιστήμονα – τον Ηλία Νασιόπουλο. Ιδρυτή και CEO της εταιρείας GIVE που φιλοξενείται στο Τεχνολογικό Πάρκο Λεύκιππος. Ο Ηλίας με χρόνια στη Formula 1 στην Αγγλία είναι έτοιμος μαζί με την ομάδα των συνεργατών του να παρουσιάσει ένα ολοκληρωμένο πρότζεκτ που αφορά η δημιουργία ενός ηλεκτροκίνητου δίκυκλου οχήματος πόλης, που θα αποτελεί, εκτός από ένα μέσο μεταφοράς μια έμπρακτη επιλογή υπέρ της βιώσιμης αστικής κινητικότητας. Το καλαίσθητο «βεσπάκι» στηρίζεται στη επαναφορτιζόμενη μπαταρία του, έχει ικανοποιητική αυτονομία αλλά και μια αποκλειστική σχέση εμπιστοσύνης με τον κάτοχο – χρήστη. Τα πάντα γίνονται μέσα από το κινητό του. Το τελευταίο λειτουργεί και ως κλειδί…
Με λίγα λόγια, ελληνικές πράσινες πατέντες είναι εδώ! Μπορούν να αποδώσουν τα δέοντα και να βάλουν την Ελλάδα στο χάρτη μιας παγκόσμιας καινοτομίας. Αρκεί να βρεθεί τρόπος να υποστηριχθούν επί της ουσίας. Και η ουσία δεν είναι πάντα θέμα κεφαλαίων… Είναι πρωτίστως θέμα πολιτικής επιλογής!