Το Facebook ανακοίνωσε σήμερα το χαρακτηριστικό «καθαρισμός ιστορικού», περισσότερο από ένα χρόνο μετά την πρώτη υπόσχεση για την έλευσή του από τον Μαρκ Ζούκερμπεργκ, ως μέρος των προσπαθειών ελέγχου μετά τις αποκαλύψεις του Cambridge Analytica.
Το νέο χαρακτηριστικό, μέρος ενός ευρύτερου συνόλου εργαλείων που καλύπτουν τη δραστηριότητα "off-Facebook", δεν θα διαγράψει τίποτα από τους servers του Facebook, απλώς θα αποσυνδέει τα δεδομένα από το λογαριασμό ενός μεμονωμένου χρήστη.
Αρχικά είναι διαθέσιμο στην Ιρλανδία, την Ισπανία και τη Νότια Κορέα, και σταδιακά θα λανσαριστεί παγκοσμίως.
Το εργαλείο επιτρέπει στους χρήστες να βλέπουν για πρώτη φορά την έκταση της παρακολούθησης του Facebook σε όλο τον ευρύτερο ιστό και τους δίνει τη δυνατότητα να ελέγχουν τι γνωρίζει η εταιρεία γι 'αυτούς.
Οι πληροφορίες αποστέλλονται στο κοινωνικό δίκτυο από άλλες εταιρείες χρησιμοποιώντας διάφορα εργαλεία που διαθέτει το Facebook, συμπεριλαμβανομένου του Facebook Pixel, μιας αόρατης εικόνας που περιλαμβάνεται σε κάποιες ιστοσελίδες, αλλά και της σύνδεσης μέσω Facebook, κάτι το οποίο χρησιμοποιούν πολλές εφαρμογές και υπηρεσίες αντί να δημιουργούν τα δικά τους στοιχεία σύνδεσης.
Προηγουμένως ήταν αδύνατο για τους χρήστες να δουν ποιες εταιρείες είχαν στείλει πληροφορίες στο Facebook. Το νέο εργαλείο δείχνει στους χρήστες μια λίστα με επιχειρήσεις που έχουν μοιραστεί πληροφορίες με το Facebook και λεπτομέρειες για το πόσες φορές το έκαναν.
Επιτρέπει επίσης στους χρήστες να ελέγχουν εν μέρει τις πληροφορίες αυτές, αποσυνδέοντας την κοινή δραστηριότητα από τον λογαριασμό τους σε κάθε εφαρμογή ή εξ ολοκλήρου στο παρελθόν ή μόνιμα στο μέλλον.
Παρά το γεγονός ότι οι πληροφορίες απλώς αποσυνδέονται από τον λογαριασμό ενός χρήστη, αντί να εκκαθαρίζονται εξ ολοκλήρου από τους servers του Facebook, η εταιρεία έχει επισημάνει το κουμπί ως "clear history".
Τα νέα χαρακτηριστικά δεν θα προωθηθούν σε μεγάλο βαθμό από το Facebook. Η εταιρεία λέει ότι οι χρήστες θα μπορούν να βρουν το ιστορικό δραστηριότητας, καθώς και τις επιλογές για την "εκκαθάριση" του ιστορικού, στη σελίδα ρυθμίσεων της εφαρμογής Facebook ή στον ιστότοπο, αλλά δεν πρόκειται να προωθήσουν τις πληροφορίες στους χρήστες κατά τη σύνδεση.
Εκπρόσωπος του Facebook αναγνώρισε ότι η ευρεία χρήση του χαρακτηριστικού θα μπορούσε να έχει αντίκτυπο στα έσοδα των διαφημιζόμενων, δεδομένου του πόσο σημαντικό είναι το ιστορικό. Ωστόσο, τόνισε ότι το Facebook ήταν η πρώτη εταιρεία με διαφήμιση μέσω διαδικτύου που προσέφερε ένα τέτοιο χαρακτηριστικό.
Πώς συλλέγει πληροφορίες το Facebook και τι ακριβώς (δεν) προσφέρει το εργαλείο
Το Facebook συλλέγει πληροφορίες για τους χρήστες του με δύο τρόπους: πρώτον, μέσω των πληροφοριών που εισάγετε στον ιστότοπο και τις εφαρμογές του και, δεύτερον, παρακολουθώντας τις ιστοσελίδες που επισκέπτεστε ενώ δεν είστε στο Facebook. Γι 'αυτό, αφού επισκεφθείτε έναν ιστότοπο λιανοπωλητή, θα δείτε πιθανώς μια διαφήμιση του στο Feed News Feed ή στο Instagram. Βασικά, το Facebook παρακολουθεί πού πηγαίνετε, σε όλο το διαδίκτυο, και χρησιμοποιεί τα ψηφιακά σας αποτυπώματα για να σας στοχεύσει με διαφημίσεις που θα βρείτε ελκυστικές. Αλλά οι χρήστες του Facebook δεν κατάφεραν ποτέ να δουν αυτά τα εξωτερικά δεδομένα που συνέχισε να συλλέγει το Facebook.
Το Facebook παρακολουθεί το ιστορικό περιήγησής σας μέσω του κουμπιού "Σύνδεση με το Facebook", του κουμπιού "Like", των σχολίων του Facebook και μικρών τμημάτων αόρατου κώδικα, που ονομάζεται pixel Facebook και είναι ενσωματωμένος σε άλλους ιστότοπους. Από σήμερα η εταιρεία αναπτύσσει ένα χαρακτηριστικό που αποκαλείται "Off-Facebook Activity" που επιτρέπει στους ανθρώπους να διαχειρίζονται τα δεδομένα εξωτερικής περιήγησης και θα «καθαρίζει» το ιστορικό τους.
Το νέο εργαλείο θα εμφανίσει μια περίληψη των ιστότοπων τρίτων που μοιράστηκαν την επίσκεψή σας με το Facebook και θα σας επιτρέψει να αποσυνδέσετε το ιστορικό περιήγησης από το λογαριασμό σας στο Facebook. Μπορείτε επίσης να εξαιρεθείτε από τη μελλοντική παρακολούθηση δραστηριότητας εκτός Facebook ή να σταματήσετε επιλεκτικά ορισμένους ιστότοπους από το να στέλνουν τη δραστηριότητα περιήγησής σας στο Facebook. Σχεδόν το ένα τρίτο όλων των ιστοτόπων περιλαμβάνει έναν τέτοιο tracker του Facebook, σύμφωνα με αρκετές μελέτες.
Ωστόσο, είναι σημαντικό να σημειωθεί ότι ούτε η ανακοίνωση του Facebook ούτε στις φωτογραφίες από τη λειτουργία του εργαλείου αναφέρεται η λέξη "διαγραφή" και αυτό συμβαίνει επειδή η περιήγηση δεν διαγράφεται, απλά αποσυνδέεται από το λογαριασμό σας στο Facebook, σύμφωνα με έναν εκπρόσωπο του Facebook. Με άλλα λόγια, το Facebook θα συνεχίσει να διατηρεί τα δεδομένα, αλλά θα είναι ανώνυμα αντί να το συνδυάσει με το προφίλ σας.
Για παράδειγμα, παρόλο που το ιστορικό περιήγησής σας δεν θα χρησιμοποιηθεί για τη διαφήμιση μιας έκπτωσης σε ηλεκτρονικό κατάστημα που έχετε επισκεφτεί στο παρελθόν, η δραστηριότητα θα εξακολουθεί να εμφανίζεται σε συγκεντρωτικά δεδομένα που εμφανίζονται στους προγραμματιστές χρησιμοποιώντας τα εργαλεία ανάλυσης του Facebook.
Αν απενεργοποιήσετε τη συλλογή δραστηριότητας εκτός Facebook ή καθαρίσετε το ιστορικό δραστηριότητας εκτός Facebook, απλά το ιστορικό περιήγησής σας δεν θα χρησιμοποιηθεί για να στοχευθείτε με διαφημίσεις στο Facebook, το Instagram ή το Messenger.